Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelling via tablet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstelling via tablet

    Hallo,

    ik heb een samyang tilt&shift lens met manuele scherpstelling; en soms lukt het niet zo best om op mijn cameraschermpje scherp te stellen. Bestaat er een (liefst niet te dure) manier om je camera bv met een tablet te verbinden, het livebeeld hierop te zetten en zo dan scherp te stellen? En zo ja, met welk programma kan dit? Ik dacht dat dit via thettering in lightroom ging maar deze laadt enkel het reeds genomen beeld. Of zie ik iets over het hoofd?

    Dank alvast.

  • #2
    Re: scherpstelling via tablet

    Welke camera?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: scherpstelling via tablet

      Het cameramodel is inderdaad belangrijke informatie hier, als je wat gerichte info wil.
      Algemeen gesproken vind ik manueel scherpstellen heel moeilijk als het niet op een onderwerp is dat je beeld grotendeels vult. In sommige toestellen met EVF heb je hulpmiddelen zoals focus peaking, een soort digitaal split-screen, of gewoon inzoomen op het beeld, maar misschien heeft jouw toestel geen van die handigheidjes...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: scherpstelling via tablet

        Is voor een nikon D810. Het splitscreen in liveview is werkbaar maar iets groter zou handiger zijn, zeker als de zon verkeerd staat.

        Comment


        • #5
          Re: scherpstelling via tablet

          De D810 wordt alleszins ondersteund door Adobe Lightroom: http://tethertalk.com/2010/12/14/cam...n-lightroom-3/

          Vraag is echter in hoeverre Lightroom Mobile dat kan: http://terrywhite.com/shoot-tethered-lightroom-mobile/
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: scherpstelling via tablet

            De simpelste en beste methode, zeker op locatie, is met een hoekzoeker met 2x vergroting.
            Kan niet mislopen.

            Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: scherpstelling via tablet

              Vergeet dat scherpstellen op een tablet: dat is niet te doen. Een tablet is buiten onbruikbaar door de spiegeling. Er bestaan Wifi afstandsbedieningen met een LCD_scherm aan te sluiten op meerdere Nikon typen, maar niet voor de D800/10 die mist daarvoor een (WiFi) aansluiting.
              De beste manier is je zoeker of hoekzoeker

              Comment


              • #8
                Re: scherpstelling via tablet

                Camranger kan dit blijkbaar maar geeft de mogelijkheid de ganse bediening over te nemen en is duur. In lightroom tethering neem je de bediening over maar zie je geen livebeeld (of ben ik mis?). Ik zoek dus iets dat het livebeeld (draadloos of met kabel) doorstuurt naar tablet/smartphone zonder dat noodzakelijkerwijze de bediening wordt over genomen.

                Comment


                • #9
                  Re: scherpstelling via tablet

                  Jij bent dus op zoek naar zoiets

                  Beetronics produceert monitoren en touch screens voor commercieel en industrieel gebruik. Ontdek ons assortiment en leer meer over onze displayoplos..

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpstelling via tablet

                    Ik heb DslrDashboard op mijn Android tablet staan. Ik heb manueel scherpstellen geprobeerd en het resultaat is beter dan wanneer ik het schermpje van de camera gebruik.
                    DslrDashboard is gratis en kan ook gebruikt worden voor exposure en focus bracketing. Ik heb het nog niet grondig uitgetest, maar het werkt!
                    Als je buiten werkt, neem dan, zoals ik de "goede oude tijd" een zwarte doek mee om over je hoofd en tablet te hangen, om een duidelijk beeld te hebben.
                    Veel succes.
                    Als je dslrdashboard googelt, dan vind je de nodige info en YouTube-filmpjes.
                    Luc

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpstelling via tablet

                      Luc, ik denk dat ik dat eens ga proberen. Ik had zelf ook al zoiets gevonden: http://nofilmschool.com/2014/01/dirt...uter-will-help

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpstelling via tablet

                        Dit is de zelfde als de Camranger. De Camranger heb ik maar het fijne er van is de software die ik gebruik op IPad, Samsung tablet en op desktop PC. Nog niet gebruikt op de laptop. Voornamelijk het gebruik bij macro opname is het scherpstellen top en alle functies van de camera zijn te bedienen van op de tablet. Ik heb er ook nog de Tripod Head bij die ook via de software te bedienen is. Is bij macro een pluspunt en ook voor panorama fotografie. Beide wel kostelijk in aankoop dat geef ik toe. Is zeer gemakkelijk in verbinding met de camera en het probleem met het zonlicht op de tablet is wel op te lossen omdat je toch in alle richtingen kan staan om direct zonlicht te vermijden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpstelling via tablet

                          Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
                          Luc, ik denk dat ik dat eens ga proberen. Ik had zelf ook al zoiets gevonden: http://nofilmschool.com/2014/01/dirt...uter-will-help
                          Dat heb ik verleden week gekocht. Wel een paar dagen gesukkeld om dat met mijne D800 en Ipad aan de praat te krijgen maar nu werkt het perfect. Die tp-link is wel op veel plaatsen niet meer te vinden of duur. Ik heb die gekocht op amazon uk



                          Dat is de V2 versie. Je moet die firmware eerst flashen met de factory versie en dan nog eens met de sysupgrade. Na het flashen krijg je een login menu. Het paswoord in die tutorial klopt niet meer. Het paswoord is nu "dslrcontroller". Ik heb uren zitten zoeken op het internet om het juiste paswoord te vinden.

                          Last edited by pogi; 21 december 2014, 00:11.

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpstelling via tablet

                            Nikon wmu
                            Kan je zelfs je toestel van op tablet bedienen

                            Comment


                            • #15
                              Re: scherpstelling via tablet

                              Oorspronkelijk geplaatst door DiEe Bekijk bericht
                              Nikon wmu
                              Kan je zelfs je toestel van op tablet bedienen
                              Ja, dan moet je wel nog voor de D810 de wt5 draadloze zender van nikon aanschaffen. Kost alleen maar 600€

                              Comment

                              Working...
                              X