Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schotland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schotland

    Hallo,

    Ik plan een weekje Schotland. Zelf focus ik liever op 3 plekken dan op 7 in vliegende vaart als je begrijpt wat ik bedoel. Ik zou een auto huren, of zelf de trip wagen.
    Hoofddoel is fotografie. Georganiseerde fotografiereizen vind ik vaak nogal duur, liever zelf goed plannen.
    Heeft er iemand tips voor goeie fotolocaties die je binnen 8 dagen kan aandoen?

    Alvast dank.

    Gilles

  • #2
    Re: Schotland

    Als er één plek is in Schotland om foto's te trekken, dan is dat Skye. Old Man of Stor, de Quirang, The Cuillin,... plaatsen zat. En heel veel kans op dramatische wolkenpartijen.

    Comment


    • #3
      Re: Schotland

      Er zijn zoveel - veel te veel - plekken in Schotland om schitterende foto's te maken. Skye en het in de buurt gelegen meest gefotografeerde kasteel van Schotland (Eilean Donan Castle) is er daar één van.

      Het hoge noorden van Schotland met Durness als pleisterplaats is ook adembenemend in z'n desolate schoonheid.

      Maar evengoed bewaar ik zeer goede herinneringen aan steden zoals Edingburgh en Aberdeen.

      Veel plezier in dit prachtige land!!
      "Just do it !"

      http://jr52.be/index.html

      Comment


      • #4
        Re: Schotland

        West Kust van Schotland! Idd Skye, Wester Ross...maar ook de eilanden in het zuiden zijn zeker de moeite en onderweg, Glencoe steeds indrukwekkend! Wel opletten voor de midges als je in de zomer gaat, dit kan je vakantie serieus verpesten!

        Wij gaan ook dit jaar, Orkney!

        Comment


        • #5
          Re: Schotland

          Ik ben afgelopen zomer 6 weken naar Schotland gereisd om foto's te trekken. Schotland is één en al schoonheid… Gebruik de website http://www.shothotspot.com om een beeld te krijgen welk gebied je wil doen want een week is bijzonder kort. Je zal keuzes moeten maken… Je kan landen op Inverness en dan op enkele uurtjes naar Skye rijden… Daar kan je wel op 5 dagen rondtrekken om op tijd terug te zijn… Wat ik persoonlijk het leukste vond, waren de eilanden zoals Orkney bijvoorbeeld om Puffins en Arenden te gaan fotograferen… http://bertclaes.weebly.com/puffins.html




          Maar ook het noorden is heel mooi.. en als je in augustus gaat kan je het Fringe festival meepikken in edinsbroug… Ook heel leuk om foto's te nemen.

          Als je in de zomer gaat koop dan zeker een hoofdnet, anders word je knettergek van de muggen…
          Www.julliehuwelijksfotograaf.be

          Comment


          • #6
            Re: Schotland

            Dank voor de tips. Het zal een volle week worden waarin in dus minder punten aan doe, ipv van elke dag veel te rijden. 6 weken zit er voor mij niet in. Als het mij de eerste bevalt zal ik nog eens moeten terug gaan he ;-)

            Knapp foto's Bert!!! en dank voor je website tip. Zeer waardevol!

            Comment


            • #7
              Re: Schotland

              ff dit draadje inpikken als ik mag.
              Wij gaan begin mei ook weer naar Schotland.
              3 dagen Skye en 3 dagen omgeving Drumnadrochit.
              vraag voor de Schotland kenners:is het misschien aan te raden om een dag langer op Skye te blijven.Is daar veel te zien/doen?
              Drumnadrochit heb ik gekozen omdat ik vandaar uit cairgorns en glen Afric wil doen.

              mvg
              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
              schitterende maltwhisky op de kast

              Comment


              • #8
                Re: Schotland

                Skye is fantastisch. Wij rijden altijd verder, naar Harris en Lewis, maar er is genoeg. Heeft niets met fotograferen te maken, maar meer naar het zoeken van de ultieme rust. Er is zeker genoeg te fotograferen en zelfs een week is kort. Zoek op Flickr en typ bij de zoekopdracht Skye in en kijk of het je aanspreekt. Want daar valt en staat het mee. Heel veel plezier, want dat gaat zeker lukken.

                Comment


                • #9
                  Re: Schotland

                  Aan GillesH:
                  Daar je slechts over 8 dagen beschikt is het misschien gemakkelijker om direct naar Schotland te vliegen dan zelf de trip te doen met je wagen, je verliest teveel tijd.
                  Als je naar Skye zou reizen, zou ik misschien via London de vlieger pakken tot in Inverness (met easyjet), maar dan moet je misschien de avond voordien vertrekken om tijdig in Luton te geraken. Inverness - Portree = ongeveer 3uur rijden, Edinburgh - Portree = ongeveer 5 uur rijden om maar een voorbeeld te geven.

                  Aan maltje1962:
                  Skye is inderdaad geweldig! En er valt zo veeeeel te bezichtigen en bezoeken, zeer uiteenlopende landschappen, blijft een topper voor mij! Zelfs na 10 dagen hadden we er nog ni genoeg van.
                  Als je richting Cairngorms wilt gaan zou je dan ni eerder wat dichter gaan? Dan pick je Beauly onderweg gewoon mee? OK t'is nauwelijks 1 uur rijden van Drumnadrochit tot bv Aviemore....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schotland

                    Dank voor alle tips. Mijn trip ziet er voorlopig als volgt uit (ik heb er wel 10 dagen van gemaakt). Brussel-Edinburgh, huurwagen en doorrijden naar Glencoe,3uur. Dagje of 2-3 daar, doorrijden naar Dornie om het gekende kasteel te zoeken, dan 3 dagjes skye (ofwel de Quiraing of wel westen en zuid westen...daar zal ik ook moeten kiezen). En de laatste dag is terugbollen naar Edinburgh...5 uurtjes, volgende ochtend terug vliegen.
                    Ik ben benieuwd. Heb de laatste jaren vooral in Afrika gezeten voor verlof, ben dus redelijk terughoudend voor het weer. Een grijze week is er mogelijk...en dan mag het landschap nog spetteren, met een grijze laag erover is de pret toch stevig gedrukt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schotland

                      Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                      ff dit draadje inpikken als ik mag.
                      Wij gaan begin mei ook weer naar Schotland.
                      3 dagen Skye en 3 dagen omgeving Drumnadrochit.
                      vraag voor de Schotland kenners:is het misschien aan te raden om een dag langer op Skye te blijven.Is daar veel te zien/doen?
                      Drumnadrochit heb ik gekozen omdat ik vandaar uit cairgorns en glen Afric wil doen.

                      mvg
                      Vlieg je op Inverness? Ik kwam daar redelijk duur Brussel londen inverness. Dure en lange trip.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schotland

                        Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                        Dank voor alle tips. Mijn trip ziet er voorlopig als volgt uit (ik heb er wel 10 dagen van gemaakt). Brussel-Edinburgh, huurwagen en doorrijden naar Glencoe,3uur. Dagje of 2-3 daar, doorrijden naar Dornie om het gekende kasteel te zoeken, dan 3 dagjes skye (ofwel de Quiraing of wel westen en zuid westen...daar zal ik ook moeten kiezen). En de laatste dag is terugbollen naar Edinburgh...5 uurtjes, volgende ochtend terug vliegen.
                        Ik ben benieuwd. Heb de laatste jaren vooral in Afrika gezeten voor verlof, ben dus redelijk terughoudend voor het weer. Een grijze week is er mogelijk...en dan mag het landschap nog spetteren, met een grijze laag erover is de pret toch stevig gedrukt.
                        Dit wordt vast een leuke reis. Ik ben al 4x keer geweest en in juni gaan we weer. Er schiet dus niet veel Schotland meer over dat ik nog niet gezien heb.
                        Wat ik nog niet vermeld zag staan en gezien je toch naar Skye gaat is Waterstein en Neist Point. Ik heb er wel een uur of zo op mijn buik voor in de keutels van de schapen gelegen maar de zonsondergangen zijn er echt knap.
                        In Glencoe heb je een zeer knap uitzicht vanop the Pap of Glencoe. De wandeling en klim is niet zo bijzonder maar eens je boven bent, heb je wel een en ander om te fotograferen.
                        Over het weer valt natuurlijk wat te zeggen in Schotland ;-) Maar wanneer ga je eigenlijk? Ik ben steeds in mei/juni geweest en heb uiteraard ook grijze hemels en bakken regen gezien maar bvb vorig jaar in Torridon (da's een beetje noordelijk van waar jij naartoe gaat) was het 25 graden en staalblauwe hemel en dat was echt niet de enige zomerdag op die 4 reizen.

                        Djienbe

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schotland

                          Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                          Dit wordt vast een leuke reis. Ik ben al 4x keer geweest en in juni gaan we weer. Er schiet dus niet veel Schotland meer over dat ik nog niet gezien heb.
                          Wat ik nog niet vermeld zag staan en gezien je toch naar Skye gaat is Waterstein en Neist Point. Ik heb er wel een uur of zo op mijn buik voor in de keutels van de schapen gelegen maar de zonsondergangen zijn er echt knap.
                          In Glencoe heb je een zeer knap uitzicht vanop the Pap of Glencoe. De wandeling en klim is niet zo bijzonder maar eens je boven bent, heb je wel een en ander om te fotograferen.
                          Over het weer valt natuurlijk wat te zeggen in Schotland ;-) Maar wanneer ga je eigenlijk? Ik ben steeds in mei/juni geweest en heb uiteraard ook grijze hemels en bakken regen gezien maar bvb vorig jaar in Torridon (da's een beetje noordelijk van waar jij naartoe gaat) was het 25 graden en staalblauwe hemel en dat was echt niet de enige zomerdag op die 4 reizen.

                          Djienbe
                          Ik vertrek op 16 mei. Intussen heb ik op skye 2 aparte B&B's geboekt, één bij Dunvegan, één bij Sligachan. Zo kan ik Neis Point makkelijker bereiken. Voor de keutels heb ik in mijn fototas steeds een plastic vuilzak zitten om op te liggen ;-) Ik hoop ergens nog een koppel herten tegen te komen. Je weet maar nooit he...
                          Wat het weer betreft:het mag voor mij stevig wisselvallig zijn, warm moet het niet zijn...zo lang er geen week lang een grijs dek hangt (zoals wij hier in Januari vaak kenden) is het goed...dreigende buien, afgewisseld met een streep zon...dat is mijn ideaal foto weer in Europa ...fingers crossed.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schotland

                            Laatste 2 weken van mei was bij mij ook mijn eerste Schotland reis en daar zat oa Skye bij toen. Niet dat je er een klok op kan gelijk zetten maar het weer was toen uitstekend. Sla de opmerking van SnEm niet in de wind en kijk uit voor de midges want dat valt niet mee als ze bijten. 't Zijn wel geen muggen maar zo'n citronella stick helpt wel een beetje. Als er wind zit moet je niet vrezen want ze zijn zo klein dat ze dan weggewaaid worden.

                            En je moet nog eten ook hé: http://www.lochlevenseafoodcafe.co.uk/ Als er nog steeds dezelfde chef zit, kan ik het warm aanbevelen.

                            Djienbe

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schotland

                              Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                              Dank voor alle tips. Mijn trip ziet er voorlopig als volgt uit (ik heb er wel 10 dagen van gemaakt). Brussel-Edinburgh, huurwagen en doorrijden naar Glencoe,3uur. Dagje of 2-3 daar, doorrijden naar Dornie om het gekende kasteel te zoeken, dan 3 dagjes skye (ofwel de Quiraing of wel westen en zuid westen...daar zal ik ook moeten kiezen). En de laatste dag is terugbollen naar Edinburgh...5 uurtjes, volgende ochtend terug vliegen.
                              Ik ben benieuwd. Heb de laatste jaren vooral in Afrika gezeten voor verlof, ben dus redelijk terughoudend voor het weer. Een grijze week is er mogelijk...en dan mag het landschap nog spetteren, met een grijze laag erover is de pret toch stevig gedrukt.
                              Intussen nog eens diep zitten denken. Loopt je reis langs de A84 via Callander? Dan loont het de moeite om langs de A821 even om te rijden tot aan de Ben Aan. Daar kan je een beklimming doen en op de top een machtig uitzicht hebben op Loch Katrine.

                              Djienbe

                              Comment

                              Working...
                              X