Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over flitsinstelling (Canon580EXII)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag over flitsinstelling (Canon580EXII)

    Ik ben niet zo thuis in het flitsen met een opzetflitser.

    Wat voor instellingen moet ik gebruiken bij het maken van een foto wanneer het redelijk donker is?
    Wat ik namelijk nooit begrijp is dat de camera bij weinig licht een langere sluitertijd kiest bij weinig licht ook al zit de flitser op de camera. Dan krijg ik alsnog een onscherpe foto toch?

    Ik stel nu de camera in op AV: 2.8 diafragma, iso 800, en dan krijg ik een tijd van 1/8 sec.

    Wie kan me helpen?
    Dank u wel alvast!

  • #2
    Re: vraag over flitsinstelling (Canon580EXII)

    Als de flitser gebruikt wordt als enige lichtbron, dan zal je sluitertijd en diafragma manueel moeten instellen (probeer eens op f4 en bijvoorbeeld 1/100sec).
    Als de flitser dan in ETTL mode staat wordt de kracht (flitstijd) van de flitser automatisch geregeld.
    Dat kan in sommige omstandigheden wel problemen geven, vooral als er bijvoorbeeld personen voor de camera staan die een reflecterend vestje aan hebben, in dat geval worden de foto's onderbelicht omdat de lichtmeting teveel rekening houd met de reflecterende strepen).

    Als je de flitser gebruikt als invulflits, dan kan je de camera in de diafragmavoorkeuzestand zetten, maar je moet er dan wel zelf op letten dat de sluitertijd kort genoeg wordt (door iso en diafragma aan te passen, let daarbij wel op de flitssynchronisatiesnelheid van de camera).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: vraag over flitsinstelling (Canon580EXII)

      Dank je wel Black B@ndit.
      Stel ik zet de sluitertijd op 1/30 sec. Word het portret dan onscherp? Of is de flitstijd altijd zo snel dat het portret scherp blijft.

      Comment


      • #4
        Re: vraag over flitsinstelling (Canon580EXII)

        Ik denk dat er hier iets niet klopt...
        Met flits een sluitertijd van 1/8, f2.8 op 800 iso...? Geeft me het gevoel dat je toestel niet weet dat er een flitser beschikbaar is.
        Als ik hier in mijn bureautje een foto wens te nemen dan krijg ik 1/60 f2.8 iso 3200. Maar zodra ik de ingebouwde flitser opklap, krijg ik 1/60 f4 iso 400.
        Hoe het gaat met een opzetflitser weet ik niet maar ik verwacht eigenlijk toch iets gelijkaardigs. Of zie ik dat geheel fout ?
        Volgens Black B@andit wordt het vermogen van de flits geregeld door het aanpassen van de flitsduur (klopt ook), al blijft de flitsduur op zich wel heel beperkt denk ik, ordegrootte van 1 ms?

        Momenteel heb ik nog geen opzetflitser en kan dus ook niet helpen in deze, maar, als je met je flitser aan een foto maakt, met welke sluitertijden en zo wordt die dan daadwerkelijk gemaakt ? Zijn dat dan de waardes die je aangaf ? Of zijn de aangegeven waardes die je in je zoeker ziet voor je de foto neemt ?

        Ben wel benieuwd! Heb het gevoel dat ik via deze post e.e.a. zal bijleren!
        mvg,
        Luc
        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

        Comment


        • #5
          Re: vraag over flitsinstelling (Canon580EXII)

          Wat een oplettende lezer... :-). Ik val direct door de mand. De instellingen 1/8 f2.8 iso 800 was fictief.
          Wat ik eigenlijk probeer uit te vinden is of een portret nog scherp is wanneer de sluitertijd langzaam is. Bij daglicht zonder flits is een portret bij een sluitertijd van 1/8 natuurlijk onscherp. Maar hoe ziet dat bij minder licht? Is het model dan nog scherp omdat de flitstijd heel snel is ook al is de sluitertijd zo lang?

          Comment


          • #6
            Re: vraag over flitsinstelling (Canon580EXII)

            Oorspronkelijk geplaatst door palermo Bekijk bericht
            Ik ben niet zo thuis in het flitsen met een opzetflitser.

            Wat voor instellingen moet ik gebruiken bij het maken van een foto wanneer het redelijk donker is?
            Wat ik namelijk nooit begrijp is dat de camera bij weinig licht een langere sluitertijd kiest bij weinig licht ook al zit de flitser op de camera. Dan krijg ik alsnog een onscherpe foto toch?

            Ik stel nu de camera in op AV: 2.8 diafragma, iso 800, en dan krijg ik een tijd van 1/8 sec.

            Wie kan me helpen?
            Dank u wel alvast!
            Veel hangt ervan af hoe je de flitser gebruikt: als invulflits of als hoofdlicht, en dan ook nog de verhouding flitslicht/omgevingslicht.
            Bij Canon is het zo:
            - camera in M mode: flits is hoofdlicht. Sluiterijd/diafragma/iso stel je zelf in, begin bvb met 1/50s - f/2.8 - iso 800. De flitser levert dan de nodige power om het onderwerp goed te belichten. Aangezien het meeste licht toch van de flitser komt, zal het onderwerp scherp zijn (flitspuls is zééér kort van duur).
            Voor betere resultaten moet je balanceren tussen flitslicht en omgevinglicht. Dat doe je hier door te spelen met iso, lensopening en in mindere mate de sluitertijd. Hoe hoger de iso, en hoe groter de lensopening, hoe meer omgevingslicht de camera zal oppikken, en hoe natuurlijker de resultaten zullen zijn. Best is ook om de flitser te bouncen tegen plafond of muren (indien mogelijk). In dat geval moet je op de flitser wel EV compensatie toepassen (+2/3, +1.0 EV).

            - camera in Av mode: flits is invulflits. Hierbij kiest de camera een sluitertijd alsof er geen flitser aanwezig is. Dat kan dus resulteren in lange sluitertijden bij weinig omgevingslicht, en dus toch nog "bewogen" fotos. Flitsen in Av mode is vooral interessant als er genoeg omgevingslicht is, maar je het onderwerp beter wil uitlichten, bvb op een zonnige dag om schaduwen in het gezicht op te lichten.

            Kortom, in slechte omstandigheden is werken met de camera in M mode het gemakkelijkst.
            Last edited by dleemans; 23 januari 2015, 18:14.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: vraag over flitsinstelling (Canon580EXII)

              Geweldige uitleg Dieemans,
              Hier ben ik heel goed mee geholpen!!!!!!
              Dank je wel.

              Comment

              Working...
              X