Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studio te veel licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • studio te veel licht

    Wat als ik met m'n 500w flitster op minimum sta en op 2 meter van mn model en te veel licht heb?

    iso staat minimum (200 voor mn D90), sluiterijd kortste 1/160 ( op 1/200 krijg k al mn zwarte lijn), ik kan niet meer achteruit en er staat n octo 150 op met twee diffusors en grid, resultaat ik werk op f20 anders heb ik overbelichting.

    Optie, ND filter voor lens om tot f8 te kunnen of gewoon op f20 blijven staan?
    Of bestaan er hele grote filters om voor de softbox te zetten ;-)

    K hoor dat er meestal rond 1/125ste f8 gewerkt wordt...daar zit k wel ver af.

    Heeft iemand dit ook voor of is dit normaal ?

    Stijn.

  • #2
    Re: studio te veel licht

    Sluiter zal 0,0 verandering brengen tenzij je krachtig aanvullend constant licht hebt uit de omgeving. bv volle zon die door de venster komt piepen.
    De D90 kan toch lager? is er geen iso-low op dat toestel? Naargja, zal je maar 1 stop opbrengen dus is het probleem nog niet opgelost.

    Maar het is wel raar dat je flits zo hard gaat. Ik werk veel met 2 of 3 flitsen (meestal met een plu) of meer bij strobist en ik heb normaal instellingen gaande van f2.8 (als ik de flitsen laag zet) tot f16 +- en dan staan ze nog niet op volle kracht. Sluiter is max 1/200ste op mijn canon of ik heb ook een band aan mijn been, das normaal. ISO op 100.

    Ik denk dat er een probleem is met je flits.

    PS: nd filters bestaan voor zowel voor je lens te plaatsen maar ook om voor je flits te plaatsen (maar die laatste zijn af te raden wegens de hitte die die moeten absorberen)
    Soms zet ik als eens een kleurgel voor mijn flitsen of een CTO om de kleurballans gelijk te krijgen met achtergrond maar die worden toch warm zun.

    Ik zou die flits eens nazien. Daar klopt iets niet.

    Comment


    • #3
      Re: studio te veel licht

      staat de d90 niet op auto iso
      bezoek www.hoffoto.nl eens voor meer foto's

      Comment


      • #4
        Re: studio te veel licht

        Een wit laken voor de softbox hangen.
        En als dat niet genoeg is 2 lakens.

        Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: studio te veel licht

          Heb hier voor jou even de test gedaan.

          Elinchrom ELC 500
          Softbox met 2 diffusoren
          Afstand = 2 meter
          Iso = 200
          T = 1/125

          Power op laagste stand = F = 2.0
          Power op hoogste stand = F = 16

          Zoals Xafke zegt: er klopt iets niet!!
          "Just do it !"

          http://jr52.be/index.html

          Comment


          • #6
            Re: studio te veel licht

            Fotografeer jij soms naar de softbox toe?
            Is dit gemeten met 1flits? (heb al geweten dat iemand zijn haarlicht te hoog stond en zo voor overbelichting zorgde)
            Last edited by zunoel; 19 januari 2015, 12:24.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: studio te veel licht

              Mijn metingen waren met de flitsmeter recht naar de softbox gemeten.
              "Just do it !"

              http://jr52.be/index.html

              Comment


              • #8
                Re: studio te veel licht

                Ik zou voorstellen om een paar testfotos te maken.
                En wel in 2 reeksen:

                Stel je toestel vast in op een diafragma bv f16 en laag iso en laat je flits voluit gaan. Normaal moet je opname, welliswaar verre van perfect, toch een zichtbaar beeld opleveren.
                Zet je flits 1 stop lager en doe de opname opnieuw met de zelfde instellingen op je toestel. Normaal moet je dat al direct zien op de opname.
                Try again met nog een stop lager op je flits.
                en na 3 a 4 stops zakken op je flits zou het toch al behoorlijk donker moeten beginnen worden op de opname.

                Indien dat niet zo is dan is er iets fout met de flits.

                MAAR....

                Het zou ook wel eens je diafragma kunnen zijn die voor problemen zorgd.
                Zelfde test maar dan omgekeerd.
                Zet de flits op pakweg 1 stop lager dan maximum en neem verschillende opnames startend met een diafragma gaande van f4 bv (normaal totaal overbelicht)
                Schroef nu het diafragma telkens per opname 1 stop dicht om zo ergens bij f16 uit te komen bv.
                Als je geen verschil ziet in de opnames dan is er een probleem met je fototoestel of lens.
                In dat geval zou ik de laatste test herhalen met een ander lens.

                Comment


                • #9
                  Re: studio te veel licht

                  Bedankt voor al jullie reakties.

                  n aantal dingen:

                  - iso staat vast en kan idd beetje lager (k weet niet dat dit ruis of iets dergelijks oplevers want waarom dalen ze dan niet zoasl bij Canon tot 100 iso?
                  - k heb met verschillende lenzen geprobeerd met verschillende aperture's en ook met m'n schuivers van de flitsers van max naar min (modelinglicht tegelijk en apart)
                  - tenzij ik er een filter voorzet kan ik lager in aperture... en iets voor mn licht zetten (paraplu + doek) werkt ook maar beide niet zoals het hoort hé

                  het zijn de oudere generatie Elinchrom 500 flitsers met de schuivers, instellen lukt maar niet laag genoeg dus
                  nu ik er aan denk, zijn er verschillende soorten flitslampen in vermogen? misschien zitten er te straffe in of zo?

                  is er ergens een (online) naverkoopdienst van Elinchrom?

                  merci vr de tips!

                  Stijn

                  btw op avondshool had ik ook de indruk dat ik steeds de flitsers op minimum moest zetten om niet te veel licht te hebben

                  Comment


                  • #10
                    Re: studio te veel licht

                    Die iso-low bij nikon is er omdat ik denk dat het toestel beste prestaties neerzet op iso 200, denk ik e !!

                    Flitsen komen in vermogens idd.
                    Die van jou is een 500W/s denk ik, wat een veel gebruikt vermogen is.


                    Maar je had al problemen op school ook? Zou er dan toch iets fout zijn met je toestel?

                    Misschien eens proberen iemand aan te trekken die met zijn toestel eens bij jou kan komen testen.
                    Ik ben van de kust maar heb voorlopig zeer weinig tijd jammer genoeg.

                    Comment


                    • #11
                      Re: studio te veel licht

                      kijk een na of je belichtingscompensatie niet omhoog staat.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: studio te veel licht

                        Tenzij er iets fout is met jouw toestel, (hoop van niet), denk ik dat 500Ws op 2 meter
                        heeeeeel veel is. Ik zet 300Ws op 2 meter op de bijna laagste stand om op f8-f10 uit te komen (200 iso).
                        Dus mijn suggestie van post #4 is beter dan een ND filter :-)

                        My 2cts
                        Dpaul
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: studio te veel licht

                          500w/sec op 2 meter met octagon 150mm geeft F22 op 1/1 vermogen. ISO 200
                          Denk dat er iets fout is met je flitser,dat ie steeds op vol vermogen afgaat.

                          Comment

                          Working...
                          X