Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

    Vandaag is het blijkbaar toch veel moeilijker dan vroeger om op eigen benen te staan. Met 1 loon alleen wonen is er in feite al niet meer bij.

    Onze twee oudsten werken gelukkig allebei, de ene woont samen wat kan omdat er daar twee inkomens zijn, de ander woont thuis. Zijn vriendin studeert nog, en met 1 loon kun je gewoon niet meer alleen wonen. Hij heeft absoluut een auto nodig om op zijn werk te komen, en dan blijft er al niet veel meer over. De huren zijn onwaarschijnlijk hoog. Je moet toch al minstens op 400-500 euro rekenen, en dan nog, wat heb je daarvoor… En als je dan al wat vind! Nee, het ziet ernaar uit dat hij nog wel even bij ons woont. Zijn vriendin heeft nog 4 jaar te studeren… en haar ouders hebben ook niet de mogelijkheid haar financieel bij te dragen om met onze zoon te gaan wonen.

    Nu, dat is toch wel heel anders dan vroeger. Wij woonden al samen vanaf dat we 20 jaar waren. We studeerden nog wel, maar onze ouders konden ons op kot laten gaan. Vandaag zie je meer en meer kinderen (kinderen ????) die tot hun 30ste thuis (moeten!) blijven wonen… Ze zijn al vroeger volwassen dan vroeger, en moeten dan langer bij hun ouders blijven wonen. Das niet gezond. Nu hoor je ze om 3 uur thuiskomen, onze ouders wisten dat niet.

    We zijn dus hard aan het nadenken om eventueel een bijgebouw te laten zetten achterin de tuin. Dan horen we hem niet meer, zien hem minder, hij kan thuis komen via de andere straat. Lijkt me toch veel gezonder. Wie heeft ook hiermee te kampen, of wie niet denk ik dat ik beter vraag!

  • #2
    Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

    zet een caravan in je tuin.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

      Pas maar op dat dit topic niet ontspoort in een maatschappelijke discussie !

      Comment


      • #4
        Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

        Om te antwoorden op jouw vraag 'Wie heeft ook hiermee te kampen, of wie niet denk ik dat ik beter vraag!'

        Wij niet dus. Onze kinderen hebben zelfs allebei samen met hun partner een aantal jaren bij ons ingewoond, en daar hadden wij absoluut geen last van.
        Zo konden ze jaaaren sparen op gebied van huur, electra, water, meubels ... en noem maar op. Ze reden ook met een heel bescheiden wagen.

        Nu wonen ze allebei in hun eigen nieuwbouwwoning (nog een aantal jaren af te betalen natuurlijk), gaan verschillende keren per jaar op reis, rijden ondertussen met firmawagen(s) en zijn nu beiden pas vooraan de 30.

        Zij en wij heel tevreden dus. Dat er ook anderen zijn, daar twijfel ik niet aan, één van onze buren hebben een zoon van 44 die nog thuis woont.
        Last edited by Guest17; 16 januari 2015, 11:04.

        Comment


        • #5
          Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

          Ik woon nu iets meer dan een jaar samen met mijn vriendin. (ik ben 25, zij 23)
          Daarvoor hebben wij ook nog een 2-tal jaar samen thuis gewoond, in de week bij haar ouders, in het weekend bij mijn ouders en eens vice-versa. Ook om de reden dat zij nog studeerde toen!

          Wij vonden dat eigenlijk perfect lukken en hebben dit zeker niet als last ervaren en ik denk onze ouders ook niet! (ze vonden het immers jammer dat we nu alleen gingen wonen na al die tijd thuis)
          Zo hebben wij ook nog een tijdje kunnen verder sparen maar wij waren sowiso niet van plan om al samen te gaan wonen als mijn vriendin nog zou studeren.
          De dag van vandaag is dat misschien wel wat risicovol en waar zou je uiteraard het geld vandaan halen. Tenzij je grote sponsors hebt, sommigen kunnen zelfs alleen wonen zonder job of diploma

          Bij deze mijn bescheiden mening, hopelijk ben je er iets mee!
          Last edited by jelleken; 16 januari 2015, 09:45.
          GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
          AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

          Comment


          • #6
            Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

            onze zonen wisten dat ze de keuze moesten maken: ofwel op zich zelf gaan wonen ofwel een auto, de twee samen zat er niet in. Ze kozen voor zelfstandigheid wat wij ten zeerste apreciëerden. Natuurlijk is hotel papa-mama makkelijker en goedkoper maar echt op eigen benen staan veel noodzakelijker. Iedereen die thuis vertrekt om op eigen benen te staan moet leren rondkomen met zijn beperkte inkomen en meestal ook aardig wat inleveren op comfort ook, het leven is niet makkelijk en niet eerlijk maar je kan het wel leuk maken.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

              De huursprijzen zijn misschien gestegen, maar de wedde om die prijs te betalen ook.
              Huurprijzen die de helft van je leefbudget opsoepeerden waren dan ook al schering en inslag. Kwam en komt erop aan de schiften en je verwachtingen en eisen lager te zetten.
              Maar, indertijd huurden we een eenvoudig huis met niets eraan, wc buiten, badkamer in de stal ..., enkele ramen, geen centrale verwarming, wel de kolenstoof.
              Een oude afgedankte tv (zwart-wit met buizen) die gerecupereerd werd vanop Oma's zolder ... TWeede hands meubelen ...
              Wegens gezondheidsredenen (die ook al een beet in het beschikbare leefbudget eisten) werd besloten dat één iemand thuis bleef.
              Dus we hebben met twee mensen op één wedde gehuurd, geleefd en zelfs gebouwd en we zijn er na dertig jaar nog steeds niet rouwig om. Natuurlijk hadden we niet alle (overbodige) luxe die voor velen zo heilig is.
              EN we hebben ook wel thuis gewoond.
              Vraag is hier echter ook, hou oud zijn beiden ? ALs je nog vier jaar moet studeren betekent dit evenveel dat 1 iemand alle werk na de dagtaak voor het binnenhalen van het leefbudget ook nog eens de huiselijke taken kan doen. En dan is afzonderlijk wonen gaan niet echt een optie.
              Maar het bijbouwen aan het huis is kostelijk, heel kostelijk en de vraag is dan of je niet beter dat geld opzij zet voor later gebruik.
              Je eigen woning wordt groter en eenmaal dei duiven de deur uit zijn, komt die vrijgekomen ruimte extra bij je dagtaken om te onderhouden.
              Indien de uitbreiding echter een volwaardige woning moet zijn (eigen electriciteit, verwarming, water) bouw je in feite een nieuwe woning. De periode die dat nodig heeft, (1 jaar) zal ingevuld worden met het vermoeilijken van de huidige situatie. Bij verbouwen van je huis verkleint je huis tijdelijk (leefbare en benutbare oppervalkte) indien je erin blijft wonen.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                Jamezzz, ik begrijp de vraagstelling volkomen - heb (ondertussen al 12 jaar geleden) een tijd samengewoond op 1 klein loon. En dat was inderdaad bij tijden droog brood eten. Auto hadden we gelukkig niet nodig.

                Ben zelf op kot kunnen gaan vanaf mijn 18de, daarna heb ik altijd op eigen benen gestaan. Maar het was bij tijden verdorie moeilijk. Als ondertussen de huurprijzen gestegen zijn kan ik begrijpen dat mensen thuis blijven leven.

                Bijgebouw is overigens een perfect acceptabel idee vind ik, zo kan je je zoon blijven steunen en heb je er tegelijk geen last van (cf laat thuiskomen ). Zowel jullie als je zoon zullen ook meer privacy hebben.
                Bevraag je wel goed ivm bijkomende verdoken kosten als je een bewoonbaar gebouw extra zet!

                Comment


                • #9
                  Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Pas maar op dat dit topic niet ontspoort in een maatschappelijke discussie !
                  FYI .. het IS een maatschappelijke discussie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    FYI .. het IS een maatschappelijke discussie
                    Iedereen geeft gewoon zijn ervaring(en) weer... maatschappelijk of niet, maar waar is de discussie dan .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                      Klein beetje geduld nog, die komt er heus wel!
                      GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
                      AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                        Bijbouwen gebeurd op het platteland in Nederland steeds vaker, maar dan het omgekeerde: de kinderen die bij hun woning een bijgebouw zetten voor hun ouders zodat ze indien nodig ook mantelzorg kunnen verlenen zodat hun oudjes hun laatste levensjaren niet hoeven te slijten in een zorginstelling. Buitendat: volwassen studerende kinderen (tijdelijk) in laten wonen kan heel gezellig zijn mits men een goede band heeft.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                          Hangt toch af van wat je verdient en verwacht.
                          Met een netto.oon van 1200€ zal een appartementje huren, een auto kopen en veel uitgaan niet lukken.

                          Maar als je tevreden bent met een studio, en je verplaatst je met openbaar vervoer, dan lukt dat ook wel.
                          Er zijn natuurlijk ook kinderen die een afscheidspremie mee krijgen en nogal snel een appartementje kopen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jamezzz Bekijk bericht
                            De huren zijn onwaarschijnlijk hoog. Je moet toch al minstens op 400-500 euro rekenen, en dan nog, wat heb je daarvoor…
                            Dat valt nog mee. Een vriend van mij die onlangs terug naar Gent is komen wonen moet maandelijks een €900 afdokken. Standaard rijhuis, net buiten de kuip, maar wel pico bello in orde...

                            Soit, dat terzijde. Voor mezelf bijna tien jaar geleden de beslissing gemaakt om na mijn studie direct in Gent te blijven plakken. Het jaar erop direct gekocht. En neen, niet met een deel betaald door mama en papa. Beste beslissing ooit geweest.
                            Anderzijds, broer en zus zijn na hun studie weer enige tijd gaan thuiswonen, mijn broer na 3 jaar zelfs nog steeds. Voor hen lijkt die keuze dan weer beter.

                            Wat ik wil zeggen, zolang elke partij zich er goed bij voelt, maakt het toch weinig uit. En als jullie het aankunnen en willen om een bijbouw te zetten en zo de zoon wat te helpen en tegelijk een aangename thuissfeer te behouden. Waarom niet?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jamezzz Bekijk bericht
                              ......................We zijn dus hard aan het nadenken om eventueel een bijgebouw te laten zetten achterin de tuin. ....................
                              Eerst even navragen bij stedebouw en anderen. Meestal is dat niet toegelaten.
                              Zelfs een kangoeroe-woning is problematisch in ons land.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment

                              Working...
                              X