Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

blokkerende geheugenkaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • blokkerende geheugenkaart

    Hallo,
    Ik was de vorige twee weken met vakantie en heb er heel veel natuurfoto's gemaakt met mijn Nikon D70 (fototoestel dat ik reeds vele jaren gebruik). Ik heb er een SanDisk Extreme III CF kaart met capaciteit 4 GB ingestopt en die zou aan de door mij op de camera ingestelde beeldkwaliteit meer dan 1100 foto's kunnen opslaan. Nadat ik er zowat 500 of 600 foto's mee genomen had wilde de camera niet meer fotograferen plots. Er blokkeerde iets. Ik kreeg een foutmelding in het scherm. Mijn manual had ik echter niet mee en ik kon dus niet zien wat er haperde. Nog een paar keer geprobeerd en toen kon ik terug foto's maken. Maar onmiddellijk daarna opnieuw hetzelfde en toen kreeg ik geen foto meer gedaan. Erger: wanneer ik de foto's op de geheugenkaart wilde bekijken verscheen de melding : "deze map bevat geen beelden"! Alle 5-600 foto's weg? Op mijn camera zie ik echter dat er nog meer dan 500 foto's kunnen genomen worden met deze kaart. In het hotel stopte ik een nieuwe CF kaart in de camera en alles werkte weer normaal. De kaart met al mijn mooie natuurfoto's blijft blokkeren en is zogezegd leeg.
    Vorig jaar heb ik een gelijkaardige nare ervaring gehad met eveneens een CF kaart van SanDisk in dezelfde camera. Ik dacht toen dat het een slechte kaart was (het was een nieuwe!) en ik heb die toen weggegooid. Maar nu doet zich opnieuw hetzelfde voor.
    Heeft iemand nog dergelijke ervaring gehad? Wat kan er aan gedaan worden en hoe kan ik de foto's op mijn geheugenkaart terugvinden?
    Ik heb de bewuste kaart reeds in de kaartlezer van een extern geheugen gestopt maar hetzelfde resultaat: kaart is zogezegd leeg.
    Wat kan de oorzaak zijn? Kan het aan de camera liggen?
    Bedankt voor alle hulp en info.

  • #2
    Re: blokkerende geheugenkaart

    Hallo,

    twee jaar geleden had ik in Texel door een stommiteit zelf bestanden per ongeluk gewist.
    Het belangrijkste is dan om niets meer met het kaartje te doen, tot je er met speciale software naar toe kunt.

    Als ik me goed herinner, heb ik toen mijn bestanden kunnen recupereren met Zero Assumption Recovery (zie http://download.cnet.com/Zero-Assump...-10061981.html)
    Met wat geluk is enkel de index van de kaart beschadigd (waar alle verwijzingen naar de eigenlijke bestanden staan), en kun je met deze (of soortgelijke software) een groot deel van je foto's terughalen (hoewel de namen/nummering van de bestanden bij mij wel weg was).

    In ieder geval, veel succes!
    Amedee7
    _____________________________________
    Canon 70D - EF-s 17-55 f2.8 - EF-s 60mm f2.8 macro - EF 70-200 F4 L IS USM - EF-s 10-18

    Comment


    • #3
      Re: blokkerende geheugenkaart

      Hallo Amedee7,

      Bedankt reeds voor deze tip! Bij de eerste CF kaart zat een klein schijfje voor data recovery maar ik wist niet hoe dat werkt of het werkte niet. Ik heb me toen bevraagd maar de fotos professioneel terug laten ophalen zou zeer duur geweest zijn. Hopelijk werkt het via jouw link.

      Comment

      Working...
      X