Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor portretten - lichtsterk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera voor portretten - lichtsterk

    Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie, even de vraag via dit forum.

    Tot voor enkele jaren gebruikte ik regelmatig een instapspiegelreflex (nikon d3000). Omdat dit toestel te onhandig was ben ik dan via wat omwegen overgeschakeld naar een Panasonic Lumix DMC-TZ30. Met een promo was dit toestel prijs-kwaliteit voldoende voor mij. Ik ben tevreden van dit toestel bij buitenlicht, maar sinds kort zoek ik toch een alternatief.

    Ik ben nu enkele weken geleden vader geworden en merk dat we thuis terug veel meer foto's nemen. Echter hier wringt het schoentje: de foto's van dit toestel binnen zijn echt enorm ruisgevoelig/onscherp/... De iphone van mijn vriendin maakt zelfs mooiere foto's in identieke omstandigheden...

    Mijn concrete vraag: ik zoek dus een toestel om binnen snel mooie foto's te trekken in minder ideale lichtomstandigheden, zonder constant op flash of andere instellingen te moeten terugvallen en zonder hier een fortuin aan kwijt te zijn. Video, zoom etc is voor mij bijzaak in dit geval.
    Ik heb me al wat ingelezen, maar weet niet goed welke richting ik uit zou moeten: spiegelreflex met pancake, compact van nieuwere generatie en minder zoombereik, een bridge toestel of moet ik gewoon mij er bij neerleggen dat geen enkele betaalbare oplossing (- €600) een mooi beeld gaat geven bij dit licht en dat het verschil met mijn huidige toestel niet merkbaar gaat zijn met mijn point-en-shoot mentaliteit?

    Wat raden jullie aan? Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Camera voor portretten - lichtsterk

    Ja ... mss ook een iPhone kopen? Onlangs las ik dat een Amerikaans fotograaf 4e eindigde in een internationale competitie 'wedding photography' en dat hij alle foto's gemaakt had met een iPhone.

    Het is een beetje zoals 'met welke wagen kan ik best naar mijn werk rijden?' Een Ferrari, een BMW, ... een Dacia-ke? Wie zal het je zeggen?
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Camera voor portretten - lichtsterk

      Sony RX100 MIII, Panasonic LX100,Panasonic Bridge FZ1000 allemaal zeer goede toestellen en zeker velen beter dan je TZ30 van Panasonic.

      Grtz

      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Camera voor portretten - lichtsterk

        Het is absoluut een feit dat de laatste generatie smartphones van de duurdere klasse zeer goede "cameras" aan boord hebben.
        Met mijn SLR kan ik ook niet tippen aan wat zij kunnen bij low-light. Zag ik overlaatst nog bij een straatfeestje in halfdonker dat ik daar echt tekort kwam terwijl ze met die smartphone gewoon verder deden alsof het daglicht was.

        Er is echter 1 groot verschil en dat is de sensorgroote. Door die kleine sensoren op de smartphones hebben ze ook geen scherptediepte en zijn dus niet geschikt om net dat soort fotografie te doen waarbij je onscherpte wil in de diepte of in de voorgrond. De mensen zijn de smartphones ondertussen al zo gewoon geworden dat ze mij regelmatig vragen hoe ik een achtergrond onscherp maak!! LOL

        Dus wil je platte fotos maken dan moet je gaan voor de smartphone.
        Wil je spelen met net dat wat zo leuk is aan een SLR dan zal je toch wat centjes op tafel moeten leggen.
        Alle merken hebben SLRs die beter presteren op hoog ISO dan vroeger maar het is nog niet wat de smartphone kan en ze zijn duur.

        Je weet nu grofweg de voor en nadelen van de twee systemen, het is aan u om te kiezen.

        Aanpassing: er zit een foutje in mijn uitleg, ik bedoelde natuurlijk dat smartphones met hun kleine sensoren een zeer grote scherptediepte hebben. Maar eigenlijk kon je dat afleiden als je de tekst er onder leest.
        Last edited by xafke; 5 januari 2015, 00:40.

        Comment


        • #5
          Re: Camera voor portretten - lichtsterk

          Een goede compact zoals de Sony RX100 MkII of MkIII presteert al veel beter bij
          weinig licht dan Uw TZ30.
          Of een systeem camera als de Sony A5100 en A6000 of Samsung NX30 of Fuji X-A1 en X-M1.
          Die hebbenen grotere APS-C sensor zoals bij veel reflexcameras maar zijn meestal kleiner en lichter.
          Rudi
          Last edited by rudimaes; 4 januari 2015, 08:05.

          Comment


          • #6
            Re: Camera voor portretten - lichtsterk

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Het is absoluut een feit dat de laatste generatie smartphones van de duurdere klasse zeer goede "cameras" aan boord hebben.
            Met mijn SLR kan ik ook niet tippen aan wat zij kunnen bij low-light. Zag ik overlaatst nog bij een straatfeestje in halfdonker dat ik daar echt tekort kwam terwijl ze met die smartphone gewoon verder deden alsof het daglicht was.

            Er is echter 1 groot verschil en dat is de sensorgroote. Door die kleine sensoren op de smartphones hebben ze ook geen scherptediepte en zijn dus niet geschikt om net dat soort fotografie te doen waarbij je onscherpte wil in de diepte of in de voorgrond. De mensen zijn de smartphones ondertussen al zo gewoon geworden dat ze mij regelmatig vragen hoe ik een achtergrond onscherp maak!! LOL

            Dus wil je platte fotos maken dan moet je gaan voor de smartphone.
            Wil je spelen met net dat wat zo leuk is aan een SLR dan zal je toch wat centjes op tafel moeten leggen.
            Alle merken hebben SLRs die beter presteren op hoog ISO dan vroeger maar het is nog niet wat de smartphone kan en ze zijn duur.

            Je weet nu grofweg de voor en nadelen van de twee systemen, het is aan u om te kiezen.
            U geeft verkeerde info over Smartphones.
            Een smartphone heeft juist wel veel scherptediepte in tegenstelling tot wat u beweert.
            Een bewering dat een smartphone beter presteert in High iso is ook compleet uit de lucht gegrepen.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Camera voor portretten - lichtsterk

              Neem zoiets als een Canon 700d. Schroef daar een 50 1.8 of indien je
              de ruimte hebt, een 85 1.8, of indien het heel klein is een 24 2.8 STM
              lens op en je kunt prachtige babyfoto's maken.

              Comment


              • #8
                Re: Camera voor portretten - lichtsterk

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Alle merken hebben SLRs die beter presteren op hoog ISO dan vroeger maar het is nog niet wat de smartphone kan en ze zijn duur.
                U verkondigt hier kletskoek.

                Comment


                • #9
                  Re: Camera voor portretten - lichtsterk

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tersagok Bekijk bericht
                  Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie, even de vraag via dit forum.

                  Tot voor enkele jaren gebruikte ik regelmatig een instapspiegelreflex (nikon d3000). Omdat dit toestel te onhandig was ben ik dan via wat omwegen overgeschakeld naar een Panasonic Lumix DMC-TZ30. Met een promo was dit toestel prijs-kwaliteit voldoende voor mij. Ik ben tevreden van dit toestel bij buitenlicht, maar sinds kort zoek ik toch een alternatief.

                  Ik ben nu enkele weken geleden vader geworden en merk dat we thuis terug veel meer foto's nemen. Echter hier wringt het schoentje: de foto's van dit toestel binnen zijn echt enorm ruisgevoelig/onscherp/... De iphone van mijn vriendin maakt zelfs mooiere foto's in identieke omstandigheden...

                  Mijn concrete vraag: ik zoek dus een toestel om binnen snel mooie foto's te trekken in minder ideale lichtomstandigheden, zonder constant op flash of andere instellingen te moeten terugvallen en zonder hier een fortuin aan kwijt te zijn. Video, zoom etc is voor mij bijzaak in dit geval.
                  Ik heb me al wat ingelezen, maar weet niet goed welke richting ik uit zou moeten: spiegelreflex met pancake, compact van nieuwere generatie en minder zoombereik, een bridge toestel of moet ik gewoon mij er bij neerleggen dat geen enkele betaalbare oplossing (- €600) een mooi beeld gaat geven bij dit licht en dat het verschil met mijn huidige toestel niet merkbaar gaat zijn met mijn point-en-shoot mentaliteit?

                  Wat raden jullie aan? Alvast bedankt.
                  Iphone's van de laatste generatie hebben een relatief lichtsterke lens (2.2) tegenover de TZ30 en het zou best kunnen dat deze in omstandigheden met weinig licht betere foto's aflevert bij statische opnamen.(iPhone 6+ heeft ook I.S.)
                  Met snelle bewegingen in low light ben je misschien beter af met de iPhone door de lichtsterke lens, alhoewel... de Iphone heeft een iets kleinere sensor...

                  Als je een D3000 onhandig vind en je wil perse P&S dan zijn bovengenoemde camera's door "Rudimaes" en "Templar "een zeer goede keuze (Sony RX1001/2/3, Pana LX100, Canon GX7, Canon G1X/1/II)

                  De RX100 MKI is nu een buitenbeentje.. kost nu 288 euro en voldoet aan jouw eisen.
                  Last edited by Funcky; 4 januari 2015, 10:49.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera voor portretten - lichtsterk

                    Oorspronkelijk geplaatst door saenbod Bekijk bericht
                    Neem zoiets als een Canon 700d. Schroef daar een 50 1.8 of indien je
                    de ruimte hebt, een 85 1.8, of indien het heel klein is een 24 2.8 STM
                    lens op en je kunt prachtige babyfoto's maken.
                    Is irrelevant.
                    TS wil geen DSLR wegens onhandig.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera voor portretten - lichtsterk

                      Bedankt alvast voor de snelle reacties:
                      - Een iphone kopen is misschien wel een goed voorstel, maar vind ik voor mezelf geen optie: ik ben onder de indruk van de kwaliteit van de foto's, maar wil soms toch net dat beetje extra.
                      - Een nieuwe spiegelreflex zou ik alleen overwegen indien dit het enige alternatief is om betere foto's te maken. Als ik het prijskaartje zie van de canon met een 85 1.8 ben ik volgens mij beter af als de voorgestelde compactere toestellen neem. Of zit hier toch nog een enorm verschil op naar beeldkwaliteit.
                      - Als ik kijk naar de voorstellen: Sony RX1001/2/3, Pana LX100, Canon GX7, Canon G1X/1/II of de systeemcamera's als de Sony A5100 en A6000 of Samsung NX30 of Fuji X-A1 en X-M1.
                      Wat zou hier dan het beste voor mijn toepassingen zijn? Of is dit puur afhankelijk van mijn eigen voorkeuren van merk etc., want hier zitten toch grote prijsverschillen op.

                      De RX100 MKI is nu een buitenbeentje.. kost nu 288 euro en voldoet aan jouw eisen
                      Hier heb ik even naar gezocht, maar ik blijf toch hangen rond de €450 inclusief cash back?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera voor portretten - lichtsterk

                        zeer eenvoudig, lichtsterk (voor portretten) zoals je vraagt kost geld
                        ideaal voor portretten: full frame met zéér lichtsterke lens... (duur)
                        goedkoop en toch lichtsterk: instap reflex (canon, nikon, ...) + goedkope 50mmprime (is ook veel handzamer door kleine prime-lens)
                        ofwel systeemcamera (apsc sensor) met prime
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera voor portretten - lichtsterk

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tersagok Bekijk bericht
                          Bedankt alvast voor de snelle reacties:
                          - Een iphone kopen is misschien wel een goed voorstel, maar vind ik voor mezelf geen optie: ik ben onder de indruk van de kwaliteit van de foto's, maar wil soms toch net dat beetje extra.
                          - Een nieuwe spiegelreflex zou ik alleen overwegen indien dit het enige alternatief is om betere foto's te maken. Als ik het prijskaartje zie van de canon met een 85 1.8 ben ik volgens mij beter af als de voorgestelde compactere toestellen neem. Of zit hier toch nog een enorm verschil op naar beeldkwaliteit.
                          - Als ik kijk naar de voorstellen: Sony RX1001/2/3, Pana LX100, Canon GX7, Canon G1X/1/II of de systeemcamera's als de Sony A5100 en A6000 of Samsung NX30 of Fuji X-A1 en X-M1.
                          Wat zou hier dan het beste voor mijn toepassingen zijn? Of is dit puur afhankelijk van mijn eigen voorkeuren van merk etc., want hier zitten toch grote prijsverschillen op.


                          Hier heb ik even naar gezocht, maar ik blijf toch hangen rond de €450 inclusief cash back?

                          Mediamarkt nu in solden http://www.mediamarkt.be/mcs/shop/Sales14-Folder.html

                          Ik heb zelf de MKIII
                          Onderlinge kwaliteit van de 3 modellen is min of meer hetzelfde.

                          MKII heeft kantelscherm
                          MKIII nog een zoeker (EVF) en lens is korter bereik (24-70) en heeft 1.8/2.8 (is lichtsterker dan voorgaande)

                          De Canon G7X is gelijkaardig tegenover de Sony MKII (min of meer) maar de lens laat meer licht binnen bij het telebereik (bijna 2 stops)

                          De Canon GX1 mkII heeft een grotere sensor (dan de Sony's en de G7X) en is zwaarder en groter.
                          Beeldkwaliteit verschilt niet zo heel veel.

                          De LX100 van Panasonic heeft ook een klein bereik (24-75 in FF termen) en is volgens mij de beste compact op de markt op gebied van DOF controle.
                          AF is supersnel.
                          Is groter dan de RX100 modellen en maar kleiner dan de G1X van Canon.
                          De LX100 heeft ook een zeer goede EVF.
                          Last edited by Funcky; 4 januari 2015, 14:17.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera voor portretten - lichtsterk

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Is irrelevant.
                            TS wil geen DSLR wegens onhandig.
                            Echt goede raad is nooit irrelevant. Dat is de rest wel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera voor portretten - lichtsterk

                              Mag ik nog even ..... Het fototoestel maakt geen goede portretfoto's : wel de fotograaf in medewerking met de lens.
                              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                              Comment

                              Working...
                              X