Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Nikon D700 mag met pensioen? [Shoot - 15 december 2014]

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Nikon D700 mag met pensioen? [Shoot - 15 december 2014]

    neen, beste Rob Mitchell, mijn trouwe werkpaard - dé D700 - gaat niet met pensioen!
    Minstens één belangrijk argument ben je vergeten, haha:
    Als er één Nikon-apparaat is, waarbij al die juweeltjes van oudere manuele Nikon-lenzen tot hun recht komen, dan is het de D700 wel. Juist dankzij (!) de meer bescheiden resolutie.
    En te samen met Nikon Capture NX2, kan je niets beter inbeelden.
    O ja, mijn echtgenote heeft het DX-equivalent, dé D300s, met onderling uitwisselbaar toebehoren. Mooi meegenomen op verplaatsing.

    Maar goed, ik dacht me een tweede apparaat aan te schaffen, de D810. Heb er trouwens maandelijks een budget voor opzij gelegd.
    Nikon heeft het m.i. echter verknald. Capture NX 2 ondersteunt dit apparaat, en de D750, en alle volgende, niet meer.
    Hierdoor hebben ze zelf geen allesomvattende ontwikkelsoftware meer voor hun eigen NEF-formaat! Begrijpe wie kan.
    En ik heb geen zin om over te schakelen naar de maandabonnementen van Lightroom (nog nergens gelezen hoe je de Nikon-beeldinstellingen het best matcht, onbegrijpelijke catalogi, ...) of - godbetert - Photoshop met die hoop sidecar-bestanden.
    De D700 blijft dus mijn metgezel.

    Zo, dit moest er even uit.

  • #2
    Re: De Nikon D700 mag met pensioen? [Shoot - 15 december 2014]

    hoe bedoel je, de nikon beeldinstelling matcht?
    J-PEG?
    ja, door voorinstellingen te downloaden of er zelf te maken met foto's die je dan vergelijkt....
    (in het begin zul je idealiter beide programma's naast elkaar gebruiken?)
    en in verband met de nef-files heeft lightroom en photoshop toch alles in huis?
    en als de d700 hét toestel bij uitstek is voor jou, waarom een d810 ipv een d750?
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: De Nikon D700 mag met pensioen? [Shoot - 15 december 2014]

      Oorspronkelijk geplaatst door FT2 Bekijk bericht
      En ik heb geen zin om over te schakelen naar de maandabonnementen van Lightroom (nog nergens gelezen hoe je de Nikon-beeldinstellingen het best matcht..............

      Zo, dit moest er even uit.
      In lightroom onder camera calibratie kan je makkelijk dezelfde jpg settings "matchen", onder profiel: en dan kan je vivid enz kiezen..... als het dit is wat je bedoelt....
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

      Comment


      • #4
        Re: De Nikon D700 mag met pensioen? [Shoot - 15 december 2014]

        Oorspronkelijk geplaatst door FT2 Bekijk bericht
        neen, beste Rob Mitchell, mijn trouwe werkpaard - dé D700 - gaat niet met pensioen!
        Minstens één belangrijk argument ben je vergeten, haha:
        Als er één Nikon-apparaat is, waarbij al die juweeltjes van oudere manuele Nikon-lenzen tot hun recht komen, dan is het de D700 wel. Juist dankzij (!) de meer bescheiden resolutie.
        En te samen met Nikon Capture NX2, kan je niets beter inbeelden.
        O ja, mijn echtgenote heeft het DX-equivalent, dé D300s, met onderling uitwisselbaar toebehoren. Mooi meegenomen op verplaatsing.


        Maar goed, ik dacht me een tweede apparaat aan te schaffen, de D810. Heb er trouwens maandelijks een budget voor opzij gelegd.
        Nikon heeft het m.i. echter verknald. Capture NX 2 ondersteunt dit apparaat, en de D750, en alle volgende, niet meer.
        Hierdoor hebben ze zelf geen allesomvattende ontwikkelsoftware meer voor hun eigen NEF-formaat! Begrijpe wie kan.
        En ik heb geen zin om over te schakelen naar de maandabonnementen van Lightroom (nog nergens gelezen hoe je de Nikon-beeldinstellingen het best matcht, onbegrijpelijke catalogi, ...) of - godbetert - Photoshop met die hoop sidecar-bestanden.
        De D700 blijft dus mijn metgezel.

        Zo, dit moest er even uit.
        De oudere manuele Nikon-lenzen presteren ook op de D800/10 zeer goed, ik gebruik ze ook nog steeds op de D800
        Nikon heeft wel zeker een NEF ontwikkelaar voor al hun (nieuwe) camera's en wel Capture NX D met bijna alle functies als Capture NX 2
        Lightroom kun je nog steeds kopen.

        Comment


        • #5
          Re: De Nikon D700 mag met pensioen? [Shoot - 15 december 2014]

          Zet dan maar eens een dure Nikon 28mm F1.4 op een D800, de teleurstelling zal groot zijn vrees ik.

          Comment


          • #6
            Re: De Nikon D700 mag met pensioen? [Shoot - 15 december 2014]

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Zet dan maar eens een dure Nikon 28mm F1.4 op een D800, de teleurstelling zal groot zijn vrees ik.
            Daar kun je beter een goedkope Sigma 35mm op zetten.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: De Nikon D700 mag met pensioen? [Shoot - 15 december 2014]

              Er bestaat blijkbaar een conversieprogramma dat de D810 raw bestanden omzet naar nef's die door NX2 aanvaard worden en het is geheel gratis.
              Zelf heb ik het nog niet geprobeerd.
              Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

              Comment


              • #8
                Re: De Nikon D700 mag met pensioen? [Shoot - 15 december 2014]

                Heb het artikel zojuist gelezen.

                Los van wat welke software wordt ondersteund op/door welk toestel en dergelijk....

                In mijn ogen, zou het misschien een meer zinvol artikel geweest zijn zonder deze conclusie:

                "Ik denk dat veel van het ongenoegen bij D700-gebruikers voortkomt uit nostalgie.
                De D700 was hun eerste fullframecamera en was in zijn tijd perfect....maar hij helpt
                wel om fotograferen makkelijker en efficiënter te maken – zoals alle andere nieuwe toestellen
                die je sinds 2008 hebt gekocht."

                Welke ongenoegen? What's wrong with D700 these days?
                (Ik hoop dat wij hier niet gaan beginnen discusseren over het ontbreken van zoveelste AF-punt, 1/.... van 'ik weet niet wat' en dergelijk)


                En dan nog deze "...alle andere nieuwe toestellen die je sinds 2008 hebt gekocht".... Hello???

                Het lijkt erop dat deze dagen (of is het altijd zo geweest?), zelfs in de artikels over fotografie
                is het nodig om iets "pittigs/sensationeel" te zeggen. Ten minste zo klinkt in mijn oren.

                Voor de rest, spreek ik uiteraard niet tegen dat D750 een schitterende camera kan zijn/is.


                Groeten,
                Shurik.
                Last edited by Shurik; 23 december 2014, 01:19.
                http://lerrante.be/etoile/

                Comment

                Working...
                X