Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

    Vroeger had ik eens een nieuw autoraam laten steken door onze officiële Peugeot garage, bleek achteraf dat er bij koude dagen veel condens op m'n ramen zit
    Later heb ik in het nieuwe autoraam eens een klein barstje laten vullen zodat het raam niet verder zou barsten.

    Vorige week kocht ik zo'n luchtontvochtiger (bak met zakje korrels) die vocht zou opnemen, na een paar maand zouden die korrels opgelost zijn door de vochtopname en zou het een bak water worden.



    Ik heb de bak onder de stoel van de passagierzetel gezet om niet in de weg te staan, in het begin lukte het precies (of geluk door iets minder koud) blijkt dat er nu nog steeds veel condens is.
    In de zak zit dus een klein zakje korrels, dit zakje moet je dus rechtstreeks in de bak leggen (het is niet dat je de korrels in de bak moet gieten dacht ik )

    Wat doe ik verkeerd en hoe op te lossen? Ik kan moeilijk zakken korrels op m'n dashbord bij het raam leggen
    Nog andere mogelijkheden?

  • #2
    Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

    En ben je zeker dat er nergens geen vocht meer binnen komt?
    Anders kan je blijven vocht weghalen...

    die vochtonttrekkers hebben ook een minimum temperatuur om te werken dacht ik.

    Wat je ook kan doen, je auto eens enkele dagen in de garage laten staan en een elektrisch vuurtje in het interieur laten blazen...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

      Ik had ooit enkele jaren terug hetzelfde probleem. Na zelf één en ander geprobeerd te hebben uiteindelijk toch naar de garage geweest om dit probkeel na te zien/te laten oplossen.
      Zij wisten het direct. De oplossing was een fluitje van een cent, maar je moest het weten.
      De airco van de wagen voert water af dat uit de vochtige/warme lucht in de wagen gehaald wordt en dat moet naar buiten afgevoerd worden.
      Bleek gewoon dat het uiteinde van het afvoerslangetje na al die jaren gewoon verstopt was waardoor het water niet meer naar buiten maar naar binnen in de wagen afgevoerd werd.
      Onder het tapijt aan de passagierskant was het zo nat als wat, met als gevolg telkens (ondanks de airco) aangedampte ruiten.
      Ik beweer nu niet dat dit bij jou ook het geval is, maar het zou wel eens kunnen (?).

      Comment


      • #4
        Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Vroeger had ik eens een nieuw autoraam laten steken door onze officiële Peugeot garage, bleek achteraf dat er bij koude dagen veel condens op m'n ramen zit
        Later heb ik in het nieuwe autoraam eens een klein barstje laten vullen zodat het raam niet verder zou barsten.

        Vorige week kocht ik zo'n luchtontvochtiger (bak met zakje korrels) die vocht zou opnemen, na een paar maand zouden die korrels opgelost zijn door de vochtopname en zou het een bak water worden.



        Ik heb de bak onder de stoel van de passagierzetel gezet om niet in de weg te staan, in het begin lukte het precies (of geluk door iets minder koud) blijkt dat er nu nog steeds veel condens is.
        In de zak zit dus een klein zakje korrels, dit zakje moet je dus rechtstreeks in de bak leggen (het is niet dat je de korrels in de bak moet gieten dacht ik )

        Wat doe ik verkeerd en hoe op te lossen? Ik kan moeilijk zakken korrels op m'n dashbord bij het raam leggen
        Nog andere mogelijkheden?
        Is dat nu een echt verhaal, of een grap ?
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

          Als je een betere oplossing kent laat maar komen, it's not easy...

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Is dat nu een echt verhaal, of een grap ?

          Comment


          • #6
            Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Is dat nu een echt verhaal, of een grap ?
            Dat vraag ik me ook af.
            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
            Als je een betere oplossing kent laat maar komen, it's not easy...
            Gewoon de wagen meer verluchten met het ventilatiesysteem.
            Het verwarming hoger zetten, de ventilator een standje hoger.
            Als je airco hebt : zet die 1 minuut op maximum.
            De airco NOOIT afzetten in de winter.
            De ventilator van de verluchting NOOIT helemaal afzetten.

            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
            .............................na een paar maand zouden die korrels opgelost zijn door de vochtopname en zou het een bak water worden......
            Na een paar maanden zijn er tonnen water, via de luchtvochtigheid (vocht in de lucht) , door je wagen gewaaid..... Dat potje dient daar tot niets.
            Last edited by Skitch; 26 januari 2015, 21:23.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

              Jij hebt met vrij grote zekerheid een lek ergens.
              Ofwel een lekkende radiator in het interieur, ofwel zit je met water dat via de koffer, een raam of een schuifdak naar binnen komt.
              Kijk eens onder je tapijten, of in de bak van je reservewiel. Je bent niet de eerste die daar een vijverje vindt.

              Comment


              • #8
                Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Ik had ooit enkele jaren terug hetzelfde probleem. Na zelf één en ander geprobeerd te hebben uiteindelijk toch naar de garage geweest om dit probkeel na te zien/te laten oplossen.
                Zij wisten het direct. De oplossing was een fluitje van een cent, maar je moest het weten.
                De airco van de wagen voert water af dat uit de vochtige/warme lucht in de wagen gehaald wordt en dat moet naar buiten afgevoerd worden.
                Bleek gewoon dat het uiteinde van het afvoerslangetje na al die jaren gewoon verstopt was waardoor het water niet meer naar buiten maar naar binnen in de wagen afgevoerd werd.
                Onder het tapijt aan de passagierskant was het zo nat als wat, met als gevolg telkens (ondanks de airco) aangedampte ruiten.
                Ik beweer nu niet dat dit bij jou ook het geval is, maar het zou wel eens kunnen (?).
                In mijn Clio zat geen airco, de lucht (voor de verluchting/verwarming) komt gewoonlijk binnen tussen de motorkap en de voorruit, daar zit een "bak" met onderaan een afvoer voor regenwater.
                Die afvoer zat dicht, en als ik na een regenbui ergens rechts moest afslaan, dan dampte de voorruit meteen aan.
                Het water in die bak liep dan rechtstreeks op de radiator voor de interieurverwarming, en dat gaf meteen een wolk waterdamp.
                Ik kon die afvoer zelf niet meteen vinden, maar mijn auto moest toch al naar de garage, ik heb het probleem vermeld, het was achteraf opgelost, en ze hebben er niets extra voor aangerekend.
                Als je weet waar die afvoer zit, dan zal het ook niet veel werk zijn om het probleem op te lossen.

                Maar er zijn nog meer plaatsen waarlangs er water binnen kan komen in de auto.
                En als je altijd heel korte afstanden rijdt, dan zal de auto nooit voldoende warm worden om het vocht dat mee binnen komt af te voeren.
                Met een airco maak je de lucht droger, dat kan ook helpen, maar normaalgezien is het niet nodig om de airco continu ingeschakeld te laten (als er nergens iets verkeerd zit waardoor er teveel water binnen komt).

                Als het sneeuwt, dan blijft er ook veel water (sneeuw) aan je schoenen kleven, op korte afstanden zal dat vocht ook niet de tijd krijgen om te verdampen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

                  En het simpelste eerst ... als ge uw ruiten niet tijdig of met een verkeerd product gekuist hebt, dan dampen die veel sneller aan en dat vormt dus condens.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

                    @canonyoucan welke model Peugeot betreft het?

                    Als technisch expert Peugeot kan ik bovenstaande diagnoses bevestigen, airco condensafvoer kan verstopt zitten of gekneld, waterafvoer voorruit kan verstopt zitten, lek in de interieur radiator, water afvoer deuren zitten verstopt... en zoveel meer...

                    Met type en bouwjaar kan ik u een betere diagnose geven.

                    Groeten
                    D7100 / nikon 17-55 f2.8 / SB-900 / 055xprob-486rc2

                    Comment


                    • #11
                      Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

                      Als dit probleem echt persistent is dan kan het niet anders dan dat er ergens water(damp) binnen komt.

                      Indien het probleem enkel is op momenten dat de "koude valt" (nu zo dees dagen) dan los ik dat op door gewoon met een trekkertje (achterkant van een ijskrabber) de damp even snel weg te nemen. En dan de verluchting op volle bak. En ik kan aanzetten. Ik moet die handeling es herhalen zolang het raam nog niet droog is maar ik kan al rijden.
                      En na hooguit 5 minuten is het probleem vanzelf opgelost.

                      Die silicagel korrels zijn geen oplossing. Daarvoor is het vochtgehalte in de ruimte te groot. Probleem is de aanvoer van "verse" lucht steeds.
                      De korrels zijn in 1 2 3 verzadigd.

                      Die silicagel kan wel nuttig zijn in afgesloten ruimtes waar geen tocht is (bv een keldergat of een achterkamertje waar geen mens komt)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

                        Is hier wel duidelijk een waterlek, of zoals reeds gezegd een verstopte afvoer van de airco.
                        Een radiatorlek in het verwarmingssysteem is zo goed als uitgesloten, dat ruik je, en bovendien
                        zou je dat reeds lang geweten hebben.....
                        Eens goed alle vloerbedekking aftasten zal je wel de reden geven denk ik, en dan zoeken langs waar het vocht naar
                        binnen komt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

                          Alst een peugeot 607 is, dan zou ik beginnen met het reserve wiel eens eruit te halen...
                          daar is blijkbaar een bepaalde serie geweest waar via het achterlicht het water vlot naar binnen kon...

                          het kan ook via de deuren, daar zitten onderaan verschillende gaatjes die dienen voor het water dat via het raam in de deur komt eruit te laten.
                          Deze durven ook verstoppen, met een stukje ijzerdraad eens in pulken kan enkele liters water tevoorschijn toveren
                          (al hoor je dan meestal de deur ook klutsen als je ze open of dicht doet).

                          verder kunnen rubbers van deuren of ramen ook boosdoeners zijn,
                          zitten ze nog op hun plek, of zijn ze gescheurd?

                          ach, veel mogelijkheden, soms ook combinaties...

                          mijn vorige wagen kreeg langs 4 plaatsen water binnen:
                          -> Verwarmingding,
                          -> Deurrubbers
                          -> achterlicht
                          -> kofferrubber

                          dit alles te samen, gaf na een regenbui ongeveer 3 cm water boven de vloerbekleding...
                          Waarop de garagist droog zei: "En tis nochtans gene cabrio" sindsdien ben ik er nooit nog geweest...
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

                            Dit vandaag binnengekregen , http://www.conrad.be/ce/nl/product/1...tvreter1095074

                            Comment


                            • #15
                              Re: Condensprobleem binnenkant autoruit - oplossen met luchtontvochtiger ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                              Hoeveel van die zakjes zou je zo nodig hebben om een kleine kelderruimte wat minder vochtig te houden ? Iemand een idee, een bak vol.. ?
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X