Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

    Hallo,
    Graag jullie deskundige mening.
    Ik zou graag 1 van deze twee camera's kopen voor kerstmis, ik fotografeer vooral mijn zoontje van 3j en landschappen ook wil ik mij toeleggen op experimentele fotografie (nachtfoto's etc).
    Welke zouden jullie mij aanraden. Ik wil ook enkel prime lenzen (oa 50mm 1.8). Budget 2000 euro (wil meer investeren in goede lenzen !)
    Mvg
    Oli
    canon of een sony

  • #2
    Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

    wat is je ervaring in fotografie?
    ik heb geen ervaring met Pentax, dus daar heb ik geen raad....
    maar voor landschappen en nachtfoto's enz... zul je toch vooral een uwa nodig hebben, en voor crop camera's heb je die bij nikon niet echt
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

      weinig of geen ervaring !
      Heb je echt geen uwa bij nikon ?
      canon of een sony

      Comment


      • #4
        Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

        Toch wel: een 10-24 zoom (+- 800 €), of de Tamron-versie (is ook heel goed, +- 400 €)
        Nikon Df

        Comment


        • #5
          Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

          En dan nog de Sigma's 10-20 en 8-16 en bedenk dat veel 3rd party lenzen niet voor Pentax te koop zijn.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

            ik bedoelde een uwa-prime...
            beter leren typen (tekst herlezen enz....)
            sigma 8-16 en tokina 11-16 schijnen zeer goed te zijn
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

              Bekijk ook zeker de D5200 eens. De verschillen zijn echt miniem t.o.v. die van de D5300, toch op fotografisch gebied. Het prijsverschil is niet zo miniem...
              Bij de D5300 heb je enkel de ingebouwde wifi en de ingebouwde gps als verschil...

              Wat je keuze betreft... Ik heb ook geen ervaring met pentax...
              Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

              Comment


              • #8
                Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

                Pentax heeft enkele mooie maar dure prime groothoekjes. Zeker niks mis mee.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

                  Hallo,

                  Eerst en vooral dien je de camera eens vast te nemen.
                  Hoe het toestel in jouw handen ligt/past is ook belangrijk.

                  Verder, mocht je een brildrager zijn, gaat de dioptrie regeling aan de zoeker ver genoeg zodat je zonder bril kan fotograferen.
                  Dat gaf bij mij toendertijd de doorslag om voor Pentax te kiezen.
                  Je ziet meer door de zoeker als je geen bril nodig hebt.

                  Vergelijk ook de effectieve beelddekking die je door de zoeker ziet. Bij mijn huidige Pentax is dat 100%. Bij mijn eerste Pentax(K10) was dat maar 95% en die ontbrekende 5% zaten aan de rechterkant.
                  Heel ambetant als je correct wilt kadreren. Bij de k50 is dit ook 100% dacht ik.

                  Pentax kan als raw formaat DNG gebruiken (geen idee of de anderen dat ook kunnen) wat een standaard is die door photoshop altijd herkend wordt. Ik meen dat GIMP dat formaat ook kan lezen maar heb daar geen ervaring mee.
                  Bij de andere raw formaten heb je updates nodig als er een nieuwe versie van een toestel uitkomt.
                  De K50 van Pentax is niet zo recent dus dat zal wel geen probleem zijn om het PEF raw formaat van Pentax te herkennen.

                  Weet ook dat je ALLE lenzen van Pentax kunt gebruiken omdat hun bajonetvatting door de jaren heen niet is gewijzigd.
                  Aan de andere kant gaan bepaalde lenzen van Sigma, Tokina en Tamron niet altijd beschikbaar zijn in een Pentax versie.
                  En de meeste grote ketens hebben ook totaal geen Pentax gerief in huis.
                  Zelf heb ik daar geen last van want ik heb niet de behoefte om veel lenzen te hebben.

                  Pentax heeft stabililisatie in de body waardoor alle lenzen gestabiliseerd worden en dat maakt de technische complexiteit van de lenzen wat eenvoudiger.
                  Stabilisatie in de lens zou dan wat beter zijn.
                  Maar als je met een statief werkt moet die stabilisatie sowieso uitgeschakeld zijn.

                  Qua beeldkwaliteit kan ik niets melden maar raad je aan om wat reviews te lezen en niet enkel die van DPreview.

                  Ik ben ook geen Pentax guru, dus meer info als dit ga ik je niet kunnen leveren.

                  mvg
                  Marc
                  Last edited by MP61; 20 december 2014, 20:25.
                  Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                  M.v.g. Marc

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

                    bedankt voor jullie adviezen !!
                    canon of een sony

                    Comment


                    • #11
                      Re: keuze tussen pentax k-50 en nikon D5300

                      Een breedhoek voor nachtfotografie met een APS-C camera? Dan kan je m.i. niet verkeerd doen met de Samyang 16/2 (niet duur maar wel manuele focus). Zowel voor Pentax als voor Nikon.

                      Persoonlijk zou ik voor de Pentax K-50 gaan, maar ik ben dan ook een Pentax-fan... ;-) Serieus: de beste raad is beide toestellen in de hand te nemen en het toestel te kiezen dat voor jou (niet voor een ander!) het meest intuïtief blijkt. Met dat toestel ga je het snelste weg zijn. De beste fotografie bereik je immers met het toestel waar je het minste naar de gewenste instellingen moet zoeken, en dat je dus het meeste tijd geeft om met het beeld bezig te zijn. De juiste objectieven vind je echt wel voor beide toestellen (al moet je voor Pentax mss soms wat meer opzoekingswerk verrichten).

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment

                      Working...
                      X