Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik lichtmeter voor buitenshots of kastaccessoire ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik lichtmeter voor buitenshots of kastaccessoire ?

    Qua kerstcadeau dacht ik misschien aan een lichtmeter, ik plan modellenshoots op locatie.
    Gebruiken gepassioneerde amateur-modelfotografen dit veel op locatie of is dit meer iets die in de kast beland of echt voor professioneel gebruik (intensief veel shoots waar tijd cruciaal is) ?

  • #2
    Re: Gebruik lichtmeter voor buitenshots of kastaccessoire ?

    ik heb een aantal jaren na het shooten op locatie zonder toch een lichtmeter aangeschaft en deze gaat bij elke shoot mee, tenzij het landschaps of urbex-tripjes zijn.

    als je begrijpt wat je licht doet, maakt het het leven zeker een stuk aangenamer omdat je minder tijd verliest met het maken van testshots.
    investeer wel onmiddellijk in een middenklasse of topklasse model, bij de middenklasse wordt het percentage flitslicht / ambient light meegegeven (doch opletten met meten als je je model met het haar in de volle zon laat staan als rim-light), bij de topklasse kan je dan normaal onmiddellijk ook het ambient-light echt in de lucht meten (758 van sekonic bvb)
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik lichtmeter voor buitenshots of kastaccessoire ?

      Yup, gaat altijd mee voor modellenshoots met flits. Zo zie je meteen welk effect je krijgt met het omgevingslicht en kun je nauwkeurig bepalen hoe veel donkerder of lichter de omgeving eruit gaat zien. Door de hierboven aangehaalde verhouding flits/omgevingslicht.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Geldt hetzelfde voor mij. Gebruik zowel in studio als op locatie mijn lichtmeter met veel plezier en gemak.

        'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

        Comment


        • #5
          Re: Gebruik lichtmeter voor buitenshots of kastaccessoire ?

          Nog aanraders behalve Sekonic?
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Gebruik lichtmeter voor buitenshots of kastaccessoire ?

            Kenko (zijn de vroegere Minolta meters)
            Gossen
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Gebruik lichtmeter voor buitenshots of kastaccessoire ?

              Heb nu net een Minolta IV F kunnen kopen - werkt na wat test en leeswerk (is 't zelfde als de Kenko 1100 - en gelukkig vind je 't een en 't ander op 't web aan tips en manuals - die van Kenko staan on-line) voor een redelijk bedrag (ebay.de van een particulier). Zal wel nog wat mogen vissen voor wat extra opties - bij Kenko voel je de kost van zo'n plastieken onderdeeltje toch wel, is mijn indruk. Al naargelang de nood is 't misschien toch raadzaam dat mee in rekening te brengen.
              Getest met heroplaadbare batterijen en dat werkt (1 AA-tje).

              Comment

              Working...
              X