Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

    Zoals jullie weten kun je op FB zelf je instellingen bepalen wat je wil delen of niet, hetzij openbaar of met vrienden. Maar, vanaf 1 januari 2015 is er wat veranderd met de algemene voorwaarden van FB. Namelijk, alle informatie, foto's, video's etc. die u plaatst op FB mogen nu door FB onvoorwaardelijk worden gebruikt, en zelfs ook voor commerciële doeleinden eventueel. Facebook mag nu ook uw persoonlijke gegevens verkopen aan derden. Er is slechts 1 land in Europa dat hiertegen bezwaar heeft ingediend bij een rechtbank in Amerika(omdat de zetel huist in Californië) en dat is Duitsland. Bezwaar indienen is dus alleen mogelijk bij een Amerikaanse rechtbank.

    Natuurlijk, tenzij u geen bezwaar hiertegen hebt, is er verder ook niets aan de hand. Maar heeft u toch bezwaar hiertegen, dan rest u niets anders dan uw account te verwijderen. Heeft u een account of maakt u een nieuw account aan dan stemt u automatisch in met de voorwaarden(je kan ze ook lezen natuurlijk).

    Nu is er m.i. wel een omweg te vinden om te voorkomen dat FB uw materiaal zou gebruiken voor bovenvermelde doeleinden. Je persoonlijke gegevens is een ander verhaal, want daar kom je niet aan onderuit.

    1. Heeft u een persoonlijke website of fotoblog, dan kunt u een link plaatsen in nieuw bericht en dan verschijnt er meestal direct daaronder een zichtbare link met foto. U verwijderd nu de originele link en plaatst eventueel een bijkomende tekst.

    2. Dit is misschien wel een belangrijke handeling voor fotofora: Wanneer je bvb hier op BD een foto ter beoordeling hebt geplaatst kopieer je de link van je topic(URL dus, ook voor voorgaande!!) en doet hetzelfde als hierboven geschreven.

    In beide gevallen worden nu je rechten(vooral het auteursrecht) verlegd naar een ander medium. In geval van je eigen website blijven de auteursrechten volledig in uw handen en mag niemand zomaar zonder jouw toestemming iets met bvb een foto doen. In geval van 2 liggen de auteursrechten ook nog bij u, maar kijk wel even de voorwaarden van het desbetreffende fotoforum goed na, want ook daar doe je meestal een bepaalde afstand van deze rechten.

    Misschien is deze informatie allang overbodig en waren de meesten al op de hoogte van de veranderingen op FB in haar voorwaarden, maar ik wilde het toch even hier melden. Ik had geen idee waar ik het anders dan in CC kon melden.

    Ik denk nu dat op deze manier er meer gebruik zal worden gemaakt van fotofora... Mijn persoonlijk idee, en niets meer natuurlijk.
    Last edited by Guest4; 9 januari 2015, 12:52.

  • #2
    Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

    toch bedankt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

      ik plaats nu fotos op 500px en link ze op fb

      Comment


      • #4
        Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

        Meeste foto's die ik op FB plaats is gelinkt van Flickr.

        Maar het doet me wel andere dingen afvragen... In de Belgische wetgeving is het zo dat een reglement nooit in strijd mag/kan zijn met een hoger geplaatst(e) reglement/decreet/wet. Om een stom voorbeeld te geven, ik zou als baas van een firma in mijn eigen zaak in mijn eigen arbeidsreglement niet mogen stellen dat roken toegelaten is binnen vermits dit tegenstrijdig is met hogere wetten (of is dat Vlaams?, soit maakt niet uit). Dus, als FB nu stelt dat ze foto's die op FB geplaatst worden voor eender wat mogen gebruiken, zijn ze dan niet in strijd met de bestaande wetten op auteursrecht/privacy/... Want dat wil zeggen dat volgens de Belgische wetgeving die regels uit hun reglement simpelweg ongeldig zijn. En dan mogen ze mij nog zoveel op dat knopke 'Akkoord' laten klikken, of mij mijn handtekening laten zetten, dat maakt geen bal uit. Laat staan als ze zelfs zouden uitgaan van een stilzwijgende goedkeuring.

        Comment


        • #5
          Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

          Om al die redenen, zonder andere redenen uit te sluiten, ( ) kom ik niet op FB.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

            Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
            Meeste foto's die ik op FB plaats is gelinkt van Flickr.

            Maar het doet me wel andere dingen afvragen... In de Belgische wetgeving is het zo dat een reglement nooit in strijd mag/kan zijn met een hoger geplaatst(e) reglement/decreet/wet. Om een stom voorbeeld te geven, ik zou als baas van een firma in mijn eigen zaak in mijn eigen arbeidsreglement niet mogen stellen dat roken toegelaten is binnen vermits dit tegenstrijdig is met hogere wetten (of is dat Vlaams?, soit maakt niet uit). Dus, als FB nu stelt dat ze foto's die op FB geplaatst worden voor eender wat mogen gebruiken, zijn ze dan niet in strijd met de bestaande wetten op auteursrecht/privacy/... Want dat wil zeggen dat volgens de Belgische wetgeving die regels uit hun reglement simpelweg ongeldig zijn. En dan mogen ze mij nog zoveel op dat knopke 'Akkoord' laten klikken, of mij mijn handtekening laten zetten, dat maakt geen bal uit. Laat staan als ze zelfs zouden uitgaan van een stilzwijgende goedkeuring.
            Facebook is een amerikaans bedrijf en kan zodus de belgische wetten omzeilen.
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #7
              Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

              Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
              Facebook is een amerikaans bedrijf en kan zodus de belgische wetten omzeilen.
              Onzin. Juist doordat Facebook een hoofdkantoor in Europa heeft kan ze dit flikken. De duitse rechter denkt daar echter anders over:

              Vanaf 1 januari moet iedere Facebookgebruiker zich neerleggen bij alle nieuwe privacyregels van de site of hij kan vertrekken. Maar Duitse gebruikers hebben een betere rechtspositie dan andere gebruikers. Waarom zij wel en wij niet?


              Jan

              Comment


              • #8
                Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

                Ik heb mijn voorwaarden ook aangepast per 1/1/15 (of voornemens) en dat is dat ik FB overlaat aan de sukkelaars die niet zonder kunnen leven.
                FB is out, binnen 10 jaar spreken we er niet meer over.
                De bewustwording is stilaan aan het komen onder de mensen dat FB het leven niet op zich is en velen haken af of maken ondertussen al veel minder gebruik ervan.

                Comment


                • #9
                  Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  Ik heb mijn voorwaarden ook aangepast per 1/1/15 (of voornemens) en dat is dat ik FB overlaat aan de sukkelaars die niet zonder kunnen leven.
                  FB is out, binnen 10 jaar spreken we er niet meer over.
                  De bewustwording is stilaan aan het komen onder de mensen dat FB het leven niet op zich is en velen haken af of maken ondertussen al veel minder gebruik ervan.
                  Dat is wat jij denkt?
                  Vergis je niet in het volk
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Dat is wat jij denkt?
                    Vergis je niet in het volk
                    Dat is wat ik ook denk Theo, FB is een machtig iets met zijn goede maar ook slechte kanten.
                    Indien met gezond verstand gebruikt een mooi medium, maar met meer kracht en invloed dan je zou denken.
                    Sommige handelaars zijn er gelukkig mee, maar er zijn er ook die er minder gelukkig mee zijn, vooral dan deze
                    die het soms niet zo zo nauw nemen met klantenservice, die zijn er verdomd bang van, als het zich tegen hun keert.....
                    En kwestie van rechten op foto's en dat soort dingen, ik denk dat FB zich daar gewoon wil indekken tegenover derden,
                    maar dat het niet de bedoeling is dat ze zelf je werk zullen gebruiken, kortom om van het gezaag af te zijn moeten ze enkel zeggen, "staat in de algemene voorwaarden"
                    Wat je er zelf niet op zet kunnen ze ook niet pikken, t'is dus simpel.
                    Als ik een foto in grootformaat op onze website zet, dan moet ik ook niet klagen dat deze de dag erna gedeeld wordt op FB of op een andere site.

                    Comment


                    • #11
                      Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

                      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

                        Staat eigenlijk hetzelfde als wat ik in de openingstopic plaatste Ruud Het citaat over de HOAX, dat was iets anders dan de voorwaarden. De algemene voorwaarden zijn heel erg duidelijk.. Nederland gaat niet in beroep, ook niet de commissie op het privacy beleid... Ze willen de komst van Google en Facebook met hun servers niets in de weg leggen En voor alle duidelijkheid, alles is gebaseerd in de teksten op 'eventueel' en 'kan'.... Dus ze kunnen je gegevens verkopen en ze kunnen eventueel een foto van jou gebruiken... Wat natuurlijk niet wil zeggen dat zij het ook doen.
                        Last edited by Guest4; 12 januari 2015, 16:22.

                        Comment


                        • #13
                          Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

                          Ja klopt, wilde alleen even duidelijk maken dat dit niets nieuws is.
                          Stond er vorig jaar ook al in.
                          Ik maak er mij in ieder geval niet druk in.
                          Alles wat op FB komt mag de hele wereld weten, en mijn profiel foto mogen ze ook gebruiken hoor.
                          En aangezien mijn foto's nergens geaccepteerd worden zullen ze ook wel niet gebruikt worden door FB of derden.
                          En daarbij, er worden duizenden foto's geplaatst op FB per uur. Zouden ze echt moeite doen om die ene foto uit te zoeken die ze ZOUDEN kunnen gebruiken.
                          Wat niemand mag weten of zien zet men beter niet op het WWW.
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                          Comment


                          • #14
                            Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

                            T'ja, het kan soms verkeren, verleden week horen zeggen dat de RVA Facebook gebruikt om
                            controle uit te voeren in de horeca, via onschuldige foto's genomen door aanwezigen worden
                            mensen geviseerd die de bediening verzorgen...

                            Comment


                            • #15
                              Re: De nieuwe algemene voorwaarden van facebook 2015

                              Ik geloof er niet veel van. Tenzij ineens iedereen zijn feestboek volledig openzet, en nog "incheckt" op locatie ook.
                              Je kan overigens niet gericht zoeken naar mensen die op een bepaalde locatie zijn.
                              Wat misschien wel zou kunnen, is foto's op facebook nakijken als er al bepaalde vermoedens van zwartwerk zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X