Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdruk vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdruk vraagje

    Ik maak van veel landschapsfoto's in lightroom 16:9 formaat.
    Maar wat gebeurd er als ik die laat afdrukken op (meest gebruikt) 10/13?

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Afdruk vraagje

    Dan zou er zeker al een stuk wegvallen.
    Kijk, met deze foto heb ik vorige zomer nog een HoF-nominatie gehaald. De foto is 16:9
    Ik heb even met een rood lijntje aangeduid wat er zou afgedrukt worden op 13x10. Ik had nog iets meer van de onderkant kunnen meenemen, maar het gaat om het verschil aan te tonen tussen de twee formaten.
    Boodschap: zelf bijsnijden of ander formaat van foto exporteren uit Lightroom. LR is toch non-destructief, niet?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Afdruk vraagje

      Mijn ervaring is juist dat er niets afvalt maar de grootste maat wordt passend gemaakt en dan krijg je in dit geval dus witte randen onder en boven.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Afdruk vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
        Mijn ervaring is juist dat er niets afvalt maar de grootste maat wordt passend gemaakt en dan krijg je in dit geval dus witte randen onder en boven.
        Da's natuurlijk ook een optie. Ik ga de foto van hierboven (16:9) waarschijnlijk afwerken als ansichtkaart voor dit jaar. Maar ik kies daarbij voor 15x10 formaat, niet 13x10. Ik heb het even gesimuleerd:
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Afdruk vraagje

          Dus als ik het goed begrijp: Best op 10/15 afdrukken anders heb ik een witte kader.
          Misschien best in LR de maat al op 9/13 maken?

          mvg

          PS16:9 vind ik zeer mooi voor landschappen.
          Last edited by maltje1962; 24 januari 2015, 12:51.
          Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
          schitterende maltwhisky op de kast

          Comment


          • #6
            Re: Afdruk vraagje

            Ik vind voor landschappen 16:9 vaak ook het beste formaat, maar ik zou alleszins zelf de afdruk voorbereiden, zoals ik hierboven laten zien heb. 15x10 geeft inderdaad meer dan 13x10. Zoals boven gezegd (en eigenlijk is het idee pas ontstaan na jouw vraag, waarvoor dank ), ga ik die 16:9 foto afwerken voor mijn jaarlijkse ansichtkaart (vooral voor mijn buitenlandse vrienden bestemd). Ik weet nog niet of ik boven en onder dezelfde witte band ga houden (ik kan bijvoorbeeld ook alleen onderaan voor een bredere witte band kiezen met daarin tekst als "Groeten uit...", misschien voeg ik ook links en rechts wat wit toe, en mogelijk werk ik met een laagmasker zodat ik aan alle randen de foto geleidelijk kan laten overgaan in de achtergrond. Daarmee ben ik nu aan het experimenteren.
            Maar als je je foto op 16:9 naar een online drukker stuurt, weet je volgens mij niet op voorhand wat het resultaat gaat zijn, als je zelf voorbereidt (met wit inbegrepen) zal het zijn zoals jij dat bepaald hebt.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Afdruk vraagje

              Als zij dan toch hun eigen ding doen,is het beter de foto in te stellen op het formaat dat ik ze ga afdrukken dus?
              Ik begrijp niet goed hoe ik een 16:9 foto kan voorbereiden voor afdruk 13:10.

              mvg
              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
              schitterende maltwhisky op de kast

              Comment


              • #8
                Re: Afdruk vraagje

                Jawel, door zelf uw eigen uitsnede te maken, zoals ik in mijn eerste illustratie heb laten zien. Maar wat schiet er dan nog over van je mooie landschap?
                13:10 is echt niet zo courant, hoor, tenzij je de 4/3 afdrukjes bedoelt uit een ixus of -ik geloof zelfs- mijn G9. 15:10 is veel couranter, en dan verlies je al minder.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Afdruk vraagje

                  De meeste foto's die we ooit hebben laten afdrukken zijn op 13:10.
                  Ik heb er nooit bij stil gestaan.
                  Als ik het formaat hou in Lightroom,en ik laat ze afdrukken op 10:13 verlies ik DAN iets?
                  pff,dat is een moeilijke materie niet?

                  mvg
                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Jawel, door zelf uw eigen uitsnede te maken, zoals ik in mijn eerste illustratie heb laten zien. Maar wat schiet er dan nog over van je mooie landschap?
                  13:10 is echt niet zo courant, hoor, tenzij je de 4/3 afdrukjes bedoelt uit een ixus of -ik geloof zelfs- mijn G9. 15:10 is veel couranter, en dan verlies je al minder.
                  Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                  schitterende maltwhisky op de kast

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afdruk vraagje

                    Als je het formaat houdt in LR, 16:9 dus? Volgens Olivetti krijg je dan het resultaat zoals in mijn tweede illustratie. Dus er gaat van je landschap niets verloren, maar men zal witte randen bijmaken.
                    Je zou toch zelf eens een test kunnen doen? Ik zet een fotootje op USB-stick, ga daarmee naar Kruidvat (in het volgende dorp) en druk meteen af. Ik doe zoiets regelmatig voor ik een heleboel laat afdrukken (die ik dan oplaad naar de site van de online drukker). Ik heb al verschillende online drukkers gebruikt, en het hangt ervan af welk formaten zij aanbieden. Voor een babyborrel uitnodiging (lang formaat, voor zo'n langwerpig envelope) kwam ik destijds bij Vistaprint uit, voor de klassieke 15:10 (mijn dSLR en die van mijn vrouw) of 13:10 (haar ixus en mijn G9) gingen we totnogtoe naar Smartfoto, terwijl ik voor mijn ansichtkaarten (15:10, maar achteraan indelingen voor tekst, adres en postzegel) kwam ik dan weer bij Kruidvat terecht.
                    De volgende batch wordt wellicht bij CeWe, omdat we als VZW-leden van BD bepaalde voordelen hebben. Nu: CeWe drukt ook voor Kruidvat, dus ik vermoed dat zij min of meer dezelfde formaten aanbieden.
                    Ik zou eerst eens wat online zoeken of je geen 16:9 kunt vinden.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afdruk vraagje

                      Man,ik snap er niet veel van.
                      In lightroom vertrek ik van een originele foto getrokken met een D7000.
                      Als ik dan het foto formaat aanpas naar 10:13 maakt hij er zelf 8,5:11 van???
                      Links en rechts verlies ik dan een stuk van de foto.
                      Kan iemand mij dat uitleggen?
                      Kan ik in LR zien wat het formaat is?
                      De afmetingen zijn 4928 op 3264.

                      mvg
                      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                      schitterende maltwhisky op de kast

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afdruk vraagje

                        Die test,dat is idd een heel goede tip.
                        Ga ik zeker doen.Nu ik er aan denk,er zijn veel online services waar je via de upload software ziet hoe je foto eruit gaat zien.
                        Wel heel toevallig dat we op het zelfde moment wat gepost hebben.

                        mvg
                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Als je het formaat houdt in LR, 16:9 dus? Volgens Olivetti krijg je dan het resultaat zoals in mijn tweede illustratie. Dus er gaat van je landschap niets verloren, maar men zal witte randen bijmaken.
                        Je zou toch zelf eens een test kunnen doen? Ik zet een fotootje op USB-stick, ga daarmee naar Kruidvat (in het volgende dorp) en druk meteen af. Ik doe zoiets regelmatig voor ik een heleboel laat afdrukken (die ik dan oplaad naar de site van de online drukker). Ik heb al verschillende online drukkers gebruikt, en het hangt ervan af welk formaten zij aanbieden. Voor een babyborrel uitnodiging (lang formaat, voor zo'n langwerpig envelope) kwam ik destijds bij Vistaprint uit, voor de klassieke 15:10 (mijn dSLR en die van mijn vrouw) of 13:10 (haar ixus en mijn G9) gingen we totnogtoe naar Smartfoto, terwijl ik voor mijn ansichtkaarten (15:10, maar achteraan indelingen voor tekst, adres en postzegel) kwam ik dan weer bij Kruidvat terecht.
                        De volgende batch wordt wellicht bij CeWe, omdat we als VZW-leden van BD bepaalde voordelen hebben. Nu: CeWe drukt ook voor Kruidvat, dus ik vermoed dat zij min of meer dezelfde formaten aanbieden.
                        Ik zou eerst eens wat online zoeken of je geen 16:9 kunt vinden.
                        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                        schitterende maltwhisky op de kast

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afdruk vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                          Man,ik snap er niet veel van.
                          In lightroom vertrek ik van een originele foto getrokken met een D7000.
                          Als ik dan het foto formaat aanpas naar 10:13 maakt hij er zelf 8,5:11 van???
                          Links en rechts verlies ik dan een stuk van de foto.
                          Kan iemand mij dat uitleggen?
                          Kan ik in LR zien wat het formaat is?
                          De afmetingen zijn 4928 op 3264.

                          mvg
                          Dit is toch 2/3 ( 10/15 ) verhouding.

                          Om aan je 10/13 en 9/16 te komen ga je al van je bestand wegsnijden.

                          Het formaat, ik werk met PS, en in bridge kan je dat instellen zodat je het in de info onder de foto kan zien. ( bewerken>>voorkeuren>> metagegevens ) ( metagegevens weergeven ook aanvinken )

                          PJW
                          Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                          Comment

                          Working...
                          X