Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

To fullframe or not?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • To fullframe or not?

    Beste BD-ers;


    Sinds kort begint het weer ferm te kriebelen om fotografie als hobby weer te omhelzen.
    Door andere bezigheden enkele jaren wat verwaarloosd maar nu steekt het weer zijn kop op.
    Ik heb dus een verleden met DSLR’s van Canon en Sony.
    Ik wil me terug richten op macro en landschappen, dus geen sport of andere activiteiten die snelheid bevatten.
    Nu in het bezit van een Sony Nex3 met een tamron 18-200 VC, lekker compact maar tijd voor een upgrade me lijkt.


    Het makkelijkste zou zijn om up te graden naar een sony A6000 en kan ik de tamrom behouden en schaf ik me de tamron 90 macro aan.
    Probleem is echter dat ik misschien wel iets meer wil, waarom geen full frame?
    Mijn budget is 2500 € en dit lijkt me voldoende voor ‘iets meer’
    Ik ben reeds enkele dagen op zoek geweest naar een nieuw toestel en kom daar de Sony A7, A7S en A7R tegen evenals de Sony A77III.
    Lijken me allemaal fantastische toestellen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
    Het moet geen Sony zijn, Canon of Nikon kan ook doch heb ik de indruk dat daar de prijzen voor full-frames hoger zijn.

    Wie wil me helpen een pakketje samen te stellen met:

    - een body (indien fullframe graag ook fullframe lenzen-voorstel, eventueel maar 1 dan)
    - een standaard zoomlens (zo rond de 16 - 70 mm)
    - een macrolens (90 of 100 mm)


    En nog een vraagje: als je een full-frame koopt met E-mount : wat gebeurt er dan als ik mijn tamron (aps-c) erop zet? Is dit bruikbaar?


    Hopende op hopen reacties en hulp,


    Zicolas

  • #2
    Re: To fullframe or not?

    Je Tamron op een A7 zetten kan, maar je gebruikt de crop modus. De beste zoom lens is momenteel de 24-70 f4, een macrolens zal je toch meestal manueel gebruikten, zelf gebruik ik een wat oudere Nikon AIS lens 105mm met prima resultaten.
    Welke body? Het hangt van je wensen af. Ik heb zelf voor de A7r gekozen, maar in principe zijn ze alle goed. De nieuwe heeft stabilisatie, maar dan kom je met je budget al niet uit vrees ik.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: To fullframe or not?

      Ik ben geen expert in macro en landschappen maar werkt een FF daar niet in je nadeel?

      Comment


      • #4
        Re: To fullframe or not?

        Werkt idd in nadeel qua crop en scherptediepte zal minder zijn maar de camera moet niet alleen daarvoor dienen, landschappen zijn ook wel belangrijk.
        Ik weet ook wel dat fullframe geen mirakel-oplossing is maar wil het toch wel eens ervaren.
        Indien je echter een andere mening toegedaan bent: ga je gang en probeer me te overtuigen.
        Ik ben iets te lang "afwezig" geweest en merk nu zelf op dat je toch wel snel dingen vergeet

        Wat als ik een aps-c macrolens monteer op een fullframe? Verkrijg ik dan weer de aps-c voordelen?
        Last edited by Zicolas; 23 december 2014, 00:27.

        Comment


        • #5
          Re: To fullframe or not?

          Indien je een aps-c lens op een ff monteert,dan gebruik je slechts een deel van de ff- sensor en bekom je inderdaad apsc.Dit is ook de reden,waarom ik nooit een aps-c lens heb aangeschaft.Ik heb de A7 en ben hierover zeer tevreden.Ik heb deze in maart tamelijk goedkoop(minder dan 1400 eu,met de 24-70mm lens en een 32 GB geheugenkaart) kunnen aanschaffen.Ik heb hier geen moment spijt van gehad.Ik gebruik mijn reflex(Sony A 580)bijna nooit meer.

          Comment


          • #6
            Re: To fullframe or not?

            Correctie,het is de 28-70mm lens,de kitlens die bij het toestel was.Er is ook een 90 mm ff macrolens op komst voor de E-mount.Maar deze zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn .

            Comment


            • #7
              Re: To fullframe or not?

              Sorry hoor, nog even iets ter verduidelijking.In het menu van mijn A7 is er een functie,met 3 standen nl. aps-c grootte opn.:Aan-automatisch -uit.Dwz;indien ik nu mijn toestel met ff-lens op aps-c aan zet dan denkt het toestel dat er een apsc lens opzit,dwz dat mijn 28-70mm eigenlijk een 42mm 105mm wordt.Het nadeel is wel,dat van de 24 MP slechts 10 MP over blijven.

              Comment


              • #8
                Re: To fullframe or not?

                Hoi,

                Ik heb een Youtube filmpjes gezien dat er een 10-18 APS-C lens op een A7 gebruikt wordt, met goed resultaat.
                Vanaf 12 mm was de beeldcirkel voldoende groot om Full Frame plaatjes te maken.
                Misschien/wellicht is dat bij alle APS-C lenzen en is het grootste gedeelte van een 18-200 lens FF te gebruiken.
                De eerste mm's kun je dan in je crop-mode gebruiken.

                Een interessante optie om een A7 (.,R,S,II) combi zo klein mogelijk te houden.

                Ad B

                Comment


                • #9
                  Re: To fullframe or not?

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  Ik ben geen expert in macro en landschappen maar werkt een FF daar niet in je nadeel?
                  voor macro mss maar landschappen wil je toch breed gaan?

                  Comment


                  • #10
                    Re: To fullframe or not?

                    Heb mij nog even verdiept in het aanbod en kom op volgende mogelijkheden:

                    PAKKET 1 : 2300€
                    - Sony Alpha A77 II Body
                    - Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro "C" HSM Sony
                    - Tamron 90mm F2.8 Di VC USD Macro Sony
                    - Sony HVL-F43M Flitser
                    - ringflits Mcoplus MRF-18 Macro Led Licht
                    - Lowepro Nova Sport 17L AW Slate Grey


                    PAKKET 2 : 2475€
                    - Sony Alpha A7 Body
                    - Sony NEX 55mm F1.8 Full Frame
                    - Sony HVL-F43M Flitser
                    - National Geographic Africa Small Sling Bag
                    - heb nog een Tamron 18-200MM in bezit (e-mount maar geen fullframe)

                    Ik vind geen macro-objectief voor deze buiten de Sony NEX 30mm F3.5, klopt dit?

                    PAKKET 3 : 2.458€
                    - Sony Alpha A7R Body
                    - Sony NEX 28-70mm F3.5-5.6 OSS Full Frame
                    - Sony HVL-F43M Flitser
                    - heb nog een Tamron 18-200MM in bezit (e-mount maar geen fullframe)

                    Pakket 1 is een mooie samenvatting van mijn wensen plus enkele extraatjes naar macro toe.
                    Pakket 2 is een middenweg: goeie camera en super lens.
                    Pakket 3 is dan weer de super camera met een goeie lens.

                    Toekomstgericht denk ik dat pakket 3 het meest belovende is.
                    Pakket 1 zou mij echter nu direct veel geven ....

                    Graag opmerkingen of deze voorstellen goed zijn en waar er verbetering mogelijk is zonder teveel prijsverschil

                    Comment


                    • #11
                      Re: To fullframe or not?

                      Inderdaad 3 mooie pakketten ... Misschien nog dit ter overpeinzing:

                      - Een A77 II is opnieuw een groot toestel, een echte dslr, wat met de A7 niet het geval is (evenmin de eerder vermeld A6000)
                      - De A77 is geen full frame (maar wel een bijzonder snel beest, die al even in handen gehad) en de A7 wel
                      - Huidige A7 geen beeldstabilisatie, de A77 dan weer wel
                      - Wordt de full frame A99 geen alternatief? Heeft ook in body beeldstabilisatie Prijs daarvan al flink gezakt en zal nog wel zakken als in 2015 een nieuwe full frame met A-mount zal/zou komen.
                      - Op A77/A99 kun je oude Minolta lenzen plaatsen ... compleet compatibel. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Op A7 kan het ook, maar via apart te kopen adapter.
                      - Is de A7r wel nodig ... ik hoor dat de A7 toch iets hoger wordt geprezen, al is hij goedkoper en "maar" 24 MP

                      Comment


                      • #12
                        Re: To fullframe or not?

                        Blij met je korte samenvatting SergeV !
                        Is inderdaad een dilemma waar ik het beste voor mij moet kiezen.
                        Persoonlijk gaat mijn voorkeur momenteel uit naar de A7R vanwege zijn beeldkwaliteit.
                        O.a. in Chip Foto/Video staat deze eerste en krijgt hij daar het max voor beeldkwaliteit. De A7 staat daar pas 4de en beeldkwaliteit is daar 92.
                        Niet dat C P/V alleszeggend is, ook andere reviews wijzen op het verschil.
                        De grote van de A77II is in mijn ogen ook een ferm nadeel en wachten op een prijsdrop van de A99 zal niets veranderen aan deze zijn grote ;-)
                        Dat van die adapter klinkt me fijn in de oren, zal ik in de toekomst waarschijnlijk wel aanschaffen.

                        Ik neig dus nu naar pakket nr 3 maar zal het nog even uitstellen om een beslissing te nemen want ik hoop hier nog wat reacties te krijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: To fullframe or not?

                          heb je een recente/performante computer?
                          want de 36mp zorgen voor grote bestanden!!
                          voor full size RAW zit ik met de d800 vlug aan 50mb per foto
                          als je dan een lijstje van 300 foto's in lightroom trekt moet je computer meekunnen
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: To fullframe or not?

                            geen probleem, zit met een upgraded macbook pro, maar fijn dat je me er even op wijst.

                            Comment


                            • #15
                              Re: To fullframe or not?

                              De A7R is voor mij een camera die op een statief thuishoort als je de optimale scherpte wil bekomen. Ik zit ook op een Engelstalig fotografie forum en daar is er iemand die onlangs een A7R gekocht heeft. Hij gebruikt geen statief en heeft regelmatig last van bewegingsonscherpte (camera shake) als hij de foto op 100% (1:1) bekijkt. Om dit te compenseren probeert hij nu 1/(2x brandpuntsafstand) te gebruiken als minimum sluitertijd (dus bvb bij een 50mm lens zou je dan 1/100s gebruiken als minimum sluitertijd).

                              Er zitten nog mensen op dat forum die een A7R hebben en nu willen overschakelen naar een A7II of A7S omdat ze de megapixels eigenlijk niet nodig hebben en de A7/A7S/A7II veelzijdigere camera's zijn. Voor mij heeft de A7R pas echt nut bij landschapfotografie (met de A7R op een statief) of bij studio fotografie (met wederom de A7R op een statief).

                              Eerlijk gezegd zou ik als ik jou was eventjes wachten (en doorsparen) om daarna voor de A7II te gaan. Deze heeft stabilisatie in de body (IBIS) en is qua dynamisch bereik ongeveer even goed als de A7R (de A7II zou identiek dezelfde sensor hebben als de A7). Waar de A7II dan weer beter presteert dan de A7R is op vlak van hoge ISO. En er zijn nog voordelen aan de A7II t.o.v. de A7R. De A7R heeft bvb geen phase-detect autofocus punten in tegenstelling tot de A7 en A7II en daardoor gaat de autofocus iets trager zijn (de A7II autofocus zou dan weer 30% verbeterd zijn t.o.v. de A7 en op vlak van 'tracking' zou de A7II zelfs 50% beter presteren dan de A7). De maximum flash sync speed ligt ook weer hoger bij de A7/A7II t.o.v. de A7R (1/250s voor de A7/A7II en 1/160s voor de A7R).

                              De A7II kost nu nog 1.799 EUR voor de body alleen omdat de camera amper een maand geleden is aangekondigd. Maar als je nog een paar maanden kan wachten, zal de prijs vermoedelijk een paar honderd euro lager liggen (zeker aangezien de A9 ergens in februari aangekondigd zou worden).

                              EDIT: als je trouwens twijfels hebt over de scherpte en de hoeveelheid details die zichtbaar zijn op foto's die gemaakt zijn met de A7, dan raad ik je aan om deze foto (*klik*) eens te bekijken. De foto werd gemaakt met een A7 + Sony/Zeiss FE 55mm F/1.8 lens.
                              EDIT 2: hier (*klik*) zie je trouwens een vergelijking tussen de A7II en A7R wat betreft looks en grootte.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                              heb je een recente/performante computer?
                              want de 36mp zorgen voor grote bestanden!!
                              voor full size RAW zit ik met de d800 vlug aan 50mb per foto
                              als je dan een lijstje van 300 foto's in lightroom trekt moet je computer meekunnen
                              Bij de A7R is dit niet zo. Daar zijn de RAW bestanden zo'n 35-37 MB groot omdat Sony 'lossy compression' gebruikt.
                              Last edited by jocau; 24 december 2014, 17:39.
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                              Comment

                              Working...
                              X