Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

    Hoi beste mensen,

    Ik zou me graag toeleggen op het aanleren (via avondonderwijs of via e-learning) om websites te ontwikkelen en wil er wat tijd insteken om het onder de knie te krijgen.

    Welke zijn voor het ogenblik de meest toonaangevende softwarepakketten die dat vereenvoudigen?

    Ik vermoed dat Dreamweaver heel goed is, maar dan zit ik terug vast aan dat "huurcontract" van adobesoftware. Vandaar dat ik graag eens mij licht op steek.

    Ik heb nog een oude Dreamweaver CS5 op mijn computer staan, maar ben bang dat die niet mee geëvolueerd is met de verschillende windows- en IOS-updates en dat daardoor eventueel een website die ik ermee zou ontwikkelen niet compatibel zou zijn, dat wil ik zeker niet voor hebben.

    Alvast dank voor de info.

    Groeten,

    Riho.
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

  • #2
    Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

    Eclipse
    Brackets
    Crunch (om de CSS files te converteren naar LESS

    Heb ik al gezegd dat deze gratis zijn?
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

      Enkele jaren terug heb ik eens gestart met Dreamweaver CS5 en ben best tevreden over het resultaat.
      Ik heb het nooit helemaal afgewerkt en het zal waarschijnlijk ook zo blijven.
      Ik hou wel van sobere sites zonder veel poespas. De kleuren hou ik erg sober. Zo is de achtergrondkleur #191919 en de tekstkleur # CCC, dus niet helemaal zwart en niet helemaal wit.
      Heb die kleuren gekozen omwille van de rust voor de ogen.
      Maar ik heb begrepen dat je bij One.com gratis sjablonen hebt die gemakkelijk kunt aanpassen.

      HIER mijn proefstukje.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

        Hallo,

        Klopt, de webeditor van one.com is erop vooruitgegaan, in die mate zelfs dat ik hem nu ook gebruik
        Gemakkelijk, toch voldoende mogelijheden, snel en efficiënt. Meer moet dat niet zijn.
        Deze site werd gemaakt met de one.com editor (nog niet helemaal klaar)

        Jaja

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Maar ik heb begrepen dat je bij One.com gratis sjablonen hebt die gemakkelijk kunt aanpassen.
        HIER mijn proefstukje.
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

          Bedankt om me reeds enkele voorbeelden te tonen van sites die jullie maakten.

          Ik werkte tot een jaar terug samen in een vzw die een (wijk/parochie-) zaal ter beschikking stelt aan zijn inwoners en toen hadden we het idee dat we dringend moesten evolueren en de promotie en verhuring moesten aanbieden via het web. We informeerden toen naar de prijs om zoiets te laten maken (en onderhouden) en we deden het dan maar niet, goed beseffend dat we het op een bepaald moment toch zouden moeten doen.

          Ik deed een stap terug in de vzw, concentreerde me op fotografie, volgde 4 jaar avondlessen en ben nu bijna gereed met die "studies". Ik zou dus nu terug wat tijd kunnen steken in het aanleren van specifieke software om zo'n website te ontwikkelen.
          Maar zoals je hierboven ziet zou het een behoorlijk interactief ding moeten worden, want reservering van de zaal en het on-line bekijken of de zaal vrij is zouden mogelijk moeten zijn.

          Heel veel wijkfeesten gaan door in deze zaal en een aantal organisaties maakt er permanent gebruik van. Voor die mensen zou dan een fotoreportage van activiteiten ook leuk zijn ...
          Je ziet, veel mogelijkheden om hierrond iets tofs te bouwen, maar de software zou dus wel krachtig genoeg moeten zijn.

          Tevens zie ik het ook als persoonlijke ontwikkeling. Ik zit nu in een vrij stresserende job, als ik tot mijn 67ste moet werken kan het geen kwaad om op termijn extra mogelijkheden voor mezelf te verkennen. Als ik bovenstaande zou gemaakt krijgen, dan kan ik misschien het concept verbeteren en er iets commercieels mee gaan doen ( ik bedoel met dit type site, niet de zaal natuurlijk).

          Vandaar: zijn die kostenloze softwarepakketten om sites te ontwikkelen krachtig genoeg om iets te maken zoals ik hierboven beschrijf?

          Groeten,

          Riho
          Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
          Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

          Comment


          • #6
            Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

            Afhankelijk hoe ver het moet gaan:

            A: moet de site in een database bij houden welke data beschikbaar zijn en welke reservaties er zijn, dan moet je ook echt programmeren... Hierbij gaan weinig tools je kunnen helpen (je kan wel eens kijken naar dingen als phpmaker, maar dan heb je geen garantie dat het gaat werken). Je zou ook naar Drupal / Joomla / Wordpress kunnen kijken, omdat daar dan weer meer modules en plugins mogelijk zijn om de functionaliteiten die wilt te bekomen. Ook bij deze zal soms custom programmeren nodig zijn (denk dan maar aan php icm html, javascript (jquery) en css).

            B: de site moet enkel formulieren bevatten die mailtjes versturen naar een persoon (jij dus) die alles manueel up 2 date houdt.

            A = veel werk op voorhand, minder werk eenmaal online.
            B = minder werk op voorhand en veel werk eenmaal online. (als hij actief gebruikt word)

            Persoonlijk zou ik voor een setup als drupal kijken met custom development (theming en sommige functionaliteit zelf te maken). Omdat dit toekomst gericht het meest logische is.

            Om hiervan je beroep te maken, zal je toch wat lessen mogen volgen.
            Je begint op 0 en om op een niveau te komen van een webdesigner/programmeur die net afgestuurd is en dus soms ook vrij goedkoop aan de slag wil...
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

              Drupal, alle grote amerikaanse bedrijven/instanties werken er mee. zojuist gelezen 100 E6 $ omzet in 2014 ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Drupal, alle grote amerikaanse bedrijven/instanties werken er mee. zojuist gelezen 100 E6 $ omzet in 2014 ;-)
                Ontwikkeld door een Belg (die al een tijdje in de US woont).

                Nu zijn Drupal, Joomla, Wordpress... CMSen en is dat niet echt software om websites te ontwikkelen. Ik ga er van uit dat de TS met php aan de slag wil en geen kan en klaar CMS wil.
                Eigenlijk is Notepad++ dan al voldoende maar software als Eclipse en Brackets maken het schrijven "from scratch" een pak gemakkelijker, zowel voor PHP als CSS.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Ontwikkeld door een Belg (die al een tijdje in de US woont).

                  Nu zijn Drupal, Joomla, Wordpress... CMSen en is dat niet echt software om websites te ontwikkelen. Ik ga er van uit dat de TS met php aan de slag wil en geen kan en klaar CMS wil.
                  Eigenlijk is Notepad++ dan al voldoende maar software als Eclipse en Brackets maken het schrijven "from scratch" een pak gemakkelijker, zowel voor PHP als CSS.
                  Drupal is ook al lang geen kant en klaar cms te noemen vrees ik...
                  En is zeker en vast met kennis van php (en kennis van drupal) uit te bouwen met eigen custom modules).

                  Drupal heeft herbruikbare cms-stukken klaar, maar heeft meer weg op dit moment van een framework waar je dingen aanhangt en zelf dingen bijprogrammeert (custom modules dus)...
                  Met een Basic joomla kan je perfect je site starten, met een lege drupal moet je toch al wat meer moeite doen...

                  Van 0 beginnen zou ik niet meer doen, als je zelf database connecties moet schrijven ga je plots héél wat tijd verliezen met query optimalisaties en het optimaal gebruik en hergebruik van code... Voordeel van drupal (of andere frameworks of cms'en ) is net dat je hun database connecties/queries kan gebruiken...

                  Als je van 0 begint mag je zelf even beginnen met normalisatie van je database...

                  Als je weg wilt blijven van CMS-gevoel...
                  Zou ik eerder nog naar Zend-framework of CodeIgnitor stappen...
                  Maar van 0 beginnen is echt wel passé....
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

                    Vermits ik op mijn (zeker voor verbetering vatbare) site (www.resdelvaux.com) zowel klanten, reserveringen, ... wil bijhouden (voor een hoop dingen moet je evenwel ingelogd zijn) heb ik dus ook een gekoppelde database.
                    Alles gewoonweg in Notepad++ geschreven "met de blote poot"... volledige controle én leerzaam!
                    Een van de voordelen om php te gebruiken is ook het feit dat bv de kalender steeds wordt getoond vanaf de huidige maand, met de klassieke html moet je elke maand je beginmaand wijzigen etc, php kan je pagina aanpassen aan de omstandigheden (bv ook de gebruikte taal).

                    Het nadeel van programma's à la dreamweaver is dat je eigenlijk helemaal niets van html hoeft te kennen om toch een website te kunnen maken (kun je dus net zo goed uitleggen als een voordeel), maar als je later wijzigingen wil aanbrengen wordt het soms erg lastig... als je alles zelf schrijft ken je perfect je structuur en zijn aanpassingen veel sneller te implementeren.

                    Als je al Dreamweaver CS5 hebt, kun je die toch makkelijk gebruiken ?
                    Er zijn ondertussen wel nieuwe(re) functies maar niet alle browsers ondersteunen de nieuwigheden (vb sliders, media....), dat moet je sowieso in de verschillende browsers gaan uittesten.
                    mvg,
                    Luc
                    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

                      Hier ook Notepad++, voor html, css, javascript, php, vbscript, e.d.
                      En Gimp voor de grafische elementen.
                      Beiden ook portable beschikbaar op usb stick. Wat het heel makkelijk maakt om door te werken op verschillende pc's, of pc's waar je bijvoorbeeld geen adminrechten op hebt.

                      Intussen al een tijd niet meer mee bezig.

                      Maar!

                      Ben er 15 jaar terug mee begonnen, toen websites er nog als dinosaurussen uitzagen, en dat ligt me wel nogal nostalgisch.
                      Met een oubollig cursusje html in de hand was ik meteen goed voor enkele nachtjes doorwerken, ik had toen nog een Geocities account, dat inmiddels niet meer bestaat
                      Intussen heel wat webprojectjes gedaan, voor mezelf, voor bedrijfjes, muziekgroepjes, ex-lieven, kabouterclubs, blogs en noem maar op. Een uit de hand gelopen hobby die ik intussen opzij heb geschoven voor andere hobbies, die intussen ook uit de hand lopen.

                      Zo gaat dat.

                      Naarmate ik meer naar het Web 2.0 toegroeide, werd mijn interesse van webdesign steeds kleiner en kleiner. En zeker toen men met mobile websites begon.
                      Waar was de tijd dat internet nog leuk was? Foute layouts met tabellen en op elke pagina een animated gif die een under construction aangaf.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

                        Uit je vraagstelling vermoed ik dat je geen expert ter zake bent. Dat is niet erg hoor. maar....

                        Mijn inziens is het maken van goede / mooie dynamische websites echt werk voor professionals geworden.
                        Een tak binnen de informatica.
                        De tijden van platte html zijn voorbij. (jammer genoeg)

                        Nu moet je echt iemand onder de arm nemen die goed is in graphics maar ook op de hoogte van webdesign.
                        En daarnaast zet je een programmeur die goed is in het ontwerp van het dynamische deel.

                        Welke talen je gebruikt ter ondersteuning zal bepalen welke tools je gebruikt. Ook het platform waar de site op loopt zal een rol spelen.
                        Wil je richting linux / php / mysql dan zal je aanpak toch totaal anders zijn tov windows / t-sql / asp.
                        Elk hebben ze zo hun voor en nadelen.

                        Wil je het allemaal zelf doen, dan denk ik dat je mag rekenen op een behoorlijke berg leerstof om door te worstelen.
                        Om nog niet te spreken over de ervaring die je nodig zal hebben om je site te beschermen tegen bv sql-injectie in zo.

                        Wil je toch op eenvoudige basis werken dan kan ik een programmatje aanraden die veel werk voor jou doet. Is een soort website generator.
                        Het dynamische deel moet je wel zelf programmeren.
                        programma is van easycomputing en noemt webdesign studio of zo (ik moet het es vragen aan een vriend die daar regelmatig kleine websites mee maakt)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

                          Misschien is het wel eerst even nuttig na te checken waar je dit allemaal gaat neerpoten.
                          Daar kan je dan eventueel kijken of er geen web-developperskit op zit zoals bij one.com.
                          Eveneens zal belangrijk zijn indien je daar een database kan op draaien en dewelke (meestal is dat dan mysql) en welke de ondersteunde programmeer-talen zijn.
                          HTML op zich is geen beheerstaal en is nekel interessant voor kant en klaar systemen. Werk je met dynamische zaken en wil je databanken en atnwoordformulieren en dergelijke op je site, dan heb je meer nodig dan HTML, je zal een taal moeten hebben die en je data verwerkt en die je dan html-pagina's genereert.

                          Als je hierop een antwoord heb, kan je even navlooien wat er dan beschikbaar is.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

                            Als het een eenvoudige website is voldoet Dreamweaver.

                            Mijn website is gemaakt met dreamweaver cs6.
                            Het word trouwens tijd dat ik nog eens een update uitvoer.

                            Een 4 tal maanden geleden ben ik bij one.com en staat mijn website daar.
                            Hun eigen pakket heb ik nog niet uitgeprobeerd.

                            Mvg.
                            -Spider-
                            Bezoek ook eens Spider's Web

                            http://www.spidersweb.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Software om website te ontwikkelen: welke zijn de standaards

                              http://tinyphp.us/ is ook leuk als je snel en wel iets wil bekomen maar zal je ook toch wat leerstof moeten verwerken.

                              Comment

                              Working...
                              X