Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

    Hey allen,

    Niet dat ik weer een discussie wil opstarten over al dan niet PC of Mac, ik ben gewoon op zoek naar eerlijk advies in verband met het aanschaffen van een nieuwe PC of Mac. Ik heb hier ook al veel gelezen, maar aangezien de ontwikkelingen op computer gebied vaak snel gaan, denk ik dat het geen kwaad kan om deze vraag nogmaals in de groep te gooien.

    Ik ben nu een tijdje (+/- 1,5 jaar) met fotografie bezig en mijn laptopje heeft het goed gedaan, maar het is tijd voor iets nieuws. Mijn budget is dus 1500 EUR en ik wil dit investeren in een goede setup die me toelaat om snel en vlot mijn foto's te beheren en bewerken. Ik werk met een Nikon D600 en doe alle bewerkingen en beheer van de foto's in Lightroom. PS heb ik niet (en ook niet de ambitie om dit op korte termijn erbij te nemen).

    Wat ik zoek:

    - Een mooi scherm (groot genoeg) waarop de foto's en de kleuren zo goed mogelijk afgebeeld worden.
    - Voldoende werkgeheugen om vlot te werken, zonder haperingen.
    - Een SSD (dat heb ik me toch laten vertellen)
    - voldoende schijfruimte om alles te bewaren.

    Wat ook in het budget van 1500 EUR moet passen:

    - Een externe HD voor extra back-ups (daarnaast gebeurd het ook online)
    - Een legale versie van Lightroom en eventuele bijkomende, noodzakelijke software (anti-virus?)

    Een laptop kan, maar qua scherm lijkt dit niet de beste optie. De iMac is mooi en goed, maar ook duur. En bij de PC's heb je weer meer mogelijkheden om nadien uitbreidingen te doen, tenzij het een all-in one PC is, toch?

    Ik kom er niet uit, dus jullie advies en mening is meer dan welkom. Welke setup gebruiken jullie bijvoorbeeld voor het beheren en bewerken van jullie foto's?

    Thanks

  • #2
    Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

    Pc: Ga naar een gekende winkel in uw buurt en vraag hem een Pc samen te stellen naar uw wensen. Hier gaat de ene dat zeggen en de andere wat anders. DIT is een heel goede winkel. Heb er heel positieve ervaringen mee.

    iMac: Voor minder dan een 27" met Fusion Drive en 16GB RAM zou ik niet gaan. Die 16GB zou ik wel elders kopen want bij Mac zijn die veel te duur. De Fusion Drive kan je niet anders omdat het OS erop staat in een verborgen partitie (als ik mij niet vergis).
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

      iMac: Voor minder dan een 27" met Fusion Drive en 16GB RAM zou ik niet gaan. Die 16GB zou ik wel elders kopen want bij Mac zijn die veel te duur. De Fusion Drive kan je niet anders omdat het OS erop staat in een verborgen partitie (als ik mij niet vergis).
      27" is groot hoor, en je OS kan je met een apple id altijd krijgen.

      Persoonlijk zou ik voor de 21,5" 2,7 gaan, met een Fusion drive is dat wel al 1529€. En dan heb je nog 200€ nodig voor een legale Lightroom en een backup HD. En wat extra geheugen, hoewel 8GB hier nog altijd vlot loopt na 2,5 jaar.
      Maar geen last van virussen, een efficiënt OS, en meteen een goed scherm. En nieuwe versie's van OS gratis.

      En dan stappen nu de trollen binnen...
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

        Als je voor de 'kleine' iMac zou gaan, check goed na of het geheugen achteraf nog kan uitgebreid worden (liefst door de gebruiker). Bij de 27-inch is dat geen probleem, maar ik ben niet zeker over de 21,5-inch. Wat de verborgen partitie betreft waarover collega Red Falcon spreekt, ik meen te weten dat het om een recovery partitie gaat, niet meteen het OS zelf.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

          27" is inderdaad groot, maar je wordt het heel snel gewoon. Maar als je voor alles een 1500€ wil uitgeven, zal je 27"scherm moeilijk worden. Mijn Dell Ultrasharp U2713HM is een kleine 500€ (en ik dacht dat daar net de opvolger voor is uitgekomen).
          Hoe mooi die iMac ook is, ik zou persoonlijk voor een klassieke PC gaan : en die AIOS hier al vernoemd is een goeie start om die zoektocht te beginnen. Mijn PC (behalve het scherm) komt ook van die winkel. De prijzen zijn niet de laagste, maar hun kennis en service is dik in orde.

          Smijt dus zeker een SSD in dat ding (eentje van 256 GB : ze kosten steeds minder), kwestie van snel op te starten + een gewone harddisk, een intel i5 processor en 16 GB. Als scherm zou ik het op een 24" houden, maar zeker met een IPS (of gelijkwaardig) panel. Het prijsverschil tussen 24" en 27" is behoorlijk aanzienlijk (ongeveer de helft).

          Ik heb nu zelf al een 2-tal jaar een i7-3770 met 16 GB ram en een Nvidia GTX670 grafische kaart. Maar dat laatste heb je voor fotobewerking niet nodig (in die tijd kostte die grafische kaart alleen al een goeie 400€, maar is voornamelijk bedoeld voor 3D toepassingen en spelletjes).

          Een full Lightroom koop je voor 127.05€ bij Adobe zelf, maar het is wel een uurtje of 2 zoeken om dat op hun website te vinden... Voor studenten of lesgevers kan het wel goedkoper...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            De Fusion Drive kan je niet anders omdat het OS erop staat in een verborgen partitie (als ik mij niet vergis).
            Een Fusion drive kan je ook zelf maken... En de verborgen partitie is de recovery partitie voor OS X.

            Comment


            • #7
              Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

              Oorspronkelijk geplaatst door DenBeke Bekijk bericht
              Een Fusion drive kan je ook zelf maken... En de verborgen partitie is de recovery partitie voor OS X.
              Graag een woordje uitleg over hoe je dat eerste - voor Mac - zou maken.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Graag een woordje uitleg over hoe je dat eerste - voor Mac - zou maken.
                Dat zou ik ook graag weten hoe je dat moet doen.

                Wel, op mijn eerste PC (voor het serieuzere werk) gebruik ik een Dell 27", op mijn tweede PC een Dell 24" en ik prefereer met voorsprong mijn 27".
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

                  Bedankt voor de reacties op mijn vraag.

                  Ik ben intussen ook al eens in de winkels gaan kijken (niet degene die hier vermeld werd, maar wel ok). Enerzijds ziet de iMac er wel sexy uit, en ik denk dat 21,5inch wel ok is hoor. Ik kom van een veel kleiner scherm, dus is het in ieder geval een verbetering. De zwaarste 21,5 inch iMac heeft 8gb, is dat voldoende? Het blijft wel een hobby, dus ik ben er niet dag in dag uit mee bezig.

                  Ik heb ook even geïnformeerd om een PC te laten samenstellen en wat er hierbij nodig zou zijn. Daar vertelden ze me dat ik een sterke grafische kaart nodig hebt, maar ik las in de reacties net dat het niet nodig zou zijn...

                  Nog enkele nachtjes over slapen denk ik zo...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

                    Een goeie grafische kaart is bij fotobewerking enkel belangrijk onder bepaalde voorwaarden:
                    Als je een nvidia kaart neemt die CUDA ondersteunt kan die voor bepaalde jobs binnen photoshop dienst doen als extra CPU.
                    Voor programma's zoals gigapan geld dat ook.
                    Ik maak bijvoorbeeld nogal eens een 360° panorama met goeie 100 beelden en dan begin je die grafische kaart wel te voelen.

                    Als het bij wat lightroom blijft en je geen 20 lagen in een foto steekt in photoshop of niet zoals ik bestanden in PS gaat opentrekken van 10Gb per foto: vergeet de grafische kaart. Neem een pc met een I7 en gebruik de videokaart in de CPU en steek het geld dat je uitspaart aan je video in ram geheugen.
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

                      Ik vind dat je voor meer dan 8GB RAM moet gaan, maar als ik MacTracker moet geloven (en dat doe ik normaal altijd) dan is 8GB het maximum.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

                        Ik heb even naar de support van Apple gebeld en daar vertelden ze me dat je het geheugen wel kan uitbreiden tot 16gb, maar dit moet door Apple gebeuren. Bij de 27" kan je dit achteraf zelf, maar bij de 21,5" dus niet...
                        Kostprijs: 200 EUR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

                          Bedankt voor dit bericht moons83! Ik wist dat dit bij een vorige jaargang zo kon; daarom was ik ook verbaasd dat MacTracker voor de nieuwste 21,5 inch slechts 8GB als max RAM aangeeft. Het is natuurlijk jammer dat het ex factory (door Apple zelf) moet, maar als ik van jou was zou ik toch door de zure appel (pun intended) bijten, mocht je alsnog voor de 21,5 inch gaan.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                            Een goeie grafische kaart is bij fotobewerking enkel belangrijk onder bepaalde voorwaarden:
                            Als je een nvidia kaart neemt die CUDA ondersteunt kan die voor bepaalde jobs binnen photoshop dienst doen als extra CPU.
                            Voor programma's zoals gigapan geld dat ook.
                            Ik maak bijvoorbeeld nogal eens een 360° panorama met goeie 100 beelden en dan begin je die grafische kaart wel te voelen.

                            Als het bij wat lightroom blijft en je geen 20 lagen in een foto steekt in photoshop of niet zoals ik bestanden in PS gaat opentrekken van 10Gb per foto: vergeet de grafische kaart. Neem een pc met een I7 en gebruik de videokaart in de CPU en steek het geld dat je uitspaart aan je video in ram geheugen.
                            CUDA wordt door Photoshop niet gebruiken, wel door Première Pro bij het renderen van video.
                            Photoshop gebruikt voor een aantal filters en voor een aantal andere zaken wel de grafische kaart, maar die acceleratie-functies hebben niets met CUDA te maken. Voor Photoshop en Lightroom heb je geen zware grafische kaart nodig, behalve als je echt 32 bit kleur zou willen gebruiken (dat werkt enkel met professionele kaarten (Quadro bv.)), maar als je geen echt full gamut scherm gebruikt heb je dat nergens voor nodig.
                            Zo'n scherm kost minimum wat je wil uitgeven voor alles, dus de kans is redelijk klein...

                            Volgens mij kan je Photoshop op "volle snelheid" gebruiken op de recente grafische "kaart" in de processor. Je zal geen vertraging merken. En mocht dat het geval zijn, kan je altijd een grafische kaart toevoegen. Als je video bewerkt, 3D spellen speelt of 3D-toepassingen gebruikt, heb je wel een zware grafische kaart nodig, maar voor Photoshop is die volledig zinloos.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke PC/MAC zou jij kopen met 1500 EUR?

                              Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
                              Ik heb even naar de support van Apple gebeld en daar vertelden ze me dat je het geheugen wel kan uitbreiden tot 16gb, maar dit moet door Apple gebeuren. Bij de 27" kan je dit achteraf zelf, maar bij de 21,5" dus niet...
                              Kostprijs: 200 EUR
                              Dat zijn toch echt nog altijd zielige prijzen : Een 8 GB ram DDR3 latje kost een 90€ (en dan gaat het over een Corsair vengeance en aanverwanten, dus geen wit product). Lager kan dus ook.
                              Normaal moet je dat wel aanvullen in 2x4 GB (ook Apple zou dual channel moeten toepassen), maar dat is amper duurder.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X