Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 afbeeldingen over elkaar plakken in Fotoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 afbeeldingen over elkaar plakken in Fotoshop

    Hallo,

    Ik ben niet volledig thuis in Fotoshop en ik zit een beetje vast..

    Ik wil de achtergrond van een foto van een bloemstuk verwijderen en het bloemstuk vervolgens plaatsen op een andere foto.

    Concreet wil ik een bloemstuk zonder achtergrond (foto 1) plaatsen op een tafel (foto 2)

    http://i58.tinypic.com/29y41so.jpg =Foto 1

    http://i58.tinypic.com/2qnb77l.jpg = Foto 2

    Hoe krijg ik dit klaar in Photoshop?

    Grtn

    Moderator Note: Omdat ik (voorlopig) niet overtuigd ben dat dit om eigen foto's gaat, heb ik ze achter een linkje geplaatst. Laat ons a.u.b. in een reactie in deze topic weten of dit wel degelijk eigen foto's betreft of niet.
    Last edited by LesC; 15 januari 2015, 18:59.

  • #2
    Re: 2 afbeeldingen over elkaar plakken in Fotoshop

    Op zich vrij eenvoudig... selecteer het bloemstuk en kopieer dat in een nieuwe laag boven je tweede foto. Pas de grootte aan en de positie en klaar is kees.
    Maar of in dit geval het beoogde resultaat zal bereikt worden is maar de vraag omdat de hoek van waaruit de beide foto's gemaakt zijn niet gelijk is. Het bloemstuk zal dus redelijk "artificieel" overkomen. Als je de grootte van je bloemstuk evenredig wil maken met de grootte van de tafel zal de middelste persoon ook helemaal achter het bloemstuk verdwijnen...
    mvg,
    Luc
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: 2 afbeeldingen over elkaar plakken in Fotoshop

      Ik heb het even geprobeerd, zodat ik het wat kan uitleggen.



      Moderator Note: Om redenen in de eerste post gegeven, heb ik je resultaat achter een linkje geplaatst. Als dit wel degelijk eigen foto's van Topic Starter betreft, kan ook jouw resultaat zichtbaar getoond worden.


      Allereerst is dit niet één van de simpelste gevallen, omdat er een paar problemen zijn. De bronbestanden zijn niet bepaald van hoge kwaliteit, wat selectie een stuk moeilijker maakt. Da's dus punt één: als je in PS werkt, zorg dan altijd voor zo hoog mogelijke resoluties (of toch een stuk hoger dan deze afbeeldingen). Ten tweede zit er depth-of-field in de tweede afbeelding, waardoor de focus enkel op de achterste persoon van de tafel ligt en niet ergens in het midden van de tafel. Ten derde is de tafel glanzend, en dus heb je reflectie die je moet corrigeren. Ten vierde staat de tafel vol, en ten vijfde is de achtergrond in de beginfoto wit (gordijnen) en in de eindfoto zwart (het kostuum van de man).

      Dit gezegd zijnde: in PS is het inderdaad relatief simpel, maar bovenstaande problemen beïnvloeden je eindresultaat sterk.

      Stap 1: plak beide foto's in hetzelfde document, over elkaar heen (elk in een eigen layer).
      Stap 2: selecteer enkel het bloemstuk en bijhorend bord, met behulp van de "quick selection" tool. Gebruik 'refine edge' om de rand wat mooier te doen uitkomen.
      Stap 3: verwijder de overtollige rand van de foto van de bloem, zodat je enkel het gewenste deel overhoudt. Ik deed dit door in 'refine edge' bij 'output' voor 'new layer' te kiezen.
      Stap 4: schaal en plaats het bloemstuk waar je wil.
      Stap 5: pas de kleuren wat aan zodat het meer past in de setting, ik heb hier de 'color balance' gemanipuleerd en wat meer naar cyaan gebracht om zo de tafekleur over te nemen.
      Stap 6: dupliceer je bloemstuk en spiegel het verticaal, om de reflectie te creëren. Zet deze layer onder het bloemstuk zelf, schaal een beetje, zet de doorzichtigheid rond de 50% en werk met een zachte gum om zo de reflectie wat uit de doen vloeien.
      Stap 7: detaillering, zorg ervoor dat bladeren die zich achter de voorste glazen bevinden wat lichter zijn, zo lijkt het alsof ze er echt achter liggen. Zorg er ook voor dat je reflectie niet op het rode boek valt.

      Ik ga ervan uit dat je al wat ervaring hebt in PS, dan zou je er met dit stappenplan moeten komen. Als dit niet het geval is, dan is het best moeilijk voor een beginner. Dit filmpje kan je alleszins een stuk verder helpen:
      https://www.youtube.com/watch?v=rR4W...PW2-hleznKU_ME
      Last edited by LesC; 15 januari 2015, 19:01.
      www.500px.com/sennevdb________________________________________________

      Comment


      • #4
        Re: 2 afbeeldingen over elkaar plakken in Fotoshop

        voor het vrijstellen van het bloemstuk, gebruik een mask, waarbij je op de mask alles zwart kleurt wat doorzichtig moet worden.

        Comment


        • #5
          Re: 2 afbeeldingen over elkaar plakken in Fotoshop

          Moderator Note: Zie ook mijn tussenkomst als Mod hierboven.


          Zo gebeurt het inderdaad. Goeie selectie maken, en met een laagmasker werken!
          Last edited by LesC; 15 januari 2015, 19:01.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: 2 afbeeldingen over elkaar plakken in Fotoshop

            Enkel nog het bloemstukje evenredig "blurren" zodat het matcht met de andere foto.

            Comment

            Working...
            X