Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

    Probleempje: mijn polarisator wil mijn UV filter niet meer loslaten. Ze waren op elkaar geschroefd, maar nochtans niet hard vastgedraaid. Ik heb er mee in de vrieskou gelopen en nadien terug in de warmte gebracht. Ze zitten muurvast, en er is nochtans geen sprake van gekruiste schroefdraad. Maar zoals je weet, heeft een polarizer niet echt veel metaal om vast te grijpen aangezien het voorste deel gewoon draait.

    Iemand met suggesties om ze los te krijgen?
    Kan een bepaalde vloeistof helpen? De coatings zullen wellicht niet zo blij zijn met WD40?
    Of moet ik echt de bankschroef bovenhalen?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

    Pieter,

    diepvries voor enkele uren, (metaal krimpt) en dan een vlak rubber of Silicone gebruiken, dan kan het weer lukken. Denk vooral ook aan een groot vlak om kracht uit te oefenen.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

      PieterG,

      We hebben hier ooit een topic gehad met het zelfde onderwerp en dat leidde - na een groot aantal hilarische berichten/raadgevingen/adviezen - uiteindelijk tot een "loskoppeling".
      Als er iemand de directe link kan posten naar dat topic, dan ben je zo geholpen

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

        Het probleem is dat je de rand van het filter ovaal maakt terwijl je er kracht op zet, en dan blokkeert de schroefdraad nog meer.
        Tijdens de boottocht van BD heb ik een filter losgekregen door dat met twee handen tegelijk vast te nemen (laat iemand anders ondertussen de camera of lens vasthouden), dan is er minder vervorming en is er een grotere kans dat je het los krijgt.
        Met latex handschoenen heb je ook veel meer grip, je kan dan best met de vlakke hand op de voorkant van het filter duwen terwijl je het los schroeft, dan vervorm je de schroefdraad helemaal niet.
        Tegenwoordig worden er siliconen "bakplaten" gebruikt, dat oppervlak zal waarschijnlijk ook voldoende "grip" bieden om het filter los te krijgen (tegenaan duwen, niet de zijkanten vastnemen, om vervorming te vermijden.
        Met een polarisatiefilter werkt dat niet, want dan draait de voorste ring rond, dan is de beste manier om het filter los te krijgen de truc met twee handen en latex handschoenen (en een helper om de camera/lens vast te houden).

        Gebruik nooit smeermiddelen, daar heb je achteraf nog veel meer problemen mee...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

          Waarom zou je een pola op eem UV schroeven? Dan hoef je hetr probleem niet meer op te lossen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Waarom zou je een pola op eem UV schroeven? Dan hoef je hetr probleem niet meer op te lossen.
            Als die UV standaard op de lens zit ter bescherming, is het handiger om gewoon die pola er bij op te schroeven, in plaats van uv eraf, pola erop. Das een handeling meer, zie je...

            IZ.
            For Greater Good - Ambient Music for the Masses

            Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

            Comment


            • #7
              Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

              Dit is denk ik het ideale gereedschap om die filters uiteen te halen. Ook ideaal om een geblokkeerde filter van een lens te halen.

              Succes!
              Fujifilm X-H1, Fujifilm X-T2, Fujifilm X-E2, XF 10-24 F4,XF 18-55 F2.8-4 ,XF 55-200 F3.5-4.8,XF 56 F 1.2, XF 23mm f/1.4, Godox AD200, Godox AD180.

              Comment


              • #8
                Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

                Bedankt voor de ideetjes alvast.
                Helaas... een nacht in de diepvriezer en het gebruik van handschoenen (medisch spul om gips aan te brengen) hebben niet geholpen.
                (Voor de duidelijkheid: de lens hangt er niet meer aan .)

                Ik kan gewoon niet genoeg grip krijgen op die 1,5mm niet-roterend metaal van de pola.
                Misschien moet ik zo een ding proberen dat "verheyf" voorstelt. Dat lijkt mij ook een goeie manier om de ringen niet verder onder spanning te zetten door vervorming.

                Om te antwoorden op de vraag "waarom een pola op een UV draaien?" Vaak een kwestie van gemak, inderdaad, maar ik schroef vaak ook een paar (ND, close-up, pola) filters op mekaar om in de tas te steken. Deze pola is nieuw - het was de eerste keer dat ik hem gebruikte. Op al mijn andere filters met gladde buitenrand heb ik genoeg grip, maar deze heeft een rand met inkepingen en ik vrees dat dat nu net de wrijving vermindert die ik nodig heb om grip te krijgen.

                Ik zal mij bedwingen en geen bankschroef of vloeistoffen gebruiken...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

                  Draai het geheel terug op de lens, en probeer dan met de handschoenen, de schroefdraad van de lens zelf zorgt er dan voor dat de schroefdraad van de filters wat minder vervormt.
                  Het is vooral dat de schroefdraad ovaal geduwd wordt terwijl je kracht zet om de filters los te dat ervoor zorgt dat de schroefdraad blokkeert, hoe meer kracht je zet, hoe vaster de schroefdraad komt te zitten.
                  Een bankschroef zal dus zeker niet helpen, en als je een vloeistof gebruikt op een polarisatiefilter, dan komt die ook tussen de twee lagen, en die krijg je er dan niet meer uit.

                  De filterklemmen die verheyf aanraadt zijn zeker een goed hulpmiddel, want daarmee wordt de kracht verdeeld over een veel groter deel van de ring, daardoor krijg je bijna geen vervorming, en zullen de filters uiteindelijk ook veel gemakkelijker uit elkaar te draaien zijn.
                  Ik wist niet dat die hulpmiddelen bestonden, je moet ze wel in de juiste maat bestellen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

                    Great success !! (denk aan Borat met de thumbs up)

                    Het is gelukt met een stomme rekker (of een elastiek voor de noorderburen).
                    Zoals ik al zei, kreeg ik geen grip op de polarisatiefilter. De UV kan ik vrij goed vasthouden met duim en wijsvinger en de spanning over een groot deel van de omtrek verdelen. Nu heb ik een platte elastiek strak genoeg gemaakt met een knoop erin, en die rond de pola-filterrand gespannen. Zo kan ik met mijn andere hand toch genoeg wrijving veroorzaken zonder de ring te vervormen, en is de schroefdraad toch mooi losgekomen (met veel minder kracht dan ik voordien had gebruikt). De schroefdraad is trouwens volkomen intact, dus het was inderdaad helemaal een kwestie van krachtverdeling.

                    Ik heb ook maar meteen zulke filterklemmen besteld. Het lijkt mij wel 10 euro waard. Ik gebruik enkel 72mm filters, eventueel met adapterringen, dus ik hoef geen verschillende diameters.
                    Nu ga ik wat flammazine op mijn vingers smeren
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

                      Pieter,

                      Fijn te horen dat je er in geslaagd bent om de filters uit elkaar te krijgen. Niks is minder frustrerend, zeker als je onderweg bent.

                      Vriendelijke groeten,

                      Frank.
                      Fujifilm X-H1, Fujifilm X-T2, Fujifilm X-E2, XF 10-24 F4,XF 18-55 F2.8-4 ,XF 55-200 F3.5-4.8,XF 56 F 1.2, XF 23mm f/1.4, Godox AD200, Godox AD180.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

                        Ik heb ook meteen een setje besteld; het was namelijk mijn circ.pol. filter die vast was komen te zitten tijdens de Scheldeboottocht. Gelukkig wist ik dat Bart ook aan boord was (hij was trouwens met ons meegekomen), en met zijn tweeën kregen we het voor mekaar! Maar ik heb Bart niet altijd in de geburen, en het is me al meer overkomen. Ik haal wel de UV-filter van de lens vooraleer ik er de polarisatiefilter op schroef, en ik let er bovendien op nooit te vast aan te draaien.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Maar ik heb Bart niet altijd in de geburen, en het is me al meer overkomen. Ik haal wel de UV-filter van de lens vooraleer ik er de polarisatiefilter op schroef, en ik let er bovendien op nooit te vast aan te draaien.
                          Voor mij is het ook net iets te ver om telkens bij Bart langs te gaan
                          Goed idee misschien om toch de polarisatiefilter niet in de UV te draaien. Zelfs al draai ik die ook niet vast (dacht ik). Iets teveel luiheid van mijn kant...
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

                            Nu moet je weten dat Bart en ik nauwelijks enkele km van elkaar wonen.
                            Ik verwijder sowieso de UV-filter vooraleer ik de circ.pol. filter opschroef, maar in de loop der jaren is die toch al enkele keren pas na veel moeite verwijderd.
                            Omdat ik typisch de circ.pol. filter in de zomer (aan zee) gebruik, en daar Bart niet bij de deur heb (), hoop ik voortaan te kunnen rekenen op die filter remover wrench. Ik heb al mijn lenzen (buiten de primes) in een 77mm formaat, en gezien ze bij de Duitse Amazon "Derzeit nicht verfügbar" waren, heb ik elders in mijn moedertaal kunnen bestellen.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulpmiddel om filters uit elkaar te schroeven?

                              Ik heb net nog een review gevonden van die "lens filter wrench" http://www.the-digital-picture.com/R...ch-Review.aspx
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X