Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact camera, jullie advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact camera, jullie advies gevraagd

    Ik zou me graag een nieuwe camera aan schaffen, om deze hoofdzakelijk op reis te gebruiken. Dus een camera om naast de klassieke foto's van dichtbij, ook af en toe wel wat foto's van op afstand te kunnen nemen. Daarom dacht ik aan een compact camera, iets wat niet zo heel veel plaats in neemt en wat je gemakkelijk overal kunt mee nemen, maar die toch wel wat zoom mogelijkheden heeft. Ik weet wel de meeste gebruiken hiervoor tegenwoordig hun smart Phone of iPad, maar ik vindt de foto's daarvan toch niet zo heel goed (zeker niet als je begint in te zoemen), en daarom wil ik een echte camera. Vooreerst wens ik toch wel graag een camera van een iets betere kwaliteit waarmee men toch wel mooie kwaliteit foto's kan maken. Daarnaast wens in ook wel de mogelijkheid te hebben om ook een (HD) filmke te kunnen maken en omdat ik daarop ook graag Wi-Fi en GPS zou willen hebben stelde me mij in de winkel waar ik ben gaan kijken een Nikon Coolpix S9700 voor. Nu wat de prijs betreft valt deze camera reuze mee, maar de vraag is of de kwaliteit ook mee valt. En daarom toch even hier vragen om jullie advies, eerst en vooral wat dit toestel betreft en verder wat jullie eventueel zouden aanraden. Misschien nog even voor alle duidelijkheid het hoeft zeker en vast geen professionele camera te zijn. Ik zou me zelf eerder een amateur noemen die graag ook op reis mooie kwalitatieve foto's wil maken, en dit op een toch wel op zo een eenvoudig mogelijke manier.


    Mvg, Vic

  • #2
    Re: Compact camera, jullie advies gevraagd

    Kijk ook eens naar de Panasonic TZ40 (20x zoom) of de TZ60 (30x).
    Veelzijdige Travel zooms. Kosten wel meer dan de S9700.
    Rudi

    Comment


    • #3
      Re: Compact camera, jullie advies gevraagd

      Thx voor deze reactie.
      Ik heb deze zonet eens van nader bij bekeken en vergelijken met de Nikon S97000, en de Tz60 heeft idd een aantal technische kenmerken die beter zijn (voor wat ik ervan ken) zoals bijvoorbeeld de resolutie, sluitertijd en lens diafragma. Maar hij heeft ook een aantal kenmerken die wel beter zijn, zoals bijvoorbeeld Raw en Nfc maar die mijn inzien voor een amateur zoals ik niet zo erg nuttig zullen zijn (denk ik). Maar daar tegenover staat wel dat de Tz60 zo een 180€ duurder is dan de S9700, en dat is toch een aardig verschil. Verder zag ik ook dat de batterij van de Tz60 enkel in de camera kan op geladen worden. Nu op zich is dat geen probleem maar vooral op reis kan het soms nuttig zijn om een tweede batterij bijvoorbeeld overdag te kunnen opladen.
      Toch nog wel eens grondig moeten over nadenken, want voor de S9700 las ik onder tussen minder leuke dingen, onder andere dat de flitser maar een prulding lijkt en dat zowel de Gps (heel veel manueel gedoe) als de Wifi (geen connectie mogelijk) niet zo denderend zijn. En dat vooral het gebruik van Gps en Wifi veel van de batterij vragen en dat deze dus snel terug moet opgeladen worden. Nu ik veronderstel dat je Wifi kunt aanschakelen wanneer je het nodig hebt (om op die wijze toch wel de batterij wat te sparen), maar vooral die opmerkingen over de Gps verontrusten mij toch wel. Want dit is nu juist onder andere een van de dingen waarom ik een nieuwe camera zou wensen. Ik weet niet of er hier mensen zijn die een S9700 bezitten en die hierover misschien hun ervaring willen ventileren.

      Mochten er nog andere suggesties zijn, lees ik deze graag hoor.
      Dank bij voorbaat

      Mvg
      Vic

      Comment


      • #4
        Re: Compact camera, jullie advies gevraagd

        Voor mijn TZ40 gebruik ik een externe lader, die apart werd aangeschaft.Zo kan ik de tweede batterij opladen terwijl de andere wordt gebruikt.
        GPS vergt inderdaad veel van je batterij.
        Wifi is enkel nuttig als je het toestel vanop je smartphone of tablet wil bedienen of foto's overzetten.
        Panasonic heeft een goede app daarvoor.

        Hier vind je een aantal testen van de S9700 en de TZ60.



        Rudi

        Comment


        • #5
          Re: Compact camera, jullie advies gevraagd

          Thx, zal die vanavond eens door nemen.

          Comment


          • #6
            Re: Compact camera, jullie advies gevraagd

            Ik heb deze tests eens doorgenomen en ook hierin worden voor de S9700 vooral de flitser en de povere Wifi aangehaald zie ik. Dus zal het waarschijnlijk niet de S9700 worden, ondanks zijn mooie prijs.
            Nog even dit vraagje, zowel de S9700 als de Tz60 hebben een 30x zoom. Is dat niet wat veel voor een amateur of voor zo een compact toestel. Of met andere woorden kun je op deze stand wel nog scherpe foto's maken. En dus heeft het wel zin om op zo een compact camera zo een grote zoom mogelijkheid te hebben.
            Verder heb ik ook ondertussen de Camon SX700 eens bekeken, wat denken jullie daarvan? Ik zag wel dat deze camera opdat je foto's Gps gegevens zouden kunnen hebben verbonden moet zijn met je smart Phone. Weet er iemand soms hoe dat dan in zijn werk gaat en welke verbinding moet dat dan zijn met je smart Phone, en kan dit met iedere smart Phone? En komen deze gegevens dan automatisch in je foto's of moet je dat op de een of andere wijze toch manueel nog doen?

            Mvg, Vic

            Comment


            • #7
              Re: Compact camera, jullie advies gevraagd

              Als lenskwaliteit voorop moet staan dan wordt vaak als vuistregel meegegeven dat de zoomfactor niet veel meer dan 3x mag zijn.
              Een voorbeeld is 24 - 70 op een fullframe-toestel. Dit soort lenzen zal je vaak zien gebruiken door huwelijksfotografen bv.
              Dus overdreven zoomtoestellen van 20x of 30x of meer zijn eigenlijk te vermijden als je kwaliteit nastreeft.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Re: Compact camera, jullie advies gevraagd

                Dit zal wel inderdaad wel volledig correct zijn, maar is het niet zo dat je dit heel moeilijk voor een compact toestel kunt hanteren. Dat je dit nu zegt voor een reflexcamera met verwisselbare lenzen kan ik ten volle begrijpen. Maar ten slotte gaat het me vooral om vakantie foto en zou ik graag de camera gemakkelijk overal mee naar toe kunnen nemen, zonder dat deze al te veel ballast vormt. En af en toe wil ik ook wel eens foto's vanop bepaalde afstand kunnen nemen, maar ik ga zeker en vast daarvoor niet met een tas vol lenzen op vakantie gaan rondlopen hoor. En dat deze wensen bepaalde toegevingen op gebied van kwaliteit zal vormen ben ik me volledig van belust.

                Nog even dit in verband met de TZ60 (of TZ40). Ik lees hier en daar in beoordelingen dat bepaalde mensen het hebben over dingen zoals het feit dat het regelen van de foto keuze enorm gevoelig is en dat dit daardoor erg gebruik onvriendelijk is. En als je bijvoorbeeld snel even een foto wil nemen je altijd goed moet nakijken op welke selectie hij staat want de instelling kan bijvoorbeeld door een super kleine tik of gewoon door uit het zakje te halen verdraaid zijn, en daardoor zouden vele foto's mislukken. Verder las ik ook dat de Aan/uit knop nogal gevoelig is en dat de camera soms in zijn tasje ongewild kan aan gaan en waardoor het zoom mechanisme zou beschadigd kunnen worden. Nu weet ik ook dat je soms bepaalde beoordelingen met een korreltje zou moet nemen, maar daarom wou ik toch hier even informeren of er mensen zijn die een TZ60 of TZ40 hebben die met dergelijke opmerkingen of kwaaltjes al te maken hebben gehad.

                Mvg, Vic

                Comment


                • #9
                  Re: Compact camera, jullie advies gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Vic55 Bekijk bericht
                  Nog even dit in verband met de TZ60 (of TZ40). Ik lees hier en daar in beoordelingen dat bepaalde mensen het hebben over dingen zoals het feit dat het regelen van de foto keuze enorm gevoelig is en dat dit daardoor erg gebruik onvriendelijk is. En als je bijvoorbeeld snel even een foto wil nemen je altijd goed moet nakijken op welke selectie hij staat want de instelling kan bijvoorbeeld door een super kleine tik of gewoon door uit het zakje te halen verdraaid zijn, en daardoor zouden vele foto's mislukken. Verder las ik ook dat de Aan/uit knop nogal gevoelig is en dat de camera soms in zijn tasje ongewild kan aan gaan en waardoor het zoom mechanisme zou beschadigd kunnen worden. Nu weet ik ook dat je soms bepaalde beoordelingen met een korreltje zou moet nemen, maar daarom wou ik toch hier even informeren of er mensen zijn die een TZ60 of TZ40 hebben die met dergelijke opmerkingen of kwaaltjes al te maken hebben gehad.

                  Mvg, Vic
                  Panasonic toestellen zijn gekend voor hun goede automaat, zodat men vlug een foto kan nemen zonder naar de instellingen te kijken. Dit geeft meestal goede foto's in normale omstandigheden.
                  (bij voldoende licht). Er zijn ook verschillende scene modes die goed kunnen worden gebruikt worden. De gevoeligheid van de regelknop is sterk overdreven.
                  Ik heb nooit problemen met de aan/uit knop van mijn TZ40 gehad. Die zit goed verdoken, zodat het per ongeluk aanschakelen nauwelijks voorvalt .
                  Hier heb je tal van voorbeelden met de TZ60 genomen:
                  This group is for users of the above camera which made its debut in March, 2014. Although the cameras are capable of video, the postings should be limited to still images. Exif data should indicate either of the Lumix camera listed here. We are interested in having your best images posted here so we are limiting members to 10 posts per day. Although it is agreed that nude images represent an art form, we ask that you have them posted in other groups which encourage them. Let's show the world what you and your Lumix can do! Group Rules Submissions must be from images taken with the TZ60 /TZ61 / TZ80 / TZ90 camera mentioned here and exif data should indicate this. Photographs only, no video.

                  Rudi
                  Last edited by rudimaes; 15 december 2014, 15:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compact camera, jullie advies gevraagd

                    Al een paar weken loop ik rond met een Panasonic Lumix LX-100. Ik kan hem alleen maar aanraden.

                    www.decultuurconsument.be
                    natuurCultuur
                    wordless images
                    https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                    Comment

                    Working...
                    X