Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom: een tweede kopie maken naar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lightroom: een tweede kopie maken naar

    Als ik in Lightroom 5 bij het importeren een tweede kopie van mij raw foto maak naar een andere externe hdd wordt deze foto in een submap gezet met als titel: 'geïmporteerd op ...'.
    Nu wil ik niet dat lightroom bij elke import deze tweede kopie in een submap plaatst, maar ik vind niet hoe ik dit kan afzetten?

  • #2
    Re: lightroom: een tweede kopie maken naar

    Als je in de Library Module op Import klikt, kijk dan 'ns rechts op het scherm wat er allemaal gaat gebeuren tijdens die import:
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: lightroom: een tweede kopie maken naar

      beste LesC ,
      Ik las deze vraag van de OP en was ook van overtuigd dat je op deze wijze de doelmap kon wijzigen.
      Maar helaas, althans ik, kan deze optie niet wijzigen.
      Ik volg deze topic graag
      Gino
      Gino
      Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

      Comment


      • #4
        Re: lightroom: een tweede kopie maken naar

        Een en ander hangt af van de manier waarop je importeert. Omdat ikzelf LR5 niet gebruik om foto's van de camera te halen, maar enkel die foto's zal importeren die ik wens te verwerken via Lightroom, heb ik voor de optie Add to Catalog gekozen.

        In dat geval kun je geen duplicates maken of elders bewaren, en is de optie rechts inactief.
        Adobe zegt daarover:
        Back up photos during import.
        If you’re copying or moving photos into the catalog, you can create a one-time copy, or backup, of the original photo files. In the File Handling panel on the right side of the import window, select Make A Second Copy To and specify a location.
        Maar als je dus bovenaan Copy of Move actief hebt staan heb je rechts wel de mogelijkheid om die optie actief te maken en een folder naar keuze te zoeken:
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: lightroom: een tweede kopie maken naar

          Ahzo,

          Deze optie heb ik nog niet bekeken. moet me eens verdiepen in deze materie.
          Had het zelf nooit gevonden. Bedankt

          Spice zal ook weer verder kunnen.
          Gino
          Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

          Comment


          • #6
            Re: lightroom: een tweede kopie maken naar

            Ik heb al mijn RAWs op een externe HD staan, terwijl LR en catalogi intern staan. Ik wil mijn foto's laten waar ze staan (dus niet kopiëren of verplaatsen) en daarom gebruik ik de Add to catalog optie. De geïmporteerde foto's blijven dus staan waar ze staan, terwijl in de catalogus enkel de link naar de foto en alle veranderingen aangebracht aan de foto worden opgeslagen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: lightroom: een tweede kopie maken naar

              Dag Lesc en Gino,

              Bedankt voor de reacties.
              Ik gebruik inderdaad 'copy' tijdens het importeren. En dan kan ik rechts zoals Lesc aanduid een map kiezen waar een tweede kopie mag komen staan. Echter maakt lightroom zelf nog eens een submap aan "geïmporteerd op ..." in die map die ik heb geselecteerd. Nu wil ik dus van die submappen af, dus dat lightroom de foto rechtstreeks in de gewenste map plaatst zonder submappen aan te maken. En dit vind ik niet hoe ik dit doe

              Comment


              • #8
                Re: lightroom: een tweede kopie maken naar

                Eventueel al eens eerst geprobeerd om Clear List te kiezen? Het hele gedoe is niet de weg die ik volg, maar misschien zijn er geroutineerde LR-ers (ik denk bv aan MoreThanWords en Lieven Lema) die je vanaf hier wel verder kunnen helpen.
                Maar probeer zeker mijn suggestie al.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: lightroom: een tweede kopie maken naar

                  Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                  Als ik in Lightroom 5 bij het importeren een tweede kopie van mij raw foto maak naar een andere externe hdd wordt deze foto in een submap gezet met als titel: 'geïmporteerd op ...'.
                  Nu wil ik niet dat lightroom bij elke import deze tweede kopie in een submap plaatst, maar ik vind niet hoe ik dit kan afzetten?
                  Bij het importeren klik je op de naam van de map die klaar staat, dan kan je de map kiezen waar je de tweede kopie wil. Eventueel een nieuwe map maken. Die staat dan ook in de lijst die je kan leegmaken zoals LesC schrijft.
                  ...leeg...

                  Comment

                  Working...
                  X