Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

    Kan iemand me vertellen wat de beste (snelste) volgorde van bewerkingen is in module "Ontwikkelen" van Lightroom 5?

    Voorbeeld:
    1. Foto bijsnijden (croppen)
    2. Lenscorrecties
    3. Belichting aanpassen
    4. Vlekken verwijderen
    5. Ruisreductie
    6. Verscherpen
    ...

    Alvast bedankt voor de reacties & de beste wensen voor 2015!

  • #2
    Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

    Lenscorrectie staat bij mij standaard bij importeren.
    rechtzetten indien nodig doe ik ook voor het croppen

    De rest is imho afhankelijk van je eigen workflow en hoe je het makkelijkst en snelst kan zien of je extra tijd in de foto wil steken. (met verscherpen steeds als laatste stap)

    Grtn,
    €*
    D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

      Dit kan misschien helpen:
      Met de introductie van de digitale fotografie heeft het bewerken van foto's een grote vlucht genomen. Het is makkelijker dan ooit om je visie te realiseren of een fout te corrigeren. Naast een goede cameratechniek is het bijna net zo belangrijk om om te kunnen gaan met digitale fotobewerkingsprogramma's. In dit artikel geef ik je een indruk van mijn workflow in Lightroom.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

        Simpelweg:

        van boven naar beneden.

        En voor de zaken die je altijd toepast (minimale verscherping, clarity, vibrance, metadata) maak je een preset die je toepast bij het importeren.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

          Bedankt voor de reacties allemaal. Jullie info kan ik goed gebruiken.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

            ik heb niet echt een volgorde, ik werk gewoon op het gevoel
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

              Ik heb net lightroom 5.6 & er zijn al een aantal nieuwe dingen. Klikken jullie bij lescorrecties het vakje correcties profiel inschakelen, kleurafwijking verwijderen aan ? Standaard staat dit op uit, maar ik heb precies de indruk dat het aan mooier is ? Jullie ervaring ?

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

                Oorspronkelijk geplaatst door adversus Bekijk bericht
                Ik heb net lightroom 5.6 & er zijn al een aantal nieuwe dingen. Klikken jullie bij lescorrecties het vakje correcties profiel inschakelen, kleurafwijking verwijderen aan ? Standaard staat dit op uit, maar ik heb precies de indruk dat het aan mooier is ? Jullie ervaring ?
                Deze staan bij mij standaard aan bij het importeren.
                D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

                  Oorspronkelijk geplaatst door adversus Bekijk bericht
                  Ik heb net lightroom 5.6 & er zijn al een aantal nieuwe dingen. Klikken jullie bij lescorrecties het vakje correcties profiel inschakelen, kleurafwijking verwijderen aan ? Standaard staat dit op uit, maar ik heb precies de indruk dat het aan mooier is ? Jullie ervaring ?
                  Yep, da's een van de weinig import presets die ik gemaakt heb en bijna standaard gebruik.
                  Lens en camera zijn trouwens zaken die ik eerst aanpak vooraleer het rijtje (van boven naar onder) af te werken.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

                    Lightroom is zeer doordacht. In principe in het rechterframe van boven naar beneden werken.
                    Dat is de meest logische volgorde (verscherpen bijv. die je niet aan het begin).
                    Lenscorecties pas ik soms toe bij de groothoek.
                    Maar wie meer registrerend werkt, zal er ook meer behoefte aan hebben.
                    Presets gebruik ik met mate, omdat iedere foto anders is.
                    "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

                      lenscorrecties instellen bij importeren, hoe doe je dit? Zou dit ook graag toepassen, vooral bij breedhoek.
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom 5 - Volgorde van bewerkingen in module "Ontwikkelen"

                        Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                        lenscorrecties instellen bij importeren, hoe doe je dit? Zou dit ook graag toepassen, vooral bij breedhoek.
                        Dan maak je een preset aan waarbij leescorrectie aan staat, en die pas je toe bij elke import.
                        ...leeg...

                        Comment

                        Working...
                        X