Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eos 300D miskoop, wat nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eos 300D miskoop, wat nu?

    Na lange tijd uuuuuren dit forum gelezen te hebben, dpreview uitgepluist te hebben, en nachten slecht slapen, uiteindelijk de canon 300D gekocht. Belangrijkste punten bij mij waren dat ik foto's perfect wil laten afdrukken tot A3-formaat, en wat creatiever met fotografie om te gaan. Nu ik mijn 300D een paar dagen heb, ben ik echter teleurgesteld. Ben tot de conclusie gekomen dat een SLR-camera niets voor mij is, dat het veel te ver gaat, en dat dit dus een miskoop was. Ik heb echt geen plezier aan dit toestel, dus heb besloten hem te verkopen (kan niet terug naar de winkel omdat hij al uit de verpakking is geweest), en me een goede prosumer te kopen.
    Mijn vraag nu: kan je met een 5MP ook perfecte afdrukken maken? Of moet je al naar 8MP gaan? Welke adviseren jullie? Graag advies, want ik weet het niet meer!

  • #2
    jammer dat je teleurgesteld bent. Waarom ben je precies teleurgesteld?, verwacht je teveel van je camera! Volgens mij is een foto maken maar een gedeelte van het proces. Er komt volgens mij veel meer kijken bij het maken van een perfecte afdruk. Print je bijv. zelf(kwaliteit printer, soort papier) Bewerk je de foto`s nog na.
    Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben en tijd moet investeren in het uitzoeken van dit soort zaken.
    Heb zelfs sinds kort een DSLR en ben ook stapvoets aan het uitzoeken hoe ik mezelf kan verbeteren.

    Veel succes verders.
    Marc

    Comment


    • #3
      idd jammer dat je teleurgesteld bent. Het is nochtans een mooie instapper. Maar het is idd geen "point-and-shoot", maar dat went wel als je je er wilt op toeleggen.

      enfin om op je vraag te antwoorden. Volgens photobox heb je voor een A3 2000+ pixels nodig. Dus met 5 MP kom je er makkelijk. Ik zou zelfs sterk afraden naar een 8 MP tegaan vanwege de verhoogde noise (te kleine sensor, te veel pixels)

      maar denk nog maar eens na ;-)
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Dik een jaar geleden kocht ik mijn eerste digitale camera na jaren analoog te hebben gewerkt met een Minolta XG-2.
        Na de eerste reeks opnamen kon ik hem wel zo in de vuilbak gooien bij wijze van spreken. Na goed doornemen van de handleiding en hier veel (gerichte) vragen te stellen, en vooral veel experimenteren zou ik hem nu voor geen geld meer willen missen.
        Gewoon veel uitproberen en opletten dat je weet wat je doet zodat je achteraf óók weet wat je fout hebt gedaan.
        Veel succes, maar wegdoen zou imho zonde zijn.

        Groetjes, Jan.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

        Comment


        • #5
          Ik herken het probleem, toen ik thuis kwam met mijn 300D dacht ik ook dat het heel gemakkelijk zou zijn om daarmee mooie foto's te maken. Ik was een Coolpix880 gewoon, en de eerste foto's heb ik gewoon op de automatische standen gemaakt. En die waren niet altijd even goed . Maar, door hier veel op het forum rond te hangen, heb ik al heel veel bijgeleerd. Om met een DSLR te leren werken moet je veel experimenteren met sluitertijd, diafragma, iso-waarden...
          Het komt erop aan dat je zelf veel meer in de hand hebt, de automatische programma's zijn maar een hulpmiddel, als je weet waarmee je bezig bent, dan gebruik je die niet meer, en haal je meestal meer uit je camera dan met die programma's.
          Ik gebruik meestal de "AV" stand (diafragmaprioriteit) om zo zelf de gewenste scherptediepte te bepalen. Soms gebruik ik de "TV" stand (sluiterprioriteit) om bij bewegend onderwerpen ofwel de beweging te bevriezen, of om juist te laten zien dat er beweging is.

          Een boek over (digitale) fotografie kan je al heel wat verder helpen. Maar je moet wel bereid zijn om zelf te experimenteren. Gelukkig is dat juist één van de grote voordelen van digitale fotografie, na de aanschaf van het toestel kan je zoveel experimenteren als je zelf wil (zonder dat je elke keer geld moet uitgeven om je foto's te laten ontwikkelen).

          Als je het echt niet ziet zitten, dan kan je misschien in de winkel een deal maken bij aankoop van een ander toestel. Maar verwacht dan niet dat je de volledige aankoopsom terugkrijgt.

          Je schrijft zelf dat je wat creatiever met fotografie wil omgaan, dan heb je zeker niet de verkeerde keuze gemaakt .
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Ik zou ni te vlug opgeven hé maat, elke camera heeft zijn leercurve en daar moet je door. Ik denk niet dat je je kan verbeteren met de 300D weg te doen voor een point en shoot. Probeer niet na enkele dagen een conclusie te trekken, maar neem je tijd en bijt door. Ik ben er zeer zeker van van je met de 300D perfecte A3 gaat maken binnekort.

            Ik geloof da gij gere foto's trek he, awel ... waaroem leerde da tan ni.

            Je kan niet alles op enkele dagen door hebben, mijn huidig toestel is mijn derde DSLR en ik leer nog alle dagen bij.





            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              En ik zou mijn fuji s602 zoom willen wegdoen voor een spiegelreflex.
              begrijpen wie begrijpen kan .
              Groetjes
              http://www.vehe.be

              Comment


              • #8
                Elke serieuze fotograaf loop het water uit zijn smoel om met een SLR te kunnen fotograferen. Niet dat hij scherper is, maar de mogelijkheden zijn onbegrenst. Dit moet je natuurlijk leren, en dat doe je niet in 3 dagen, of je moet al een vol prof zijn dan is alles gesneden koek. Alleen al de mogelijk heden van dof, en alle voorkeuzes, dit leer je met de tijd, en veel proberen. Als je dicht bij mij woonde zou ik graag eens een paar dagen met je op stap gaan en de mogelijkheden laten zien wat 'z on miskoop kan.


                -------------------------------------------
                mvg. drh
                Albums: http://drh.fotopic.net http://img62.photobucket.com/albums/v190/chrisdrh/
                http://drh.pixelfish.be/

                "En waar doe ik het mee! met mijn 10D"

                Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM + Hama UV filter
                Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM)+ B+W kr 1,5 skylight 1,1 x filter
                Manfrotto 055AB & 141RC

                -------------------------------------------
                Mvg, drh

                "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                Comment


                • #9
                  Ik volg jou wel. Het is inderdaad gemakkelijker met een compacte camera. Een reflexcamera heeft wel wat meer mogelijkheden maar bijv. mijn CP 8700 is nog niet te "lomp" ( begrijp dit niet verkeerd ) om overal mee naar toe te nemen. Ik heb me wat later een tele- en een groothoekconvertor aangeschaft voor nog wat meer mogelijkheden. Dan trek ik er eens een namiddag op uit enkel en alleen om wat plaatjes te schieten.
                  Ik moet wel vermelden dat de kostprijs navenant is ( meer dan 1700 euro, met alle opties erbij ). Wil je vogels fotograferen dan kan je de camera zelfs op een telescoop plaatsen. Kortom, de mogelijkheden zijn bijna onbegrensd.
                  Kom met jezelf in het reine, beslis nog niet onmiddellijk om hem al weg te doen, ...
                  Groeten, Geert
                  BD0282BE
                  Nikon Coolpix 8700 + TC-E15ED + WC-E80 + SB-50DX http://users.pandora.be/geertvantveer/geertvantveer
                  *Alle begin is moeilijk !*

                  Comment


                  • #10
                    Hallo,

                    Sorry, maar een dslr kan geen miskoop zijn ... mogelijkheden zijn enorm ... het kan overweldigend zijn als je nog niet veel van fotografie kent ... je bent meer dan welkom om eens een dagje tot bij mij thuis te komen en dan help ik je zo goed als kan op weg ... ik ben digitaal begonnen met een prosumer en komende van een analoge reflex was het een kleine nachtmerrie, heel goede kwaliteit, maar niet veelzijdig genoeg ... uiteindelijk is het een beslissing die jij moet nemen, maar denk er toch nog eens over na ...

                    Groetjes.

                    Comment


                    • #11
                      Geef jezelf wat tijd, Read the F***ing Manual en laat 't allemaal rustig tot je doordringen.
                      Wat anderen schrijven is waar, met iedere camera ga je een leercurve hebben, ECHT WAAR.

                      Comment


                      • #12
                        Nogmaals het bewijs dat niet alleen toestel telt....
                        Zelf trek ik voor 95% in de P stand en indien ik iets speciaal wil dan ga ik wel overschaklen naar A (Av) of S (Tv) stand maar meestal gebruik ik de schift functie.
                        Veel mensen zijn 10 seconden bezig met instellen van camera (sluitersnelheid, diagfragma enzv) en in 1 sec maken ze dan de opname (??)
                        (schiet me net te binnen ---- een vriend van een collega kocht een Porsche maar kon eigenlijk niet rijden ---> gevolg -> na 3 maand z'n wagen "totall loss" (om maar te zeggen dat niet alleen het materiaal telt)).
                        Nu..., niet opgeven en zoveel mogelijk uw camera leren kennen en na een tijd lukt het wel...
                        daVinci
                        www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

                        Comment


                        • #13
                          ik ben 14 heb 300d en heb em nog geen week
                          ik kan er al heel goed mee omgaan dus voor jou k zou dat eigelijk minder dan een weekje duren voor je de 300d kent (heb wel 1 keer eens rondgeneust in de handleiding) en dan heb ik maar liggen ontdekken trouwens ik ga een 10d kope die nog moeilijker lijkt te zijn dan deze 300d dus ik ga weer mogen studeren
                          mijn besluit is dat een 300d een heel goede instapcamera is en dat zoals al eerder vermeld staat dat de functies fenomenaal zijn met zo'n dslr nog veel geluk met je 300d en hopelijk trek je er mooie foto's mee
                          alles is weg van camera materiaal
                          nu ben ik in de karting gestapt
                          namelijk met een arrow chassis met rotax sr.motor en volgend jaar schakelkart

                          Comment


                          • #14
                            Heb na mijn G2 een 300D gekocht en deze kort nadien voor een 10D laten staan ...
                            Eerst dacht ik mijn 300D door het raam te zwieren en bij de 10D had ik ook zoiets ... kon geen enkele deftige foto maken en dacht van ... die G2 is beter (simpelder) ...
                            Toch eens alle instellingen beter leren kennen en nu kan ik niet begrijpen dat ik ooit van die G2 tevreden kon zijn ...
                            De overstap is groot, het resultaat ook ...
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Analyseer ook eens waarom je aan de 300D geen plezier beleeft.
                              Wat is er mis.

                              Is het de grote en gewicht van het toestel. Ja dan zal een prosumer de enige oplossing zijn. En als ik jou was dan ging ik in dat geval toch eerder voor een 8MP dan een 5MP voor die afdrukken tot A3. Maar er zijn foto's die je met die prosumer niet gaat kunnen maken die je met de 300D wel kan maken. Zeker als je wat creatiever wil zijn. Oh en voor 500€ koop ik je 300D hoor ik heb namelijk een reserve body nodig.

                              Maar zoals iedereen hier zegt als het puur lijkt alsof het toestel wat moeilijk is. Wel kom dan gewoon hier wat vragen stellen en je zal wel antwoorden krijgen. En binnen een maand of zo vraag je je af waarom je die 300D ooit hebt willen wegdoen.

                              Comment

                              Working...
                              X