Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuile spiegel Canon 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vuile spiegel Canon 10D

    Hallo,

    Bij het scherpstellen kan ik niet goed door de zoeker kijken.
    De gemaakte foto's zijn gelukkig wel scherp.
    Ik denk dat dit door een vuile spiegel van mijn Canon 10D komt.
    Nu lees ik soms dat je best van de spiegel afblijft omwille van te delicaat.
    Maar is dat wel zo? Ik neem aan dat dit net zoals bij een analoog toestel toch bij elke foto razendsnel open en dicht klapt.
    Hoe kan ik mijn spiegel veilig reinigen?
    Graag wat tips.

    Met vriendelijke groet, hugoke

  • #2
    Hallo Hogoke,

    Het kan ook zijn dat het achterste "glaasje" van de zoeker wat vuil is.
    Je kan het oogkapje makkelijk wegnemen en dan dat glaasje eens grondig reinigen.
    Bij mij heeft dat in elk geval al geholpen. Wie weet bij jou ook?

    Succes ...
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Dag Jaja,

      Ik heb dit al gedaan, en het probleem(pje) blijft. De spiegel ziet er wat beslagen uit.

      Bedankt voor de reactie, hugoke

      Comment


      • #4
        Kijk ook eens naar het matglas boven de spiegel ('k veronderstel dat Canon dat evengoed heeft als Nikon...) Bij de zwaardere (D)SLR's kan je dit normaal verwijderen, reinigen en vervangen...

        Dit durft nogal eens de oorzaak zijn van vlekken in de zoeker

        Comment


        • #5
          Originally posted by spacemanbow
          Kijk ook eens naar het matglas boven de spiegel ('k veronderstel dat Canon dat evengoed heeft als Nikon...) Bij de zwaardere (D)SLR's kan je dit normaal verwijderen, reinigen en vervangen...

          Dit durft nogal eens de oorzaak zijn van vlekken in de zoeker
          De 10D heeft een Matglas, maar dat kan je niet vervangen, ik kan het weten, anders had ik dat al lang gedaan.

          ps hugoke, toch niet per ongeluk aan de dioptrieknop gedraaid zeker. ik heb dat ook eens voor gehad toen ik mijn 10D nog maar net had. dat geeft ook een wazig beeld in de zoeker. (het is een mogelijkheid) want een spiegel die vuil word is eerder een zeldzaamheid. na 10 jaar werken met SLR's en DSLR's heb ik daar nooit problemen mee gehad, en mijn camera's die maken wel eens wat mee.
          David Goovaerts
          Canon EOS 1DsmkIII & 1Dx, L lenzen

          Comment


          • #6
            enige oplossing : terug naar Canon (enfin het is niet meer Canon die zelf 'herstelt', ze hebben het uitbesteed aan ETBASS)

            erwin

            Comment


            • #7
              Ik zal eens naar de dioptrieknop kijken, want dat kan natuurlijk de oorzaak de oorzaak zijn.

              Naar Canon brengen vind ik geen optie, temeer daar de foto's zelf wel scherp zijn.
              Niemand deed tot nog toe een uitspraak over mijn vraag of het wel zo is dat je niet aan de spiegel mag komen, daarbij bedenkend dat die toch wel onderhevig moet zijn aan stevige schokken bij open en dicht klappen en blijkbaar probleemloos in de juiste positie terugkomt.
              Het zou toch wel interessant zijn om hierover iets te vernemen.

              Met dank voor de inmiddels gegeven reacties, Hugoke

              Comment


              • #8
                Originally posted by erwin bosman
                (enfin het is niet meer Canon die zelf 'herstelt', ze hebben het uitbesteed aan ETBASS)
                Was dat niet enkel voor CPS-herstellingen?
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Even aan de dioptrieknop gedraaid en ... probleem opgelost!
                  Dat ik daar zelf niet ben opgekomen.
                  Ik ontsnap aan de gevreesde service van Canon.

                  Groetjes, hugoke

                  Comment


                  • #10
                    Zo zie ja maar, meestal is de oplossing veel eenvoudiger dan het probleem
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment

                    Working...
                    X