Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje i.v.m. lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje i.v.m. lens

    Hallo gepassioneerden van de fotografie,

    Tot nu toe heb ik op dit forum vrij veel topics zitten lezen en maar weinig commentaar gegeven (daar ik nieuw ben in de hobby heb ik eerst nog veel te leren - en leren kan je op dit forum wel doen).

    Ik ben recent overgestapt van een minolta dimage 5 naar een dslr, de canon 10D. Gelet op de geruchten die thans de ronde doen had ik misschien beter nog een tweetal maanden gewacht om de opvolger van de 10 D eerst te beoordelen , maar ja gedane zaken nemen geen keer. Ik ben trouwens heel tevreden over dit toestel.

    De lens die ik hierbij heb aangeschaft is de canon EF 16-35, 2.8 (een lens waar ik uitermate tevreden over ben).

    Ik ben nu aan het uitkijken om mij een bijkomende lens aan te schaffen met een groter zoombereik.
    Daar mijn hobbybudget grotendeels gespendeerd is aan de aanschaf van de camera en de 16-35 lens overweeg ik om tijdelijk een minder dure (kwalitatieve ?) lens aan te kopen met een groter zoombereik.
    Van zodra mijn hobbybudget dan weer aangevuld is kan ik uitkijken naar een iets duurdere lens ter vervanging .

    Welke lens kunnen jullie aanraden. ik heb een zoombereik tot circa 150 voor ogen (het zoombereik van deze lens moet wel min of meer aansluiten op de 35mm die ik thans heb).

    Werken met een converter om een groter zoombereik te krijgen spreekt mij op het eerst zich niet zo aan (vrees voor kwaliteitsverlies), of zijn er onder jullie die hier wel positieve ervaringen mee hebben.

    Thanx

    Liriuske

    Wijze raad doet wonderen !

  • #2
    Hallo,

    Een lens die niet te duur is en kwalitatief zeer goed ... EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM ...

    Groetjes.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Liriuske
      Hallo gepassioneerden van de fotografie,

      Tot nu toe heb ik op dit forum vrij veel topics zitten lezen en maar weinig commentaar gegeven (daar ik nieuw ben in de hobby heb ik eerst nog veel te leren - en leren kan je op dit forum wel doen).

      Ik ben recent overgestapt van een minolta dimage 5 naar een dslr, de canon 10D. Gelet op de geruchten die thans de ronde doen had ik misschien beter nog een tweetal maanden gewacht om de opvolger van de 10 D eerst te beoordelen , maar ja gedane zaken nemen geen keer. Ik ben trouwens heel tevreden over dit toestel.

      De lens die ik hierbij heb aangeschaft is de canon EF 16-35, 2.8 (een lens waar ik uitermate tevreden over ben).

      Ik ben nu aan het uitkijken om mij een bijkomende lens aan te schaffen met een groter zoombereik.
      Daar mijn hobbybudget grotendeels gespendeerd is aan de aanschaf van de camera en de 16-35 lens overweeg ik om tijdelijk een minder dure (kwalitatieve ?) lens aan te kopen met een groter zoombereik.
      Van zodra mijn hobbybudget dan weer aangevuld is kan ik uitkijken naar een iets duurdere lens ter vervanging .

      Welke lens kunnen jullie aanraden. ik heb een zoombereik tot circa 150 voor ogen (het zoombereik van deze lens moet wel min of meer aansluiten op de 35mm die ik thans heb).

      Werken met een converter om een groter zoombereik te krijgen spreekt mij op het eerst zich niet zo aan (vrees voor kwaliteitsverlies), of zijn er onder jullie die hier wel positieve ervaringen mee hebben.

      Thanx


      Kijk eens naar Sigma de Sigma 18-125mm f3.5-5.6 DC lens of Sigma 55-200mm f4-5.6 DC lens.
      Of kijk eens naar een gebruikte Canon de Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM of de Canon EF 28-200 mm f/3.5-5.6 USM Wide Zoom lens

      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

      Comment


      • #4
        Originally posted by Liriuske
        Hallo gepassioneerden van de fotografie,


        Werken met een converter om een groter zoombereik te krijgen spreekt mij op het eerst zich niet zo aan (vrees voor kwaliteitsverlies), of zijn er onder jullie die hier wel positieve ervaringen mee hebben.

        Thanx


        voor een convertor moet je best een zo goed mogelijk basislens gebruiken en dan valt het wel mee met het kwaliteitsverlies.

        En een convertor zet je best al op telelenzen. om uw 50 mm bv. naar een 100 te doen gaan kan natuurlijk, maar de 100mm (zoom)lenzen zijn niet echt de duurste natuurlijk en dan kan je die beter apart kopen.
        Groetjes,
        Arvid


        Reis- en fotowebsite

        Comment


        • #5
          Eerst en vooral welkom op dit forum!

          In antwoord op je vraag:
          je zegt er wel niet bij over welk budget je juist beschikt, dus laat ik centen voor het gemak even achterwege:
          - zoals froto al zei: de 28-135 IS USM is een aanrader. Heeft IS en USM, is heel veelzijdig (gebruik ik 90% van de tijd) en wordt algemeen als de beste niet-L lens beschouwd van Canon. Kans is groot dat je weinig tot geen verschil in optische kwaliteit zult zien tussen deze en jouw 16-35 L,
          - In ongeveer dezelfde klasse, maar zonder IS en zonder USM speelt de Sigma 24-135. De meningen over deze lens zijn verdeeld: sommigen vinden deze zo goed als de 28-135 IS USM, anderen vinden hem 'bokaalglas'. Is wel een stuk goedkoper.
          - Met een kleiner bereik maar algemeen onthaald als een heel scherp stukje glas en helemaal niet duur is de Tamron 28-75 f/2.8. Voordeel is de lichtsterkte, de scherpte (op het niveau van de beste Canon L-lenzen) en de prijs. Nadeel: geen zo'n groot bereik en geen USM.

          Hoop dat je hier weg mee kunt. Vragen? Vuur af...


          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Ik heb een 28-135 en een 100-400L, en die laatste is toch wel duidelijk scherper, zeker met het diafragma helemaal open. Dat wil niet zeggen dat die 28-135 slecht is, maar als je een vergelijking wil maken tussen "L" glas en "gewone" lenzen, dan is er toch altijd duidelijk verschil.

            En die 28-135 is dan weer veel scherper dan een 75-300 f4,5-5,6 USM, en ook scherper dan de kitlens. Die 28-135 zit tussen de gewone en de "L" lenzen in als het over scherpte gaat.

            Ik zou graag een "L" lens zien met een bereik van ongeveer 18-100mm, met IS, maar die bestaat niet. Dat zou de ideale all-rounder zijn, om dan nog te combineren met een 100-400L .

            (Als ze een 28-300L kunnen maken, dan is het misschien ook mogelijk om een 18-100L te maken.)
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Mijn suggestie voor Canon gebruikers met bepert(er) budget.

              EF 17-40 f4 L USM. (EF 16-35 f2,8 L is beter(?) maar duurder)
              EF 50. (3 versies, beter dan L, www.photodo.com 4,4 en 4,2)
              EF 70-200 f4 L USM. (Even goed als duurdere f2,8 versies)

              En als het echt moet:

              EF 28-135 f3,5-5,6 IS USM.

              Is niet echt L kwaliteit, maar heeft een goede doorverkoopswaarde.

              Merk op: Als er al een opvolger voor 10D is op Photokina, dan zal het nog wel een 6 tal maanden duren voor deze vlot verkrijgbaar is.

              Jan.

              Comment


              • #8
                Hallo,

                Net de tijd gehad om alle reply's door te nemen en ik denk dat ik er op basis van jullie antwoorden al uit ben. Het zal de Canon 28-135 IS USM worden. De lens wordt blijkbaar toch door een meerderheid als (zeer) goed aangeprezen en valt nog binnen mijn te spenderen budget .

                Toch nog één klein vraagje. Heeft de lichtsterkte van de lens tot gevolg dat de foto's aan kwaliteit moeten inboeten indien de weersomstandigheden niet optimaal zijn (m.n. bewolkt en/of onvoldoende licht --> komt in ons belgenland spijtig genoeg meer voor dan éénieder lief is) ? Of kan ik in deze mindere omstandigheden toch nog voldoende eer halen met deze lens.

                Thanx aan allen.

                @ Jan 10D

                1. Toch nog goed dus dat ik nu de 10D heb aangeschaft. Tot zes maanden wachten na de voorstelling om de opvolger te kunnen bemachtigen is mij nu toch net iets te lang . Niemand wacht graag op nieuw speelgoed .

                2. Ik merk dat jij bedenkingen hebt bij de betere kwaliteit van de 16-35 tegenover de 17-40. Ikzelf heb geen ervaring met de 17-40 maar ben wel uiterst tevreden met de 16-35. Zijn hierover soms reeds vergelijkende tests verschenen ?



                Liriuske

                Wijze raad doet wonderen !

                Comment


                • #9
                  Als je niet teveel geld kwijt wel is de Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm een echte aanraarder de prijs is momenteel 425.00 euro.
                  Hij bevalt mijn goed. In donkere omstandigheden geen probleem. En hij is goed snel door zijn USM.

                  De opvolger van de 10D.
                  Denk je nu werkelijk dat de opvolger zo goed zal zijn dat de 10D naar de prullebak verwezen zal worden. Wat nu als goed word beschouwd is over 6 maanden echt niet slecht. Als je ziet wat voor plezier ik al van mijn 10D heb gehad in bijna een jaar tijd.
                  Als je steeds op het nieuwste wil wachten, kan je nooit wat kopen.
                  Het nieuwste is altijd het duurste. De 10D was voor 2 jaar terug nog 2200 euro terwijl hij nu wordt verkocht voor 1350 euro.
                  Succes met je keuze, en veel plezier met je 10D.

                  -------------------------------------------
                  mvg. drh
                  Albums: http://drh.fotopic.net http://img62.photobucket.com/albums/v190/chrisdrh/
                  http://drh.pixelfish.be/

                  "En waar doe ik het mee! met mijn 10D"

                  Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM + Hama UV filter
                  Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM)+ B+W kr 1,5 skylight 1,1 x filter
                  Manfrotto 055AB & 141RC

                  -------------------------------------------

                  Mvg, drh

                  "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Liriuske
                    @ Jan 10D

                    1. Toch nog goed dus dat ik nu de 10D heb aangeschaft. Tot zes maanden wachten na de voorstelling om de opvolger te kunnen bemachtigen is mij nu toch net iets te lang . Niemand wacht graag op nieuw speelgoed .

                    2. Ik merk dat jij bedenkingen hebt bij de betere kwaliteit van de 16-35 tegenover de 17-40. Ikzelf heb geen ervaring met de 17-40 maar ben wel uiterst tevreden met de 16-35. Zijn hierover soms reeds vergelijkende tests verschenen ?
                    Ik bedoel enkel dat de prijs kwaliteits verhouding van de 17-40L beter is dan van de 16-35L. Ook is f2,8 voor dit zoombereik niet echt vereist. Dit is een vergelijkende test:

                    http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/canon-17-40.shtml

                    De lichtsterkte van de 28-135 IS USM is juist minder een probleem door mogelijkheid tot IS.

                    Hier vind je voorbeeldfotos van 28-135 IS USM samen met een 1Ds. En als deze lens goed genoeg is voor 1Ds...

                    http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_1ds-review/gallery.html

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Hallo,

                      @ drh

                      Ik ben ervan overtuigd dat de 10D door zijn opvolger zeer zeker niet naar de prullenmand zal worden verwezen (zou wou ik zeker niet overkomen ). Ik stelde mij enkel de vraag of de eventuele wijzigingen (verbeteringen ?) die de opvolger zou hebben niet de moeite waren geweest om hierop te wachten .
                      Hoe meer ik mijn 10D evenwel gebruik hoe meer ik overtuigd ben dat dit wel een goede beslissing is geweest .

                      Ook evenveel plezier toegewenst met je 10D als ik nu al beleef.


                      @Jan 10D

                      Thanx voor de links en de bijkomende toelichting.
                      Liriuske

                      Wijze raad doet wonderen !

                      Comment

                      Working...
                      X