Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF scherper dan crop ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FF scherper dan crop ?

    Ik meen te zien dat foto's met een FF steeds scherper zijn dan op een cropcamera.
    Dat een FF gevoeliger is én een kleinere scherptediepte heeft, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik begrijp niet dat een FF scherpere foto's zou afleveren (bij vergelijkbaar aantal pixels natuurlijk).
    Zie ik dat verkeerd ? Kan iemand me dat uitleggen ?
    (of aangeven waar ik een "bevredigend" antwoord kan vinden)

    mvg,
    Luc
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

  • #2
    Re: FF scherper dan crop ?

    Die kleinere scherptediepte is volgens mij maar half waar, volgens mij lijkt het zo omdat je om hetzelfde beeld te krijgen bij evenveel mm je dichter bij je onderwerp moet komen op FF dan crop, maar als je van dezelfde plaats met zelfde mm's en zelfde diafagma een foto neemt is de scherptediepte toch hetzelfde? (beeld ook alleen is crop een crop v FF).

    Lijkt FF mss gewoon niet scherper omdat de kwaliteit vd sensor beter is (minder ruis vb)?

    Comment


    • #3
      Re: FF scherper dan crop ?

      scherptediepte is beperkter bij ff vs crop door die grotere sensor (bij dezelfde f-waarde én afstand)
      de grotere scherpte komt doordat het micro contrast beter is bij ff
      en al zeker de dikwijls betere lenzen die men op zo'n camera's plaatst

      meestal komt dit ook door de fotograaf zelf, een beginner met een crop weet nog niet zo goed hoe te verscherpen in nabewerking, de ff-eigenaren zijn meestal wat meer ervaren voor ze zo'n investering aangaan, dus ook beter in de nabewerking
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: FF scherper dan crop ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        Die kleinere scherptediepte is volgens mij maar half waar, volgens mij lijkt het zo omdat je om hetzelfde beeld te krijgen bij evenveel mm je dichter bij je onderwerp moet komen op FF dan crop, (minder ruis vb)?
        Om dezelfde foto te krijgen op DX en FX moet je gewoon op dezelfde plaats fotograferen met verschillende brandpunten en dan heb je een kleinere DOF.

        Voor een gelijke afdruk wordt het beeld van DX veel meer vergroot dan dat van een FX.

        PS mij us het nog niet opgevallen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: FF scherper dan crop ?

          De ware en waarachtige fotograaf ziet wat hij leest.

          Comment


          • #6
            Re: FF scherper dan crop ?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Om dezelfde foto te krijgen op DX en FX moet je gewoon op dezelfde plaats fotograferen met verschillende brandpunten en dan heb je een kleinere DOF.
            Ok, maar de meest logische vergelijking lijkt me toch vanop dezelfde plaats focussen op een element op dezelfde afstand van mij met hetzelfde brandpunt op een FF en een crop.
            Dan krijg ik toch gewoon 2 foto's met eenzelfde scherptediepte waarvan de crop gewoon een crop is van de FF lijkt me? Correct me if I'm wrong...

            Het lijkt beetje raar de scherptediepte tss te vergelijken tussen omstandigheden waarbij je ofwel ingezoomd hebt ofwel dichter bij je onderwerp komt om zelfde kader te krijgen, want dan lijken de condities toch anders.

            Comment


            • #7
              Re: FF scherper dan crop ?

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              scherptediepte is beperkter bij ff vs crop door die grotere sensor (bij dezelfde f-waarde én afstand)
              de grotere scherpte komt doordat het micro contrast beter is bij ff
              en al zeker de dikwijls betere lenzen die men op zo'n camera's plaatst
              Ik denk dat dat de objectief vast te stellen verschillen zijn, inderdaad.

              Of het in de praktijk met het oog zichtbaar is, dat lijkt mij sterk afhankelijk van wat je vergelijkt. Vooral de kwaliteit van de lens zal wellicht de doorslag geven qua scherpte. De vraag is dan of je dezelfde lens op twee verschillende sensoren moet vergelijken, en of die sensoren met verschillend formaat dan van dezelfde technologie voorzien zijn.

              En daarna kan je je ook nog de vraag stellen of zo een vergelijking eigenlijk wel steek houdt... Is een midden- of grootformaat foto dan per definitie ook scherper dan het kleine sensortje dat wij full frame noemen?
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: FF scherper dan crop ?

                Wat scherptediepte betreft: ik denk dat je daarover alleen objectief kan spreken als je de verstrooiingscirkel in overweging neemt; beter bekend onder de term Circle of Confusion (CoC).
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: FF scherper dan crop ?

                  Als ik de beelden van mijn D90 en mijn D700 vergelijk dan is zie ik toch wel een groot verschil. Dit zijn bodies van de zelfde periode en evenveel pixels. Ik zou er beelden van een D300 moeten naast zetten om te zien of het de software of de sensor wat het verschil maakt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: FF scherper dan crop ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                    Als ik de beelden van mijn D90 en mijn D700 vergelijk dan is zie ik toch wel een groot verschil. Dit zijn bodies van de zelfde periode en evenveel pixels. Ik zou er beelden van een D300 moeten naast zetten om te zien of het de software of de sensor wat het verschil maakt.
                    D90 en D300 zin fototechnisch vrijwel gelijk, alleen het doosje is vele maten beter bij de D300, maar dat verandert weinig aan de kwaliteit van de foto.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: FF scherper dan crop ?

                      Man, man, man, mijn haren komen recht. Wat ik hier nu toch allemaal te lezen krijg. Pfffff
                      crop, brandpuntafstanden, scherptediepte, software, sensor ...
                      Misschien er ook nog eens het gewicht, de kleur van de camera, resolutie , type beeld .... bij betrekken ?

                      Sorry, maar ik kon dit echt niet laten.

                      De vraag is of FF scherper is dan crop ?
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: FF scherper dan crop ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Man, man, man, mijn haren komen recht. Wat ik hier nu toch allemaal te lezen krijg. Pfffff
                        Wist je dan niet dat de zilverkleurige Fuji X toestellen scherpere beelden maken dan de zwarte?
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: FF scherper dan crop ?

                          Misschien wordt het tijd voor een aparte beginnershoek, want ik vraag me ook met regelmaat af of mensen zelf eerst iets uitzoeken alvorens de hulp van anderen in te roepen.
                          Dat gezegd, is deze vraag nog wat minder vreemd dan de man die een jaar of wat terug vroeg "Ik heb nu de Nikon 1.8 85mm, kan ik nu ook mooie portretten maken?".
                          Er zijn zoveel factoren van invloed op scherpte en scherptebeleving dat je op de hier gestelde vraag nog jaren antwoorden kunt geven. Alle verdere variabelen zijn niet in de vraag opgenomen, dus we kunnen volop speculeren. Wat dat betreft heeft Wim helemaal gelijk, maar hij is wel vergeten de AA filter, de pixeldichtheid, type sensor, gebruikte lens, AF-methodiek, finetuning, sluitertrilling....
                          Maar ik denk wel dat type draagriem meer invloed heeft dan de kleur van de body en dat een goed statief ook wonderen doet
                          Verder mis ik in deze tijd toch de selfie van Wim met de haren rechtop.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: FF scherper dan crop ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            Misschien wordt het tijd voor een aparte beginnershoek, want ik vraag me ook met regelmaat af of mensen zelf eerst iets uitzoeken alvorens de hulp van anderen in te roepen....


                            adrie

                            Comment


                            • #15
                              Re: FF scherper dan crop ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Verder mis ik in deze tijd toch de selfie van Wim met de haren rechtop.
                              Ik wil wel, maar ik weet nog steeds niet of ik dat met een FF of een crop moet doen om een scherp beeld te hebben. Ik vraag me eerder af of wat gel me geen betere scherpere haarbeelden geeft ?
                              Trouwens, ik was, ben die hele technische dinges niet vergeten, ik had daarvoor drie puntjes gezet maar ben, was het vierde vergeten om de zin af te sluiten
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X