Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Compact?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Compact?

    Ik ben een eeuwige twijfelaar en het hoeft echt niet moeilijk te zijn maar toch... Ik weet niks over fotografie en vind het dus moeilijk om een keuze te maken omdat ik niet weet in hoeverre iets belangrijk is omdat echte professionelen of echte liefhebbers meer fouten zien in foto's dan ik. En iedereen kan me iets wijs maken, dus als ik in de winkel kom, kunnen ze me eerder wat verkopen.

    Ik weet ondertussen dat ik graag een fototoestel wil dat voldoet aan volgende eigenschappen :

    -lichtsterk
    -goede kwaliteit foto's ook binnenshuis
    -scherpe foto's
    -bokeh (hoewel dit eerder bij de DSLR's te vinden is)
    -grote sensor
    -snelle AF
    -snel wegschrijven foto's
    -moet geen supercompacte afmetingen hebben (hoeft dus geen broekzakformaat te zijn)
    -moet wel makkelijk meeneembaar zijn; een DSLR zal dus niet in aanmerking komen
    -zijnde niet te zwaar en geen grote lens
    -fototoestel dat ook niet te veel opvalt (dus geen DSLR)
    -voor beginner, dus niet te moeilijk hoewel ik me zeker zal moeten inwerken

    Pluspunten (en misschien wel een must)
    -EVF (hoe meer dekking, hoe beter)
    -flits
    -inhouse beeldstabilisatie
    -stille shutter

    Waarvoor ik dit toestel ga gebruiken :

    -vooral voor het fotograferen van mijn (niet stilzittende) kindjes. Ook bij verjaardagsfeestjes en die zijn dan binnen en dan wil ik ook liefst een goede beeldkwaliteit. Ik ga dit toestel zoveel mogelijk proberen bij me te hebben, zodat ik niks mis. Ook voor op daguitstap en vakanties.

    Ik ga niet investeren in andere lenzen, dus het fototoestel moet goede kwaliteit foto's leveren met de bijgevoegde kitlens.

    Ik zoek dus een fototoestel dat met de aangeboden kitlens goede resultaten oplevert. De meeste reviews zeggen volgens mij te weinig over de bijgeleverde kitlens en geven de meeste info over het toestel zelf, maar ik ga het alleen doen met de kitlens dus dit moet goed zitten.

    Grootste probleem volgens mij :
    - de prijs

    Zoals je merkt, valt de DSLR weg.

    Kortweg heb ik dit onderstaand lijstje. Ik vermoed dat de beeldkwaliteit van een ICL altijd wel zal beter zijn dan van een compact? Alleszins, ik vind het moeilijk om fototoestellen met elkaar te vergelijken, zeker tussen de verschillende types fototoestellen.

    BRIDGE
    Panasonic FZ200
    Panasonic FZ1000

    Wat de bridge toestellen betreft, twijfel ik eraan wegens de omvang (en gewicht). Ik denk dat deze zullen moeten afvallen. Misschien dat ik er ooit wel een bridge bij neem als hoofdcamera, maar momenteel wil ik een 'meeneembaar' toestel, zonder dat ik teveel in het oog val (grote toestellen zijn soms intimiderend).

    ICL
    Panasonic GX7 met 14-42 (geen idee of dit dan een powerzoom is of niet)
    Olympus OMD-EM-10 met 14-42 II
    Panasonic GM1 met 12-32 (te klein fototoestel en kwaliteit foto's misschien minder dan de RX100)
    Sony A6000 met 16-50
    Sony Nex 6 met 16-50
    Sony A5000 met 16-50
    Sony A5100 met 16-50
    Sony Nex 6 met 16-50
    (geen idee hoe het met de Nex 3 zit)
    ...

    POINT-AND-SHOOT
    Sony RX100 (momenteel goede prijs bij Mediamarkt)
    Panasonic LX100
    ...

    Eigenlijk weet ik helemaal niks over fotografie, maar wil het een en ander leren. Waarschijnlijk gaat die in het begin wel veel op automatische stand gebruikt worden. Ook dus geen idee hoeveel pixels het toestel moet hebben of wat dan ook. Als er een prachtfoto bijzit, wil ik hem toch op een redelijk formaat kunnen laten afdrukken.

    Budget?

    Eigenlijk wil ik het onder de 500 euro houden, maar ik weet dat vele toestellen in deze lijst gemakkelijk de 500 euro overschrijden. Ik heb er dan ook geen probleem mee om een toestel eventueel tweedehands aan te schaffen.
    En ja, ik weet wel dat ik veel vraag, maar misschien bestaat dat toestel wel (evt. tweedehands).

    Graag jullie gedacht, opmerkingen, tips. Mijn voornemen voor 2015 : een nieuw (of tweedehands fototoestel) (mezelf kennende).
    (En ik kan goed begrijpen dat jullie eerste gedacht is : ga toch gewoon naar de winkel en neem u daar een fototoestel mee! En dit zou ik ook goed kunnen begrijpen, maar het kost allemaal zoveel om je te vergissen).

  • #2
    Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

    Mag ik kort zijn?
    Koop jezelf een fototoestel dat voorlopig voldoet aan je wensen (prijs, gewenste lensmogelijkheden qua zoom/groothoek...).
    Leer er vervolgens mee werken en haal er alles uit wat erin zit.
    Na een tijdje loop je beslist tegen de limieten aan (te weinig zoom, te traag, ...)
    Koop vervolgens een nieuw toestel dat "beter" beantwoordt aan wat je wenst.

    Zo is het de meesten hier ook vergaan, wees gerust.
    Ikzelf ben intussen aan mijn vierde toestel bezig...

    Iemand anders (of het nu hier op BD is of ergens anders) laten kiezen in jou plaats, is om problemen en ontgoochelingen vragen, neem dat van mij aan.
    Velen zullen dit hier met mij beamen.

    Toch veel succes gewenst met je keuze hoor
    Last edited by dréten; 9 januari 2015, 11:17.

    Comment


    • #3
      Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

      Bridge= Panasonic FZ1000 bijna alles wat je wilt kun je ermee alleen duurder dan je budget.
      Compact= Heb zelf de Sony rx100 m3 en die is absoluut top. Zijn voorgangers zijn dat trouwens ook.
      Succes
      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

        Dat is nu al van Juli dat je nog altijd niet weet wat te kiezen...
        Waarmee ben je bezig man ?

        Het is hierboven al gezegd... niemand kan in jouw plaats kiezen ... iedereen gaat u iets anders zeggen.

        Je kan best info vragen over een bepaald toestel of een vergelijking tussen 2 camera's... maar niet een heel lijstje.


        Volg de raad op van "dréten"
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

          Je denkt aan een zeer algemeen en gevarieerd gebruik. Dat komt waarschijnlijk doordat je nog maar weinig foto-ervaring en -kennis hebt opgedaan.
          Ik zou echt niet starten met verwisselbare lenzen (reflex of mirrorless systemen) als het niet de bedoeling is om daadwerkelijk meerdere lenzen te gebruiken. Kitlenzen zijn vaak goed van kwaliteit, maar je haalt er niet het beste mee uit je toestel. Dan is een FZ1000 met zijn vaste lens met ruim bereik inderdaad beter, alleen is die zo groot als een reflex en zelfs iets duurder dan een basis reflex met kitlens.

          Je geeft ook de FZ200 op als mogelijkheid. Dat is een aanzienlijk compacter en goedkoper toestel, en misschien wel beter geschikt om fotografie mee te ontdekken. Misschien geeft het je al wat je nodig hebt, en anders zal een paar jaar ervaring je wel leren welk type toestel echt het juiste is voor jou. Als je voor een beperkte prijs wil ontdekken wat voor toestel of wat voor soort fotografie jouw ding is, is een tweedehands-aankoop ook geen slecht idee.

          Wij gebruiken hier een kleine 3 jaar de voorganger van de FZ200 (de FZ150 dus) en dat is een uitstekende koop geweest aangezien ook mijn vrouw er plezier aan beleeft, zonder dat ze mijn meer technische zin voor fotografie deelt. Zij gaat op automatische stand aan de slag of vraagt mij welke settings ze moet gebruiken, en ikzelf gebruik het met veel meer manuele instellingen zoals ik met mijn andere toestellen doe. (Nu ik een Fuji-X in huis heb gehaald, is de interesse bij mijn vrouw blijkbaar ook aangewakkerd, dus dat kan nog een kostelijke affaire worden... )

          Ik zou jou ook de raad geven om de de raad van "dréten" op te volgen Hopelijk heb ik je met het bovenstaande niet op weg gezet voor een ontgoocheling...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

            Mijn gedacht na het lezen van je waslijst aan eisen? Welke camera je ook koopt binnen het beschikbare budget, je gaat ontgoocheld zijn op één of andere manier (zelfs al was je budget 10x zo groot). Komt het niet door het toestel zelf, dan zal het door de "wazige" foto's komen die eigenlijk meer te wijten zijn aan een gebrek aan kennis. Een camera kopen is compromissen sluiten, een perfecte camera bestaat helaas niet. Waarom ga je eerst geen cursus fotografie volgen met je huidig toestel of gewoon een online cursus fotografie raadplegen zodat je al iets sterker in je schoenen staat alvorens geld te spenderen aan een mogelijk verkeerde aankoop (aangezien je toch zo'n twijfelaar bent)? Hier zijn alvast enkele basiscursussen in het Nederlands:
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

              Je verlangens zijn "behoorlijk" KUCH KUCH (sorry hoestje)
              Voeg er vooral nog aan toe: (fotografie van spelende kinderen in gedachen)
              - snelle reactietijd

              Fotografie is idd compromissen sluiten. En om daar goed in te kunnen oordelen moet je die kennis eigenlijk zelf opdoen en dan zien welke richting je uit wil.
              En wat goed is zal meestal ook een centje aan vasthangen. Daar zal je mogelijks toch je budjet nog wat moeten optrekken om in die betere reeksen te zitten.
              200 euro erbij kan nu niet zo heel moeilijk zijn om dat even bijeen te sparen heh.

              In toestellen ala NEX en zo zijn echt wel vet, Fuji heeft er ook zo in hun gamma zeer mooi materiaal.
              Ik denk dat je meeste wensen vooral in die richting zullen voldaan kunnen worden met een systeemcamera.
              Uit die toestellen volg ik zo de markt niet op dus kan niet zeggen wat nu beste koop er in is.

              Comment


              • #8
                Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Je verlangens zijn "behoorlijk" KUCH KUCH (sorry hoestje)
                Voeg er vooral nog aan toe: (fotografie van spelende kinderen in gedachen)
                - snelle reactietijd
                Dat dacht ik ook: het moet blijkbaar een toestel zijn dat alles kan, en dat bestaat dus niet.

                Wat die snelheid betreft: eigenlijk ben je verplicht om een SLR te kopen, en dan liefst nog met een f/2.8 zoom of een prime. Met een systeemcamera of een goeie bridge kom je er gewoonweg niet. Ik weet het, vele eigenaars van Sony en Fuji en Panasonic en Olympus mirrorless systemen zijn het niet met mij eens. Maar er is een ontzettend groot verschil tussen wat de CDAF van een mirrorless in gecontroleerde omstandigheden presteert, en wat je er anderzijds als fotograaf in de praktijk uit kunt halen.

                Wat bedoel ik dan met de praktijk?
                Met mijn X-T1 zou ik gerust sport kunnen gaan fotograferen (als ik met mijn 50-140 genoeg lengte heb). De focus tracking is goed genoeg voor een sporter in beweging. Als de AF op het juiste punt lockt, heb je gegarandeerd een perfect scherpe foto. Maar bij dat correct locken wringt nu net het schoentje: het is verdomd moeilijk om er niet net naast te schieten als je onderwerp een beetje onverwacht beweegt in alle richtingen. Een auto aan 70km/h die recht op je af komt is geen probleem hoor, maar een kind dat in de tuin achter de kat aan loopt, is een garantie voor veel missers. Mijn 8 jaar oude 30D heeft met spelende kinderen nauwelijks moeite, maar die kan de auto in kwestie dan blijkbaar moeilijker volgen. Ik vrees dat dit nu net het praktijkverschil is tussen klassieke fase-detectie AF en de contrastdetectie die de toestellen zonder spiegel gebruiken. Contrastdetectie is wel een pak accurater.

                Laat het duidelijk zijn dat ik niet vind dat het ene focussysteem beter is dan het andere. Ik ken de werking van de AF van een SLR zeer goed omdat ik jaren niks anders gebruikt heb. De AF van de Fuji moet ik nog leren gebruiken. Ik weet dat ik kan spelen met de grootte van de focuszone en de tijd/ervaring zal uitwijzen met welke settings mijn dochter het vaakst scherp op de foto zal staan. Maar ten eerste heb ik zelf voor het hernieuwde fotoplezier van een systeemcamera gekozen met de beperkingen ervan in het achterhoofd, en ten tweede is actiefotografie absoluut niet mijn prioriteit.

                Daarom heb ik onze topic starter niet aangeraden om te investeren in een systeem (met of zonder spiegel), en zeker niet als het de bedoeling is om met 1 lens aan de slag te gaan. Een goeie bridge lijkt mij een betere manier om te starten en te leren. De FZ1000 is misschien de enige alleskunner die het verlanglijstje min of meer dekt, maar daar hangt een prijskaartje aan vast. Hetzelfde geldt voor de LX100 die dan weer wat beperkt is in bereik. Een bridge met een klassieke kleine sensor heb je wel voor een kleinere prijs.

                En zo kunnen we dus lustig verder praten in dit topic maar uiteindelijk heeft Dré het in zijn eerste reactie al correct verwoord...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

                  Iedereen alleszins bedankt voor de reacties. 't Is maar dat op alle reviews eigenlijk alle fototoestellen worden afgekraakt en de een is altijd beter dan de ander, maar ik kan dus niet inschatten hoe ik dit moet zien als absolute nitwit. Dat is nu wat het moeilijk maakt.

                  Ik heb mijn lijstje ingekort; ik wil toch echt een EVF en dan blijft er niet veel over.

                  Panasonic FZ1000 heb ik tweedehands gezien, maar toch nog boven budget en misschien toch een beetje te groot om altijd mee te hebben.

                  Mijn absolute favoriet :
                  de Sony A6000 met 16-50. Die heeft het voor mij allemaal, helaas, te duur.

                  Mijn tweede keuze :
                  de Sony Nex6 met 16-50. Nieuw is die te duur, maar ik heb die tweedehands in fotowinkel gevonden met nieuwe 16-50 lens + garantie voor 550 euro. Dus net buiten budget.
                  Ik heb er ook eentje hier op het forum gezien, maar ik weet niet of die nog te koop staat, maar dat is met 18-55 lens en is te koop voor 300 euro, dus prijs valt enorm mee, maar lens is natuurlijk een stuk minder compact.

                  Dan ook nog een Panasonic GX7 met 14-42 lens gevonden tweedehands (particulier te koop) voor 450 euro.

                  Nu mijn lijstje enorm is ingekort is, wat zouden jullie doen?

                  Voor Funcky : ik ben een twijfelaar, dat weet ik, maar ik koop niet om de haverklap een nieuw (en duur) fototoestel zoals velen hier om het nadien terug door te verkopen. Ik wil het maximum uit mijn geld halen en wil daarom de vergelijking maken. Ik heb geduld. Gelukkig neem ik vele andere beslissingen een pak sneller.

                  En wat ik even wou meegeven : ik ben een vrouw! Al mijn lichaamsonderdelen wijzen erop dat ik vrouwelijk ben, evenals het feit dat ik 4 kinderen op de wereld gezet heb.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lieke4 Bekijk bericht
                    En wat ik even wou meegeven : ik ben een vrouw! Al mijn lichaamsonderdelen wijzen erop dat ik vrouwelijk ben, evenals het feit dat ik 4 kinderen op de wereld gezet heb.
                    Dat verklaart al heel veel

                    Maar om op je shortlist terug te komen...
                    - FZ1000: te duur, akkoord
                    - A6000 met 16-50: zou ik ook verkiezen
                    - NEX6 met 16-50: als de A6000 echt niet haalbaar is
                    - NEX6 met 18-55: te weinig groothoek
                    - GX7 met 14-42: te weinig groothoek
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

                      Ik denk dat de A6000 het dichtste bij komt voor wat je wilt:

                      -beste sensor (hier is Sony het sterkst in)
                      -snelste AF van al deze cameras (dit is zeer handig voor een beginner op automode)
                      -zeer goede kitlens

                      Hou er wel rekening mee dat je kleine kinderen binnenshuis met weinig licht niet gaat kunnen fotograferen terwijl ze aan het rondrennen zijn. Hiervoor heb je een full frame sensor nodig, snelle AF en snelle prime lens ofwel veel geduld en heel veel pogingen in de hoop dat je er 1 keer net op zit. Zeker met een kittens gaat dit moeilijk zijn voor je camera. Flash gaat wel helpen maar met een goedkopere flash ga je het ook zien aan het resultaat.

                      Zoals je zelf aangeeft is de Sony RX100 nu heel voordelig in de Mediamarkt. Je kan hier misschien eens mee beginnen en als dit niet voldoet upgraden naar de A6000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

                        Ik zie ook dat je budget op 500 euro staat maar een toestel van 550 is te duur ????
                        Die snap ik echt niet. Zijn we in onze consumptiedrang zover gekomen?

                        Waar is de tijd dat schilders in totale ontbering hun oren afsneden om een goed schilderij te kunnen maken?
                        Da van die oren zou ik afraden, denk niet dat je fotos er beter van gaan worden.

                        Wat ik bedoel is dat die 50 euro nu echt geen probleem mag zijn heh. Eet gewoon een week havermoutpap en je hebt je 50 euro al.
                        Kom zeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

                          Wat ik bedoel is dat die 50 euro nu echt geen probleem mag zijn heh. Eet gewoon een week havermoutpap en je hebt je 50 euro al.
                          Kom zeg...
                          En 't is bewezen da je van havermout langer leeft, dus...
                          De A6000 zou wel de beste keuze zijn, maar anders is de Nex 6 ook goed.
                          Rudi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

                            Xafke, ik heb die tweedehands Nex 6 16-50 niet afgeschreven, maar heb wel vermeld dat die net buiten budget zit. Wel even nuanceren; die staat trouwens nog wel in mijn lijstje. En als ik een budget vermeld, probeer ik dit zo goed mogelijk aan te houden. De vraag is namelijk niet : kan ik het er aan geven? De vraag is eerder WIL ik het eraan geven. Die tweedehands is trouwens in NL; komt er nog eens 13 euro verzendkosten bij en dan kost die geen 550, maar 563 euro. Ik probeer namelijk fototoestellen een beetje te vergelijken ook volgens hun prijs. De A6000 16-50 staat bij fotokonijnenberg aan 695 euro. Er is nog een cashback van 50 euro, maar ik weet niet of die al verrekend is of niet (vermoed van wel). Indien niet zou die op 645 euro uit komen en dan is het maar ongeveer 100 euro verschil.

                            BTW, wij eten veel havermoutpap, want dat is gezond!

                            Rudi, is die lens van de 16-50 A6000 net dezelfde als de 16-50 van de NEX 6? Soms zie ik er powerzoom bij staan en dan weer niet.

                            Weet er iemand trouwens of de prijzen die fotokonijnenberg vermeldt de prijzen zijn met of zonder de cashback van Sony?

                            Chrisn, wat die RX100 betreft, ik vermoed niet dat die even goed zal presteren als een NEX6 en zeker niet als een A6000 bij weinig licht (voor zover dat ik dat kan opmerken)? En die heeft ook geen ingebouwde flits. Denk je dan niet dat ik beter af ben met toch een systeemcamera? Binnen ga ik geen rennende kindjes fotograferen; da's eerder verjaardagen enzo. De reden o.a. dat die ook snel moet zijn is, zelfs wanneer ik een vrij statische foto wil nemen, blijkt dat toch moeilijk, want het zijn 4 kindjes; die kunnen al heel erg moeilijk langer dan een paar seconden naar de camera kijken en voor je het weet kijkt er weer een de andere kant op en heb ik het weer gemist.

                            Afin, alles, echt alles zal wel een verbetering zijn voor mijn Canon digital Ixus 850 IS. En als er iemand een A6000 16-50 tweedehands te koop weet staan...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk fototoestel (+ bijhorende kitlens? (huis-tuin-keukenfoto's) ICL-Bridge- Comp

                              Bij camerashop.be staat de A6000 met 16-50 te koop voor €699 maar er zijn geen verzendingskosten.
                              De cashback wordt later gestort op uw rekening nadat je de streepjescode op de doos en kassaticket, hebt opgestuurd naar Sony.
                              De lijst van Camera's met verwisselbare lenzen. Vind van alle Camera's met verwisselbare lenzen-producten de beste voor u.Ontdek de Sony α-camera met verwisselbare lens geschikt voor professionals. Vereeuwig de mooiste momenten. Lees nu meer!}

                              Of de Nex6 and de A6000, dezelfde kitlens hebben weet ik niet.
                              Om mijn kleinkinderen te fotograferen, gebruik ik meestal de burst mode, daar ze nooit stilzitten en op die manier
                              verschillende foto's heb, waaruit ik een keuze kan maken.
                              Rudi
                              Last edited by rudimaes; 10 januari 2015, 13:21.

                              Comment

                              Working...
                              X