Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ruitenwissers..?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ruitenwissers..?

    hoe maken jullie je ruitenwisser los als ze vastgevroren zijn..?
    al het rubber een keer los getrokken en een ruitenwissermotor naar de haaien...!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: ruitenwissers..?

    Bouk,

    In mijn auto ligt spuitbus om te ontdooien en als het echt nodig is dan gebruik ik die spuitbus voor de ruitenwissers los te krijgen van de voorruit!

    Comment


    • #3
      Re: ruitenwissers..?

      Gieter met koud water. Gaat over de hele auto.

      Jan

      Comment


      • #4
        Re: ruitenwissers..?

        Ik trek die gewoon los, als het rubber nog niet te oud is, dan blijven die wel heel.
        Als je schrik hebt om ze te beschadigen, probeer dan de ijskrabber voorzichtig tussen het rubber van de ruitenwisser en de ruit te steken, op die manier trek je niet aan de rubber strips.
        Je kan er ook eerst wat op duwen, dan komen ze gewoonlijk ook los.
        Dat geldt ook als een deurrubber vastgevroren is, dan moet je eerst tegen de deur duwen, anders trek je de dichtingsrubbers los (die rubbers kan je best voor de winter een laagje siliconenspray geven, zorg er wel voor dat dat spul niet op het stuur terecht komt, het kan te glad worden door de siliconenspray). Gebruik die siliconenspray niet voor de ruitenwissers...

        Je moet de ruitenwissers wel altijd los maken, anders kan de ruitenwissermotor inderdaad stuk gaan.
        Vergeet dan ook niet de achterste ruitenwisser los te maken.

        Mijn auto staat meestal in de garage, daardoor heb ik niet zoveel problemen met ijs op de ruiten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: ruitenwissers..?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
          Bouk,

          In mijn auto ligt spuitbus om te ontdooien en als het echt nodig is dan gebruik ik die spuitbus voor de ruitenwissers los te krijgen van de voorruit!
          +1

          Wel opletten welk type ontdooier je koopt,
          sommige tasten rubbers/plastiek aan en zouden dus ook nefast kunnen zijn voor je ruitenwisser.
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: ruitenwissers..?

            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
            Gieter met koud water. Gaat over de hele auto.

            Jan
            Hier ook zo Jan.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #7
              Re: ruitenwissers..?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Hier ook zo Jan.
              Tenzij het echt te hard vriest, en dan vriest dat koude water ook weer aan.
              Alleszins nooit warm water over je raam gieten, dat vriest sneller aan als koud water.
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #8
                Re: ruitenwissers..?

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Tenzij het echt te hard vriest, en dan vriest dat koude water ook weer aan.
                Alleszins nooit warm water over je raam gieten, dat vriest sneller aan als koud water.
                Als het hard vriest blijf ik thuis

                Jan

                Comment


                • #9
                  Re: ruitenwissers..?

                  Voorkomen dat ze vastvriezen. Voor het gaat vriezen (weerbericht) iets onder de ruitenwisser steken of de wissers van de ruit halen (zoals je doet als je de ruit wast)

                  Comment


                  • #10
                    Re: ruitenwissers..?

                    Jaaaaaaren terug toen mijn wagen nogal eens buiten sliep, omdat er hier vier waren die in onze garage wilden parkeren 's winters en er maar twee plaatsen waren goot ik er altijd een kan warm (niet heet) water over. Over alle ruiten en ik kon onmiddellijk vertrekken met losse ruitenwissers en klare ruiten. Nooit problemen mee gehad, ondanks het feit dat er waren die mij meermaals waarschuwden voor kans op gebroken ruiten wegens de temperatuurschok...

                    Wel eens eens een gebroken ruit gehad toen wagen 14 dagen had buiten geslapen tijdens de winter (op een parking in Zaventem) en ik de verwarming volle bak zette toen we er mee vertrokken op die parking . Daar zal misschien nog wel iets anders meegespeeld hebben, want verwarming is toch bijlange na niet zo warm als de kan warm water die tientallen keren over de ruiten heb gekapt.

                    Nu staat mijn wagen altijd in de garage, dus aangevroren ruiten ken ik niet meer.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ruitenwissers..?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Wel eens eens een gebroken ruit gehad toen wagen 14 dagen had buiten geslapen tijdens de winter (op een parking in Zaventem) en ik de verwarming volle bak zette toen we er mee vertrokken op die parking . Daar zal misschien nog wel iets anders meegespeeld hebben, want verwarming is toch bijlange na niet zo warm als de kan warm water die tientallen keren over de ruiten heb gekapt.
                      .
                      Dat kan best. Het gaat om de temperatuurverschillen. Als de verwarming de onderkant van de ruit warm stookt terwijl de bovenkant nog koud is zorg het verschil in uitzetting voor de barst. Als je koud water met een gieter rustig over de hele ruit giet heb je daar minder last van.

                      Jan

                      Comment


                      • #12
                        Re: ruitenwissers..?

                        Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                        Dat kan best. Het gaat om de temperatuurverschillen. Als de verwarming de onderkant van de ruit warm stookt terwijl de bovenkant nog koud is zorg het verschil in uitzetting voor de barst. Als je koud water met een gieter rustig over de hele ruit giet heb je daar minder last van.

                        Jan
                        Dat zou best de juiste uitleg kunnen zijn Jan.
                        Ik had nooit zo ver gedacht.
                        Het warme water goot ik natuurlijk altijd van boven zodat het over de ganse ruit stroomde en dus de ruit ongeveer gelijktijdig warm gemaakt werd.
                        Achteraf gezien hadden we ons beter naar Zaventem laten voeren en terughalen. Nu betaalden wij én de parkeerkosten (ook niet niks) én een nieuwe voorruit... reis was zo bij thuiskomst direct wat duurder uitgevallen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: ruitenwissers..?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Dat zou best de juiste uitleg kunnen zijn Jan.
                          Ik had nooit zo ver gedacht.
                          Het warme water goot ik natuurlijk altijd van boven zodat het over de ganse ruit stroomde en dus de ruit ongeveer gelijktijdig warm gemaakt werd.
                          Achteraf gezien hadden we ons beter naar Zaventem laten voeren en terughalen. Nu betaalden wij én de parkeerkosten (ook niet niks) én een nieuwe voorruit... reis was zo bij thuiskomst direct wat duurder uitgevallen .
                          Reden te meer om toch maar een glasschade verzekering te nemen.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: ruitenwissers..?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Reden te meer om toch maar een glasschade verzekering te nemen.
                            Toch maar niet hoor. Ik heb ooit drie nieuwe voorruiten moeten laten plaatsen op één jaar tijd, en dat is mijn totale glasbreuk op 44 jaar autorijden.
                            Met wat ik heb bespaard op die 44 jaar kan ik toch al enkele nieuwe ruiten laten plaatsen denk ik .

                            Vooral nu we nog ongeveer 7.000 km per jaar autorijden is het risico ook heel wat minder hé.
                            Telkens wij een nieuwe wagen kopen nemen we wel 2 jaar full omnium waar die glasbreuk dan automatisch in vervat zit, en that's it.

                            Maar ja verzekeringen hé, ik betaal ook reeds 44 jaar een autoverzekering en heb zelf nog nooit één ongeval gehad...
                            Toch ga ik het niet riskeren om zonder verzekering te rijden... omdat die trouwens verplicht is ook.
                            Aan mij heeft die verzekering alvast reeds goed verdiend.

                            Comment


                            • #15
                              Re: ruitenwissers..?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Aan mij heeft die verzekering alvast reeds goed verdiend.
                              Misschien liever zo dan het hele gedoe/geloop op alles hersteld te krijgen (en da's dan nog als je geluk hebt geen lichamelijke schade te hebben...).
                              Ik heb het op die 12 (?) jaar dat ik rondrijd ook nog niet nodig gehad, maar het is best zo voor mij :-)

                              Comment

                              Working...
                              X