Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

    Voor deze stroomgroep: http://nl.aldi.be/aldi_stroomgenerat...583_17800.html .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

    Hoe sluit je zoiets aan thuis, appartement?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

      Het vermogen lijkt mij toch wel heel laag.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

        Ik zie mij dergelijk apparaat niet in gang zetten hier in mijn gebuurte. Zeker dat politie zal hier in de kortste aan de deur staat. En zeker als dat 's avonds is. Lijkt mij wel een goed idee en kort op de bal gespeeld door Aldi. Maar ik ga er nu wel vanuit dat wij misschien geen stroompanne zullen hebben gezien er weeral druk onderhandeld wordt ivm kerncentrales. Zelf heb ik mij al een aantal noodverlichtingen op batterijen aangeschaft, maar ik heb de indruk dat ik er veel gebruik zal moeten van maken.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Hoe sluit je zoiets aan thuis, appartement?
          Niet, hé Theo.
          Ge zet toch ook gene benzinemaaier op uw appartement
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

            Je zou vermoeden dat er nog kapers op de kust zijn : link...

            Maar als de winter blijft doorsudderen zoals hij nu bezig is, is er niet veel kans dat we zo'n ding zullen nodig hebben. Hier al zeker niet, want ik woon niet in een straat die eronder valt...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

              Als noodgenerator kom je in de meeste woningen wel toe met dat vermogen als je de grote stroomverbruikers niet inschakelt (wasmachine, droogkast, oven, kookplaten, elektrisch vuurtje, elektrische boiler...).
              Maar je kan die niet zomaar koppelen aan je zekeringkast, de stroomkringen van de woning moeten gescheiden blijven van het net terwijl de stroomgroep in werking is, en als er terug stroom op het net komt, dan mag die niet parallel over de stroomgroep komen te staan (dan is de kans vrij groot dat je vuurwerk krijgt). Er komt dus meer bij kijken als je de omschakeling automatisch zou willen maken, en dan moet de installatie ook gekeurd worden.
              Het is dus veiliger om de noodzakelijkste apparaten (centrale verwarming, koelkast, diepvriezer en een paar lampjes) met degelijke verlengkabels aan te sluiten aan de stroomgroep.

              Geluidsoverlast is inderdaad ook een probleem, en op een appartement kan je die ook al niet gebruiken (op het terras misschien, maar dan krijg je zeker last van de buren, tenzij je die tijdens de stroompanne uitnodigt op een "black-out party" ).

              Ondertussen heb ik hier toch iets gevonden om het verbruik nog iets te verlagen.
              Bij Action zag ik Philips ledlampen van 5,5W, ik heb de drie spaarlampen van 11W boven de tafel vervangen door drie van die led lampen (die kosten maar 5 euro per stuk).
              Het verbruik is nu gehalveerd, de lichtsterkte is een heel klein beetje minder, maar nog steeds meer dan voldoende (de armaturen zijn voldoende groot zodat de ledlampen nooit te warm kunnen worden, ze zouden dan in principe vele jaren moeten meegaan).
              De kleurtemperatuur en de kleurweergave van die Philips ledlampen zijn vergelijkbaar met spaarlampen van de betere merken (ik kan dat niet meten, maar het ziet er hetzelfde uit).
              Maar die besparing van 16,5W zal niet voldoende zijn om een black-out te vermijden (de centrales gaan dat niet echt merken).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als noodgenerator kom je in de meeste woningen wel toe met dat vermogen als je de grote stroomverbruikers niet inschakelt (wasmachine, droogkast, oven, kookplaten, elektrisch vuurtje, elektrische boiler...).
                Maar je kan die niet zomaar koppelen aan je zekeringkast, de stroomkringen van de woning moeten gescheiden blijven van het net terwijl de stroomgroep in werking is, en als er terug stroom op het net komt, dan mag die niet parallel over de stroomgroep komen te staan (dan is de kans vrij groot dat je vuurwerk krijgt). Er komt dus meer bij kijken als je de omschakeling automatisch zou willen maken, en dan moet de installatie ook gekeurd worden.
                Het is dus veiliger om de noodzakelijkste apparaten (centrale verwarming, koelkast, diepvriezer en een paar lampjes) met degelijke verlengkabels aan te sluiten aan de stroomgroep.

                Geluidsoverlast is inderdaad ook een probleem, en op een appartement kan je die ook al niet gebruiken (op het terras misschien, maar dan krijg je zeker last van de buren, tenzij je die tijdens de stroompanne uitnodigt op een "black-out party" ).

                Ondertussen heb ik hier toch iets gevonden om het verbruik nog iets te verlagen.
                Bij Action zag ik Philips ledlampen van 5,5W, ik heb de drie spaarlampen van 11W boven de tafel vervangen door drie van die led lampen (die kosten maar 5 euro per stuk).
                Het verbruik is nu gehalveerd, de lichtsterkte is een heel klein beetje minder, maar nog steeds meer dan voldoende (de armaturen zijn voldoende groot zodat de ledlampen nooit te warm kunnen worden, ze zouden dan in principe vele jaren moeten meegaan).
                De kleurtemperatuur en de kleurweergave van die Philips ledlampen zijn vergelijkbaar met spaarlampen van de betere merken (ik kan dat niet meten, maar het ziet er hetzelfde uit).
                Maar die besparing van 16,5W zal niet voldoende zijn om een black-out te vermijden (de centrales gaan dat niet echt merken).
                Hier toch ook boven de tafel 10 kaars gloeilampen van 40W vervangen door 10 Philips kaarsspaarlampen van 8W. Dat zal ook al wat verschil maken. Voor onze halogeenspots in de living ben ik er nog niet uit. Ik moet er hebben van minstens een equivalent van 35W en ze moeten ook licht geven aan de zijkanten omdat ze ook licht moeten verspreiden opzij. De meeste van de LED's zijn enkel naar voor gericht.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

                  Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                  Hier toch ook boven de tafel 10 kaars gloeilampen van 40W vervangen door 10 Philips kaarsspaarlampen van 8W. Dat zal ook al wat verschil maken. Voor onze halogeenspots in de living ben ik er nog niet uit. Ik moet er hebben van minstens een equivalent van 35W en ze moeten ook licht geven aan de zijkanten omdat ze ook licht moeten verspreiden opzij. De meeste van de LED's zijn enkel naar voor gericht.
                  Bij de meeste spots met 1 tot 4 leds wordt het licht inderdaad bijna allemaal naar voor gericht, philips heeft wel spots met een bundel van 24° of 36° (de 10W versie hebben ze ook in 15°).
                  Je zou dan voor de breedste kunnen kiezen, zoals bijvoorbeeld deze https://www.lampdirect.be/nl/philips...r16-36d-master .
                  Je kan bij die spots ook kiezen voor 2700K, 3000K of 4000K.
                  Er bestaan ook spots waarin een groter aantal SMD ledjes zitten, daar zit een matte laag voor die het licht redelijk goed verspreid.
                  Meestal zijn dat goedkope pots van onbekende merken.
                  Bij Action hebben ze die ook, je zou er daar een paar kunnen gaan halen om te proberen (bij Hobo staan die gewoonlijk ook in de folder, per drie stuks).
                  Als je een heleboel spots moet vervangen, dan koop je ze best niet allemaal in 1 keer, koop er eerst eentje om te testen, bestel daarna de rest.

                  Dan is het nog de vraag of je 12V of 230V spots nodig hebt.
                  Als je 12V halogeenspots vervangt door led, dan zal het totaal vermogen veel lager zijn, en daar hebben sommige elektronische transformators het ook moeilijk mee. Ik heb al gezien dat de led spots dan na een paar minuten uitschakelen omdat het vermogen buiten de vooropgestelde toleranties van de transformator zit (op die transformators staat dan bijvoorbeeld van 50-150W, alles wat daar buiten valt kan ervoor zorgen dat de transformator in "veiligheid" gaat).
                  Met een ouderwetse transformator heb je dat probleem niet, maar die kan met een te lage belasting een wat hogere spanning geven (dat is voor de meeste led spots niet echt een probleem).

                  Ik heb ergens in een badkamer halogeenspots vervangen door led, voor de halogeenspots was voor elke spot een transfo voorzien van minimum 35W - maximum 60W.
                  Ik dacht om die vier spots van 4W op één van die transfo's te laten werken, maar dat ging niet (na een paar minuten ging de transfo elke keer in veiligheid).
                  Dan heb ik er één transfo van 0-50W geplaatst, en dat gaf geen problemen meer.
                  Dat is dus ook weer iets waar je op moet letten als je halogeenspots van 12V vervangt door zuinigere led spots (ik wist het eerst ook niet, door ervaring ben ik daar toevallig achter gekomen).
                  De spots die ik daar gebruikt heb zijn er goedkope van den Action, met de SMD ledjes die het licht goed verspreiden.
                  De kleurtemperatuur en kleurweergave zag er ook vrij goed uit, en ze geven heel veel licht.

                  Ik heb er zelfs een foto van gemaakt, dat was niet zo gemakkelijk omdat de badkamer vrij klein is:


                  Een ander probleem is dat er boven de inbouwspot in het plafond voldoende ruimte moet zijn om de warmte weg te krijgen, een halogeenspot heeft daar geen problemen mee, led wel.
                  Voor de lagere vermogens (3-5W) is dat niet zo'n probleem, voor 7W wordt het al moeilijker, bij de 10W versie heeft Philips zelfs een ventilatortje ingebouwd (weer een nadeel, in een stille woonkamer hoor je die zoemen).
                  Last edited by Black B@ndit; 18 december 2014, 23:33.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

                    Ivm. die stroomgenerator, zet er je tv en computer op, en een elektrische verwarming van 1000 watt. dat aan en uit schakelt.
                    Wedden dat we er nog zullen over lezen hier.... niet doen dus.
                    Die dingen zijn enkel goed om een gewone lamp, boormachine, slijpschijf of een betonmolen op aan te sluiten.
                    Als er electronica aan te pas komt, wees op je goede, ik kan er van meespreken.
                    Een paar jaar geleden mijn vorige geschakelde TIG laspost merk Cerdi opgeblazen, en dan nog met een dure Honda groep van 7,5 KVA, gewoon bij het inschakelen maakt de groep een zwiep waar spanning en freqwentie nogal buiten de gebruikelijke waarden vallen, wat alles met geschakelde voedingen niet
                    graag hebben.
                    Wil je een groep die dat allemaal niet doet, dan zit je meteen in een prijsklasse van minstens 5.000€.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

                      Bij Konrad kan je omzetters vinden van 12V naar 220V.



                      Er zijn er van 3000W, maar dat trekt een gewone auto niet...

                      Ik heb al overwogen om er zo eentje van 1000W te kopen. Die zou een goede 80A trekken op vollast, en een draaiende auto moet dat uithouden.

                      Die dingen zijn wel stabiel genoeg om een TV of Laptop en koelkast te laten werken.
                      En met LED verlichting moet dat ook nog lukken.

                      Punt is natuurlijk dat je een veilige manier moet vinden om dat dan op het huis aan te schakelen.

                      Voor een "geoefende" bediener kan dat nog lukken.

                      Hoofdzekering uit, en dan een speciale kabel aansluiten zodat je stroop op je net zet. Legaal en 100% veilig is het niet, maar het zal wel werken...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Bij de meeste spots met 1 tot 4 leds wordt het licht inderdaad bijna allemaal naar voor gericht, philips heeft wel spots met een bundel van 24° of 36° (de 10W versie hebben ze ook in 15°).
                        Je zou dan voor de breedste kunnen kiezen, zoals bijvoorbeeld deze https://www.lampdirect.be/nl/philips...r16-36d-master .
                        Je kan bij die spots ook kiezen voor 2700K, 3000K of 4000K.
                        Er bestaan ook spots waarin een groter aantal SMD ledjes zitten, daar zit een matte laag voor die het licht redelijk goed verspreid.
                        Meestal zijn dat goedkope pots van onbekende merken.
                        Bij Action hebben ze die ook, je zou er daar een paar kunnen gaan halen om te proberen (bij Hobo staan die gewoonlijk ook in de folder, per drie stuks).
                        Als je een heleboel spots moet vervangen, dan koop je ze best niet allemaal in 1 keer, koop er eerst eentje om te testen, bestel daarna de rest.

                        Dan is het nog de vraag of je 12V of 230V spots nodig hebt.
                        Als je 12V halogeenspots vervangt door led, dan zal het totaal vermogen veel lager zijn, en daar hebben sommige elektronische transformators het ook moeilijk mee. Ik heb al gezien dat de led spots dan na een paar minuten uitschakelen omdat het vermogen buiten de vooropgestelde toleranties van de transformator zit (op die transformators staat dan bijvoorbeeld van 50-150W, alles wat daar buiten valt kan ervoor zorgen dat de transformator in "veiligheid" gaat).
                        Met een ouderwetse transformator heb je dat probleem niet, maar die kan met een te lage belasting een wat hogere spanning geven (dat is voor de meeste led spots niet echt een probleem).

                        Ik heb ergens in een badkamer halogeenspots vervangen door led, voor de halogeenspots was voor elke spot een transfo voorzien van minimum 35W - maximum 60W.
                        Ik dacht om die vier spots van 4W op één van die transfo's te laten werken, maar dat ging niet (na een paar minuten ging de transfo elke keer in veiligheid).
                        Dan heb ik er één transfo van 0-50W geplaatst, en dat gaf geen problemen meer.
                        Dat is dus ook weer iets waar je op moet letten als je halogeenspots van 12V vervangt door zuinigere led spots (ik wist het eerst ook niet, door ervaring ben ik daar toevallig achter gekomen).
                        De spots die ik daar gebruikt heb zijn er goedkope van den Action, met de SMD ledjes die het licht goed verspreiden.
                        De kleurtemperatuur en kleurweergave zag er ook vrij goed uit, en ze geven heel veel licht.

                        Ik heb er zelfs een foto van gemaakt, dat was niet zo gemakkelijk omdat de badkamer vrij klein is:


                        Een ander probleem is dat er boven de inbouwspot in het plafond voldoende ruimte moet zijn om de warmte weg te krijgen, een halogeenspot heeft daar geen problemen mee, led wel.
                        Voor de lagere vermogens (3-5W) is dat niet zo'n probleem, voor 7W wordt het al moeilijker, bij de 10W versie heeft Philips zelfs een ventilatortje ingebouwd (weer een nadeel, in een stille woonkamer hoor je die zoemen).
                        Die van Lampdirect zullen blijkbaar de beste oplossing bieden. Momenteel zitten onze halogeen spots in opbouwmonturen tegen het plafond.Ze zijn 360° draaibaar en ongeveer 180° verstelbaar naar omhoog of omlaag. Aangezien de halogeen spots op zichzelf volledig van glas zijn geven die dus naar alle kanten licht. De geconcentreerde lichtbundel (meestal zo'n een 35°) is bij de meeste spots in de richting van een aantal schilderijen tegen de zijwanden. Er hangen er zo een 15-tal tegen het plafond in onze living maar moeten dus ook hun verstrooide licht bruikbaar maken.
                        Onlangs zijn ook alle transformators vervangen en kunnen ook dienst doen voorde led techniek, dus daar moeten wij ons geen zorgen om maken. Onze belangrijkste behoefte blijft dus het verstrooide licht dat mede onze ruime living moet voorzien van voldoende licht. Boven onze eettafel hangt nog een luchter met 10 lampen, maar de overige ruimte moet het hebben van de spots.
                        Ik zal ze dus proberen één voor één te vervangen door 7w Leds, naarmate er nog halogeens stuk gaan en dus zien wat het wordt. Bedankt voor de toelichting.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

                          Een goedkope stroomgenerator kan je dan eigenlijk alleen gebruiken om lampen te laten branden, of voor een slijpschijf of ander elektrisch gereedschap op bijvoorbeeld een bouwwerf waar geen stroomvoorziening aanwezig is.

                          Een omvormer van 12V naar 230V kan je inderdaad op een (draaiende) auto aansluiten, maar dan zou ik het vermogen toch ook eerder beperkt houden omdat de stroomsterkte op 12V anders heel hoog oploopt.
                          De alternator van de meeste auto's zal wel zo'n 60A of meer kunnen leveren (afhankelijk van merk en type), maar dan zal de motor wel sneller moeten draaien dan stationair, en terwijl die draait zijn er altijd een aantal stroomverbruikers van de wagen zelf in gebruik, dat verbruik moet je al van de maximale stroomsterkte van de alternator aftrekken.
                          Zorg er in ieder geval voor dat de auto-accu niet te ver wordt leeggetrokken, want een gewone loodaccu kan daar niet goed tegen (in sommige auto's zit misschien een gel accu, dan kan daar wel beter tegen).
                          Maak ook degelijke verbindingen, want bij die grote stroomsterktes kan de temperatuur van die verbinding heel sterk oplopen als de verbinding niet goed genoeg is (goedkope startkabels zijn om dezelfde reden ook af te raden).

                          Als in de hele straat de stroom uit is, dan zal de kabel ook wel uitvallen, het maakt dan niet veel uit of je de tv nog kan inschakelen (of je moet Dvd's kijken).
                          De internet aansluiting werkt dan waarschijnlijk ook niet.

                          Voor een laptop heb je normaalgezien geen stroomgroep nodig, zorg ervoor dat de accu geladen is, dan kan je een tijdje voort.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

                            inderdaad bart zo een stroomgenerator is enkel geschikt om wat licht, slijpschijf, hamerboormachine te kunnen gebruiken.
                            u pc op aansluiten om wat te doen ? vergeet niet dat er dan ook misschien geen internet of tv verbinding is.
                            het enige dat is, dat we in het donker gaan zitten als het s'avonds gebeurt.
                            met een paar stormlampen moet dat probleem eenvoudig te oplossen zijn voor weinig geld.
                            en voor wat verwarming betreft, met een openhaard, allesbrander of petroleum kachel kan dat probleem ook van de baan.
                            gewoon even gelijk onze voorouders leven kan best nog gezellig zijn.

                            grts
                            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                            www.korandoke.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Binnenkort wordt het aanschuiven bij den Aldi...

                              Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                              ......................................
                              gewoon even gelijk onze voorouders leven kan best nog gezellig zijn.
                              .......................
                              grts
                              Dat zullen we 9 maanden later beter weten.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment

                              Working...
                              X