Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarde van back up

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarde van back up

    Onlangs voor 3 weken op verlof geweest (Costa Rica, zeer aan te bevelen). Voor vertrek pc binnengebracht om ssd schijf te laten plaatsen, zodat windows op deze schijf zou draaien
    en foto's en documenten op gewone harde schijf zouden staan.
    Hersteller beloofde dat ik pc zou terugkrijgen in dezelfde staat (behoud docu en foto's .....), hij zou die allemaal overzetten.
    Na verlof pc gaan halen, deze is dank zij de nieuwe ssd schijf veel sneller maar !!!!!!!!,bij thuiskomst bleken al de foto's en docu verdwenen.
    Terug naar de verkoper, en deze wist niet wat er gebeurd was.
    Ik had echter een externe My Book schijf van 1 jaar oud waarop alles geback-upt was. Ongelooflijk, maar deze is na 3 weken stilstand niet meer aan de praat te krijgen (doet niets meer).
    Gelukkig heb ik ook een My Book Live internetschijf, waar ik ook alles nog eens naar backup, en die nog wel werkt.
    Moraal van dit verhaal : een Backup naar min. 2 externe schijven is echt geen luxe. (zet vanaf nu foto's zelfs op 3 externe schijven,je weet maar nooit)
    grt
    Jan

  • #2
    Re: Waarde van back up

    Ik bewaar de foto's hier op een aparte schijf in de computer zelf (daar zit SSD geheugen in voor de programma's, + nog twee harde schijven voor de bestanden), en dan nog eens twee keer op externe schijven, waarvan er eentje op een andere plaats wordt bewaard.

    Die externe My Book schijf, heb je die al geprobeerd met een andere kabel, want dat is gewoonlijk het eerste dat stuk gaat bij externe schijven.
    Het stekkerdeel dat in de behuizing is ingebouwd gaat ook gemakkelijk stuk.
    In dat geval kan je de schijf nog gebruiken met een adapter of je kan ze in een andere behuizing steken (die kan je eventueel ook bij in de computer steken als daar nog plaats voor is).
    Voor je die "My Book" weg gooit kan je dus best eerst controleren of de harde schijf die er inzit nog goed is.

    In de nieuwe Makro folder staat nu een Seagate externe harde schijf van 5TB voor 179 euro (ik kom nog een paar jaar toe met de 2TB schijven die ik nu gebruik, tegen dan zullen de 5TB schijven waarschijnlijk weer wat goedkoper zijn).
    Last edited by Black B@ndit; 14 december 2014, 11:09.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Waarde van back up

      Hier zit ik met een externe schijf die bij mijn zus ligt (dus redelijk letterlijk dat extern). Dat ding ligt helaas op 110 km., zodat het maar om de 6 maanden geüpdate wordt. Ik heb zelf trouwens ook zo eentje van mijn zus liggen.
      Daarnaast backup ik alles nog naar een NAS (in RAID 1) van 4 TB, uiteraard veel frequenter. En dan staat het uiteraard ook nog eens op de PC zelf (daar zit een harddisk in van 3 TB en een SSD). Die NAS gebruik ik dus niet als gegevensbron, maar bv. wel om als muziekbron voor mijn netwerkspelers te dienen. Heb nog een paar andere externe schijven, maar sinds die NAS worden die amper nog gebruikt.

      Van een harddisk weet je 100% zeker dat die ooit stuk zal gaan, en meestal is het op het meest ongelegen ogenblik : dus backuppen moet je zeker doen.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Waarde van back up

        Is het typisch iets voor het digitale tijdperk dat er zo veel aandacht besteed wordt aan een back-up?
        Ik kan me niet voorstellen dat men vroeger ook zoveel moeite deed om foto's en documenten te backuppen.
        Ik kan het nog af met enkele MB's op een usb-stick en een schoenendoos met papieren.
        Als ik muziek kwijt ben haal ik het opnieuw van het www.
        En foto's hoeven van mij geen eeuwigheid mee te gaan, de enkeling die ik wil bewaren laat ik afdrukken en krijgt een plekje in of vlakbij de eerder genoemde schoenendoos.
        Nadeel is dat wanneer hier de boel afbrandt ik meteen alles kwijt ben maar daar kom ik wel overheen denk ik.

        Comment


        • #5
          Re: Waarde van back up

          Ben er zeker van
          De volumes aan data zijn toch enorm toegenomen niet?

          Maar data is gelijk een kelder die bijna propvol zit.
          Ik bewaar ook veel.
          Er is echter een oplossing waarmee niet iedereen het eens zal zijn.
          Als je na een jaar die zaken, data of dingen in de kelder, niet gezien hebt en niet nodig hebt > weg ermee of opruimen.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Waarde van back up

            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Ben er zeker van
            De volumes aan data zijn toch enorm toegenomen niet?
            De volumes aan data wel en daarintegen de volumes aan papier gekrompen.
            Ooit kreeg ik elke twee weken bankafschriften, nu niets meer.
            Zo zijn er meer dingen die nu digitaal gaan en niet meer op papier.

            Ooit bewaarde ik veel, voor 'later'.
            Op een goede dag stond ik op zolder en besefte dat het op dat moment 'later' was (als je begrijpt wat ik bedoel)
            Besefte dat ik helemaal niets deed met al die meuk en het me ook niets interesseerde.
            De grote opruiming begonnen en daarna niet echt veel meer gehamsterd voor 'later'.
            Last edited by heaucheneaudt; 14 december 2014, 16:57.

            Comment


            • #7
              Re: Waarde van back up

              Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
              De volumes aan data wel en daarintegen de volumes aan papier gekrompen.
              Ooit kreeg ik elke twee weken bankafschriften, nu niets meer.
              Zo zijn er meer dingen die nu digitaal gaan en niet meer op papier.
              Ok maar ik print toch facturen of andere dingen.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Waarde van back up

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Ok maar ik print toch facturen of andere dingen.
                Dat doe ik ook voor een eventueel garantiegeval.
                Maar ik print niets van internetbankieren, een wekelijks overzicht ofzo.
                Salarisstroken print ik niet, wel een jaaropgave.
                Maar goed, voor mezelf gesproken is het helemaal niet nodig om een x-aantal terabyte op backup te zetten.
                Ik had vroeger ook geen 40-foot containers vol met troep dus digitaal hoeft dat van mij ook niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Waarde van back up

                  Tsjah : mijn muziek komt voornamelijk van het rippen van mijn CD-collectie. En als je dat eenmaal gedaan hebt, wil je daar echt niet nog eens mee beginnen.
                  Alleen dat is een kleine 300 GB (allemaal in flac, dus gecomprimeerd zonder verlies). Aan mijn DVD en bluray-collectie ga ik zelfs niet beginnen : dan staat mijn NAS met de helft van wat hier ligt al meer dan vol.

                  Het is uiteraard waar je belang aan hecht. Ik weet alleen dat ik van mijn analoge foto's evengoed nog alle filmversies ook heb liggen. Dus digitaal is er op dat vlak niet veel veranderd...
                  Nu : als je inderdaad graag je data verliest, hoef je inderdaad niet te backuppen. Als je dat niet wil, kan je niet anders dan het wel te doen.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarde van back up

                    Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
                    Moraal van dit verhaal : een Backup naar min. 2 externe schijven is echt geen luxe. (zet vanaf nu foto's zelfs op 3 externe schijven,je weet maar nooit)
                    grt
                    Jan
                    Moraal van dit verhaal: jij maakte een deftige fout door de PC binnen te brengen met de harde schijf erin.
                    De hersteller maakte een nog grotere fout door de harde schijf niet los te koppelen vooraleer met de SSD te beginnen.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarde van back up

                      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                      Is het typisch iets voor het digitale tijdperk dat er zo veel aandacht besteed wordt aan een back-up?
                      Ik kan me niet voorstellen dat men vroeger ook zoveel moeite deed om foto's en documenten te backuppen.
                      Ik kan het nog af met enkele MB's op een usb-stick en een schoenendoos met papieren.
                      Als ik muziek kwijt ben haal ik het opnieuw van het www.
                      En foto's hoeven van mij geen eeuwigheid mee te gaan, de enkeling die ik wil bewaren laat ik afdrukken en krijgt een plekje in of vlakbij de eerder genoemde schoenendoos.
                      Nadeel is dat wanneer hier de boel afbrandt ik meteen alles kwijt ben maar daar kom ik wel overheen denk ik.
                      Als je ze toch niet bewaart, wat is dan de zin om in eerste plaats te fotograferen ?
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarde van back up

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Moraal van dit verhaal: jij maakte een deftige fout door de PC binnen te brengen met de harde schijf erin.
                        Dat slaat toch op niks? Ok, ik zou sowieso zelf eerst een backup maken (indien ik nog geen zou hebben, want ik heb er zelf ook 3 van de belangrijke bestanden) maar die hersteller zou toch beter moeten weten...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarde van back up

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                          Dat slaat toch op niks? Ok, ik zou sowieso zelf eerst een backup maken (indien ik nog geen zou hebben, want ik heb er zelf ook 3 van de belangrijke bestanden) maar die hersteller zou toch beter moeten weten...
                          Die ken ik niet persoonlijk.
                          Maar je hebt 120% gelijk.
                          De relatie tussen TS en die hersteller ken ik ook niet.
                          In ieder geval is die gast dik in de fout gegaan.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarde van back up

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Als je ze toch niet bewaart, wat is dan de zin om in eerste plaats te fotograferen ?
                            Heeft ook geen zin.
                            Net als luisteren naar goede muziek, heeft geen zin.
                            Hoeft van mij ook niet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarde van back up

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                              Dat slaat toch op niks? Ok, ik zou sowieso zelf eerst een backup maken (indien ik nog geen zou hebben, want ik heb er zelf ook 3 van de belangrijke bestanden) maar die hersteller zou toch beter moeten weten...
                              Een foutje (verkeerde klik) is zo vlug gebeurd en dan is het te laat. Dus, als er geen fout aan de schijf zelf is, zal ik nooit een PC of laptop binnengeven met de HD erin.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X