Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD kaartjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD kaartjes

    Dus bij deze een vraag over SD kaartjes

    wij hebben op deze moment 3 x 16gb 45mb/s (sandisk extreme)

    Ik en mijn vriendin fotograferen allebei met onze canon 60D en dus zou ik nog graag 2 kaartjes willen bijkopen
    ieder zijn kaartjes zou handig zijn en ook zou er in de toekomst een toestel bijkomen dus dan zijn deze ook bruikbaar.

    Nu twijfel ik een beetje in aankoop:

    1. een "snelle" kaart met minder capaciteit (vb 95mb/s 16gb)

    of

    2. een "tragere" kaart met meer capaciteit (vb. 60mb/s 32gb)

    Het worden zowiezo opnieuw sandisk kaartjes omdat we hier nog geen problemen mee hebben gehad en deze kwalitatief goed zijn.

    Wat is tegenwoordig toch de minimum die wordt genomen bij aankoop?


    de kaarten die op deze moment mijn voorkeur hebben zijn de sandisk extreme 32gb 60mb/s
    zijn deze kwalitatief even goed als degene die ik nu al heb?
    of kan ik toch beter voor een ander type van sandisk gaan?

    deze link puur als voorbeeld (http://www.bax-shop.nl/sd-kaart/sand...-geheugenkaart)

    iemand met ervaring of kennis van zaken?

    alvast bedankt!

    groetjes
    stijn

  • #2
    Re: SD kaartjes

    is te zien welke fotografie je beoefend en als je in full raw fotografeert hoeveel foto's er dan opkunnen
    ik kan bijvoorbeeld maar 222 foto's trekken met een 16gig kaartje
    geen idee hoe groot jouw bestanden zijn? dubbel wegschrijven?
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: SD kaartjes

      Ik fotografeer altijd in raw en schat dat er zo een 500 fotos op een kaartje van 16 gb gaan.

      Ik schrijf ze niet dubbel weg trouwens.

      Maar ik denk ook de toekomst, dat ik de kaartjes dan ook verder kan blijven gebruiken bij een eventuele aankoop van een 2de toestel.

      Ik wil gewoon kwalitatief goede kaarten die in de toekomst ook nog mee kunnen, dus de vraag is wat ik dan het beste kan kopen ;-)

      Comment


      • #4
        Re: SD kaartjes

        De nieuwste beschikbare kaartjes zijn van het type UHS-II (SDHC en SDXC). Je kan ze herkennen aan de tweede rij contactjes. Ze blijven wel backwards compatibel, dus ook als je kaartlezer of camera dit niet ondersteunt, kan je ze gebruiken. Sandisk heeft ze met 280MB/s leessnelheid en Lexar met 150 of 300MB/s. Over de schrijfsnelheid wordt meestal wat geheimzinnig gedaan, maar doorgaans is dat ongeveer de helft. Als het meer is, zetten ze het er expliciet bij.

        Natuurlijk speelt elk apparaat in je workflow een rol. Je zal de buffer van je camera sneller leegmaken als je toestel deze kaartjes ten volle gebruikt. Je zal het snelst je foto's naar je pc kunnen overzetten als je kaartlezer ook UHS-II ondersteunt. Is dat niet zo, dan val je terug op de traagste ondersteunde snelheid. Voor het uitlezen zal dat wellicht in de praktijk rond 80-90MB/s zijn, en schrijven 40-70MB/s (dus de snelheid van UHS-I).

        Omdat mijn XT-1 een stukje sneller kan schrijven naar dit type kaart, heb ik een Lexar 150MB/s kaartje en een goedkoop kaartlezertje besteld. Ik betaal ongeveer de prijs van een Sandisk 95MB/s kaartje, dus vond ik het de moeite waard om het eens te proberen. Helaas zal ik het kaartje pas in de loop van deze maand ontvangen, want blijkbaar zijn ze nog moeilijk leverbaar. Veel extra geld zou ik er echter niet aan geven. Volgend jaar koop je die kaartjes aan de helft van de prijs.

        De kaartjes die ik op dit moment gebruik, zijn ook 45MB/s en die voldoen prima. Het enige dat ik ondervind, is dat de RAW bestanden behoorlijk groot worden en dat het dus ook eventjes duurt eer je 10-20GB gekopieerd hebt naar je pc. Als je intensief gebruik maakt van de buffer van je toestel, of als je in hoge kwaliteit (4K) filmt, kan ik aannemen dat de meerkost aanvaardbaar is. Als je vele gigabytes moet overzetten naar je pc en je kan niet wachten, is het ook interessant. Maar de huidige snelle kaartjes van rond 95MB/s zullen nog een hele tijd hun job doen. En als je voor een tragere variant kiest, spaar je nog wat uit.

        Voor de liefhebbers: UHS-II is ook verkrijgbaar in micro-SD. Geen idee of er al veel apparaten zijn die de extra rij contacten ondersteunen...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: SD kaartjes

          Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg!

          ga ik straks nog eens alles op een rijtje zetten van aanbiedingen en dergelijke ;-)

          Heb gisteren bij het zoeken naar kaartjes al gemerkt dat de prijs van de kaartjes heel hard verschild per (web)winkel.
          20Euro verschil voor hetzelfde kaartje vond ik toch echt schandalig!

          Comment


          • #6
            Re: SD kaartjes

            Het zijn de sandisk extreme pro 32gb 95mb/s geworden.

            Besteld via amazon, nu wachten tot ze geleverd worden ;-)

            Comment


            • #7
              Re: SD kaartjes

              Oorspronkelijk geplaatst door coningx Bekijk bericht
              Het zijn de sandisk extreme pro 32gb 95mb/s geworden.
              Besteld via amazon, nu wachten tot ze geleverd worden ;-)
              Dat wordt in spanning wachten op de postbode maandag
              Ik denk dat dat de interessantste koop is die je op dit moment kan doen. De tegenhangers van Transcend, Toshiba en Kingston zijn misschien iets goedkoper (en iets trager en iets moeilijker te vinden) maar dit is wel de categorie waarin je goeie snelheid krijgt voor een niet al te grote meerprijs.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: SD kaartjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Dat wordt in spanning wachten op de postbode maandag
                Ik denk dat dat de interessantste koop is die je op dit moment kan doen. De tegenhangers van Transcend, Toshiba en Kingston zijn misschien iets goedkoper (en iets trager en iets moeilijker te vinden) maar dit is wel de categorie waarin je goeie snelheid krijgt voor een niet al te grote meerprijs.
                Blijkbaar zit er ook nog verschil in UHS snelheid ofzoiets?

                Je hebt er met U1 en U3

                ik heb de kaartjes met U3 genomen , wat de betere van de 2 zou zijn?

                Comment


                • #9
                  Re: SD kaartjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door coningx Bekijk bericht
                  ik heb de kaartjes met U3 genomen , wat de betere van de 2 zou zijn?
                  Dat is nog eens een onderverdeling binnen de UHS-I categorie. Het verschil zit in de bussnelheid, waarbij blijkbaar vooral de schrijfsnelheid hoger ligt in het geval van U3.
                  Hier is een pagina die de standaard een beetje toelicht, los van de fabrikanten: https://www.sdcard.org/developers/overview/speed_class/
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment

                  Working...
                  X