Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

550EX / 300D / technisch gebrabbel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 550EX / 300D / technisch gebrabbel

    ik lig dus overhoop met mijn 550EX. Krijg geen consistente resultaten ermee. Deels omdat ik het nog niet goed doorhad, deels omdat ik in vol zonlicht trekt. enfin, ff verduidelijken of misschien maar direkt een vraag stellen.

    Hoe gebruiken jullie zo'n 550 bij macro opnames ?

    ik heb hier een reekske gemaakt.



    en eerlijk gezegd ik zie geen verschil tussen flash off en de flash met FEC -2 / -1 en 0. Het verschil in die foto's zit 'em vooral in de EC va de camera. Kan mij iemand vertellen waneer die FEC -2/-1 gebruikt wordt ?

    Bij FEC +2, en in mindere mate FEC +1, is er wel een effect te bemerken. Alhoewel ik eerder gedacht had dat dit veel heviger zou geweest zijn. Zou dit aan het volle zonlicht kunnen liggen ?

    Ik heb nu de sluitertijd vastgehouden op 1/200 en het diafragma laten 'lopen'. Zou ik andere resultaten krijgen als ik het driafragma vastzet en de sluitertijd laat lopen ?

    Ik heb soortgelijke resultaten op mode M (welke ik eigenlijk liever gebruik)

    enfin ... ik heb het wel gehad voor vandaag

    als iemand suggesties heeft wil ik die morgen wel eens poberen
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

  • #2
    Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Dit is toch ok?

    In cam -0EV positie zal de camera een gebalanceerd resultaat willen verkrijgen tussen 'zonlicht' en 'flitslicht', dus als de flits onderbelicht staat, opent hij het diafragma meer om te compenseren, als de flits overbelicht staat zal hij het diafragma sluiten. Resultaat: altijd goed. Ik ben er zeker van dat als je even je EXIF-info checkt je zult zien dat in zo'n serietje de diafragma's telkens anders zijn.

    In cam -1EV en -2EV positie probeert de camera dat dus ook (compenseren naar een gebalanceerd resultaat), maar het addertje onder het gras zit in het feit dat in flash +2 EV de flash zo over staat dat hij effectief gaat overbelichten. Je krijgt een te grote verhouding 'flitslicht/zonlicht' dat er geen compenseren meer aan is. In de foto (rechtsonder) zie je dat ook: daar is alleen nog flitslicht zichtbaar en geen zonlicht meer.

    Samenvatting: wat je daar doet is niets anders dan de verhouding flitslicht/zonlicht veranderen, maar het resultaat naar belichting toe zal (als dat binnen de grenzen van het technisch mogelijke licht) altijd hetzelfde zijn. Op de foto's rechts zal je meer invloed zien van het flitslicht en op de foto's links minder (of niet)...

    Ik zou zeggen: chapeau voor je EOS 300D: die moet duidelijk niet binnen gebracht worden ter controle...



    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      ik weet dat ik het slecht uitleg Marc, omdat ik niet juist weet wat er aan de hand is / wat ik verkeerd doe / wat ik over het hoofd zie.

      Maar jouw uitleg volg ik ... ik had ook gedacht dat ie dat zou doen ... ... maar kijk eens naar de exif's

      enja, de flits gaat af (heb mijn vrouw tot vervelens toe laten kijken ) Alleen hoor ik ze soms herladen, en soms weer niet.



      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        oke concrete vraag :

        [cam-2ev, flits 0+ev] : Is het niet zo dat deze evenveel belicht zou moeten zijn als een [cam+0ev, flits off] ??????
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

        Comment


        • #5
          Nou breekt mijn klomp...
          Ben wel benieuwd naar de verklaring hiervoor...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Ok eerst en vooral ik ken niet veel van flash en bekijk dit dus ook om te leren maar waarom zou cam 0 en geen flits hetzelfde moeten geven dan cam -2 flits 0? Je vraagt je camera toch van te onderbelichten en dat heeft ie hier toch gedaan. Bij de andere vraag je een correct belichte foto. Beide kunnen dan toch niet hetzelfde zijn? OF zou dat wel moeten en waarom? De flits gaat mijn inziens sommige dingen licht geven dat in het andere geval geen licht krijgen maar als je vraagt onderbelichten gaat ie toch onderbelichten dacht ik.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kevlar
              waarom zou cam 0 en geen flits hetzelfde moeten geven dan cam -2 flits 0? Je vraagt je camera toch van te onderbelichten en dat heeft ie hier toch gedaan.
              ja, maar je vraagt je flits ook om een correcte belichting te geven (0 EV). Dus normaal gaat je flits die 2EV die je op je cam onderlicht hebt, bijflitsen.

              Allez, dat dacht ik toch altijd. Maar nu begin ik te twijfelen
              --
              Play Drakensang - a free online mmorpg

              Comment


              • #8
                uit de 550 EX handleiding


                Effect on exposure of each type of compensation

                ETTL FEC -> changes the flash exposure of the main subject

                AE-EC -> changes the exposure of the background

                compensating the exposure by changing the film speed setting -> changes both the flash (main subject) exposure and the background exposure by the same amount

                dus cam -> -2 EV : volledige foto 2EV onbelicht
                dan flash -> +2EV : onderwerp terug correct belicht -> achtergrond blijft 2 EV onderbelicht

                juist ?
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

                Comment


                • #9


                  ik stop ermee ... ik geen bloemeke meer zien

                  laatste reeksje gemaakt met een omnibounce en 1 a 2 stops onderbelicht (zoals ik 'em in 'the field' ook zou gebruiken). Enkel op +2 en +3 EV duidelijk effect.

                  Ik zal't zo eens proberen, we zien wel.
                  Misschien ooit nog wel eens iemand tegen het lijf lopen die er iets van kent

                  --



                  --
                  --
                  Play Drakensang - a free online mmorpg

                  Comment


                  • #10
                    Ok ik weet het ook niet maar in dit geval lijkt het mij dat je onderwerp en je background te dicht bij elkaar liggen en zodoende gaat die background ook mee belicht worden door de flash. Hij doet misschien wel wat je vraagt maar gezien de foto waarop je het probeert kan je het verschil niet zien denk ik.

                    Misschien deze test eens doen met een ander onderwerp of standpunt en dan nog eens kijken.

                    Comment


                    • #11
                      op DPZ ook dit gezegd :

                      vergeet dan al het voorgaande, en probeer dit te beantwoorden :

                      Waarvoor staat de FEC op de 550EX ?
                      Als ik FEC 0 EV instel op de flitser, hoe zal mijn onderwerp dan belicht zijn ?
                      Is dit afhankelijk of onafhankelijk van de EC op mijn cam ?
                      --
                      Play Drakensang - a free online mmorpg

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Perrush
                        op DPZ ook dit gezegd :

                        vergeet dan al het voorgaande, en probeer dit te beantwoorden :

                        Waarvoor staat de FEC op de 550EX ?
                        Als ik FEC 0 EV instel op de flitser, hoe zal mijn onderwerp dan belicht zijn ?
                        Is dit afhankelijk of onafhankelijk van de EC op mijn cam ?
                        Weet het niet maar hier zal je het wel vinden denk ik.

                        http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html#fec

                        Ik wist dat ik ooit een goeie site gezien had over de canon flash systemen.

                        Nu ja ik heb het nog niet gelezen maar flash is momenteel mijn ding nog niet.
                        Mijn logica zou antwoorden op je vraag dat bij FEC 0 je een perfect belicht onderwerp zou moeten krijgen.
                        Maar ik denk dat de setting van de camera toch ook wel een invloed zullen uitoefenen. Anders had je die settings niet. Maar welke juist.... Ik zal mij ook eens een serieuze falsh moeten kopen dan kan ik dat ook eens te weet komen . Nu ja ik zou toch een 420 kopen want 550 is voor mijn gebruik overkill.

                        Comment


                        • #13
                          Tnx Kevlar, ik had 'em ook wel, maar ik denk dat ik 'em best eens helemaal doorlees

                          iig bedankt voor de interesse
                          --
                          Play Drakensang - a free online mmorpg

                          Comment


                          • #14
                            Perrush, ik heb de topic maar vluchtig doorgelezen, dus vergeef me als ik dingen over het hoofd zie. Er zijn een paar dingetjes die een mens moet weten over E-TTL:

                            1. de flash meet terugkaatsend licht van een (vaak onzichtbare) preflash enkel in de centrale cirkel in je zoeker
                            2. enkel flash exposure compensation (op cam of flash) heeft invloed op de flash output; EV +/- beïnvloedt de flash output NIET
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment

                            Working...
                            X