Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

    Ik wil een grote spiegel (25kg) aan de achterzijde vastlijmen op 2 stroken betonplex van 60 bij 10 centimeter (dus: er hangt eigenlijk 2kg spiegel aan een lijmoppervlakte van 10 bij 10cm).
    Wie heeft iets gelijkaardigs ook al met succes gedaan?

    Het gaat om STANDAARD TEC7 wit (die heb ik hier namelijk staan)
    Wat uitleg:
    Ik heb van boven en van onder een strook betonplex op de spiegel gelijmd. Aan de onderkant daarvan heb ik een schuine kant gefreesd.
    Ik ga nu aan de muur twee gelijkaardige stroken vastschroeven, maar nu wél met een afschuining langs boven.
    de stroken haken dus ahw. In mekaar en houden zo de spiegel aan de muur.

    Nu is het aan de "prof's" onder jullie om me gerust te stellen...
    (Wie geen praktische ervaring heeft met een vergelijkbaar project hoeft niet echt te reageren. Dis is absoluut niet kwaad bedoeld, maar gewoon omdat ik mezelf intussen in zoverre vakman kan noemen dat ik in deze geen extra "raad" nodig heb)
    Last edited by dréten; 10 januari 2015, 14:59.

  • #2
    Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Ik wil een grote spiegel (25kg) aan de achterzijde vastlijmen op 2 stroken betonplex van 60 bij 10 centimeter.
    Wie heeft iets gelijkaardigs ook al met succes gedaan?

    Het gaat om STANDAARD TEC7 wit (die heb ik hier namelijk staan)
    Wat uitleg:
    Ik heb van boven en van onder een strook betonplex op de spiegel gelijmd. Aan de onderkant daarvan heb ik een schuine kant gefreesd.
    Ik ga nu aan de muur twee gelijkaardige stroken vastschroeven, maar nu wél met een afschuining langs boven.
    de stroken haken dus ahw. In mekaar en houden zo de spiegel aan de muur.

    Nu is het aan de profs onder jullie om me gerust te stellen...
    Voor alle duidelijkheid, ik ben totaal geen prof.

    Maar waar ik vooral aan denk, is aan de samenstelling van de spiegel zelf, een spiegel is opgedampt met aluminium of
    iets wat blinkt, en is daarna gecoat met een of ander product om de blinkende laag te beschermen tegen oxidatie
    of mechanische schade.
    Ik denk dat vooral de kwaliteit van deze laag de hechting zal bepalen Tec7 is een fameus hechtende lijm maar is niet
    zeer flexibel na volledige uitharding, voor dat soort dingen ben je volgens mij beter af met ECHTE silicone lijm
    niet dat prul waarmee je voegen dicht, maar dat waarmee je een aquarium kleeft.
    Mijn gedacht hé, maar geen exacte wetenschap.

    Comment


    • #3
      Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

      Dat noem ik nu eens een spontane reactie zie!
      Iemand die niet gestoord is door mijn recht-voor-de-raap wens op het laatst
      Bedankt hiervoor!!

      On topic:
      Dat is nu juist mijn bron van twijfel: de Tec7 is donderdagavond toegepast.
      Staat sindsdien constant in minstens 17° en blijft ondanks dat, toch "kauwgomachtig"(kleeft echter niet meer, dus de polymerisatie gaat wel door)
      Wat de laklaag achteraan betreft, die is zorgvuldig ontvet met aceton. Méér kan ik in dit geval niet doen hé. Op de tube beweert men trouwens dat spiegels lijmen geen probleem is.
      Ik heb nader beschouwd eerder mijn twijfels bij de hechting aan de laklaag van de Betonplex.
      Last edited by dréten; 10 januari 2015, 09:00.

      Comment


      • #4
        Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

        Ik heb in het voorjaar een flinke spiegel (150 x 80) in de badkamer aan de tegels gelijmd. Ondanks dat ik vele lijmsoorten in huis heb toch gekozen voor speciale spiegellijm. Kost €10 dus waarom niet voor zeker gaan. Ik heb over de gehele breedte van de spiegel horizontale strepen lijm aangebracht met een tussenafstand van zo'n 7 cm om de krachten zo gelijk mogelijk te verdelen.

        En dat is dus net datgene wat ik in jouw constructie mis. Jij belast het totaal op één strook boven en één beneden. Ik (geen prof) zou mij er niet helemaal zeker bij voelen.
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

          Omdat ik het niet echt zie zitten om eerst een plaat van 1,6m hoog en 0,7m breed aan de muur te schroeven om dan daarop de lijm aan te brengen. De muur is namelijk geverfd met latex....vandaar.
          En nogmaals: ik twijfel eerder aan de betonplex dan aan de spiegelrug.

          Comment


          • #6
            Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            Omdat ik het niet echt zie zitten om eerst een plaat van 1,6m hoog en 0,7m breed aan de muur te schroeven om dan daarop de lijm aan te brengen. De muur is namelijk geverfd met latex....vandaar.
            Snap ik helemaal maar ik zou toch voor zeker gaan. Ik moet er niet aan denken als zo iets van de muur afdondert
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Omdat ik het niet echt zie zitten om eerst een plaat van 1,6m hoog en 0,7m breed aan de muur te schroeven om dan daarop de lijm aan te brengen. De muur is namelijk geverfd met latex....vandaar.
              En nogmaals: ik twijfel eerder aan de betonplex dan aan de spiegelrug.
              Dan zou ik toch voor metalen profielen gekozen hebben hoor Dré.
              Er bestaan aluminium profielen genoeg die je deftig aan de muur kan vijzen
              en waar je maar een klein randje hebt dat zichtbaar is.

              Comment


              • #8
                Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

                Miss helpt dit:
                BD0680BE Flickr
                α​7RIV + FE 70-200mm f/4 G OSS + FE 24-105mm f/4 G OSS + FE 50 mm F1.4 GM + Sony HVL-F45RM + Peak Design Tripod

                Comment


                • #9
                  Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Dan zou ik toch voor metalen profielen gekozen hebben hoor Dré.
                  Er bestaan aluminium profielen genoeg die je deftig aan de muur kan vijzen
                  en waar je maar een klein randje hebt dat zichtbaar is.
                  Had ik ook al aan moeke voorgesteld....
                  'k Had er zelfs al één door de plooibank gehaald.
                  Last edited by dréten; 10 januari 2015, 09:55.

                  Comment


                  • #10
                    Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

                    Tec7 is geen probleem op een spiegel. Spiegels worden eerst voorzien van een koperlaag (niet zichtbaar) en dan een laag zilver en afgewerkt met een laklaag gedroogd in een oven op transportband. procedure gaat enorm snel (enkele minuten) Heb zelf 25 jaar in spiegelfabriek gewerkt van Glaverbel nu AGC.

                    Maar heb wel een twijfel over je betonplex of de Tec7 daar wel goed zal op houden. Je schrijft hier van 25 kg dus als je spiegel 6 mm dik is dan is dat dan toch 1,7m˛ in oppervlakte. Gewicht glas is 1m x 1m en 1 mm dik is 2,5kg. Als je de betonplex hebt geschuurd met een grove korrel dan zal de hechting wel beter houden. De laklaag op de spiegel is geen probleem voor Tec7. Is een product dat traag droogt en nadien elastisch blijft. Het is altijd aangeraden om met verticale stroken te werken bij het verlijmen van spiegels.

                    Comment


                    • #11
                      Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

                      Niet doen!!!!! Eigen ervaring. De spiegel zal blijven hangen, geen probleem, MAAR, het probleem met TEC 7 is dat je op termijn en zeker bij aandampen van de spiegel mooi gaat zien waar je de TEC 7 hebt aangebracht. Gebruik een lijm die specifiek voor spiegels is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

                        Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                        Niet doen!!!!! Eigen ervaring. De spiegel zal blijven hangen, geen probleem, MAAR, het probleem met TEC 7 is dat je op termijn en zeker bij aandampen van de spiegel mooi gaat zien waar je de TEC 7 hebt aangebracht. Gebruik een lijm die specifiek voor spiegels is.
                        Hoe?? Felix69 is er doodgerust in, en jij zou het zéker niet doen...
                        De spiegel komt in de gang, dus er is alvast geen enkel probleem met damp.
                        Is dat een "verzachtende omstandigheid"?
                        Op de bus staat nochtans dat spiegels geen probleem zijn hoor.

                        Comment


                        • #13
                          Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

                          Kan er spijtig genoeg geen foto van posten, want ondertussen verhuisd, maar ik heb veel op mijn met tec7 vastgelijmde spiegel in de badkamer gevloekt. Inderdaad wel vooral als hij aangedampt was, dus misschien is er in jouw gang minder probleem. Ik zal het in ieder geval nooit meer riskeren. (en ok, ben ook geen prof, maar heb toch ook al twee huizen volledig eigenhandig gerenoveerd...)

                          Comment


                          • #14
                            Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

                            Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                            Kan er spijtig genoeg geen foto van posten, want ondertussen verhuisd, maar ik heb veel op mijn met tec7 vastgelijmde spiegel in de badkamer gevloekt. Inderdaad wel vooral als hij aangedampt was, dus misschien is er in jouw gang minder probleem. Ik zal het in ieder geval nooit meer riskeren. (en ok, ben ook geen prof, maar heb toch ook al twee huizen volledig eigenhandig gerenoveerd...)
                            Alle respect als je je handen zelf uit de mouwen steekt.
                            Maaare...als ik het goed begrijp zie je pas de TEC7 strepen als de spiegel bedampt is.
                            Je bedoelt dus dat op die plaatsen meer of minder damp afzet, of zie ik het verkeerd?
                            Als dat zo is, dan stoort dat me weinig hoor.
                            't Is maar...ooit is bij ons een "echte" glazenier langs geweest om het front van een wandkast te voorzien van een spiegel van 2,5m hoog en 1m breed .
                            Intussen is dat zo'n 20 jaar geleden denk ik (de tijd dat men vermoedelijk nog niet met zuurarme of zuurvrije siliconen werkte)
                            En van die spiegel zie je inderdaad door de kwiklaag heen de aftekening van de siliconenbanen.
                            Last edited by dréten; 10 januari 2015, 15:58.

                            Comment


                            • #15
                              Re: met TEC7 spiegel aan betonplex lijmen.Wie vertrouwt dit??

                              Ik heb van beroepswege honderden spiegels moeten bestellen die op kasten gekleefd werden in rusthuizen, klinieken enz., ze wogen wel geen 25 kgr natuurlijk, maar die werden door ons mensen altijd met TEC 7 of 11 FC (Sikaflex) gelijmd. Gewoon twee stroken dubbelzijdige kleefband van 0.8 mm dik (als tijdelijke vasthechting tot de lijm uitgehard is), en een paar strepen van één van beide producten en klaar was kees.
                              Wij zijn nooit ergens moeten teruggaan omwille van klachten van spiegels die loskwamen.
                              Wel problemen om ze bij breuk van de kast af te krijgen. Meestal was het resultaat een nieuwe kastdeur met een nieuwe spiegel.
                              Ze werden wel gekleefd op de melamine platen of gestratifieerde platen van de kasten.
                              Ben ik dan een 'prof', neen helemaal niet want ik zelf heb er geen enkele gekleefd .

                              Zo stelden wij eens voor aan een architect om volkernplaten aan Ytongstenen vast te lijmen met Tec 7 of 11 FC.
                              Die was er van overtuigd dat deze zouden loskomen.
                              Wij hebben hem twee stukjes volkern van 10 x 10 cm laten lijmen op die Ytongstenen en een paar dagen later gevraagd om ze er terug af te halen.
                              Hij kreeg die stukjes er af met behulp van een koevoet, maar wel samen met een groot stuk van de Ytongstenen dat losgetrokken werd.... hij was overtuigd.

                              Comment

                              Working...
                              X