Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opening nieuwe Tramplein in Purmerend

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opening nieuwe Tramplein in Purmerend

    Voor de lokale omroep maakte ik een item over de opening van het nieuwe Tramplein in Purmerend:

    Camera: Sony HXR-MC2000e.
    Statief: Manfrotto 514MVB nog iets-benen met 501HDV-kop
    Belichting: Falcon Eyes 96V LED lampje op de camera met CTO (kunstlicht) filter
    Microfoons: Cameramicrofoon - Røde NTG-2, lapel-microfoon Behringer (maar het exacte type zou ik op moeten zoeken)

    Montagesoftware: Lightworks Pro 11.5.2
    Last edited by Alex_en_Iris; 27 december 2014, 22:25.

  • #2
    Re: Opening nieuwe Tramplein in Purmerend

    Naar mijn aanvoelen "geslaagd" met onderscheiding!
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Opening nieuwe Tramplein in Purmerend

      jammer dat je niet wat meer aandacht aan de mooie verlichting hebt besteed.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Opening nieuwe Tramplein in Purmerend

        Bedankt voor de reacties.

        Wat betreft die verlichting, ik snap je punt, maar het is wel LED-verlichting. De gebruikte camera produceerde met het licht in bijvoorbeeld de onderste rand van het gebouw een "rollend" beeld dat op geen enkele manier met een shot te verklaren viel richting de kijker.
        Dit is inherent aan de manier van fabricage van die camera (hoewel we niet zouden zijn waar we nu zijn is het een ongelooflijk rotding).
        Sony heeft het ding in de markt gezet als "Professional shoulder-mount videocamera" maar alles wat er professioneel aan zou moeten zijn ontbreekt of is op een halfbakken manier verwerkt in het menu van de camera (helaas was het dan ook niet mijn keuze deze camera aan te schaffen).

        Bovendien was het, zoals je kunt zien bij het interview al behoorlijk donker aan het worden. Zonder verdere duiding in het shot van de wand waarin in de onderste rand die verlichting verwerkt is is het een zinloos shot omdat het dan blijft wat het is: een witte lijn door een donker beeld.
        Omdat je de belichting op die camera niet goed kunt beïnvloeden (je hebt namelijk geen enkele aanduiding van helderheid zoals een zebra-functie) heb ik dat shot, naast de rolling-shutter problematiek gewoon niet gemaakt.

        Mocht iemand toevallig twijfelen over de aanschaf van deze camera, ik kan maar een tip geven: doe het niet, spaar ongeveer 300 tot 400 euro extra bij en koop iets veel beters.

        Comment


        • #5
          Re: Opening nieuwe Tramplein in Purmerend

          Mooie gefilmd en gemonteerd.
          Hoewel ik de voice over snel spreekt.
          Maar blijkbaar is dat streekgebonden want de wethouder spreekt ook snel.
          Nu blijkt ook op TV dat verschijnsel voor te komen:
          Er zijn televisiepresentatoren die erg snel spreken. Het duidelijkste voorbeeld is wel Matthijs van Nieuwkerk van De wereld draait door, maar ook iemand als Paul de Leeuw kan er wat van.(Info onze taal)

          Comment


          • #6
            Re: Opening nieuwe Tramplein in Purmerend

            Hehe, de voice-over was ikzelf. Ik praat inderdaad vrij snel, wat deels ook wel een beetje te maken had met de zenuwen.
            Dit was m'n allereerste keer camjo, omdat m'n verslaggeefster onverhoopt ziek was.

            Het is zeker streekgebonden, maar ik zou toch op z'n minst iets trager kunnen leren spreken.

            Comment


            • #7
              Re: Opening nieuwe Tramplein in Purmerend

              Een goede reportage. Niet te lang en toch voldoende informatie.
              Ondanks dat het een "moeilijke" camera zou zijn vond ik de belichting van de wethouder goed gedaan.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Opening nieuwe Tramplein in Purmerend

                Dank u wel voor de reactie Skitch.

                Voor de belichting van de wethouder is overigens gebruik gemaakt van een Falcon Eyes LED-lampje (ik denk de variant met 96-LED's) met een soort van CTO filter ervoor (het lampje straalt van oorsprong daglicht-licht uit).

                Een goede belichting met deze camera is in principe ook niet onmogelijk, maar wel erg lastig, omdat er voor zonnige situaties geen ND filter inzit.
                We hebben het al aan de hand gehad dat een situatie overdag door fel zomer-zonlicht zo helder was dat de camera er niet meer tegenop kon diafragmeren en je dus van die "witte pitten" in het hoofd van je gesprekspartner kreeg.
                Verder is het contrastbereik van de camera ook echt dat van een consumentencameraatje, het is fel, zodat je al snel iets hebt van "Wauw!"

                Misschien een interessante vergelijking die ik ooit maakte toen ik een camera-workshop aan het opzetten was voor collega's om cameravaardig te worden:
                De camera van de omroep die nu gebruikt wordt en van solid state opnamemedia gebruik maakt en in FullHD opneemt:


                De JVC GY-DV5000E die een tijdje is gebruikt voor reportages in dezelfde opstelling als de Sony:
                I had this one lying around for quite some time already, but didn't get to editing it because of other things.As you will notice, the video is quite wobbly, ...


                Voor mij is de JVC, ondanks dat deze in SD op tape (MiniDV) opneemt de absolute winnaar, qua kleur en qua kwaliteit van de lens.
                Totaal andere prijsklasse tussen beide camera's, maar feit blijft dat als je als fabrikant een camera als "professional" neerzet je dat label wel serieus moet nemen en daar is het bij Sony ergens fout gegaan.
                Het is dan ook met pijn in het hart dat de JVC camera breedbeeld (16:9) in een 4:3 kader doet middels Letterboxing, in plaats van anamorphic, want anders was deze camera nog altijd in gebruik geweest, ondanks dat het opnamemedium miniDV heet (er gaan overigens ook grote DV tapes in, maar die kun je bijna nergens meer krijgen).a
                Last edited by Alex_en_Iris; 27 december 2014, 22:27.

                Comment

                Working...
                X