Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatieve batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatieve batterijen

    Ik ben op zoek naar een batterij voor mijn camera.
    de 'Nikon EN-EL15'
    nu vind ik die prijs heel hoog en ik vroeg mij af of die alternatieven goed zijn?
    ook vind ik bijvoorbeeld de HL-EL15 en HLX-EL15 alternatieven van huismerken die beweren een zeer hoge capaciteit te hebben (wel zelfde 1900mAh)
    is er hier waarheid in ? zijn die alternatieven goed?
    mvg

  • #2
    Re: Alternatieve batterijen

    Ik heb zelf een paar "alternatieven" voor de Canon LP-E6 getest http://forum.belgiumdigital.com/f36/...us-479159.html .
    De capaciteit van de geteste accu's was wel lager dan die van de originele accu, maar de prijs per mAh (Wh) van de alternatieven was een heel stuk lager.
    Je kan dus 3 of 4 accu's kopen die 2/3 van de capaciteit van de originele accu leveren voor de prijs van één originele.

    De Canon LP-E8 heb ik ook vergeleken met een alternatieve versie die maar 1/10 kost http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ro-478929.html

    De alternatieven van "huismerken" heb ik nog niet getest, omdat bijna niemand zo'n accu's ooit test (er zijn er niet veel die daarvoor de juiste apparatuur in huis hebben) kunnen ze op de verpakking zetten wat ze willen.
    Of die werkelijk beter zijn dan de supergoedkope alternatieven, dat is natuurlijk wel mogelijk (dat is toch te hopen, want ze zijn niet zo heel veel goedkoper dan de originele).

    Nikon accu's heb ik ook nog niet getest.

    Onlangs heb ik in een accupack van een professioneel meetapparaat nieuwe cellen gestoken (dat apparaat wordt gebruikt voor kalibratie van professionele monitors voor video).
    Een vervang-accu kost een paar honderd dollar, ik heb er een paar nieuwe Panasonic 18650 cellen in gestoken, die hebben de hoogste capaciteit op dit ogenblik (het is een accu die ooit gebruikt werd in videocamera's, maar die nu nergens meer te vinden is).
    Die lithium-ion cellen kosten zo'n 9 euro per stuk (met soldeerlipjes, dan zijn ze wel wat duurder, maar dat is een stuk veiliger dan rechtstreeks op de cellen solderen).
    In de originele accu zaten 3 cellen parallel, maar ik kreeg er geen drie in omdat ze net iets dikker waren.

    Met de 2 cellen van 3400mAh is de capaciteit nog steeds hoger dan met de 3 originele cellen (op het accupack staat een capaciteit van 6600mAh vermeld, nu heeft die een capaciteit van 6800mAh).
    In zo'n accu zitten altijd een paar lithium-ion cellen, maar er zit ook altijd een systeem bij in om de cellen te beveiligen tegen overladen, te diep ontladen en kortsluiting.
    Die beveiliging mag nooit verwijderd worden, want dan wordt het gevaarlijk.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Alternatieve batterijen

      Bedankt voor deze hoop aan informatie!
      Ik denk dus dat het wel een goede deal is een goedkoper alternatief te kopen.
      nu vindt ik wil deze website: http://www.kameramarkt.nl/en-el15-ac...BdEaAm6F8P8HAQ
      deze levert meer mAh en beweert langer mee te gaan, maar ook gaat hij iets minder langer mee, het is €50 goedkoper.
      is dat merk DSTE te vertrouwen? of deze website (nog nooit gebruikt)
      mvg

      Comment


      • #4
        Re: Alternatieve batterijen

        Ik heb ze ondertussen besteld, en ik hou jullie op de hoogte !
        mvg

        Comment


        • #5
          Re: Alternatieve batterijen

          Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
          Bedankt voor deze hoop aan informatie!
          Ik denk dus dat het wel een goede deal is een goedkoper alternatief te kopen.
          nu vindt ik wil deze website: http://www.kameramarkt.nl/en-el15-ac...BdEaAm6F8P8HAQ
          deze levert meer mAh en beweert langer mee te gaan, maar ook gaat hij iets minder langer mee, het is €50 goedkoper.
          is dat merk DSTE te vertrouwen? of deze website (nog nooit gebruikt)
          mvg
          Ik heb van dat merk ook nog niet gehoord.
          Als ik verder zoek op die website hebben ze een LP-E4 accu (voor Canon 1D) met een capaciteit van 3400mAh.
          Als dat werkelijk zo is, dan gebruiken ze in de accu's de beste cellen die er op dit ogenblik te vinden zijn (Panasonic).
          Het is dan ook mogelijk dat ook de andere accu's worden gebouwd met degelijke lithium-ion cellen.
          Maar om het 100% zeker te weten moet je de capaciteit kunnen testen, en dan heb je daarvoor een "hobbycharger" nodig
          (Ik had nog niet veel alternatieve accu's voor de Canon LP-E4 gezien, misschien komt die ooit nog wel van pas, maar ze garanderen niet dat ze waterdicht is, en ik gebruik de 1D geregeld in de regen ).

          Voor 30 euro is het risico in ieder geval niet te groot, zelfs al is de werkelijke capaciteit gelijk of een beetje lager dan die van de originele dan doe je nog geen miskoop.

          Koop niet teveel accu's, een lithium-ion accu kan je best elke keer bijladen voor een nieuwe fotoshoot (niet terug laden als je thuis komt, het beste is bijladen net voor je vertrekt, een lithium-ion accu die niet volledig geladen is blijft langer goed), dan begin je altijd met de volle capaciteit, als je dan nog één volle reserve accu meeneemt dan kan je met de huidige digitale reflexcamera's al heel veel foto's maken. De accu's die je ongebruikt hebt liggen, die verliezen per jaar ook zo'n 5-10% van de bruikbare capaciteit.
          Dat zijn de verliezen bij een volledig geladen lithium-ion accu, als je ze koel bewaart (koelkast, niet in de vriezer) dan is het minder, en als ze maar zo'n 40% geladen zijn dan verouderen ze nog minder snel (laat ze nooit in de wagen liggen in de zomer, want hoge temperaturen zijn heel slecht voor lithium-ion accu's, ik vraag mij af hoe ze dat probleem oplossen bij elektrische en hybride wagens met lithium-ion accu's?).
          Dat kan ook een probleem zijn als je een accu koopt die al lang in de winkel ligt, er staat geen datum op, maar als ze een paar jaar oud is, dan is ze al een deel van de capaciteit kwijt...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Alternatieve batterijen

            Beste,

            bedank voor al deze info, ik zal het proberen in acht te houden.
            ik heb er 2 gekocht, dus ik zal nu over 3 batterijen beschikken.
            Dus even simpel samengevat voor mezelf, beste een uurtje voor vertrek even opladen . en bij niet gebruik, de koelkast binnen !
            voor mij is het vooral handig omdat we soms trektochten doen en enkele dagen geen stopcontact tegenkomen !
            mvg

            Comment


            • #7
              Re: Alternatieve batterijen

              Deze batterijen zijn van goede kwaliteit en ik kan ze dus aanraden. ze gaan even lang mee als de gewone Nikon batterijen.
              groetjes!

              Comment


              • #8
                Re: Alternatieve batterijen

                bedankt voor deze info, weet dus nu waar te kopen
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment

                Working...
                X