Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help zonesysteem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • help zonesysteem

    Wie kan me in het kort op weg helpen met de praktische kant van het zonesysteem zoals bedacht door Ansel Adams?
    Ik weet inmiddels over de 10 zones van zwart naar puur wit en ik weet dat een digitaal fototoestel het onderwerp wil herleiden tot de 18% grijs.
    Als ik voor een landschap sta met veel contrasten, met witte zones en heel donkere zones, hoe ga ik dan PRAKTISCH te werk om bijv. het landschap te fotograferen met de nodige textuur in de meeste zones.
    Hoe begin ik eraan? waarschijnlijk op stand M, dan spotmeting ? Op welke zone? Etc


    Bedankt alvast

    Luke

  • #2
    Re: help zonesysteem

    Kweet niet of je veel baat gaat hebben met het zone systeem van AA.
    Deze zegt fundamenteel belicht voor de schaduwen, ontwikkel voor de hogelichten.
    Daar dit een film/analoog concept is, en wslk. niet tot zeer beperkt toepasbaar voor digitale fotografie.

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: help zonesysteem

      Gebruik gewoon het histogram van je camera. Push dat zoveel mogelijk naar rechts (ETTR), zonder de highlights te clippen. Maximaliseer daarna de DR in je raw convertor.
      Indien je nog meer DR nodig hebt dan wat je uit 1 belichting kan halen, gebruik dan GND filters, en/of meerder belichtingen (AEB of manueel).
      Just my 2 cents.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: help zonesysteem

        werken met bracketing is een optie bvb, dan ga je verschillende krijgen welke je achteraf dan via HDR-techniek kan gaan samenvoegen om de outcome te bereiken die je wenst finaal
        daarnaast kan je ook met verloopfilters gaan werken om de contrasten te krijgen zoals jij het wenst in 1 beeld. zal veel zoeken / oefenen zijn om te zien welke je nodig hebt, zeker in het begin, en natuurlijk ook investeren in het systeem. voor dit zullen er hier wel zeker een aantal op het forum zitten die je erin wegwijs kunnen maken
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: help zonesysteem

          Hieronder staat bij "soortgelijke discussies" : Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie.
          Misschien dat je daar iets aan hebt.
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

          Comment

          Working...
          X