Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitser voor Canon D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitser voor Canon D70

    Bij mijn zoektocht naar een flitser kwam ik uit op Pixel TTL Camera Flitser Mago voor Canon (als alternatief voor de dure Speedlite 600EX RT).
    Heeft iemand hier ervaring mee ?

    Wat is er nog extra nodig om draadloos te kunnen flitsen ?
    Ik ben er nog niet helemaal uit maar enerzijds moet het mogelijk zijn om zonder extra toebehoren de flits van de camera te gebruiken om de externe flitser te triggeren. Wat met niet helemaal duidelijk is, is of de interne flitser nog steeds meebelicht. Of wordt die dan enkel gebruikt om de externe flitser te triggeren (en wordt er dus ergens met een "vertraging" gewerkt) ?
    Om echt draadloos (RF) te werken heb je een extra zender/ontvanger nodig. Zijn er daar positieve ervaringen ?

    Of zijn er andere flitsers die ik zekerlijk moet opnemen in een short list ?
    Omdat ik zowat alles en nog wat moet aanschaffen (statief, draagtas, flits, ...) wil ik het budget beperkt houden maar wil ook geen miskoop doen (want dan is het ook jammer van het geld). Liever nog sparen en de uitgaven spreiden dan foute aankopen doen...

    Ik heb ook nog flitsers liggen van vroeger (met X-contact), mits een adaptertje (ergens via dit forum gevonden) op de hotshoe zou die ook bruikbaar moeten zijn, niet ? (als gewone flits dan, geen ETTL)
    Of is dit toch ook maar iets wat enkel als noodoplossing kan dienen ?

    En terwijl we toch bezig zijn, die E-TTL mogelijkheid regelt toch de nodige flitskracht in functie van de situatie ?
    Is het dan eigenlijk nog nodig om het vermogen te kunnen instellen ?
    Of moet ik dat laatste eerder zien als een stopje onder- of overbelichten (zoals je dat ook op je camera kunt instellen) ?

    Een korte en heldere "flitscursus" heb ik nog niet gevonden (en heb heel veel vragen)... hopelijk zorgen jullie voor meer duidelijkheid!

    mvg,
    Luc
    Last edited by ifiamminghi; 1 februari 2015, 20:44.
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

  • #2
    Re: flitser voor Canon 70D

    Echt niemand die de Mago kent ?
    ...of een beterkoop alternatief voor de (dure) Speedlites kan voorstellen ?
    mvg,
    Luc
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: flitser voor Canon 70D

      De canon is idd "beetje" duur. Heeft me ook altijd tegen de borst gestoten.
      Een ander kan in "namaak" gelijkaardig materiaal bieden (bouwkwaliteit) aan prijzen die democratisch zijn.
      En de laatste tijd zijn er een paar merken bijgekomen die flitsen maken.

      De Mago is me totaal onbekend, veel zal ik er dan ook niet over uitspreken.
      Vind het wel wat vreemd dat ze GN65 beloven, toch best eerst zien en dan geloven denk ik.
      De bouwkwaliteit ziet er best ok uit van wat je op internet ziet.

      Zelf heb ik meerdere flitsen van het merk yongnuo (model 560 die ik manueel gebruik voor strobistwerk). Die gebruik ik in combinatie met de gekende 602 setjes van yongnuo ook om ze aan te sturen.

      Maar ik heb onderandere ook eentje voor zuiver reportagewerk gelijkaardig aan wat jij voorsteld en dat is model 568 ex, ook van yongnuo.

      Bouwkwaliteit van yongnuo is zeer goed. Geen klachten als je er degelijke batterijen in steekt.
      Ervaring op reportage met de 568: Werkt super als je model niet te dicht staat. staat je model op minder dan 1 meter +- dan gaat de 568 snel overbelichten.
      Ik stuur dat bij door snel de flitskop omhoog te zetten en zo tochwel direct 2 stops te verliezen waardoor mijn belichting weer goed zit.
      Nadien moet ik soms wel wat bijsturen in nabewerking. Maar dat is enkel zo indien ik van dichtbij werk.

      Normaal moet TTL je flitskracht doorgegeven worden vanuit de body die dat voor jouw berekend aan wat em ziet door de lens.
      Je kan compenseren op je body maar ook op je flits naar gelang je stijl.


      Opmerking: In je vraag stel je dat je een HSS TTL in combinatie met remotes wil gebruiken. Dat is eigenlijk een beetje onzin die combinatie.
      TTL neemt aan dat de flits op je toestel staat. Als je de flits remote via TTL zou besturen is het eigenlijk onzin omdat de afstand van de flits tot je model variabel is.
      De flitsenergie die tot bij je model komt is afhankelijk van de omgekeerde kwadraatregel en dat kan je body niet berekenen.

      Flitsen is om te beginnen een ander manier van fotograferen. Alles wat je geleerd hebt voor normaal fotografie mag je vergeten als je begint te werken met flitsen.
      Ale is niet helemaal waar hoor, maar komt er toch op neer dat je manier van aanpak heel anders zal zijn.

      2 keuzes: meestal in studioomgeving of strobistwerk ga je puur op manueel zowel op je flits(en) als op je camera en werk je meestal met remotes om ze te triggeren.
      vergeet HSS en TTL. is onzin in die setup. Wil je die setup nog verbeteren dan is het adviseerbaar een lichtmeter te kopen (redelijk duur) zodat die voor jou de manuele instellingen gaat berekenen.

      Methode 2 is meestal als je op reportage gaat en je flits op je toestel zet.
      Dan is het een must om TTL te hebben. Kwestie van snel op de actie te kunnen inspelen en met goede resultaten naar huis te komen.
      Er is gewoonweg geen tijd om je flits dan manueel in te stellen. TTL is daar je redding. Je body berekend gewoonweg alles.
      Jij hebt nog controle over het diafragma en de focus. Meeste mensen werken dan in diafragmavoorkeuze.
      HSS is daar een optie bij als je ook buiten gaat werken of op plaatsen waar al veel licht is of als je met lichtsterke lenzen gaat werken.

      Maar de combinatie HSS + TTL + remote is broodje aap. (de redenering er achter klopt niet)

      Wat kan je best kopen nu?

      Persoonlijk raad ik de mensen aan om voor hun eerste flits een merkeigen model te kopen wat toch de beste resultaten geeft.
      Maarja die prijs heh.... snap ik wel.

      Wil je nog vrijheid houden of weet je nog niet waar je naartoe wil in de toekomst dan zou ik eerder de yongnuo 568ex aanraden die zowel HSS, TTL maar ook manueel master/slave aankan en nog veel leuke zottigheden zoals de AF assist en zo. Er zitten behoorlijk wat settings op hoor op die flits. OPGELET: kijk wel dat je de canon versie koopt en niet de nikon variant!

      Op je vraag of de interne flits meegaat, dan is dat enkel zo als je dat wil (het kan: dan werken de flitsen in slave) maar beter is er een trigger op te zetten die radiogestuurd werkt en dan is de interne flits overbodig geworden. In "reportage-setting" werkt de interne flits sowieso niet.

      Bij mijn weten kan je dat model in Belgie niet vinden (zelfs niet binnen europa). Ik heb de mijne gekocht op ebay.

      Op je vraag of je oude flitsers kan gebruiken: ja, maar tis opletten. Moderne cameras werken met een lage spanning om de flits te triggeren (+- 5 volt), die oude modelen werken soms met (extreem) hoge spanningen die zelfs boven de 100volt gaan. Je kan zo al raden dat dit tot onherstelbare schade kan leiden.
      Trouwens zal je met die oude flitsen geen TTL hebben en dus weer in de manuele toestand terecht komen die zeer lastig werkt.

      Je kan die oude flits wel houden voor strobist of studiowerk maar dan heb je idd van die tussenstukjes nodig zodat je remotes niet opblazen.

      Hopelijk heb ik je "het licht" kunnen brengen

      Roep maar als er nog vragen zijn...

      Comment


      • #4
        Re: flitser voor Canon 70D

        Alvast bedankt voor je omstandige en interessante uitleg!
        Laat me toe om dit eerst nog es grondig door te nemen. Eigenlijk was mijn vraag niet meteen naar "remote HSS flitsen".
        Wat ik in gedachten had was om de flitser "vast" op te stellen in een kamer en te flitsen via het plafond.
        Heb vroeger nog ervaren dat je door flitsen via het plafond die harde schaduwen die je bij rechtstreeks flitsen hebt, kunt vermijden.
        Vandaar dat ik de idee had om de flitser "vast" op te stellen en dan zou ik via RF-remote in heel de kamer kunnen fotograferen zonder dat de flitser op mijn camera moet staan...
        Ben je die harde schaduwen bij rechtstreeks (ik bedoel dus frontaal) flitsen door die TTL al min of meer kwijt (of tenminste controleerbaar) ?

        De oude flitsers van destijds gebruiken is duidelijk niet zonder risico... ga ik dus afblijven (OK, blijkbaar met extra hulpstukjes en beveiligingetjes en tussenstukjes... moet het wel lukken maar het zal dus hoedanook behelpen zijn... ik begrijp dat het hooguit zinvol is voor studiowerk).

        Ga nu eerst aan de slag met de info die je hier al gaf, zal ik al een beetje zoet mee zijn denk ik... Nogmaals dank voor je uitleg!
        mvg,
        Luc
        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

        Comment


        • #5
          Re: flitser voor Canon 70D

          Bouncen is idd een optie die vroeger meer gebruikt werd. Zelf ben ik er nooit echt voorstander van geweest. Ik laat het over aan anderen die het wel doen om daar meer duidelijkheid in te brengen over hoe je best kan bouncen.

          Met TTL is het de bedoeling frontaal in te flitsen. TTL nog HSS helpen bij het reduceren van slagschaduw. Enkel paraplu, softbox etc doen dat wel maar dan werk je weer off-camera.
          Bij flitsen vanop je body in landschap-mode merk je er bijna niets van, wil je het (klein beetje) zachter maken dan zetten er veel een diffuser op alhoewel ik zo mijn twijfels heb over het nut ervan.
          Ik zie geen verschil en het is weer iets dat ik moet meesleuren.
          Zelf gebruik ik regelmatig het ingebouwde reflectortje dan liever. (soort kaartje die je kan uitschuiven) en de kop dan in 45 graden zetten. Moet je wat mee experimenteren waar je het best bij voelt. Werken via dat reflectortje doe ik om snel een stop verlies te maken zonder te moeten foefelen aan mijn settings. Zet je de kop meer rechtop dan verlies je nog meer.

          Er is wel een probleem als je gaat flitsen in portret-mode en je flits staat boven op je toestel. Ale dan hangt em er eigenlijk naast als je wil.
          ALS je model dan relatief dicht bij een muur staat of zo krijg je garantie een harde slagschaduw aan de rechter kant.
          Dat kan je dan weer oplossen door je flits op een bracket te zetten naast je toestel. (is duur en werkt lomp en lastig)
          hier een linkje bracket-to-reduce-shadows

          Alternatief: neem de foto altijd in landschap-mode MAAR hou er direct rekening mee dat je er later een portet-mode crop van kan maken. (dus later links en rechts een goei stuk van de foto afsnijden) en het probleem is ook opgelost.

          Comment


          • #6
            Re: flitser voor Canon 70D

            In tegenstelling tot xafke ben ik iemand die een flitser haast altijd gebruikt om te bouncen tegen het plafond Schaduwen zijn daardoor een pak zachter. Het vraagt wel behoorlijk wat extra flitskracht, waardoor de herlaadtijd van je flitser oploopt en je wat sneller batterijen moet wisselen, maar het is de moeite zeker waard. Bouncen kan ook in portret-orientatie, op voorwaarde dat je een flitskop hebt die zijdelings zwenkbaar is.

            Een diffuser zoals de omnibounce is heel wat minder doeltreffend, maar het kan. Ook met die diffuser kan je best de kop onder een hoek van 45-60 graden plaatsen, want frontaal krijg je zeker nog slagschaduw. De werkbare afstand met een omnibounce is een stuk beperkter, en bij invulflits in zonlicht vraag ik mij ook af of het eigenlijk nut heeft (afgezien van macro misschien).

            Ik weet niet of het duidelijk was uit de andere reacties, maar bij het bouncen van de flitser blijft TTL gewoon werken. Dat is ook zo off-camera als je een correcte transmitter gebruikt. En zoals je hebt gemerkt, is RF behoorlijk duur, aangezien alleen het topmodel bij Canon een RF-trigger bevat. Ik heb enkel ervaring met meerdere flashes aangestuurd via IR, en dat werkte vrij goed, maar RF is ongetwijfeld een stuk betrouwbaarder. De mensen met studio-ervaring op dit forum zouden je moeten kunnen vertellen welke triggers er eventueel interessant zijn als je TTL off-camera wil kunnen gebruiken.

            Waarom zou je een flitser met manuele instelling gebruiken als je TTL hebt? Je kan bijvoorbeeld 1 flitser manueel stevig laten overbelichten om een achtergrond weg te flitsen. In een studio-opstelling wordt er ook manueel gewerkt om een constante lichtopbrengst te krijgen die niet afhankelijk is van de metingen van de body.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: flitser voor Canon 70D

              Bedankt om midden in de nacht te reageren...
              OK, dat bouncen (term was ik kwijt). Tja, er zijn altijd al voor en tegenstanders geweest maar dat geldt ongetwijfeld voor zowat alle technieken, niet ? ...en als je wil bouncen moet je uiteraard voldoende flitskracht hebben, vandaar dat ik iets zou willen kopen met een behoorlijk richtgetal én waarvan het vermogen regelbaar is voor het geval je alsnog dichtbij wil flitsen.
              TTL lost dat probleem (deels) op meen ik te begrijpen (en je zult wellicht nog steeds een beetje + of - kunnen geven zoals je dat ook bij de ingebouwde flitser kunt).
              Als je zegt dat je meerdere flitsers met IR aanstuurt, dan neem ik aan dat je ook zo een opzet-zender gebruikt, vergelijkbaar met die RF-zenders. Klopt dat ?
              Nog steeds onduidelijk voor mij is als je de externe flitser als slave aanstuurt met de ingebouwde flitser, ik begrijp dat dan de ingebouwde flitser een "voorflits" geeft die de externe flitser doet afgaan. Maar wanneer gaat mijn sluiter open ? Is dat na de voorflits ? Tijdens ?
              Hoe zit het dan als ik "tweede" gordijn wil gebruiken ?
              Niet dat ik meteen in dat soort van fotografie zit maar ik vind het wel interessant om te weten...
              Ik ga er van uit dat een flitser met RF-besturing dezelfde mogelijkheden biedt van de flitser direct op de camera (mits die RF TTL en zo ondersteunt natuurlijk).

              Als ik het zo allemaal wel beschouw, denk ik, wil ik een flitser die hoofdzakelijk zal dienen als "invulflits". Voornamelijk inhuis dus en een enkele keer om bij een "landschap" de voorgrond wat op te lichten. In al die gevallen wil ik uiteraard geen slagschaduwen. Voorlopig ben ik er nog niet aan toe maar eventueel eens een "studio" opname maken moet tot de mogelijkheden behoren. Maar ik zou het wel zekerlijk ook wilen gebruiken voor makrofotografie (heb daar bv ringflitsers voor gevonden maar vermits mijn makrolens een 100mm is, en dat op een crop... ben ik dan eigenlijk niet te ver van mijn onderwerp af ? al lijken die ringflitsers me een "zacht" licht af te geven, of zie ik dat ook verkeerd?);
              Zorgt TTL (met de ingebouwde diffusor) niet reeds voor een veel gelijkmatiger belichting (in vergelijking met de rechtstreekse flitsen van vroeger) ?
              Gisteren nog e.e.a. opgezocht, onder andere deze gevonden : http://www.cameranu.nl/nl/p620865/yo...rt-transmitter
              Lijkt me een kloon te zijn van het Canon vlaggenschip.... wat vinden/denken jullie hier van ?
              Of, is in mijn geval die RF toch wat overkill ? De flitser zonder RF-zender heb je voor 200 euro, als "package" is die RF dan eigenlijk "slechts" 100 euro....
              In elk geval nog es bedankt voor de reeds gegeven info. Heb (alweer) veel geleerd.
              mvg,
              Luc
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

              Comment


              • #8
                Re: flitser voor Canon 70D

                Ik pik er een paar dingen uit om op te reageren.
                Er zijn hier ervaren studiofotografen genoeg die bijna dagelijks RF triggers gebruiken. Die kunnen je daar wel verder mee helpen.

                Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                Bedankt om midden in de nacht te reageren...
                Ik moest nog naar de opgenomen super bowl kijken

                Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                ...en als je wil bouncen moet je uiteraard voldoende flitskracht hebben, vandaar dat ik iets zou willen kopen met een behoorlijk richtgetal én waarvan het vermogen regelbaar is voor het geval je alsnog dichtbij wil flitsen.TTL lost dat probleem (deels) op meen ik te begrijpen (en je zult wellicht nog steeds een beetje + of - kunnen geven zoals je dat ook bij de ingebouwde flitser kunt).
                Het doel van TTL is dat je flitskracht afhankelijk is van de metingen (kleine pre-flashes) van de camera he. Je kiest (best) voor TTL omdat je binnen bepaalde grenzen je belichtingsinstellingen kan wijzigen zonder dat je aan de flash moet denken. Je kan de flash wel compenseren zoals je de standaard belichting compenseert in je toestel. Belichtingscompensatie voor de flitskracht kan via de camera en vaak ook op de flitser zelf.
                Manueel flitsen is iets heel anders: je doet wat testwerk om de flitskracht en de camera settings op mekaar af te stemmen zodat je in die welbepaalde situatie tot de juiste hoeveelheid licht komt, met de gewenste balans ten opzichte van het omgevingslicht. Ik denk dat manueel flitsen vandaag echt iets is voor gecontroleerde omstandigheden, niet voor constant wisselende situaties.

                Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                Als je zegt dat je meerdere flitsers met IR aanstuurt, dan neem ik aan dat je ook zo een opzet-zender gebruikt, vergelijkbaar met die RF-zenders. Klopt dat ?
                Vergelijkbaar, ja. Maar ik gebruikte een 550 of 580 op de body. Die hebben namelijk een ingebouwde IR trigger. Andere flashes off-camera kunnen dat IR signaal dan oppikken (als hun ontvangers correct gericht zijn om dat signaal te ontvangen), en zo krijg je een combinatie van master en slaves die samen TTL flitsen. Je kan inderdaad ook een losse trigger op de flitsschoen van je body zetten.
                Het nadeel van IR is dat de transmitter en de receivers elkaar moeten "zien". Dat is niet meer het geval met RF. Het enige model met RF trigger bij Canon is de 600, of eventueel de losse RF speedlite trigger, en die kosten stukken van mensen. Ik weet niet zeker welke Canon flitsers momenteel als RF slave kunnen worden gebruikt (behalve de 600 zelf), maar dat kan je vast uit de specs afleiden. Het alternatief is een clone van een ander merk, of een set van RF trigger/ontvangers die dezelfde functies bieden. Dat laatste is mij dus ook niet duidelijk: of je met de huidige triggers voor Canon ook off-camera in TTL kan flitsen.

                Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                Nog steeds onduidelijk voor mij is als je de externe flitser als slave aanstuurt met de ingebouwde flitser, ik begrijp dat dan de ingebouwde flitser een "voorflits" geeft die de externe flitser doet afgaan. Maar wanneer gaat mijn sluiter open ? Is dat na de voorflits ? Tijdens ?
                Hoe zit het dan als ik "tweede" gordijn wil gebruiken ?
                Niet dat ik meteen in dat soort van fotografie zit maar ik vind het wel interessant om te weten...
                Ik heb nog nooit een off-camera flash aangestuurd met de ingebouwde flitser, dus ik kan alleen zeggen wat ik verwacht...
                Volgens mij verlies je TTL en zal je de off-camera flashes manueel moeten instellen. De synchronisatie tussen flits en sluiter zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de sync speed van je toestel (1/200s of 1/250s wellicht).
                Tweede gordijn werkt volgens mij gewoon op dezelfde manier: flitsen helemaal aan het eind van de belichtingstijd. Ik denk niet dat de keuze tussen TTL of manueel flitsen daar invloed op heeft.

                Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                Maar ik zou het wel zekerlijk ook wilen gebruiken voor makrofotografie (heb daar bv ringflitsers voor gevonden maar vermits mijn makrolens een 100mm is, en dat op een crop... ben ik dan eigenlijk niet te ver van mijn onderwerp af ? al lijken die ringflitsers me een "zacht" licht af te geven, of zie ik dat ook verkeerd?);
                Zorgt TTL (met de ingebouwde diffusor) niet reeds voor een veel gelijkmatiger belichting (in vergelijking met de rechtstreekse flitsen van vroeger) ?
                Flitsen bij macro kan op verschillende manieren. Een ringflits wordt geregeld gebruikt; volgens mij vooral omdat je geen last kan hebben van een lens die een deel van het flitslicht blokkeert. Maar off-camera flitsen of met een combinatie van een flitser op de hotshoe en een flitser off-camera werken, biedt weer extra mogelijkheden omdat je onder verschillende hoeken kan belichten. Of een diffusor veel verschil maakt hier, weet ik niet. De afstand tot je onderwerp is bij macro zelden meer dan enkele tientallen centimeters, dus flitskracht is geen probleem. Nogmaals, TTL beinvoedt de verspreiding van het licht niet, enkel de kracht van de flits, dus als je harde schaduwen krijgt, moet je de oplossing zoeken in andere hulpmiddelen om de flits te verzachten, of onder een hoek off-camera flitsen en eventueel met 2 flitsers werken. Wat ik wel ondervonden heb, is dat een omnibounce voor het inflitsen van macro-opnames buiten niet schitterend werkt. Blijkbaar heb je daarbij zoveel verlies dat zelfs de krachtigste flitsers het niet halen.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment

                Working...
                X