Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draagriem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draagriem

    Hallo

    Heb het al een tijdje in gedachten om de standaard draagriem die bij m'n D7000 geleverd werd van de hand te doen en wat anders te kopen.
    Tijdens lange wandelingen is het toch niet zo comfortabel en krijg ik soms nekpijn.
    Bovendien is het niet echt prettig wandelen met een camera die heeltijd op je buik hangt te botsen.

    Ook de camera op m'n schouder hangen vind ik geen goeie oplossing daar ik altijd bang ben dat hij van m'n schouder zal glijden, met alle gevolgen van dien...

    Daarbij komt dat er dit jaar een 12-daagse reis naar Italië met de school op de planning staat. D.w.z. 12 dagen constant met de camera op stap, en dat moet uiteraard zo comfortabel mogelijk verlopen!
    Graag had ik een draagriem gehad die op mijn rechter schouder steunt en waarbij m'n camera links t.h.v. mijn middel hangt (weet niet hoe je dit precies noemt, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel )

    Nu had ik al wat opzoekwerk gedaan en kwam ik te weten dat Sun-Sniper en Blackrapid de meest bekende merken zijn.
    Echter wil ik ook niet te veel uitgeven. Ik had het budget graag beperkt tot €40.

    Hierbij kom ik uit op de instapmodelletjes bij beide merken. Op het eerste zicht lijken die mij voldoende, maar ik vroeg me af of er nog hier nog mensen zijn die me eventueel andere merken kunnen aanraden (ik heb nl. nogal het gevoel dat ik toch ook wel een groot stuk merknaam betaal...).
    Ook had ik graag geweten of jullie het aanraden om deze 'methode' (draagriem schuin over je lichaam met camera aan je middel) eerst eens in de winkel uit te testen om te kijken als deze mij bevalt.
    Hiermee bedoel ik: zijn er veel mensen die dit systeem echt vervelend vinden?

    Ik zie veel fotografen met dergelijke draagriemen rondlopen, en ik zou ook niet direct een alternatief kunnen bedenken.

    Graag dus jullie advies!

    Vriendelijke groeten
    Rune
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: Draagriem

    heb zo een draagriem gekocht (70€) black rapid of zo, groot voordeel als je zou kunnen passen...
    want deze riem heb ik terug binnengebracht (kosteloos was dit bij art en craft mariakerke)
    was totaal niets voor mij...
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Draagriem

      Bedankt voor je reactie!
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

      Comment


      • #4
        Re: Draagriem

        al enkele jaren tevreden gebruiker van Black Rapid. Waar ik met een gewone draagriem geen uur kan rondlopen met een 50mm op de camera loop ik nu een hele dag rond met zware telelens zonder problemen. Er bestaat ook nog een systeem met een klips aan een riem op je heup maar daar heb ik geen ondervinding mee.
        Wat betreft het van de hand doen van de met je toestel geleverde draagriem: maak je geen illusies, wie zou daar geld voor geven? Bij elke camera zit er één en er liggen er nog veel ingepakt, nooit gebruikt, bij talloze camera bezitters.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Draagriem

          Ik gebruik ondertussen al bijna 20 jaar Op/Tech riemen.
          Die zijn gemaakt van neopreen, verstevigd met een iets minder rekbaar materiaal er bovenop, en hebben antislip-noppen aan de binnenkant.

          Met zo een stoffen standaardriem krijg je bij elke stap een 'snok' in je nek, en hoe zwaarder je apparatuur hoe erger dat wordt. Met zo een verende riem danst de camera een beetje als je loopt, maar het lijkt alsof alles minder dan de helft weegt. Een hele dag met ruim 3kg aan mijn nek rondlopen is met die riem voor mij geen enkel probleem. Je kan de lengte aanpassen, dus dwars over je lichaam hangen, zou normaal geen probleem mogen zijn.

          Voor mijn Fuji X gebruik ik intussen een smaller exemplaar, maar voor mijn SLRs heb ik altijd de pro strap met loops gebruikt: http://optechusa.com/straps/pro-strap.html
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Draagriem

            Ik gebruik al een paar jaren met teverdenheid de Sun-Sniper Pro Leather.

            Van de originele draagriem kreeg ik zeer regelmatig protest vanuit mijn rug.

            Ben altijd op stap met de Canon 5DII met 24-105 of 70-200 en zelfs de 120-300 f2,8 van sigma hangt er aan ...

            http://www.sun-sniper.com/en/the-pro-leather.html

            grts Peter
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

            Comment


            • #7
              Re: Draagriem

              het enigste wat ik zou zien zitten is een pols-strap met een systeem voor hem in te klikken op riem of draagtas....
              wat ik nu altijd doe is de originele draagriem 2x rond mijn pols draaien en zo werken (zowel op stap voor landschap alsook street, portret,...)
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Draagriem

                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                het enigste wat ik zou zien zitten is een pols-strap met een systeem voor hem in te klikken op riem of draagtas....
                wat ik nu altijd doe is de originele draagriem 2x rond mijn pols draaien en zo werken (zowel op stap voor landschap alsook street, portret,...)
                Ik heb zoiets voor mijn Fuji en Panasonic: er hangen lusjes/loops met klik-koppeling aan het toestel, en ofwel klik ik die aan mijn nekriem, ofwel hang ik aan de rechterkant een polsriem. Die polsriem vind ik wel alleen handig met lichtere lenzen. De Fuji met 50-140 (bijna 1kg) is onhandig op die manier.

                Aan mijn 1D had ik vroeger wel een hand strap. Die zat aan de rechterkant boven en onder vast en had net genoeg ruimte om mijn rechterhand ertussen te steken. Perfect stabiel, ook met een 70-200, maar het is dan ook een vierkant toestel met 'ingebouwde' battery grip. Een klassieke SLR zonder grip, of een compacter toestel, laat die manier van vastgrijpen gewoon niet toe; die toestellen zijn te klein voor zoiets.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Draagriem

                  Na de diverse posts te hebben gelezen net maar even de leren sun sniper besteld, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draagriem

                    ben dus duidelijk te laat
                    ik heb er een stuk of drie geprobeerd, en deze is wat me het meest bevalt: http://fototools.be/index.php?item=b...id=277&lang=NL



                    je vindt er op youtube ook nog zaken over.

                    verschrikkelijk handig, altijd handen vrij, geen geslinger, zo in de hand, en mogelijkheid om op schouderband van een rugzak te bevestigen. Nog geen seconde spijt van gehad.
                    Sony RX10 Mark IV
                    nog een fijne dag verder!
                    Guido

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draagriem

                      Bedankt voor de reacties!

                      Ben van plan om eens enkele methodes uit te gaan testen in de winkel.
                      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draagriem

                        Een 12 daagse reis naar Italie met de school? Dan werk ik toch op de verkeerde school
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Draagriem

                          Een 12 daagse reis naar Italie met de school? Dan werk ik toch op de verkeerde school
                          Zal u weten te zeggen als er een vacature vrijkomt!
                          Laat ik wel wezen, net die 12 dagen heeft mij doen twijfelen om me al dan niet in te schrijven. In 12 dagen gaan we van noord tot zuid. Het is dus geen reisje om 12 dagen heerlijk te relaxen (zeker niet voor de begeleidende leerkrachten die met een groep van veertig 16-18 jarigen op pad zijn dag en nacht)
                          Ikzelf behoor trouwens tot die laatste groep

                          Maar goed, comfortabel reizen met m'n camera is dus de bedoeling, en daarvoor heb ik toch wel een andere draagriem nodig.
                          Verder nog suggesties/gebruikersreviews?
                          Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                          Comment


                          • #14
                            Re: Draagriem

                            Ik heb zelf deze maar gebruik hem eigenlijk niet meer omdat ik vrijwel altijd een rugzak bij heb Wel een handig schuif- en aanspansysteem. (zie filmpje)

                            Mag voor een prijsje dan uiteraard ook van eigenaar wisselen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Draagriem

                              Ik heb de blackrapid al enige jaren en ben daar meer dan heel content over.
                              Met een 70-200 lens maak ik wel een oog vast aan de lens ipv aan de camera. Ik heb dus 2 ookvijzen. Een voor op de camera en een voor op de lange lens.

                              Een leuk bijkomend detail: als je wat regen heb kan je je camera gewoon onder je jas schuiven :-)
                              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                              Comment

                              Working...
                              X