Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overschakeling D3s naar systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overschakeling D3s naar systeemcamera

    Korte historie :

    Sinds 2008 ben ik bezig met dslr fotografie, die meestal gefocused was op events. Ik ben ooit begonnen met een D2x om dan via de D700 op te schuiven naar een D3 en nu als laatste een D3s. De meest gebruikte lenzen waren een 24-70 f2.8, een 24mm f1.4 en een 85mm f1.4. De reden dat ik dit formuleer is niet om te pochen met materiaal, maar om te schetsen dat gewicht en omvang nooit echt een probleem waren. De omvang van de bodies gaven de voordelen van makkelijke controle over functies, robuustheid, goed grip en een kwalitatief goed materiaal. (Zoals ik hier ooit las toen ik onderzoek deed naar de D2x : "Je kon dat toestel meenemen naar de oorlog en er nog spijkers mee in planken slaan ook".) De iets duurdere lenzen gaven mij lichtsterkte, robuustheid en spatwaterdichtheid.

    Door verschillende redenen ben ik echter van plan om een nieuwe weg in te slaan met mijn bezigheden, waardoor die grote toestellen totaal niet meer aan de orde zijn. Omdat fotografie echter een passie is die ik niet zomaar wil opgeven ben ik op zoek naar een kleiner, goedkoper, maar - en dit is heel belangrijk - robuust en kwalitatief alternatief. Ik ben natuurlijk niet naïef en ben ervan overtuigd dat je alle voordelen van de hierboven beschreven toestellen - op dit moment - nooit zal kunnen terugvinden in een systeemcamera, maar doch zoek ik iets die zo dicht mogelijk aansluit bij mijn huidige materiaalkeuze.

    Na wat opzoekwerk blijkt dat een Fuji x-t1 misschien wel is wat ik zoek. Er is echter zo danig veel keuze dat ik eerlijk gezegt, het bos niet door de bomen zie. Vandaar mijn vraag naar jullie toe : Welk toestel prijzen jullie mij aan dat best aan mijn noden zal voldoen?

    Daarenboven had ik dan ook graag geweten wat de best aansluitende lenzen bij mijn visie zijn. Wat zijn robuuste (metaal?) en goede lenzen?

    mvg!
    www.vulstekebvba.be

  • #2
    Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

    de Fuji x-t1 is een uitstekend toestel, zeker de ruis kwaliteit. maar je zal dan toch eerst zelf overtuigd moeten zijn waarmee je nog max wilt sleuren. gewicht van toestel en eventueel lenzen.
    gr, JOHAN , nikon D90, D7100

    Comment


    • #3
      Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

      Hallo,

      Zoals mijn voorganger al aanhaalde, de Fuji X-T1 is een prima keuze.
      Niet enkel als body, maar ook omdat Fuji een heel arsenaal lichtsterke lenzen in het gamma heeft.
      De XF-lenzen zijn allemaal erg robuust en uitstekend van (beeld)kwaliteit.
      De nieuwere 18-135mm en 40-150mm zijn zelfs spatwaterdicht - net zoals de X-T1.
      Enkel de XC-lenzen (de goedkope reeks) zijn niet uit metaal - maar presteren qua beeldkwaliteit ook prima.

      Als je dus een goed "systeem" zoek, dan kan de Fuji normaal gezien aan jouw verwachtingen voldoen.
      Maar, hoe beter we die verwachtingen kennen, hoe beter het antwoord kan zijn uiteraard ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

        Zijn die 18-135 en 40-150 de enige die spatwaterdicht zijn? Het lijken me namelijk redelijk grote lenzen ...

        Ik zag op de site van konijnenberg een 18mm en een 35mm. Die zouden echter enkel beschikbaar zijn voor de X-Pro. Klopt dit, op zijn dit nog specificaties van voor de X-T1? Indien dit klopt, dan is de enige echt compacte lens (die dan nog uit plastic gemaakt is), die Fujinon XF 27mm F2.8 R.

        Nog mensen met ervaring met de body? Of die andere camera's aanprijzen met dezelfde eigenschappen (of zelfs beter)?
        www.vulstekebvba.be

        Comment


        • #5
          Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

          Ik heb me een weekje of 2 terug ook laten verleiden om een (welliswaar tweedehands ) Fuji E-X2 aan te schaffen puur om iets compacts en lichtgewicht erbij te hebben voor zondaagse wandeluitstapjes met de vrouw en kids. Er zat een 18-135mm lens bij die ik direct van de hand heb gedaan omdat die gewoon vrij zwaar en groot was ( ik kon dan net zo goed een dslr meenemen ) , intussen een 35F1.4 lensje gekocht ter vervanging.
          Na een weekje of 2 gebruik ben ik al van één ding zeker, een vervanger voor mijn reflexcamera’s zal dit in de verste verte nooit gaan worden… ( ik werk met 5D3 en 1D-x ).
          Ik kan me wel inbeelden dat voor veel mensen dergelijke camera’s ruim voldoende zullen zijn voor hun noden , want laat ons toegeven, qua beeldkwaliteit is dit zeker in orde , maar qua handling en snelheid ( AF en bediening ) is er toch nog een pak werk aan de winkel… misschien is een X-T1 wel beter op dat vlak, daar heb ik echter geen ervaring mee.
          Maar al bij al toch een leuk hebbeding om er bij te hebben, veel geld ga ik er echter niet insteken, ik heb dit toestelletje tweedehands voor een mooie prijs gevonden, de nieuwprijs van deze dingen is toch niet te onderschatten en al bij al toch vrij duur betaald voor wat het uiteindelijk is.
          Misschien gaan er veel Fuji adepts hier op hun achterste poten staan want de laatste maanden leek dit wel dé camera waar al de rest bij gaat verbleken maar dat is nu eenmaal mijn persoonlijke ervaring, zoals ik al zei, voor velen zal dit type cam's het ideale zijn, voor mij in elk geval (nog) niet.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Ik volg RDB hier100% in…
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
              Zijn die 18-135 en 40-150 de enige die spatwaterdicht zijn? Het lijken me namelijk redelijk grote lenzen ...

              Ik zag op de site van konijnenberg een 18mm en een 35mm. Die zouden echter enkel beschikbaar zijn voor de X-Pro. Klopt dit, op zijn dit nog specificaties van voor de X-T1? Indien dit klopt, dan is de enige echt compacte lens (die dan nog uit plastic gemaakt is), die Fujinon XF 27mm F2.8 R.

              Nog mensen met ervaring met de body? Of die andere camera's aanprijzen met dezelfde eigenschappen (of zelfs beter)?
              De 16-55 2.8 komt op 6 januari, en is ook weather resistent. (maar ook redelijk omvangrijk, 2.8 zoom altijd).
              De 18mm is ook compact, en past op alle X-camera's, ik heb voor de 27 gekozen voor straatfotografie.
              In de praktijk is de X-E2 dank zij de firmware update's zo snel en goed als de X-T1, maar compacter. Zet daar een 56mm 1.2 op en je hebt snelle AF en retescherpe foto's.

              Het standpunt van RDB begrijp ik wel, maar ik kom weer buiten met de camera en heb het plezier hervonden dank zij Fuji. Dat de bediening anders is heeft me juist meer doen nadenken, het is een retour naar volledig manual, en daar is niks mis mee. Dat een systeemcamera (nog) niet klaar is voor actiefotografie kan zijn, alles hangt af van hoe je de zaken benadert/anticipeert.

              Nee, ik sta niet op mijn achterpoten, hoop dat iedereen plezier heeft aan fotograferen.
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht

                Nee, ik sta niet op mijn achterpoten, hoop dat iedereen plezier heeft aan fotograferen.
                Dat klopt en dat begrijp ik ook, voor mij is het een leuke aanvulling maar zeker geen vervanging, maar op het einde van de rit is plezier vinden in fotografie het belangrijkste en dat kan met deze toestellen zeker !
                Wat ik wel nog vergeten opmerken was, wat ik wel zeer sterk kan apprecieren is de diafragmaringen op de lens zelf, superfijn om mee te werken wel ! Ik ben geen kenner maar die zit volgens mij wel niet op alle Fuji lenzen ? Op de 35 F1.4 is die in elk geval aanwezig.
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #9
                  Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Dat klopt en dat begrijp ik ook, voor mij is het een leuke aanvulling maar zeker geen vervanging, maar op het einde van de rit is plezier vinden in fotografie het belangrijkste en dat kan met deze toestellen zeker !
                  Wat ik wel nog vergeten opmerken was, wat ik wel zeer sterk kan apprecieren is de diafragmaringen op de lens zelf, superfijn om mee te werken wel ! Ik ben geen kenner maar die zit volgens mij wel niet op alle Fuji lenzen ? Op de 35 F1.4 is die in elk geval aanwezig.
                  Klopt de 27mm pancake heeft dit niet, maar dan wegens geen plaats. :-)
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                    Dat klopt en dat begrijp ik ook, voor mij is het een leuke aanvulling maar zeker geen vervanging, maar op het einde van de rit is plezier vinden in fotografie het belangrijkste en dat kan met deze toestellen zeker !
                    Wat ik wel nog vergeten opmerken was, wat ik wel zeer sterk kan apprecieren is de diafragmaringen op de lens zelf, superfijn om mee te werken wel ! Ik ben geen kenner maar die zit volgens mij wel niet op alle Fuji lenzen ? Op de 35 F1.4 is die in elk geval aanwezig.
                    Sorry, dubbel, forum heeft weer de hik vandaag.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                      Het standpunt van RDB begrijp ik wel, maar ik kom weer buiten met de camera en heb het plezier hervonden dank zij Fuji. Dat de bediening anders is heeft me juist meer doen nadenken, het is een retour naar volledig manual, en daar is niks mis mee. Dat een systeemcamera (nog) niet klaar is voor actiefotografie kan zijn, alles hangt af van hoe je de zaken benadert/anticipeert.
                      Ik kan mij daarbij aansluiten.
                      De bediening van de X-toestellen, en bij uitstek de X-T1, is vrij specifiek en doet denken aan het manuele werk van vele jaren geleden. De andere, meer gangbare reden om over te schakelen op dergelijk systeem, is de compacte bouw. Natuurlijk, als je een 18-135 al te groot vindt, dan zie ik maar 2 alternatieven: primes gebruiken of compact/bridge kiezen.

                      Wat ik dus niet snap, is dat iemand vaak en met voldoening een grote of middelgrote SLR gebruikt, en toch overweegt om naar een systeemcamera over te stappen. Hoe goed de mirrorless systemen ook zijn, ze kunnen niet tippen aan de AF en bediening van een (semi-) pro reflex, die gericht zijn op snelheid van uitvoering. Dat zijn te toegevingen waar je rekening mee moet houden als je de stap zet. Misschien zal dat verschil in bedieningssnelheid met de jaren wegebben, maar zelfs dan zit je nog met bedieningselementen die piepklein zijn in vergelijking met een SLR. Mijn FZ150 is even groot als mijn X-T1 en dat is echt geen voordeel. Dat ik een fractie langer moet zoeken naar een functietoets, neem ik er wel graag bij, want het was nooit mijn bedoeling om hetzelfde te bereiken als met mijn 1D. Ik wilde APS-C in een compacter pakket met de flexibiliteit van verwisselbare lenzen en met een uitstekende zoeker, en dat is exact wat ik in de X-T1 heb gevonden... en zelfs meer
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                        Zijn die 18-135 en 40-150 de enige die spatwaterdicht zijn? Het lijken me namelijk redelijk grote lenzen ...
                        Ik denk dat dat momenteel de enige zijn, maar hoe belangrijk is dat?
                        Van een paar spatjes regen gaat je apparatuur zonder die extra sealing niet kapot.
                        En als je echt in de regen fotografeert, gebruik je best bescherming, ongeacht het toestel.

                        Het is overigens een 50-140 - misschien heeft JaJa een beetje last van dyslexie
                        En ja, die lens is behoorlijk groot en zwaar in absolute cijfers, maar in de praktijk en in vergelijking met andere lenzen van dat kaliber valt dat best mee. Het zal niet de populairste XF lens worden, want de meeste gebruikers van systeemcamera's willen het een pak compacter houden dan dat.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          want het was nooit mijn bedoeling om hetzelfde te bereiken als met mijn 1D
                          Dat was ook niet mijn verwachting toen ik die E-X2 kocht , ik wilde hier gewoon even stellen dat dergelijke systeemcamera's totaal niet vergelijkbaar zijn met de kracht van een pro DSLR ( de vraag van de TS dus ). Als je eerlijk bent is hier op het forum al wat afgeschreven over die Fuji's de laatste weken, in die mate zelfs dat je op den duur mocht gaan geloven wat een kalf je al niet moet zijn om nog met een reflex rond te lopen... Ik wil gewoon maar even stellen dat de hype ook gevaarlijk is... zomaar over stappen zou ik toch niet doen, wees je goed bewust van de zaken die je zal missen...
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                            Ik heb naast mijn nikon ff ook een fuji x-e1. Best wel tevreden van eigenlijk. Beeldkwaliteit nikon, fuji gaan goed samen. Doch is fuji geen vervanger maar wel handiger voor bvb citytrips. Ik denk dat als je toch ook best eens kijkt naar Olympus. Om-d me-1 lijkt me erg robuust en hun lenzen. Ook de f2.8 versies zijn toch wel compact.

                            Opletten want er zijn geruchten dat nikon ook met een meer pro systeemcamera op de proppen zou komen.
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                              Misschien interessant om te overwegen is een Sony A7II. Je blijft dan Full-Frame zoals je gewend bent, bouwkwaliteit is (zonder overdrijven) echt top en volledig metaal (alsook bijna alle lenzen).
                              Mooiste van al is de sensorstabilisatie met elke lens (ook de optisch gestabiliseerde lenzen).

                              Zoals gezegd, misschien een kijkje waard... alsook dit filmpje:

                              http://www.stevehuffphoto.com/2014/12/05/the-sony-a7ii-first-look-and-video/The new Sony A7II is a special camera for quite a few reasons. Full frame, solid ...

                              Comment

                              Working...
                              X