Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afkuisen TFT-monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afkuisen TFT-monitor

    Vraagje: weet iemand hoe je het beste een laptop-monitor en/of TFT-scherm kan reinigen?
    Dei van mij hebben tamelijk wat vlekken van de vingers en dergelijke, maar durf er niet direct met een ander product dan water opzitten...
    Ik merk het vooral als in zwarte delen van mijn foto's bewerk, dus het is tamelijk 'ambetant'...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Afkuisen TFT-monitor

    Ik gebruik al jaren voor TV, laptopscherm, desktopscherm en nu ook voor tablet een "blauw product" dat ik kreeg van iemand die in een spiegelfabriek werkt, wat ze daar staan hebben in vaten.
    Ze reinigen en ontvetten er de spiegels mee, misschien dat er ook zo iets bestaat in de kleinhandel (?)
    Ik denk dat het iets is met alcohol er in want het ruikt zo en het droogt verschrikkelijk rap, maar laat geen strepen na.
    Zal wel ergens of door sommigen afgeraden worden ook omdat er alcohol in zit, maar ik ben er heel tevreden over.

    Comment


    • #3
      Re: Afkuisen TFT-monitor

      Normaalgezien krijg je een TFT scherm zuiver met een licht bevochtigd microvezeldoekje.
      Als je dan gedemineraliseerd water gebruikt kunnen er zeker geen kalkvlekjes achterblijven.

      Vettige aanslag krijg je weg met een microvezeldoekje met water + afwasmiddel.
      Voor je aan de afwas begint maak je eerst het scherm zuiver (met het nog zuivere afwaswater), dan ga je er met een ander microvezeldoekje over waarbij je gedemineraliseerd water gebruikt om geen kalksporen achter te laten.
      Wat je zeker nooit mag doen is duwen op het oppervlak, want daardoor kan je het scherm beschadigen.
      Zorg er ook voor dat het "afwasdoekje" zeker niet te nat is, want als er water tussen het scherm en de boord loopt, dan is er ook een heel grote kans dat dat fout afloopt.
      Spuit ook nooit een "reinigingsproduct" op het scherm zelf, want dat kan dan ook tussen de randen lopen.

      Toen ik mijn tv kocht hebben ze mij zo'n busje "Monster Screenclean" reinigingsproduct (volgens mij niet meer dan gedemineraliseerd water met een heel klein beetje afwasmiddel of iets dergelijks) met een microvezeldoekje aangesmeerd voor veel teveel geld.
      Bij den Aldi heb ik later een soortgelijk "product" gezien voor een fractie van die prijs, en dat werkt even goed (een bus gedemineraliseerd water is nog veel goedkoper, en dat werkt even goed).

      Een van mijn broers importeert professionele monitors voor video, en die raadt aan om gedemineraliseerd water op een microvezeldoekje te gebruiken om het scherm te reinigen.
      Als ze dat voor die erg dure monitors aanraden, dan zal dat ook wel goed genoeg zijn voor de monitors die de meeste amateurfotografen gebruiken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Afkuisen TFT-monitor

        Gewoon een product om brillen te reinigen.

        Comment


        • #5
          Re: Afkuisen TFT-monitor

          Heb bij mijn bestelling van mijn Dell scherm bij Redcoon hun reinigingsproduct erbij gekocht. Werkt perfect. Die 250 ml zal wel even meegaan.
          Ik gebruik het ook om mijn tablet te ontvetten. Een microvezeldoekje krijg je erbij...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Afkuisen TFT-monitor

            Bandridge

            Brilreinigende spray > Aldi
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Afkuisen TFT-monitor

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Heb bij mijn bestelling van mijn Dell scherm bij Redcoon hun reinigingsproduct erbij gekocht. Werkt perfect. Die 250 ml zal wel even meegaan.
              Ik gebruik het ook om mijn tablet te ontvetten. Een microvezeldoekje krijg je erbij...
              Kreeg ik ook: 12 cm bij 7 cm
              Het is wel degelijk een 'doekje'.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Afkuisen TFT-monitor

                Ik gebruik hiervoor een "gewoon" doekje dat ik in lauw "Dreftwater" bevochtig.
                Werkt tot nu toe perfect, en kost niks!

                Vermoedelijk krijg ik nu lauwe reacties...
                Last edited by dréten; 3 januari 2015, 13:11.

                Comment


                • #9
                  Re: Afkuisen TFT-monitor

                  Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                  Ik gebruik hiervoor een "gewoon" doekje dat ik in lauw "Dreftwater" bevochtig.
                  Werkt tot nu toe perfect, en kost niks!

                  Vermoedelijk krijg ik nu lauwe reacties...
                  Onze eerste poetshulp deed dat ook zo.... voor de vensters buiten
                  (en lauw water)
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afkuisen TFT-monitor

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Onze eerste poetshulp deed dat ook zo.... voor de vensters buiten
                    (en lauw water)
                    Bij gebrek aan krantenpapier met loodinkt vermoedelijk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afkuisen TFT-monitor

                      Ik kreeg vroeger met regelmaat PCs binnen van zware rokers. De teerafzetting is zeer hardnekkig om er af te krijgen.
                      En het is mijn gewoonte een PC na herstelling proper terug te leveren.

                      Heb ik ontdekt dat W5 ramenreiniger van uit de Lidl perfect werkt.
                      Somigen zullen het misschien omstreden vinden maar ik denk dat je niet veel fout kan doen.
                      De toplaag is gewoon glas of plastiekfolie.

                      Wel opletten zoals BlackBandid al aangaf dat je de vloeistof niet laat lopen in de behuizing want dan kan je de electronica beschadigen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afkuisen TFT-monitor

                        Zoals ik ook al eerder zei: die "productjes" zijn meestal zinloos, nutteloos, mateloos duur.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afkuisen TFT-monitor

                          Gewoon instanet en keukenrol

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afkuisen TFT-monitor

                            En als die dan schoon is....wat water...een scheutje wasverzachter erin...vochtig maken en zacht na wrijven tot droog....geen last meer van stof voor een poosje.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afkuisen TFT-monitor

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
                              En als die dan schoon is....wat water...een scheutje wasverzachter erin...vochtig maken en zacht na wrijven tot droog....geen last meer van stof voor een poosje.
                              Wel opletten met wasverzachter en microvezels.
                              Samen in de was is niet zo goed.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X