Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede onderwatercamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goede onderwatercamera?

    Dag allemaal.
    Ben op zoek naar een goede onderwatercamera en wou toch even wat deskundig advies.
    Dit zal mijn eerste echte camera worden ( op zo eentje van 50euro na ).

    Wil deze gaan gebruiken voor het filmen en fotograferen van koraalriffen.
    Enkel op snorkel diepte niet 30m diep dus.
    aangezien ik ook aquariums heb met zeer kleine dieren zou het handig zijn om wat macro foto's te kunnen nemen.
    prijs zo rond de 300euro.

    Had nu ondertussen al wat opgezocht en zit nu met de volgende vragen.
    Heb momenteel de canon powershot D30 op het oog.
    Heb hier nog niet veel slecht over gelezen dus wat zijn jullie bevindingen?
    Zijn er toestellen in deze prijscategorie die beter zijn op de punten die ik nodig heb?

    Ook had ik eens in de duurdere categorie's gekeken bv. De canon G16 de prijs is nog net haalbaar maar met het onderwaterhuis erbij is het toch meer dan ik er eigenlijk aan wil geven.
    voordeel vindt ik hier wel dat er nog uitbreidingen van lenzen voor zijn.
    Nu was dus mijn vraag een compact camera voor 300euro of zijn er ook onderwatercamera's waar je later nog verschillen lenzen en filters kunt bij kopen die ook nog betaalbaar zijn? ( max 500 euro )

    Wat zouden jullie doen als je zegt ik koop nu voor een beperkt budget een camera met het oog op toekomstige upgrade?
    Beginnen met een compact en nieuwe kopen als je wilt upgraden of basis model kopen wat nadien nog valt te verbeteren?

  • #2
    Re: goede onderwatercamera?

    Wanneer je niet meer dan €300 wil uitgeven (€269) is de Nikon coolpix-aw120 aan te bevelen mits je niet dieper dan 18 meter duikt. http://www.consumentenbond.nl/test/e...-specificaties.
    Onderwater camera's met verwisselbare objectieven kosten duizenden euro.

    Comment


    • #3
      Re: goede onderwatercamera?

      Beste Chris,

      Een compactcamera ŕ la canon D30, lumix ft5,... en dergelijke zou ik afraden omdat ik niet tevreden was over de beeldkwaliteit van dergelijke toestellen. Hun grootste diafragma is beperkt tot iets van een f3.5 of zo en met deze toestellen kan je niet in RAW fotograferen. Dit zijn nu net twee dingen die heel belangrijk zijn wanneer je onderwater fotografeert, een grote lensopening heb je nodig om het licht wat voor een deel wegvalt onder water te compenseren en met fotograferen in RAW kan je het gebrek aan rood licht onderwater nog compenseren (tot op zekere hoogte of diepte in dit geval ).

      Mijn advies: koop een Olympus XZ-2 of canon S120 met een bijbehorend onderwaterhuis. Andere merken hebben waarschijnlijk ook iets in die aard maar deze twee schieten me nu te binnen. Beide hebben een f1.8 objectief en laten je toe in RAW te fotograferen. Hun sensor is ook wat groter dan deze van de onderwatercompacten, dus minder ruis. Allebei een groothoek van 24mm dacht ik en dat is ook handig onder water.

      Eens uit het onderwaterhuis zijn dit ook nog eens fijne toestellen om als gewone compact te gebruiken. Als je wat uitkijkt kan je een combinatie camera en onderwaterhuis vinden voor rond de 450 €, dus toch wat boven je budget.

      Kijk eens op mijn website in de portfolio "onderwater" en "vissen" dan zie je enkele voorbeelden van snorkelfoto's (foto's genomen met olympus xz-1).

      Mvg,

      Eric
      Last edited by ericvanhout; 6 januari 2015, 15:32.
      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
      Flickr - JAlbum

      Comment


      • #4
        Re: goede onderwatercamera?

        Eric.
        Bedankt voor de uitgebreide uitleg ben op je site gaan kijken echt prachtige foto's.
        Ik besef dat het budget niet genoeg is voor mijn verwachtingen dus zal wat dieper in de buidel moeten tasten.
        Heb ook eens eens gekeken naar de Olympus XZ-2 ziet er veel belovend uit nieuw 300euro valt goed mee en het onderwaterhuis rond de 200euro kan ik mee leven.
        Had gewoon gefilterd op Olympus en zag daar de PEN PL5 staan voor 360euro even gekeken en aangezien je deze nog kunt uitbreiden met tal van objectieve,flitsen,... leek het me misschien wel beter om dan toch die laatste extra 60euro uit te geven.
        Zodat ik met der tijd wat kan uitbreiden met accesoires.
        Maar schrok me rot van de prijs voor dit onderwaterhuis 700euro klopt dit?
        Wat is de reden de camera is als ik goed begrijp net 1 stapje hoger dan de XZ-2 en niet veel duurder maar het onderwaterhuis kost 3x zoveel?

        Comment


        • #5
          Re: goede onderwatercamera?

          Ja, onderwaterhuizen voor de pen-serie zijn inderdaad een pak duurder en zijn ook meer gericht op de semi-professionele onderwaterfotograaf. Die hebben onder andere een verwisselbare lenspoort, 2 optische kabelaansluitingen voor externe flitsers en zijn ook een stuk groter dan bijv een huis voor de xz-2.

          Ik denk dat het doelpubliek van dit soort onderwaterhuizen meer de echte duikers zijn, voor snorkelen vind ik het een beetje overkill maar dat moet je zelf beslissen natuurlijk.
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

          Comment


          • #6
            Re: goede onderwatercamera?

            Ja is misschien een brug te ver om al meteen zo een aan te schaffen.
            Denk wel dat het de XZ-2 gaat worden als ik zien wat voor mooie foto jij hiermee maakt moet het wel goed komen denk ik.

            bedankt voor de goede feedback heeft erg geholpen

            Gebruik je jou XZ-1 gewoon standaard of gebruik je bepaalde accesoires om tot zo een resultaat te komen?
            Heb je eventueel tip waar ik op moet letten wanneer ik onder water foto's maak?

            Comment


            • #7
              Re: goede onderwatercamera?

              Gewoon standaard.

              Nog wat tips :

              - de O-ring van het onderwaterhuis lichtjes insmeren met siliconengel en elke dag wanneer je in het water gaat zien dat er geen haren of zandkorrels of zo aan de o-ring kleven. Koop een extra o-ring want dat is de gevoeligste plek van het onderwaterhuis en moest deze breken op vakantie is het natuurlijk gedaan met foto's maken. Als je gaat vliegen: verwijder de o-ring uit het onderwaterhuis want door de luchtdrukverschillen kan deze zich vast zuigen heb ik horen vertellen.

              - ik weet niet hoe ervaren je bent maar leer eerst in ieder geval goed snorkelen alvorens je foto's gaat maken want anders loopt het gegarandeerd mis

              - de bediening van een onderwaterhuis is niet zo moeilijk maar vergt toch enige gewenning. Ook hier: zorg dat je alle knopjes bijna blindelings kan bedienen alvorens het water in te gaan.

              - je flitser op voorhand uitklappen want deze kan je niet laten uitklappen via het onderwaterhuis.

              - zoals reeds gezegd: fotograferen in RAW, dat bied je de meeste ruimte om nadien de witbalans nog bij te regelen. Op de XZ-1 had je een paar voorgeprogrammeerde scenes voor onderwater. Kies 1 van deze wanneer je wil filmen dan worden de kleuren automatisch gecorrigeerd.

              - je zit in een vreemde omgeving en maak er een goede gewoonte van om niks aan te raken onderwater, dat kan je veel narigheid besparen. Veel mensen zijn bang van haaien of andere grote onderwaterdieren maar een klein kwalletje, vuurkoraal of zee-egel kunnen veel gevaarlijker zijn

              - een wetsuit (shorty of volledig pak) laat je je wat comfortabeler voelen wanneer je snorkelt, ook in warm warmer water én beschermt je tegen de zon

              - en genieten van de onderwaterpracht

              Zonder reclame te willen maken: bij onderwaterhuis.nl hebben ze soms scherpe aanbiedingen én kan je terecht voor deskundig advies
              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
              Flickr - JAlbum

              Comment


              • #8
                Re: goede onderwatercamera?

                je kan natuurlijk ook eens rondkijken voor een pen met owhuis tweedehands. En zoals Eric hiervoor al zegde: zorg dat je watervast bent alvorens een camera mee te nemen, voor je eigen veiligheid en uit respect voor het owleven. Wij laten in principe niets achter dan luchtbellen
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: goede onderwatercamera?

                  Ga niet zeggen da ik een ervaren snorkelaar ben heb het al een paar keer gedaan en ging wel goed dus verwacht daar geen problemen.
                  Denk da het meer een kwestie zal zijn van het toestel te leren kennen en hoe te gebruiken onderwater.

                  Heb zelf een zeewater aquarium dus weet dat het niet verstandig is om zomaar vanalles gaan aan te raken

                  Comment


                  • #10
                    Re: goede onderwatercamera?

                    Met Eric eens, zou ook eens tweedehands kijken...RAW is wel echt iets wat voor mij een must is voor onderwaterfotografie.
                    Onderwaterhuis zit bij mij 10 km van mijn huis, heb hier mijn onderwaterhuis en flitser ook gekocht...Vond het een prettige winkel.
                    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                    MIJN WEBSITE

                    Comment


                    • #11
                      Re: goede onderwatercamera?

                      wat je ook doet, koop geen olympus tg 830. Het enige waar deze goed voor is,is zijn supermacro.

                      Comment


                      • #12
                        Re: goede onderwatercamera?

                        Ook een Fujifilm XP (ik heb de 30) kan ik niet aanraden. Hij is effectief erg stevig, gebruik die al een paar jaar voor o.a. Deep water solo in Mallorca en hoewel er al een barst in een beschermstuk van de body zit blijft hij tot nu toe wel perfect waterdicht, uiteraard wel altijd afdichtingen goed onderhouden en zorgen dat er geen zandkorrel oid tussen zit!
                        Tot daar het positieve nieuws, dit toestel heeft zogezegd 13Mp, maar zelfs 900px foto's zijn helaas zelden echt scherp te krijgen, ik vind het dan ook enorm zonde dat ze daar niet gewoon een deftige ~4Mp sensor in hebben gestoken die wellicht ook bruikbaar was geweest boven iso 200..
                        Als je toch al een een toestel van 300 euro + een onderwaterhuis van 200 zit te denken is de Nikon 1 reeks mss ook wel een optie? Voor algemene fotografie zie ik het nut niet echt van die reeks met een cropfactor van 2.5 of 3 terwijl m4/3 of zelfs een fullframe Sony niet zó veel groter is, maar voor onderwater lijkt me dat je niet veel beters kunt vinden dan zoiets http://www.camerashop.be/product/380...avoaAht98P8HAQ (winkel random gekozen)
                        Ik ken die camera op zich niet, maar kan me niet anders voorstellen dat die toch wel beter zal presteren dan het gemiddelde compactje en zo heel veel duurder is het ook weer niet en zeker uitbreidbaar.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment

                        Working...
                        X