Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

    Onlangs hadden wij een lek in onze boiler en de badkamer stond onder water.

    Ik las online dat kleine herstellingen voor de huurder (wijzelf) zijn en grote voor de verhuurder.
    Als er een onderdeel moet vervangen worden zou dit voor de verhuurder zijn.

    Ik ontving nu een factuur voor het vervangen van de veiligheidsklep 3/4 (€68,72) + 1.25u werk €57,50, in totaal €126,22
    De verhuurder wist het ook niet voor wie deze kost is, wat denken jullie, iets officieels online van te vinden of kenners hier ?

  • #2
    Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

    Volgens mij is dat een VAST onderdeel eigen aan de voorzieningen van het huis,
    dus kosten voor de verhuurder, tenzij anders beschreven in het huurcontract.

    Comment


    • #3
      Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

      Indien het door slijtage is, is dit uiteraard voor de verhuurder. Voor zover het niet kan bewezen worden dat de huurder er op één of andere manier de oorzaak zou van zijn.
      Mijn vrouw verhuurt verschillende appartementen en je kan je niet inbeelden welke stoten wij hier wekelijks binnen krijgen. Een vb. :het plafond van een huurder wordt nat of het water drupt erdoor. Wat is er gebeurt ? de huurder van erboven heeft de syphon van zijn stortbad eruit gevezen om zogezegd te ontstoppen en heet die er natuurlijk ondeskundig weer ingewrongen. Ja.., je kan zo'n schade dan moeilijk op de rug van de verhuurder leggen.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

        Dat lijkt mij toch ook een factuur ten koste van de verhuurder.
        Het ontkalken van een boiler moet wel door de huurder betaald worden, maar in dit geval is de boiler defect, en moest die vervangen worden.
        De veiligheidsklep kan dan ook best vervangen worden, want het is mogelijk dat de boiler stuk gegaan is omdat die klep niet gewerkt heeft zoals het hoort.
        Dan kan de druk tijdens het opwarmen zo hoog oplopen dat de boiler open scheurt.
        Als geen enkele veiligheid werkt, dan kan dit gebeuren: https://www.youtube.com/watch?v=fUkjXGfCLIM
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
          Onlangs hadden wij een lek in onze boiler en de badkamer stond onder water.

          Ik ontving nu een factuur voor het vervangen van de veiligheidsklep 3/4 (€68,72) + 1.25u werk €57,50, in totaal €126,22
          De verhuurder wist het ook niet voor wie deze kost is, wat denken jullie, iets officieels online van te vinden of kenners hier ?
          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Het ontkalken van een boiler moet wel door de huurder betaald worden, maar in dit geval is de boiler defect, en moest die vervangen worden.
          De veiligheidsklep kan dan ook best vervangen worden, want het is mogelijk dat de boiler stuk gegaan is omdat die klep niet gewerkt heeft zoals het hoort.
          Dan kan de druk tijdens het opwarmen zo hoog oplopen dat de boiler open scheurt.
          Als geen enkele veiligheid werkt, dan kan dit gebeuren: https://www.youtube.com/watch?v=fUkjXGfCLIM
          De veiligheidsklep heeft (wel of niet terecht) gewerkt en heeft de druk afgelaten. Omdat de zitting aangekalkt was, of het rubbertje verhard, heeft ze niet terug afgesloten waardoor de badkamer onder water is gelopen. Het is ook altijd een risico om een veiligheidsklep te testen. Dikwijls blijft ze daarna lekken. Bij een goede installatie wordt de uitgang van de veiligheidsklep aangesloten op een afvoerpijp, in plaats van het water zomaar op de grond te laten lopen.

          Overigens is 68,72€ wel goed doorgerekend voor een veiligheidsklep van ingang 1/2" en uitgang 3/4"

          http://www.bestelsnel.nu/winkel/verw...3B--4-bar.html 9,25€
          En dat is dan nog een uitvoering voor hoge temperaturen in een solarinstallatie (160°C).

          Voor CV volstaat dit :
          http://www.bestelsnel.nu/winkel/verw...e---3-bar.html 3,90€

          Die loodgieter heeft je voor minstens 60€ bij de neus genomen
          Last edited by notex; 16 december 2014, 22:51.

          Comment


          • #6
            Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

            Mijn eerste gedacht was ook van dit zou de verhuurder moeten dragen.
            Alles wat vast zit is voor de verhuurder. Dat is de wet.

            Maar dan even bij stilgestaan en beetje zitten opzoeken.
            En nu ga ik de advocaat van de duvel spelen... (het is enkel een denkpatroon en is geen aanval op jou persoonlijk heh)

            Allereerst kan de verhuurder jou verwijten dat je de boiler niet hebt laten onderhouden. Dat is jou plicht. Net zoals je een schouw laat vegen, gaskachels laat nazien etc etc...
            Als er dan schade uit voort komt dan komt die integraal op laste van de huurder want ze kunnen je nalatigheid aansmeren.

            Naargja, het blijft koffiedik kijken en is ruim vatbaar voor interpretatie. Ik zou aansturen op een compromis en voorstellen elk de helft betalen. Want verzet zal alleen maar de boel verzuren en veel geld kosten.
            Interessant linkje nog --> probleem-met-een-boiler.html

            Comment


            • #7
              Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Filmpje is dikke zever. Bekijk het in slowmotion en je ziet op 1:07.4 dat er bovenaan in de ketel een steekvlam is. Waar komt die vandaan denk je ?

              Daar is meer aan te pas gekomen dan een verstopt veiligheidsventiel en een overbrugde thermostaat om dit effect te verkrijgen

              Comment


              • #8
                Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Naargja, het blijft koffiedik kijken en is ruim vatbaar voor interpretatie. Ik zou aansturen op een compromis en voorstellen elk de helft betalen. Want verzet zal alleen maar de boel verzuren en veel geld kosten.
                Ik zou voorstellen dat de verhuurder de werkuren betaalt, en jij het materiaal. Als de verhuurder akkoord gaat dan stuur je hem de link die ik heb gegeven en je betaalt de 3,90€ voor het veiligheidsventiel.
                Wie heeft eigenlijk de loodgieter verwittigd ? Was jij dat zelf, of de huisbaas ?

                Comment


                • #9
                  Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Overigens is 68,72€ wel goed doorgerekend voor een veiligheidsklep van ingang 1/2" en uitgang 3/4"

                  http://www.bestelsnel.nu/winkel/verw...3B--4-bar.html 9,25€
                  En dat is dan nog een uitvoering voor hoge temperaturen in een solarinstallatie (160°C).

                  Voor CV volstaat dit :
                  http://www.bestelsnel.nu/winkel/verw...e---3-bar.html 3,90€

                  Die loodgieter heeft je voor minstens 60€ bij de neus genomen
                  Op 3 en 4 bar Notex, dat zijn geen overdruk ventielen voor boilers maar voor CV expantie vaten, DAT zijn overdruk ventielen voor boilers maar dan nog veel geld, maar die mannen moeten ook leven hé.....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

                    De huisbaas, ze wist het ook niet, heb toch maar de factuur betaald want was al over tijd, achteraan stond binnen 8 dagen te protesteren.
                    Ook willen we op termijn het appartement kopen en we maken grote kans, dus dan maar betaald om geen ruzie te maken...


                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Ik zou voorstellen dat de verhuurder de werkuren betaalt, en jij het materiaal. Als de verhuurder akkoord gaat dan stuur je hem de link die ik heb gegeven en je betaalt de 3,90€ voor het veiligheidsventiel.
                    Wie heeft eigenlijk de loodgieter verwittigd ? Was jij dat zelf, of de huisbaas ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                      De huisbaas, ze wist het ook niet, heb toch maar de factuur betaald want was al over tijd, achteraan stond binnen 8 dagen te protesteren.
                      Ook willen we op termijn het appartement kopen en we maken grote kans, dus dan maar betaald om geen ruzie te maken...
                      En zo is een beetje gezond verstand nog steeds de beste oplossing.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Indien het door slijtage is, is dit uiteraard voor de verhuurder. Voor zover het niet kan bewezen worden dat de huurder er op één of andere manier de oorzaak zou van zijn.
                        Mijn vrouw verhuurt verschillende appartementen en je kan je niet inbeelden welke stoten wij hier wekelijks binnen krijgen. Een vb. :het plafond van een huurder wordt nat of het water drupt erdoor. Wat is er gebeurt ? de huurder van erboven heeft de syphon van zijn stortbad eruit gevezen om zogezegd te ontstoppen en heet die er natuurlijk ondeskundig weer ingewrongen. Ja.., je kan zo'n schade dan moeilijk op de rug van de verhuurder leggen.
                        Ik ben eigenaar van een appartement onder een verhuurd appartement. Deze huurders waren wegens wanbetaling uitgezet, maar tijdens de "incubatieperiode" is er een lek ontstaan door hun lekkende wasmachine. De schade aan plafond en muren in mijn badkamer en hal is via de verzekering toch betaald (allé : het papierwerk is na 6 maanden eindelijk in orde, de betaling moet nog volgen...). In principe is de franchise ten laste van de ex huurders, maar omdat die geen nagel hebben om ... zal de rest van de vereniging daar mogen voor opdraaien. In principe ligt de fout ook bij de verhuurder, want die moest eigenlijk gezorgd hebben dat de hoofdkraan was toegedraaid.
                        Ik zou in elk geval nooit verhuurder willen zijn... Voor zij die denken dat dat "makkelijk verdiend geld" is : vergeet het maar.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

                          Maarja, niet alles is per definitie met kwaade wil heh. Ook al is de schade groot.
                          Zo hebben we zelf eens tegengekomen dat er een klein lek was in onze zinken afvoer van de dakgoot van een bijgebouw.
                          En druppel per druppel was dat aan het lekken tot bij de buren.
                          Wij wisten totaal van niets, tot ze me het vertelden en ik ging gaan kijken.
                          De muur was daar al doornat
                          Ons verzekering geeft alles opgehoest. Buurman heeft wel beetje overdreven en heel zijn boel opnieuw laten schilderen en plakken op kosten van ons verzekering.

                          Die dingen gebeuren nu eenmaal als je met mensen samen leeft. Soms kom je er goedkoop van af, soms mag je ff in de buidel tasten....

                          Naargja, goed dat het opgelost is, NEXT ....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

                            Efkes een oud topic bovenhalen.

                            Voor exact hetzelfde heb ik een factuur van 248€ incl BTW gekregen. Details niet vermeld.
                            Ben ik hier een beetje gemolken, of is deze prijs normaal.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lek in boiler / vervangen veiligheidsklep huurappartement : kosten voor wie ?

                              Mijn aanvoelen is dat het wat duur is Tommie1
                              150 zou ik nog kunnen inkomen want tegenwoordig zijn werkuren duur + voorrijkosten en zo.

                              Comment

                              Working...
                              X