Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR, NIK of PS sepia en wat eerst doen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LR, NIK of PS sepia en wat eerst doen

    Ik wil een foto op 1x2 meter aan de muur en ik wil hem in sepia maar weet niet goed wat kiezen en in welke volgorde. Zijn er BDers die me een klein duwtje willen geven in de goei richting?
    1. NIK RAW presharpener? Moet dat, waaraan kan ik zien of dit nodig is? En moet ik RAW-presharpener letterlijk nemen en dit allereerst doen?
    2. Sepia bij LR, PS en NIK zijn 3 keer verschillend. Is er eentje van de 3 die dat gewoonlijk beter doet dan de anderen of bewerk ik naar mijn eigen smaak?
    3. Opblazen naar 1x2 meter dacht ik in PS te doen. Overal lees ik dat in stapjes van 10% te doen maar 't is voor mezelf en ik tel de tijd niet, is het nog beter dat ik 5% stapjes te doen?

    Groetjes,
    Djienbe

  • #2
    Re: LR, NIK of PS sepia en wat eerst doen

    Als je Nik RAW Presharpener gebruikt (ik doe dat meestal wel) is dat de allereerste stap.
    De 'suggested workflow' voor de Nik Plugins vind je hier terug: https://support.google.com/nikcollec.../3000890?hl=nl

    'Opblazen' doe ik met Perfect Resize, module van Perfect Photo Suite 9.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: LR, NIK of PS sepia en wat eerst doen

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Als je Nik RAW Presharpener gebruikt (ik doe dat meestal wel) is dat de allereerste stap.
      De 'suggested workflow' voor de Nik Plugins vind je hier terug: https://support.google.com/nikcollec.../3000890?hl=nl

      'Opblazen' doe ik met Perfect Resize, module van Perfect Photo Suite 9.
      Schitterend, bedankt LesC. Perfect Photo Suite 9 heb ik niet maar ik mag toch aanneemen dat het in PS even goed gaat? En wat dan gedaan met die stapjes, win ik echt nog eens als ik dat per 5% doe?

      Djienbe

      Comment


      • #4
        Re: LR, NIK of PS sepia en wat eerst doen

        Ik heb ooit eens een proef genomen met tien rocent vergroten, stappen, en in één keer 3x vergroten en in één keer was beter, marginaal. Gegokte reden bij ierdere stab qworden er afrondings fouten gemaakt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: LR, NIK of PS sepia en wat eerst doen

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik heb ooit eens een proef genomen met tien rocent vergroten, stappen, en in één keer 3x vergroten en in één keer was beter, marginaal. Gegokte reden bij ierdere stab qworden er afrondings fouten gemaakt.
          Da's vreemd want ik dacht toch dat ik al meer dan eens gelezen had dat als je meteen naar de gewenste maat vergroot PS veel te veel pixels moet bijmaken en dat zou je kunnen zien.
          Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben?

          Djienbe

          Comment


          • #6
            Re: LR, NIK of PS sepia en wat eerst doen

            Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
            Da's vreemd want ik dacht toch dat ik al meer dan eens gelezen had dat als je meteen naar de gewenste maat vergroot PS veel te veel pixels moet bijmaken en dat zou je kunnen zien.
            Dat is helemaal niet vreemd, want de tamtam is het meest beseelde instrument o het internet.
            Uiteindelijk moeten in beide gevallen er net zoveel pixels bijgemaakt worden. Doe je het in stapjes dan wodt een foutje in stap 1 meegenomen nin alle volgende stappen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: LR, NIK of PS sepia en wat eerst doen

              Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
              Da's vreemd want ik dacht toch dat ik al meer dan eens gelezen had dat als je meteen naar de gewenste maat vergroot PS veel te veel pixels moet bijmaken en dat zou je kunnen zien.
              Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben?

              Djienbe

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Dat is helemaal niet vreemd, want de tamtam is het meest beseelde instrument o het internet.
              Uiteindelijk moeten in beide gevallen er net zoveel pixels bijgemaakt worden. Doe je het in stapjes dan wodt een foutje in stap 1 meegenomen nin alle volgende stappen.
              Pak een stukje uit je bestand en probeer het uit. Dat is niet zo moeilijk en mogelijk wel zo verhelderend
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: LR, NIK of PS sepia en wat eerst doen

                @hjanssen en olivetti,

                Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er me niet aan zetten dit te proberen, ik geloof jullie ook gewoon zo. Uiteraard wist ik wel dat je op het internet tot en met de grootste zever kan vinden en ik probeer me daar telkens tegen te beschermen door te kijken of een informatie door verschillende bronnen gegeven wordt. En in het geval van het 10% verhaal meende ik het uit "betrouwbare bron" te hebben. Ik dacht zelfs dat het op een van die adobe tutorials was. Ik ga daar nu niet meer naar zoeken, daar heb ik de tijd niet voor. Nu wil ik eerst de sepia bewerking in NIK, LR en PS doen en zien welke me het beste bevalt. Voor de eindafwerking had ik aan Milo in Kontich gedacht, tenzij iemand goede argumenten heeft om elders te gaan.

                Djienbe

                Comment

                Working...
                X