Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heb de stap gezet....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heb de stap gezet....

    Heb een C8080 Wide zoom gekocht.
    Vraagje: die verkoper raadde me aan om een UV filter erop te schroeven op de lens, maar doet zo'n filter geen afbreuk aan de beeldkwaliteit van deze fantastische lens?

    Mvg allemaal!
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

  • #2
    Originally posted by Reservoir_Dog
    Heb een C8080 Wide zoom gekocht.
    Vraagje: die verkoper raadde me aan om een UV filter erop te schroeven op de lens, maar doet zo'n filter geen afbreuk aan de beeldkwaliteit van deze fantastische lens?

    Mvg allemaal!
    Normaal gesproken zul je geen verschil zien tussen een foto met en zonder UV filter ( tenzij je de besneeuwde bergen in gaat of zo )
    De verkoper zal je eerde een UV filter willen verkopen , ter bescherming van je lens ..... Mocht je de lens een keer stoten , kan beter je UV filter stuk zijn dan de lens zelf
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

    Comment


    • #3
      Ik zou niet twijfelen om een UV-filter extra aan te schaffen bij je toestel ! Zoals Hanske al zei, zal je portemonnee je dankbaar zijn mocht je ooit met je lens ergens "tegenaan knallen", een UV-filter vervangen kost niks vergeleken met een beschadigde lens...

      Veel plezier toegewenst met je cam in ieder geval
      D7000 en wat glas

      Comment


      • #4
        Toch even wat tegengas dan maar. Ik had vroeger ook op al mijn objectieven UV filters zitten van Tiffen en B+W. Tot ik overstapte op digitaal... purple fringing, chromatische abberatie, yuck! UV filters eraf en die vieze paarsblauwe randjes waren een stuk minder.

        Een mishandeling waar je UV filter van kapot gaat zal vrijwel altijd ook de frontlens van je objectief beschadigigen. Een kras of zo is een andere zaak, maar die kun je ook voorkomen door altijd de dop op je objectief terug te zetten vooraleer je 't ding weer in de tas laat zakken en als je een zonnekap gebruikt (en dat doe je toch al altijd ) is de kans op krassen toch al een stuk kleiner.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Joost
          Toch even wat tegengas dan maar. Ik had vroeger ook op al mijn objectieven UV filters zitten van Tiffen en B+W. Tot ik overstapte op digitaal... purple fringing, chromatische abberatie, yuck! UV filters eraf en die vieze paarsblauwe randjes waren een stuk minder.

          Een mishandeling waar je UV filter van kapot gaat zal vrijwel altijd ook de frontlens van je objectief beschadigigen. Een kras of zo is een andere zaak, maar die kun je ook voorkomen door altijd de dop op je objectief terug te zetten vooraleer je 't ding weer in de tas laat zakken en als je een zonnekap gebruikt (en dat doe je toch al altijd ) is de kans op krassen toch al een stuk kleiner.

          Dit onderschrijf ik volledig. Volgens mij zijn UV-filters weggegooid geld. Als je dan toch bereid bent om een filter te kopen, dan is een polarisatiefilter een goede investering...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Ieder zijn view mijn hoofdreden voor uv filters is dat ik die filter wel al eens durf kuisen door erop te hijgen en dan met mijn tshirt schoon te vegen. Rechtstreeks op een lens zou ik zoiets nooit doen. Ideaal is dit natuurlijk niet maar soms moet het snel gaan en heb ik echt niet de tijd om dat goed te beginnen kuisen. Maak ik zodoende krassen op de uv filter tja dan koop ik mij een nieuwe. Ik doe dit nu wel niet zovaak dat ik jaarlijks voor al mijn lenzen nieuwe uv filters moet kopen hoor.

            Er zal wel een kwaliteitsverschil zijn tussen met en zonder uv want er zit een stuk glas extra tussen maar dat heb ik nog nooit in die mate gemerkt dat ik die uv filter er zou afhalen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Joost
              Toch even wat tegengas dan maar. Ik had vroeger ook op al mijn objectieven UV filters zitten van Tiffen en B+W. Tot ik overstapte op digitaal... purple fringing, chromatische abberatie, yuck! UV filters eraf en die vieze paarsblauwe randjes waren een stuk minder.

              Een mishandeling waar je UV filter van kapot gaat zal vrijwel altijd ook de frontlens van je objectief beschadigigen. Een kras of zo is een andere zaak, maar die kun je ook voorkomen door altijd de dop op je objectief terug te zetten vooraleer je 't ding weer in de tas laat zakken en als je een zonnekap gebruikt (en dat doe je toch al altijd ) is de kans op krassen toch al een stuk kleiner.
              Ook een argument van die verkoper was dat je die coating op de lens zelf met den tijd wegwrijft, is dit zo?
              Je moet er natuurlijk niet met schuurpapier opzitten, maar heb dit nog nooit gehoord dat je dit kan afwrijven....
              Mijn G2, daar kan geen filter op, en heb de lens al regelmatig proper gemaakt met een zachte doek, maar ik zie toch geen vermindering van die coatin (als je dat al kan zien die vermindering)
              "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

              Comment


              • #8
                Originally posted by Reservoir_Dog
                Ook een argument van die verkoper was dat je die coating op de lens zelf met den tijd wegwrijft, is dit zo?
                Je moet er natuurlijk niet met schuurpapier opzitten, maar heb dit nog nooit gehoord dat je dit kan afwrijven....
                Mijn G2, daar kan geen filter op, en heb de lens al regelmatig proper gemaakt met een zachte doek, maar ik zie toch geen vermindering van die coatin (als je dat al kan zien die vermindering)
                ff kijke:
                mijn bril kuis ik toch minstens dagelijks. Heb hem al meer dan drie jaar en, nee, coating zit er nog altijd op. Tiens, dat klopt toch niet helemaal met wat die verkoper beweert (de zaken gaan niet zo goed zeker daar? )

                Niettemin toch maar erbij vertellen dat objectieven van camera's precisieoptiekjes zijn waar je beter gewoon afblijft. Als hij dan toch vuil is (maar alleen dan) doet een blaasbalgje en een speciale lensdoek (te verkrijgen bij de betere fotograaf) wonderen...
                Voor de rest: een stofje (of zelfs een kleine kras) op de lens is alleen psychologisch slecht, op de foto ga je dat niet terugvinden. Een vingerafdruk is daarentegen uit de boze (contrast zakt snel)...

                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Reservoir_Dog
                  Ook een argument van die verkoper was dat je die coating op de lens zelf met den tijd wegwrijft, is dit zo?
                  Vast wel als je met papier wrijft... met schuurpapier helemaal .

                  Even zonder gekheid: ik heb ooit een speciaal poetsdoekje gekocht voor objectieven. 't Ding is superzacht, heeft geen vezels die kunnen krassen en pluist niet. Nul krassen, geen coatings die kapot gaan. Het doekje werd geleverd in een mooi sluitend kokertje dat standaard altijd in mijn fototas zit. Kostte indertijd 25 gulden ofzo, nu zal dat een euro of 15 zijn? Daar koop je iig geen goed UV filter voor

                  Comment


                  • #10
                    Bij mij staat er op ELKE lens een UV, en ik merk nergens kwaliteitsverlies... Ieder heeft zijn eigen idee over die filters, ik vind het een kleine investering om goed glas te beschermen, maar neem dan wel een goeie, dan weet je dat de kwaliteit van de foto's niet aangetast wordt...

                    Een polarize kan idd handig zijn, maar die is fragieler om er constant op te laten zitten en die neemt (in tegenstelling tot een UV) wel wat licht weg... (en ja, dat heb ik zelf uitgetest, maar jammergenoeg zijn de testfoto's weg en ik heb de filter niet meer... )
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by CooMa
                      ik vind het een kleine investering om goed glas te beschermen, maar neem dan wel een goeie, dan weet je dat de kwaliteit van de foto's niet aangetast wordt...

                      Welke zijn goede filters dan?

                      Mvg
                      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Reservoir_Dog
                        Originally posted by CooMa
                        ik vind het een kleine investering om goed glas te beschermen, maar neem dan wel een goeie, dan weet je dat de kwaliteit van de foto's niet aangetast wordt...

                        Welke zijn goede filters dan?

                        Mvg
                        B+W bijvoorbeeld

                        Comment

                        Working...
                        X