Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuzehulp aankoop nieuwe camera : Nikon D7100 of D610

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuzehulp aankoop nieuwe camera : Nikon D7100 of D610

    Hallo,

    Ik fotografeer nu twee jaar met mijn Nikon D3200 en het is tijd om een stapje verder te gaan. Ik hou mij vooral bezig met portretfotografie, babytjes, kindjes, ...
    Twijfel tussen Nikon D7100 en Nikon D610 :confuser:

    Ik heb voor mijn D3200 2 lenzen en een externe flitser aangekocht :
    - VR 18-105 DX
    - AF-S 35 mm 1.8 DX
    - Externe flitser Metz AF-1

    Kan ik deze nog gebruiken op de D7100?

    Is er veel verschil tussen de D7100 en de D610?
    De ene is crop , de andere full, maar zijn er daarbuiten nog opmerkelijke verschillen?

    Bedankt voor jullie feedback !
    Last edited by Lynx82; 10 december 2014, 06:34.

  • #2
    Re: Keuzehulp aankoop nieuwe camera : Nikon D7100 of D610

    deze lenzen kun je niet (ten volle) gebruiken op FF
    en fullframe is toch wel het ideale materiaal voor je portret, baby, kinderwerk
    de prime is eenvoudig te verwisselen voor hetzelfde budget naar een 50mm prime (dan ga je dezelfde beeldhoek hebben op fullframe)
    de d7100 is qua AF gewoon beter dan de d610 (in beeldkwaliteit verschillen ze niet zoveel en dat is een nadeel van de d610)
    de d610 zal je makkelijk meer en wss betere bokeh geven, en beter microcontrast (niet onbelangrijk)
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Keuzehulp aankoop nieuwe camera : Nikon D7100 of D610

      Het grootste verschil voor beide camera's met je D3200 is de beschikbaarheid van instellingen rechtstreeks met knoppen i.p.v. via het menu.

      Daarnaast gaat de D610 een iets betere beeldkwaliteit dan de D7100 geven, maar ook een hoger budget vragen (FF lenzen).
      Het grootste verschil zijn de iso-ruis prestaties, maar die zijn in jou geval niet doorslaggevend.
      Wat je wel gaat zien is de kleinere scherptediepte wat, samen met de iets betere beeldkwaliteit, een beter microcontrast geeft.
      Omdat je bij een FF de lens wat meer kan afstoppen om, in vgl. met een DX, tot dezelfde scherptediepte te komen, ga je ook een lens niet vol open moeten gebruiken en gaat de beeldkwaliteit er ook op vooruit (ga je meer hebben bij een f2.8 dan f1.8 lens).

      Voor jou type fotografie ligt de toekomst dus bij FF. Of je die stap nu reeds maakt (of wacht om naar een D7xx / D8xx te stappen) hangt af van je budget.
      Er zijn echter nog een heel aantal andere verbeteringen mogelijk. bvb. 2de flits, flitsbox en statief, bijkomende lenzen (al dan niet reeds FF)
      De keuze is dus niet zo makkelijk en nog een tijdje de D3200 gebruiken is een optie.

      Mijn keuze : overstappen naar D7000 of D7100 om betere bediening te hebben en een FF lens aanschaffen (85mm prime of 24-70 f 2.8 of reeks van primes). Overstappen naar FF zou ik pas doen als ik ook de bijhorende lenzen kan veroorloven.
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

      Comment


      • #4
        Re: Keuzehulp aankoop nieuwe camera : Nikon D7100 of D610

        Bedankt voor jullie tips !
        Ik kan hier zeker iets mee doen :-)

        Comment

        Working...
        X