Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke systeemcamera kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke systeemcamera kopen?

    Hoi,
    Ik ben van plan om een systeemcamera aan te kopen. Mijn keuze ligt tussen Fujifilm X-T1 of een Olympus OM-DE-M10.
    De prijs van beide toestellen varieert sterk. Garandeert de meerprijs van de Fujifilm een hogere kwaliteit? Ik heb nl gelezen dat de Olympus veel positieve reacties krijgt.
    Ik ben bereid om die meerprijs te betalen, maar dan moet er wel een duidelijk verschil in kwaliteit zijn.
    Graag zou ik een goede lichtsterke kwaliteitsobjectief willen kopen, maar ook hier weer zou ik de kwaliteitsverschillen willen weten van beide merken.
    Momenteel heb ik een oude Canon 350D. Hopelijk is het verschil merkbaar wanneer ik overstap naar 1 van beide toestellen.
    Mochten jullie nog tips hebben over andere alternatieven, shoot!
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Welke systeemcamera kopen?

    Guy123,

    Op dit moment loopt er bij Fuji een mooie cashback actie ...
    € 499,00 voor de X-E2 body (identieke beeldkwaliteit van de X-T1) en ook meestal € 100,00 cashback op alle lenzen.
    Maar uiteraard is er ook een cashback op de X-T1.
    Ik heb de overstap van Canon FF gemaakt naar Fuji en nog geen seconde spijt gehad.
    Ik heb de X-T1 ook, maar de X-E2 is nu mijn meestgebruikte toestel.
    En uiteraard heeft Fuji een geweldig aanbod van uitstekende lenzen.

    Voorbeelden van "Fuji-X-series-foto's"?
    Hier zijn er een paar duizend ...
    https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/

    Over Olympus spreek ik me niet uit - ik ken er onvoldoende van.
    De beeldsensor van de Fuji's is wel groter dan die van bv. Olympus.

    Succes in je zoektocht,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Welke systeemcamera kopen?

      Tegenover de X-T1 staat eerder de OMDEM1 en niet de OMD EM10.
      De X-E2 is dan eerder de tegenhanger van de OMD EM10.
      Dit zal zich ook tonen in het prijskaartje.

      Als beperkte DOF belangrijk is dan is de grotere sensor van de Fuji APSC-sensor in het voordeel.
      Volgens mij is het aanbod lenzen en ook de kostprijs ervan in het voordeel van de Olympus
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Welke systeemcamera kopen?

        De x-e2 en de omd-em10 zijn beide prima toestellen. Wat je beste keuze is hangt meer af van je totale budget incl lenzen. Ook je voorkeur voor zooms, primes, bereik e.d. speelt een rol.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Welke systeemcamera kopen?

          Zoals gezegd, de Fuji gebruikt en APS-C sensor terwijl Olympus gebruikt en micro 4/3 sensor.

          De m43 sensor is kleiner dan APS-C daardoor kunnen ook de lensen kleiner zijn. Beeldkwaliteit is vergelijkbaar, met klein voordeel van groter sensor op hoge ISO.

          Voorlopig is de micro 4/3 systeem die met de meeste keuze van lensen, dus het is best eerst nadenken welke lensen hen je nodig, hoeveel gewicht wil je dragen, en dan volgt de systeem.

          Ik heb persoonlijk voor de micro 4/3 systeem gekozen (Olympus E-M1 en Panasonic GX7) om kleinere lensen te hebben. De E-M1 is aan het zelfde prijsniveau van de X-T1 maar het is overal een beter camera door zijn beter autofocus en indrukwekkend beeldstabilisatie systeem.
          Simplicity is the ultimate sophistication

          My pictures on Flickr | Flickriver

          Comment


          • #6
            Re: Welke systeemcamera kopen?

            kijk niet naar de prijs van de toestellen, wel naar welke lens/lenzen je er als uiteindelijke set zou willen bij hebben.

            Beide systemen hebben hun voordelen,hun sterke kanten en hun interessante lenzen.

            Bedenk voor jezelf wat je nu doet met uw Canon, en op welk vlak je de veranderingen wilt.

            Zelf ben ik zeer tevreden van de olympus om D 10 voor mijn gebruik, omdat ik indertijd voor m43 ( panasonicGF1) gegaan ben en graag bij een eens gekozen keuze blijf ( tot tevredenheid van m'n echtgenote )

            succes
            Last edited by geert62; 15 december 2014, 23:09.

            Comment


            • #7
              Re: Welke systeemcamera kopen?

              De Sony A6000 is ook een uitstekende systeem camera.
              Werkt zeer snel en heeft een APS-C sensor.
              De keuze van de lenzen is wel beperkter dan bij sommige andere merken.
              Mits een adapter kan je wel je Canon lenzen erop gebruiken.
              Rudi

              Comment


              • #8
                Re: Welke systeemcamera kopen?

                Hallo,

                Ik ben in hetzelfde geval : ik ben sedert jaren een gelukkige gebruiker van een Canon 350d en wens op korte termijn over te stappen naar een systeem camera.

                Belangrijke criteria :
                niet zwaarder dan 350D
                minimum APS-C


                Mijn huidige voorkeurlijst :

                1) Sony 6000 met 16-70 lens van Sony / Zeiss
                2)Fuji XT-1 (nadelen voor mij : uit reviews en Youtube voorbeelden zou blijken dat video kwaliteit minder is, minder vergedreven integratiemogelijkheden met smartphone)
                3) Sony alpha 7 II - weinig negatieve punten, behalve de prijs

                Heeft iemand ervaring met de video kwaliteit van de Fuji ?
                In verband met mijn minimum APS-C vereiste, vraag ik me af of dit wel terecht is en ik eventueel ook zou kunnen gaan voor een 4/3 systeem. Werd de discussie over sensor afmetingen al eerder gehouden op dit forum ? Of heeft iemand zijn persoonlijke commentaar over dit onderwerp ?

                Dank voor de reactie.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke systeemcamera kopen?

                  Micro 4/3 sensoren van vandaag zijn zeker beter dan de APS-C in de 350D. Ik had vroeger een 60D en ik zie echt geen verschil in beeldkwaliteit ook op hoge ISO: daar zijn allemaal even slecht

                  Nu met m43 kan ik genieten van kleinere lensen met beter beeldkwaliteit. De Olympus 12-40 f/2.8 PRO, vb, is gewoon uitstekend!

                  Als je meer interesse voor video hebt, dan Panasonic is beter: de GX7 is een fantastisch en compact camera en de GH4 kan ook 4K.
                  Simplicity is the ultimate sophistication

                  My pictures on Flickr | Flickriver

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke systeemcamera kopen?

                    Als je echt voor compactheid wilt gaan dan is de Olympus de beste keus. Vooral ook omdat de lenzen zo compact zijn. Zelf heb ik naast mijn nikon dslr een fuji X-E1 en die lenzen zijn toch wel groter. Zeker de zooms zoals de 10-24, 55-200 en zeker de 50-140. Pluspunt voor olympus. Geen idee hoe groot of zwaar die 12-40 is. Qua ruis op hoge iso vind ik de fuji beter. Mijn vriendin heeft een olympus om-d e-m5. Ik kan dus lekker vergelijken. De olympus body en knopjes zijn echt wel klein. Een grip doet wonderen. De bodies van Fuji zijn wat groter en liggen wat beter in de hand voor mij persoonlijk.
                    Persoonlijk vind ik Fuji betere kleuren weergeven. Fuji raw in lightroom ontwikkelen vind ik nog niet ideaal. Zeker landschappen.

                    In de laatste shoot magazine staat een artikel over landschaps fotograaf Stephen Elliott en die werkt met Olympus als landschapsfotograaf.

                    Olympus heeft inderdaad een groot lenzen aanbod, samen met panasonic. Hoewel ze toch nog wel een gaatje te dichten hebben op breedhoek niveau vind ik. Word aan gewerkt dacht ik met een 7-14 f2.8.
                    Het menu systeem van olympus vind ik ook wel onoverzichtelijker dan fuji.
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke systeemcamera kopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Georgius Bekijk bericht
                      Hallo,

                      Ik ben in hetzelfde geval : ik ben sedert jaren een gelukkige gebruiker van een Canon 350d en wens op korte termijn over te stappen naar een systeem camera.

                      Belangrijke criteria :
                      niet zwaarder dan 350D
                      minimum APS-C


                      Mijn huidige voorkeurlijst :

                      1) Sony 6000 met 16-70 lens van Sony / Zeiss
                      2) Fuji XT-1 (nadelen voor mij : uit reviews en Youtube voorbeelden zou blijken dat video kwaliteit minder is, minder vergedreven integratiemogelijkheden met smartphone)
                      3) Sony alpha 7 II - weinig negatieve punten, behalve de prijs

                      Heeft iemand ervaring met de video kwaliteit van de Fuji ?
                      In verband met mijn minimum APS-C vereiste, vraag ik me af of dit wel terecht is en ik eventueel ook zou kunnen gaan voor een 4/3 systeem. Werd de discussie over sensor afmetingen al eerder gehouden op dit forum ? Of heeft iemand zijn persoonlijke commentaar over dit onderwerp ?

                      Dank voor de reactie.
                      Mijn voorkeur gaat naar de A7II, gevolgd door de A6000 en dan de X-T1. Maar eind januari/begin februari 2015 zou de Sony A9 aangekondigd worden. Dit zou een beest van een systeemcamera moeten worden, maar waarschijnlijk ligt de prijs buiten het budget van veel mensen (eerste geruchten spreken van 3.000 dollar voor de body).
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke systeemcamera kopen?

                        Ik heb zowel M43 als Fuji. Er is een verschil merkbaar, zeker bij ISO 3200.

                        Het verschil tussen de twee is snelheid in mijn geval. Als ik zeker wil zijn dat ik het moment ga hebben, kies ik voor mijn OMD. Als ik de best mogelijke kwaliteit wil kies ik voor mijn X-100.

                        De lenzen voor beide systemen zijn allebei van zeer hoge kwaliteit. M43 heeft er enkel meer.

                        Als video belangrijk is, dan zou ik voor de Panasonic GH4 gaan.

                        Comment

                        Working...
                        X