Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag i.v.m. filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag i.v.m. filters

    Yo BD-verslaafden

    Ik heb een canon 300D besteld met kitlens.
    Ik wil ook ineens een paar filters aankopen om mijn lens te beschermen.
    Alleen weet ik niet welke filters er op de markt zijn en waarvoor ze dienen.

    Kan er mij iemand wegwijs maken in de wereld van filters.

    Als er iemand een website weet met uitleg over wat welke filter voor effekt heeft of een site met fotos met en zonder filter, dat zou geweldig handig zijn.

    Alvast bedankt,
    Raf

  • #2
    Ter bescherming zit je er best een UV-filter op. Die is neutraal van kleur en de goede zorgen ook niet voor lichtverlies (goeie merken zijn o.a. b+w, Hoya, ...)

    Andere filters zijn:
    * skylight: vergelijkbaar met UV, maar geven een iets ander kleurbeeld
    * polarizers: helpt om reflecties tegen te gaan op o.a. water en metaal,...
    * ... en dan heb je nog allerlei sterfilters etc.

    PS: ik ben niet verslaafd
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      ik weet niet of het mag, moet ik een nieuwe topic starten? ik heb een vraag over filters die enigzins aan die van raf aansluit.
      hier ga ik dan.
      voor mijn bestelde D70 (ik wacht al bijna 2 maanden, grrrr...) heb ik inmiddels een UV filter en een circulaire pola gekocht.
      soms moet ik denken aan de zwangere moeders die truitjes en sokjes breien...
      ik heb nog 2 grijze verloopfilters (Cokin) die ik gebruikte met mijn oude analoge SLR. vond ik nuttig voor landschapsfotografie om het contrast tussen de hemel en de grond lichter te maken.
      mijn vraag: hebben die nog zin voor het digitale werk, gebruikt iemand van jullie dat nog, of doen jullie alles in Photoshop?

      Comment


      • #4
        @Lucky luke: die verloopfilters zijn juist voor digitaal extra interessant. Door de kleinere belichtingsruimte van de CCD t.o.v. film heb je immers snel last van uitgebeten luchten; daar helpt een pola ook niet altijd bij. Een verlopend grijsfilter kan die luchten een stuk donkerder maken waardoor de contrastomvang van je plaat weer binnen de belichtingsomvang van je sensor kan vallen. Zeker bruikbaar dus!

        Comment


        • #5
          Is Cokin eigenlijk een "goed" merk? Ik kreeg bij mijn kersverse D 70 namelijk een filterhouder van dat merk.

          Comment


          • #6
            Originally posted by CooMa
            * polarizers: helpt om reflecties tegen te gaan op o.a. water en metaal,...
            Op geschilderd metaal (auto, boot, ...) dan want aan reflecties op bloot metaal zal dat niet veel geven ... (of ik moet fameus mis zijn)
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment

            Working...
            X