Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sportfotografie

    hallo iedereen,
    Ga zaterdag voor de eerste maal foto's nemen van een volleybalwedstrijd. Ben helemaal niet vertrouwd met sportfotografie. Kan er mij iemand vertellen wat de beste instellingen zijn voor sportfotografie met betrekking tot de Auto Focus + misschien enkele bijkomende tips. En het zou helemaal leuk zijn indien iemand hier mee vertrouwd is, en die een D810 in het bezit heeft. (heeft enkele instellingen meer dan mijn vorig apparaat, D700). Ik zou zeggen, laat maar komen. En natuurlijk alvast bedankt op voorhand voor de hulp.

  • #2
    Re: sportfotografie

    Ik zou alvast beginnen met het toestel op continu-AF en continu schieten te zetten. Zo kan je telkens een paar foto's na elkaar maken van dezelfde spelsituatie en de beste eruit halen.
    Het gebruik van focuspunten is wat afhankelijk van je voorkeur en je toestel: er zijn er die alles aanzetten en er zijn er die zweren bij 1 punt.
    Bij het focussen goed opletten dat het net je geen parten speelt. Je wil niet tegenkomen dat het net scherp is en de speler erachter niet. Tricky!

    Je kan sluitertijdvoorkeuze gebruiken en testen hoe snel je nodig hebt om de actie te bevriezen. Ik kan mij voorstellen dat een smash al snel 1/1000s vereist, maar het is natuurlijk maar de vraag of je dat zelfs kan halen indoor. Voor situaties waarbij de speler niet zo snel beweegt, zal 1/200s-1/400s vaak al goed zijn. Veel hangt af van het beschikbare licht, maar een snellere sluitertijd geeft natuurlijk het meeste kans op goed bevroren actie, zolang je de ISO niet door het dak moet jagen.

    Als alternatief voor sluitertijdvoorkeuze kan je met diafragmavoorkeuze werken en de ISO aanpassen om toch de nodige sluitertijden te halen. Het voordeel hier is dat je controle behoudt over de scherptediepte, maar het nadeel is dat je de sluitertijden wel goed in de gaten moet houden tijdens het fotograferen. Dit is eigenlijk de methode die ik verkies.

    Wat je niet hebt verteld, is welke lens je gaat gebruiken. Een 70-200/2.8? Een snelle prime eventueel? Groot diafragma geeft je meer speelruimte met de andere settings uiteraard...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: sportfotografie

      bedankt voor een eerste reactie. Ik kan werken met een 70-200/2.8 of een 24-70/2.8. Het is geen topwedstrijd, dus ik kan redelijk kort bij het veld komen. Dus misschien eerst werken met de 24-70. Vrees inderdaad als je alles aanzet, dat inderdaad de focus op een bepaald moment overgaat naar het net en niet naar de actie.

      Comment


      • #4
        Re: sportfotografie

        ik heb nog nooit volleybal gefotografeerd dus misschien zit ik er helemaal naast. Ik ben afgestapt van het continiuous schieten. 1 druk, 1 foto geeft volgens mij meer controle en spaart een hele hoop verloren clicks. ik zou met 1 focus punt werken en het punt kiezen dat past bij je compo.
        Bij bal sporten vind ik het altijd leuker als de bal ook in beeld is. Met een D810 zal je wel hoog genoeg in ISO kunnen gaan om je sluitertijd voldoende snel te houden.
        Ik zou je 70-200 zeker ook in de buurt houden om na een set eens af te wisselen.

        Comment

        Working...
        X