Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is deze set iets waard? ND

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is deze set iets waard? ND

    Ik zie de laatste tijd meer en meer foto's verschijnen waarvoor ND filters gebruikt worden

    ik ben hier wat meer over gaan opzoeken en wil dit ook wel eens een kans geven
    Nu vind ik voor eens te experimenteren de filters van Lee veel te duur, al zullen ze dat geld zeker waard zijn

    maar ben nu deze (spotgoedkope) set tegengekomen op het net en vroeg mij af of er hier mensen ervaring mee hebben?


    is dit gewoon de grootste rommel die er bestaat of valt hier toch effectief een leuk resultaat mee te bereiken?
    mij zegt cokin helemaal niets eigenlijk

    alvast bedankt voor de info

    mvg

    stijn

  • #2
    Re: Is deze set iets waard? ND

    Of die set iets waard is weet ik niet, maar van iets dat amper 16$ moet je toch niet veel verwachten.
    Ik ken Cokin van sinds het in België verkrijgbaar was want in Frankrijk in die tijd rekende de winkeliers met een "fourchette" (vork).
    Lee is het beste naar het schijnt maar 't is veruit het duurste ook.
    Zelf gebruik ik de nummers P 121S Gradual en P 154 een ND.
    Voor landschapsfotografie vind ik dat voldoende.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Is deze set iets waard? ND

      Mijn ervaring met nd filters is eerder beperkt, toch geef ik het even mee...

      2 zaken waar ND filters in qualiteit aan te meten zijn, zijn hard tegenlicht (interne reflecties) zeker als je 2 filters op elkaar gebruikt en difussie (lichtverstrooing in de plaat zelf).

      De goedkope hebben allemaal de 2 dikke problemen.

      Maar soms zijn die goedkope relatief wel bruikbaar als het tegenlicht niet te hard is.

      Nu, aan 16 dollar ga je je gat niet verbranden heh Leuk om es mee te spelen en wat te oefenen en dan later mss wat serieus kopen.

      Zelf heb ik een set van Cokin, weet niet of je dat merk nog kan kopen trouwens. Gebruiken doe ik het bijna niet meer.
      Die vallen ook eerder in de goedkope klasse qua prestaties vind ik desondanks de prijs toch redelijk duur was bij aankoop.

      Comment


      • #4
        Re: Is deze set iets waard? ND

        als het enkel voor de lol proberen is, doen! waarom ook niet
        maar voor 16dollar zul je niet veel krijgen (wat plastieken chinese rommel dat zijn werk nog niet half doet )

        als je weet dat je dit wil beginnen gebruiken en er wat van verwacht kun je opteren voor cokin, stealth gear of 84.5mm (ook een merk)
        is minder dan lee uiteraard maar je kan hier zeker mee werken!

        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
        Last edited by bulke41; 23 december 2014, 08:59. Reden: link toegevoegd
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Is deze set iets waard? ND

          Ik heb me een setje ronde filters besteld toen ook via AliExpress, was wel van een ander merk (K&F concept) maar evengoed 'Chinese Brol'.

          En voor die paar keer dat ik ze heb gebruikt, is het voor die spotprijs best een aanneembare kwaliteit. Dus zeker geen miskoop geweest. Zo'n 'brol' vind ik het zeker niet.
          Ik betaal geen tien keer meer als ik het maar eens sporadisch gebruik trouwens, dan spaar ik liever voort voor iets anders.

          IZ.
          For Greater Good - Ambient Music for the Masses

          Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

          Comment


          • #6
            Re: Is deze set iets waard? ND

            Ik heb zo ook een gelijkaardig setje gekocht via ebay voor 12€ omdat ik er mee wilde leren werken en niet zeker wist hoe dikwijls ik ze echt zou gebruiken. Heb ze nu een half jaar in bezig en heb ze 1 keer gebruikt... dus ik ben heel blij dat ik er maar 12€ aan heb gegeven! De kwaliteit is niet te vergelijken met de duurdere maar om wat te proberen en te experimenteren voldoen deze zeker! En dan kan je zien welke filters je het meeste gebruikt en eventueel daarvan de betere versies aanschaffen.
            Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

            Comment


            • #7
              Re: Is deze set iets waard? ND

              het is héél eenvoudig, als je graag en vaak landschappen fotografeerd
              kan je er bijna niet omheen dat deze filters (de betere en niet de "chinese") je fotografie naar een hoger niveau tillen
              je vergroot er tenslotte het dynamisch bereik van je camera mee

              dus de vraag is eigenlijk, wat voor soort fotografie beoefen je veel en graag??
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Is deze set iets waard? ND

                voorlopig heel weinig landschappen, maar het zou dan zijn voor als we is een keertje naar de zee gaan ofzo

                Comment


                • #9
                  Re: Is deze set iets waard? ND

                  dan ben je inderdaad beter af met deze goedkope soort eens te bezigen denk ik
                  laat het zeker eens weten als je ze besteld hebt wat je ervan vond!
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is deze set iets waard? ND

                    Ik heb met verschillende merken ND filters gewerkt. De nadeel van de goedkope filters is dat ze niet kleur neutraal zijn. Er zit vaak een magenta tint in de deel van de foto waar meer licht tegen gehouden is en die is niet makkelijk om achteraf weg te bewerken. De duurdere sets zoals die van Lee zijn zo goed als kleur neutraal. En als jij wel last van kleurzweem hebt is het meestal een blaauwe tint die vrij goed met white balance te corrigeer is. Ze zijn ook optisch beter. Maar voor de prijs van $16 kan het wel de geld waard zijn om even mee te spelen om te zien of het echt iets voor jouw is (en dan ook welke filters jij meest gebruikt) voordat jij honderden euros in een dure set Lee's gaat investeren.
                    vriendelijke groeten, Helen
                    Updated WWW.HELENICA.NL
                    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                    Comment

                    Working...
                    X