Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheugenkaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geheugenkaart

    Hallo Iedereen,
    Ik heb vorige maand een Nikon D7100 aangeschaft en nu ben ik op zoek naar 2 geheugenkaartjes.
    nu vraag ik mij af wat goede kaartjes zijn ? (merk/snelheid)
    Ik weet dat de foto's eerst in de buffer worden opgeslagen en daarna naar de kaart, dus hoe sneller de kaart, hoe sneller de buffer weer leeg is.
    maar wilt dat dan zeggen dat als ik echt een tragere kaart (bv. 64gb aan 30mb/s) zou kopen dat ik geen kwaliteit verlies ?
    of heeft het echt enkel te maken met buffer leegmaken?
    ik gebruik niet zoveel de functie om snel foto's te maken achter elkaar.
    Bedankt op voorhand!

  • #2
    Re: Geheugenkaart

    De D7100 schijnt niet de allergrootste buffer te hebben. Kaartjes met 30MB/s schrijfsnelheid zijn naar hedendaagse normen vrij traag.
    Als je niet vaak bursts gebruikt, ga je niet gauw in de problemen komen, maar het zou geen slecht idee zijn om bv. kaartjes met 60MB/s te kopen. Die zullen nauwelijks duurder zijn. Tenzij je veel HD video zou maken, vind ik het ook beter om een paar kaartjes van 16 of 32 GB te kopen in plaats van 1 exemplaar van 64GB. Kwestie van aan risicospreiding te doen in geval van defect etc.

    Goeie merken? Sandisk Extreme en Lexar Professional hebben mij nog nooit in de steek gelaten. Dat zijn ook de gangbare merken bij ons. CF kaartjes van Ridata, Toshiba en Kingston heb ik ook altijd zonder problemen gebruikt. Blijf gewoon weg van te goedkope aanbiedingen en obscure merken...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Geheugenkaart

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      De D7100 schijnt niet de allergrootste buffer te hebben. Kaartjes met 30MB/s schrijfsnelheid zijn naar hedendaagse normen vrij traag.
      Als je niet vaak bursts gebruikt, ga je niet gauw in de problemen komen, maar het zou geen slecht idee zijn om bv. kaartjes met 60MB/s te kopen. Die zullen nauwelijks duurder zijn. Tenzij je veel HD video zou maken, vind ik het ook beter om een paar kaartjes van 16 of 32 GB te kopen in plaats van 1 exemplaar van 64GB. Kwestie van aan risicospreiding te doen in geval van defect etc.

      Goeie merken? Sandisk Extreme en Lexar Professional hebben mij nog nooit in de steek gelaten. Dat zijn ook de gangbare merken bij ons. CF kaartjes van Ridata, Toshiba en Kingston heb ik ook altijd zonder problemen gebruikt. Blijf gewoon weg van te goedkope aanbiedingen en obscure merken...
      Bedankt voor uw info!
      ik zal op mijn zoektocht rekening houden met een minimum van 60mb/s.
      groetjes

      Edit:
      is het merk Transcend goed?
      ik vind deze vaak terug en met goede prijzen.
      Last edited by Timothy91; 5 januari 2015, 09:40.

      Comment


      • #4
        Re: Geheugenkaart

        Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
        is het merk Transcend goed?
        ik vind deze vaak terug en met goede prijzen.
        Veel mensen zijn daar ook tevreden over.
        Ik heb er eentje gehad waarvan ik merkte dat het uitlezen (wegschrijven naar pc) een stuk trager ging dan andere kaartjes in dezelfde klasse.
        Net als de meeste merken heeft Transcend ook een aanbod in heel veel verschillende snelheidsklasses.

        Bij wijze van anekdote...
        Tien jaar geleden zag je geregeld problemen met goedkopere CF-kaartjes waarin multi-level cell modules werden gebruikt (andere manier van schrijven om hogere snelheid en capaciteit te halen). Schrijffouten zorgden ervoor dat je gedeeltelijk vervormde foto's kreeg, of dat de hele kaart onbruikbaar was tot je ze in een pc formatteerde. Het gebeurde voornamelijk in Canons; ik heb het zelf 1x meegemaakt met een goedkope Kingston. Het lijkt erop dat zulke problemen intussen uit de wereld geholpen zijn.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Geheugenkaart

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Veel mensen zijn daar ook tevreden over.
          Ik heb er eentje gehad waarvan ik merkte dat het uitlezen (wegschrijven naar pc) een stuk trager ging dan andere kaartjes in dezelfde klasse.
          Net als de meeste merken heeft Transcend ook een aanbod in heel veel verschillende snelheidsklasses.

          Bij wijze van anekdote...
          Tien jaar geleden zag je geregeld problemen met goedkopere CF-kaartjes waarin multi-level cell modules werden gebruikt (andere manier van schrijven om hogere snelheid en capaciteit te halen). Schrijffouten zorgden ervoor dat je gedeeltelijk vervormde foto's kreeg, of dat de hele kaart onbruikbaar was tot je ze in een pc formatteerde. Het gebeurde voornamelijk in Canons; ik heb het zelf 1x meegemaakt met een goedkope Kingston. Het lijkt erop dat zulke problemen intussen uit de wereld geholpen zijn.
          hmm, het overwegen waard
          Transcend Ultimate SD kaart 64 GB (€52) 90mb/s
          Sandisk Extreme PRO UHS-1 SD kaart 64 GB (€115) 95mb/s
          ook al is de Transcend iets trager, en mischien bij het wegschrijven nog een stuk trager, trager dan 60mb/s zal het zeker niet zijn.
          en voor die prijs kan ik er wel 2 kopen. zelf de 128GB versie is goedkoper (€90).
          Nogmaals bedankt voor je reactie, je hebt me goed geholpen.

          Comment


          • #6
            Re: Geheugenkaart

            Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
            Transcend Ultimate SD kaart 64 GB (€52) 90mb/s
            Sandisk Extreme PRO UHS-1 SD kaart 64 GB (€115) 95mb/s
            De SanDisk is goedkoper te vinden dan dat, volgens mij, maar niet voor die andere prijs.
            De prijs voor die Transcend is wel mooi. Een UHS-1 kaartje van 32GB kost meestal al tussen 40 en 50 euro...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Geheugenkaart

              ik heb een paar transcend cf kaarten al een goede 4jaar in gebruik
              die hebben nog nooit een fout gegeven in de camera of met de pc

              Comment


              • #8
                Re: Geheugenkaart

                Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                ook al is de Transcend iets trager, en mischien bij het wegschrijven nog een stuk trager, trager dan 60mb/s zal het zeker niet zijn.
                Toch even opletten, meestal wordt enkel de leessnelheid vermeld. De (theoretische) schrijfsnelheid van de Sandisk is 90MB/s, bij de Transcend is dit slechts 45MB/s.
                Fujifilm X-T1 / XF18-55 f2.8-4 / XF35 f2 / XF90 f2
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Geheugenkaart

                  ik heb goede ervaring bij een online nederlandse aanbieder aan prijzen die ik in belgië nog niet tegengekomen ben...
                  voor een d7100 op zijn best te laten werken(heeft niets met beeldkwalteit te maken) heb je een 95mb/sec kaartje nodig

                  linkje:
                  http://www.memorystunter.nl/contents...o_(32_GB).html
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geheugenkaart

                    bax-shop kan je ook eens nakijken

                    indertijd eens kingston-kaartjes gekocht van 32 gig aan een heel goedkope prijs

                    slechte reeksen ga je overal wel eens tegenkomen, dat is altijd een risico.
                    zo heb ik bvb via een andere winkel hetzelfde model van kingston-kaarten gekocht in 16 gig versie en daar heeft mijn interne card reader soms problemen mee, met de 32 gig versies niet.
                    heb van de 16 gig kaarten een paar omgeruild maar soms nog hetzelfde probleem dus.
                    foto's zelf zijn altijd wel correct en indien het niet onmiddellijk lukt via interne reader, kopieer ik ze via toestel zelf
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment

                    Working...
                    X