Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen, Nummertjes, Lenzen, Nummertjes,......

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen, Nummertjes, Lenzen, Nummertjes,......

    Misschien zal deze vraag voor een aantal onder jullie amateuristisch overkomen maar ik heb een vraagje i.v.m. lenzen.

    Ik heb sedert enkele maanden een canon 300D gekocht en ik ben van plan een lens te kopen.

    Maar hier begint mijn probleem.........ik ken er niets van.

    Type?? Zoom?? Lichtsterkte?? Minimum afstand??

    Ik sla al die nummers door elkaar en het lijkt chinees voor mij.

    Kan iemand mij helpen wat meer informatie te geven of mij een website te mailen waar alles wordt beschreven.

    Onlangs bij de fotograaf lag daar een affiche waarbij veschillende lenzen worden gebruikt op dezelfde foto zodat je het verschil van inzoomen kan zien.

    Is dat ergens te bekijken op internet.


    Alvast bedankt voor de mensen die reageren op mijn verzoek.

    Leyton.


    Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
    De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

  • #2
    Originally posted by leyton
    Misschien zal deze vraag voor een aantal onder jullie amateuristisch overkomen maar ik heb een vraagje i.v.m. lenzen.

    Ik heb sedert enkele maanden een canon 300D gekocht en ik ben van plan een lens te kopen.

    Maar hier begint mijn probleem.........ik ken er niets van.

    Type?? Zoom?? Lichtsterkte?? Minimum afstand??

    Ik sla al die nummers door elkaar en het lijkt chinees voor mij.

    Kan iemand mij helpen wat meer informatie te geven of mij een website te mailen waar alles wordt beschreven.

    Onlangs bij de fotograaf lag daar een affiche waarbij veschillende lenzen worden gebruikt op dezelfde foto zodat je het verschil van inzoomen kan zien.

    Is dat ergens te bekijken op internet.


    Alvast bedankt voor de mensen die reageren op mijn verzoek.

    Leyton.




    Met de link van de volgende website kunt u o.a een keuze maken welke lens het beste bij u past. http://www.cmpsolv.com/cgi-bin/output2.cgi?


    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

    Comment


    • #3
      De zoom:
      Ik neem aan dat je de kitlens hebt (18-55). Op 18mm krijg je dus een grotere beeldhoek (breder) dan op 55mm. Met een nog grotere tele wordt de hoek dus kleiner, en haal je het onderwerp dichterbij.

      De lichtsterkte wordt bepaald door de opening van het diafragma. Een lichtsterke lens heeft een diafragma van bijvoorbeeld f2,8, of minder. Om zo'n grote diafraopening te kunnen gebruiken zijn de lenselementen van zo'n objectief veel groter, en dus ook duurder.
      Een groot tele objectief van bijvoorbeeld 400mm met een diafragma f2,8 is daardoor heel erg duur.

      De minimum afstand is die afstand waarbij er nog scherpgesteld kan worden. Als je dus dichterbij komt, is de foto onscherp.

      Waarvan wil je foto's maken (vlinders, insekten, of bijvoorbeeld vogels), en in welke omstandigheden(veel of weinig licht), en vanaf welke afstand, of misschien van snelle beweging (auto of motorsport, voetbal...).
      Het is belangrijk dat je weet waarvoor de lens moet dienen, vooralleer je er één aanschaft.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Ik begrijp dat een allround lens die alles aankan niet beschikbaar is, maar ik wil natuurlijk van alles een beetje.

        Testen met macro, portret foto's, inzoomen.

        Het is niet de bedoeling extra kosten te maken door ontwetendheid.

        Wie werkt met de 300D en met welke lens en wat zijn de toespassingen.
        Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
        De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

        Comment


        • #5
          via de site/crew-albums/d60/jetskifoto's kan je het bereik van de sigma 50-500mm zien, kan je je een beetje voorstellen hoeveel zoom je nodig zou hebben.

          misschien dat de Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM iets voor jou is, je kan via de search rechtsboven wat gebruikerservaringen opsporen (of de varianten van Sigma/Tamron)


          Greetz

          Sam Jae

          macro-tip, een goede lens in combinatie met Kenko-tussenring kan je goedkoop niet onaardige macromogelijkheden opleveren.

          Comment


          • #6
            Wil je een beetje alround lens voor dagelijks gebruik, en die je bijna altijd op je camera kunt laten dat is de Canon 28-135 misschien wel iets voor je. Deze lens zal je bijna overal kunnen toepassen. Let wel dat je voor de 300D en ook de 10D en sommige andere, je deze waarde moet vermenigvuldigen met 1,6. Dit heeft met het formaat van de sensor in de camera te maken. Dus als voorbeeld de 28-135 wordt dan 45-216. Je mist dan wel iets in groothoek, dit houdt in dat je bv binnen in een gebouw wat minder op de foto kan krijgen. Maar dat je iets wat in de verte is weer dichterbij kunt halen. Tevens heeft deze lens IS aan boord, dat betekend dat hij in staat is om lichte bewegingen die je zelf veroorzaakt, tot op zekere hoogte op te vangen. Ook kan de lens aardige macro foto's maken.

            Zoals je al begrijpt bestaat de ideale lens niet, voor ieder doel zijn weer specifieke lensen en in de loop van de tijd krijg je vanzelf meer wensen. Maar aangezien je niet alles in een keer kunt zal je iets moeten kopen waar je in het begin aardig meer uit de voeten kunt. Er zijn natuurlijk specifieke macro lensen, portret lensen en prachtige telelensen, maar allemaal veel €€€.

            Zie je bv staan Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS
            Dat betekend dat het volgende:
            Deze heeft een zoombereik van 28 tot 135 mm ( op de 300D dus 45-216)
            Heeft een lichtsterkte bij 28 mm van 3.5 en bij 135 mm 5.6
            IS staat voor Image Stabilization, ( helpt het beeld stilhouden )

            Hoe lichtsterker de lens hoe duurder, het voordeel van een lichtsterke lens is dat je bij donkerder weer of binnen met een snellere sluitertijd kunt werken, zodat je minder snel een bewogen foto hebt. Voorbeeld je bent binnen in een gebouw en je wilt een foto maken en je ziet dat de camera een sluitertijd aangeeft van 1/30 seconden. Je hebt een lens met een lichtsterkte van 3.5 zoals de bevenstaande lens dan zul je dus een risico lopen op een onscherpe foto. Zou je een lens hebben met een lichtsterkte van 2.8, dan zou je sluitertijd al naar 1/60 gaan, dit is sneller dus minder kans op een bewogen foto. Maar zoals ik al zei, aan dit soort lensen hangen ook flinke prijskaartjes. De lichtsterkte word aangegeven als diafragma, dit bepaald de hoeveelheid licht die door de lens valt.

            Om een bepaalde hoeveelheid licht op de sensor te laten vallen heb je twee dingen nodig. Tijd en de doorsnede van het gaatje in de lens ( diafragma). Je kunt een groot gat nemen en een kleine tijd, of een heel klein gaatje en een lange tijd om dezelfde hoeveelheid licht op de sensor te laten vallen. Beide situaties kunnen, afhankelijk van de wensen van de fotograaf. Hoe groter het gat, ( groot diafragma) hoe kleiner het getal, hoe lichtsterker en duurder is de lens.
            Maar je kunt je ook afvragen of je dat altijd nodig vind want zulke lensen zijn ook meestal erg zwaar in gewicht.

            Nog een voorbeeld bv: Canon EF 70-200/2.8 L

            Deze lens heeft dus een zoombereik van 70-200 mm
            En zowel bij 70 als 200 mm heeft hij een lichtsterkte van 2.8.
            Dat is natuurlijk geweldig, maar daar hangt dan ook een aardig prijskaartje aan...

            Wat in het begin vervelend is om te onhouden is dat hoe groter de doorlaat is, hoe kleiner het getal is, dit komt omdat het een deelfactor is. En de getallen zijn allemaal komma getallen, en dit komt weer omdat het de oppervlakte van de circel is. Na 1.4 komt bv 2. omdat een diafragma van 1.4, twee maal zoveel licht doorlaat als een diafragma van 2.

            Zo zie je vaak de reeksen 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8

            Hopenlijk een beetje duidelijkheid in lensen land.


            Groeten Peter
            Canonvijfdeemarkdrie

            Comment


            • #7
              Originally posted by steldat


              Hopenlijk een beetje duidelijkheid in lensen land.


              Groeten Peter

              Peter,

              Dit was in feite de uitleg die ik zocht.

              Met deze informatie sta ik al een stap verder in mijn beslissing en weet nu ook waarom er een enorm prijsverschil zit op lenzen die op het eerste gezicht hetzelfde zijn behalve het prijskaartje.

              Dank u voor de uitleg.
              Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
              De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

              Comment

              Working...
              X